Douchegoot installeren: dubbele sifon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Gd1CV7ll-8OuECgY-DytQ8pkgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tvqh399Gp2jNbbQOe66A5cMF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben bezig om een 140cm douchegoot te installeren. De vloer is uitgehakt, en hij kan mooi 1.5cm lager dan de vloer dus een mooi afschot lukt.

Ook heb ik ruimte om een 50mm buis naar de bestaande afvoer (bovenaan op de foto, recht onder kraan aansluiting, net achter de vvw leiding).

Alleen de uitdaging: het afvoerpunt is van de oude afvoergoot, en deze lijkt een sifon in het beton ingestort te hebben. Als ik in de buis kijk dan zie ik water staan wel 10cm onder de betonvloer (en dus 18cm onder bovenkant dekvloer).

Idealiter had ik de leiding uitgebikt, maar deze lijkt minimaal 10cm in het beton te ligge (breedplaatvloer).

Mijn idee nu: de nieuwe goot aansluiten op de 50mm afvoer (met een reparatiemof) en dan de (uitneembare) sifon in de nieuwe goot niet plaatsen, dan gebruik ik dus alleen de bestaande ingestorte sifon.

Gaat dit werken?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Beste antwoord (via ConQuestador op 30-12-2025 14:06)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:11
Gewoon die sifon vrij hakken en dan op die buis aansluiten zonder dat sifon er tussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
werken zal het wel.. alleen als je een verstopping in je syfon hebt in het beton ben je denk ik wel mooi de sjaak.. grote kans dat je daar niet meer bij komt met een ontstoppingsveer etc.

404 Signature not found

• ConQuestador
  • Nu online
Die zit op 70cm afstand, met 45 graden bochten.. is niet echt anders dan nu, en deze afvoer heeft het altijd super gedaan.

Ik heb nog zitten denken om naar andere afvoerpunten te gaan (wasbak of bad), alleen moet ik dan 2 a 3m door de dekvloer, afschot lukt dan vast niet goed

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • Beste antwoord

• Makrolon
Gewoon die sifon vrij hakken en dan op die buis aansluiten zonder dat sifon er tussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ConQuestador
  • Nu online
Sifon zit waarschijnlijk 10cm in de breedplaatvloer.

Ik ga morgen wel een stukje hakken. Maar om nu 10cm diep te gaan hakken vind ik wel wat eng.

Ik bedenk me nu: het waterniveau in de sifon is de onderkant van de buis, 50mm erboven zit dus de bovenkant. Morgen even meten dus, dan weet ik waar ik aan toe ben

[ Voor 36% gewijzigd door ConQuestador op 29-12-2025 21:04 ]

• ConQuestador
  • Nu online
Makrolon schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:28:
Op basis van je korte antwoord besloten toch maar door te pakken. Op 10cm diepte vond ik de sifon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np_OdKngrdVPXH1iEBTz2OTWsC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxJC0AEDQF3GQLPk6hjHHDCe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZjaqB2E0N_lnH-G6n6UEjgkMAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUYpqFQF7UraXjLqJdvkBIRD.jpg?f=fotoalbum_large

Alles uitgekapt, en toen bleek deze iets verderop gekoppeld te zijn met een 75mm afvoer. Hier een 75mm reparatiemof in gelijmd met daarin een 75-50 overgang. Vanuit daar wat bochtenwerk en ik heb een mooie afvoer onder afschot zonder sifon.

[ Voor 40% gewijzigd door ConQuestador op 30-12-2025 14:06 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zo'n Sifon werkt meestal ook als stank afsluiter doordat er water in blijft staan. Ik hoop voor je dat er elders in het gehele afvoertraject nu ook nog ergens zo'n ding opgenomen is?

De goot zelf kán ook zo'n functie hebben, maar dat is niet standaard bij alle type goten.

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 30-12-2025 14:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ConQuestador
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:13:
Zo'n Sifon werkt meestal ook als stank afsluiter doordat er water in blijft staan. Ik hoop voor je dat er elders in het gehele afvoertraject nu ook nog ergens zo'n ding opgenomen is?

De goot zelf kán ook zo'n functie hebben, maar dat is niet standaard bij alle type goten.
Die zit dus standaard IN de goot (dat grijze blokje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbgjQ2lhB0n7St9xpgP6GvYmtvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adtfqx9L7LY0vzDAvwZjWeYp.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
ConQuestador schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:04:
[...]

Op basis van je korte antwoord besloten toch maar door te pakken. Op 10cm diepte vond ik de sifon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alles uitgekapt, en toen bleek deze iets verderop gekoppeld te zijn met een 75mm afvoer. Hier een 75mm reparatiemof in gelijmd met daarin een 75-50 overgang. Vanuit daar wat bochtenwerk en ik heb een mooie afvoer onder afschot zonder sifon.
Super! Je wil het gewoon niet gokken met dit soort dingen dat het later problemen gaat geven.

Pagina: 1