Advies voor led strip als Bias lighting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
Voor mijn lg oled c3 65" ben ik op zoek naar een led strip (5 meter) voor bias lighting. Ik vind de bekende medialight strips te duur (120-150€), zeker omdat mijn muur een kleurtje heeft en het niet perfect 6500k hoeft te zijn qua temperatuur.

Heeft iemand ervaring met reguliere led strips die via de usb aansluiting werken en dimbaar zijn?

Een extra beperking is dat de lg c3 volgens naar horen zeggens maar 0.5 ampère output. Net testje gedaan met mijn telefoon en de app vermeldt slechts 0.35.

Zou ook mooi zijn als de leds dicht op elkaar zeggen omdat de afstand tot de muur klein is.

EDIT: Op verzoek van de mod, wat extra informatie. Het doel van Bias lighting is om eye-strain te reduceren in een donkere ruimte en door het 6500k temperatuur licht verhoog je het waargenomen contrast, voorbeeld waar ik hierboven naar verwijs:

https://nl.biaslighting.c...ng?variant=45676139020526

[ Voor 22% gewijzigd door Probydoby op 30-12-2025 11:28 ]

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-01 13:31

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kun je de lezers hier uitleggen wat "bias lighting" is? En wat verwijzingen geven naar de dure ledstrips zodat lezers wat meer informatie hebben om te kunnen antwoorden?

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
dmantione schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:49:
Kun je de lezers hier uitleggen wat "bias lighting" is? En wat verwijzingen geven naar de dure ledstrips zodat lezers wat meer informatie hebben om te kunnen antwoorden?
OP aangevuld

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-01 13:31

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
"eye-strain"... hallo zeg, zullen we het bij oogvermoeidheid houden?

Dus als ik even kijk wat ik daar zie... ik zie eigenlijk weinig meer op die foto's dan een simpel ledstripje dat in de vorm van een rechthoek achterop de televisie wordt geplakt. Dus stel mijn Tweaker-instincten beginnen op te spelen en ik koop op AliExpress een ledstripje. Met dezelfde kleurentemperatuur van 6500K als die MediaLight. Bijvoorbeeld hier een spoel van 5m.

Ik knip even 4 stukjes op lengte, soldeer de voedingsdraad eraan vast en plak ze achterop de televisie. 12V voeding erop aansluiten.... O wacht, ik zie dat die Medialight via USB gevoed wordt. Nou, dat hebben ze ook wel op Ali, zoiets als dit moet werken.

Als ik dit doe, op welke manier is die peperdure Medialight-ledstrip dan beter dan mijn doe-het-zelf ledstrip?