Vraag

• OfficialGreen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-01 23:29
Dag iedereen,

Bij warmtevraag levert mijn ketel altijd een aanvoertemperatuur van ongeveer 40–42°C, ook wanneer ik via OpenTherm een lagere CV-setpoint (bijv. 36–38°C) vraag. Daardoor gaat de ketel pendelen/cyclen met veel onnodige starts, en dat is minder efficiënt voor vloerverwarming.

Het probleem

Ongeacht wat ik doe blijft de ketel rond 40–42°C aanvoer draaien. Dit terwijl de vloerverwarming zelden zo’n hoge aanvoertemperatuur nodig heeft.
Belangrijk: alle tests hieronder zijn uitgevoerd op momenten dat er geen DHW-vraag was en ook geen DHW-voorverwarming/comfort actief was (dus puur CV-bedrijf).

Relevante soft- en hardware
  • tado° Slimme Thermostaat X
  • OpenTherm Gateway (Schelte Bron) + Home Assistant (voor logging/controle)
  • Nefit ProLine NxT (met OpenTherm-aansluiting)
Hydrauliek/indeling:

Eén ketelcircuit dat splitst in twee zones via een zoneklep:
  • Vloerverwarming (directe aanvoer, geen mengverdeler). Deze kan volledig worden afgesloten via een Honeywell zoneregelset 2-weg met omschakelcontact (22 mm Y-VC8615AG1100-R). Voor troubleshooting staat de zoneklep momenteel permanent open.
  • Radiatorzone: 3 radiatoren met tado° slimme radiatorknoppen X
Bypass: Honeywell Home Ultraline drukverschilregelaar (DU145-3/4B) voor situaties waarin zowel de zoneklep als radiatoren dicht staan.

Ik besef dat radiatoren beter werken met hogere aanvoer (bv. 45°C+), maar dat is voor dit vraagstuk niet relevant: de radiatorruimtes vragen zelden warmte. Ik probeer de regeling dus te optimaliseren voor de vloerverwarming.

Wat ik al geprobeerd / gevonden heb
1. tado° in relay (aan/uit)
  • Initieel was tado° als relais aangesloten (COM/NO). Gedrag: aan/uit met cyclen (zoals verwacht).
2. tado° direct via OpenTherm op de ketel
  • Aangesloten op OT +/−. In de tado° app verschijnen extra opties (o.a. DHW-temperatuur en flow temperature optimization), dus OT wordt herkend.
  • In de app kan ik een maximum flow temperature instellen (20–85°C).
  • Deze waarde komt overeen met de Requested CH flow die ik in Home Assistant zie.
  • Probleem: ongeacht de ingestelde waarde blijft de ketel 40–42°C aanvoer leveren. Het lijkt dus niet echt te moduleren op setpoint.
Omdat ik vermoedde dat er iets niet klopt, heb ik OTGW geplaatst en gelogd in Home Assistant. Dat bevestigt het gedrag:
Bij setpoint 42°C in tado° werkt de ketel min of meer zoals relais: pendelen rond het setpoint (logisch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRKpIeTUee-7m2bT4IuXs8xFfY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/is65Nw6iGbnPbEm9roZqJ4ey.png?f=fotoalbum_large

Bij setpoint 40°C en 38°C schommelt de gemeten aanvoer rond de ~40°C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k5l8fBSnjJOV8yi164V75YDeTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K4YcmpUGZyK6wh7iCAZkmxyl.png?f=fotoalbum_large

Bij setpoint 36°C blijft de ketel alsnog rond de ~40°C aanvoer leveren (en veel meer cyclen, daarom maar de korte actieve brandtijden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KafAQoPKtDusHJlfoMlzt8ycv4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sZg0QhbQikHchLS7oKYTWgX5.png?f=fotoalbum_large

3. Home Assistant automation (OTGW stuurt setpoint)
Ik heb ook een eigen HA-automation gemaakt die het CV-setpoint via OTGW aanstuurt (dus niet via tado°). Ook dan geldt: bij 36°C setpoint levert de ketel toch ~40°C en begint te cyclen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl9JB0HqbuWJk1ryyhZ4-PjMzwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kwgXwDkjSeGdjmUhXkbJLr9k.png?f=fotoalbum_large

Dit is telkens reproduceerbaar: de ketel lijkt een “ondergrens” te hebben en levert altijd ~40–42°C, ongeacht de gevraagde CH-flow setpoint, of dat deze wordt aangestuurd door tado of door de gateway.

Opvallend in de OT-data
  • De gemelde relatieve modulation blijft op 0% staan.
  • Minimum modulation staat op 25%.
  • Maximum modulation staat op 100% (en soms 0% wanneer de ketel brandt).
Dit lijkt vreemd/tegenstrijdig, maar ik weet niet of dit een uitlees-/interpretatiekwestie is.

Ketelinstellingen
  • Maximale CV-temperatuur (30–85°C): 50°C
  • Maximale CV-vermogen (6–24 kW): 24 kW
  • Warmwaterbedrijf (0–3): 1
  • Warmwatertemperatuur (30–60°C): 53°C
  • Minimale pomptoerental: 40%
  • Maximale pomptoerental: 50%
  • Pompnadraaitijd: 5 min
Vraag
Heeft iemand ervaring met de Nefit ProLine NxT + OpenTherm die een minimum CV-aanvoertemperatuur rond 40°C afdwingt, of een instelling/service-parameter waardoor setpoints <40°C genegeerd worden?

En/of: zie ik iets over het hoofd in de OT-aansturing (tado°/OTGW) waardoor de ketel niet echt moduleert op de gevraagde flow setpoint?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als de ketel opstart zal die al op 6 kw zitten en die warmte kan je waarschijnlijk niet in je vloer kwijt met als gevolg een overshoot.
Je kan proberen om het max cv vermogen zo laag mogelijk te zetten.
Max pomptoerental naar 80%

Waarom heb je de ww temperatuur op 53? Zet die op 60.
Nadraaitijd pomp op 1 minuut zetten. Als allebei je zones geen warmte meer vragen staat die pomp 5 minuten tegen de drukverschilregelaar te duwen.

Please state the nature of the technical emergency

• OfficialGreen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-01 23:29
Ik heb net geprobeerd met een max cv vermogen van 6 kW met een max pomptoerental van 80% en ik zie nagenoeg hetzelfde resultaat; een initiële aanvoertemperatuur van 35-36 graden (wat de setpoint is), maar die over de loop van 5 minuten oploopt naar zo'n 40 graden. Wellicht klopt het inderdaad dat het minimale CV vermogen van deze ketel wellicht hoger is dan de gevraagde flow temperatuur...

EDIT: Ik was nog vergeten te vermelden dat er een DAB Evosta 2 pomp zit na de zoneklep. Zou het verhogen van stand 2 naar 3 nog iets kunnen uitmaken?

We hebben vrijwel nooit water nodig dat warmer is dan 53 graden. Maakt dit iets uit?
Nadraaitijd is een goede tip. Bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door OfficialGreen op 29-12-2025 21:35 ]