Hoi allemaal,
Ik loop tegen iets aan waar ik benieuwd naar ben of meer mensen dit herkennen (en hoe jullie dit aanpakken).
Situatie:
Reactie van Qwello (samengevat):
Mijn probleem:
Shell Recharge rekent (zoals bekend) blokkeertarief na 4 uur.
Maar als de paal door netbewust laden terugschakelt naar ~1,5 kW, dan kún je soms simpelweg niet genoeg laden binnen 4 uur. Je betaalt dus blokkosten terwijl je feitelijk niet “kleeft”, maar gewoon aan het wachten bent tot de paal/net je meer vermogen gunt.
Dat voelt nogal scheef: ik heb geen controle over die netbeperking, maar betaal wél extra alsof ik de plek bezet houd uit gemak.
Herkent iemand dit bij Qwello (of andere aanbieders) in combinatie met Shell Recharge?
Is dit een bekend “netbewust laden”-ding (congestiemanagement) dat in de avond standaard het vermogen knevelt?
Hebben mensen succes gehad met coulance/terugbetaling van blokkosten bij Shell Recharge (of bij een andere MSP), als je kunt aantonen dat het laadvermogen structureel laag was door de paal/net?
Wat is jullie workaround?
andere pas / andere app gebruiken?
vermijden van bepaalde uren?
alleen DC snelladen?
of gewoon accepteren?
Ik ben vooral benieuwd of er een “best practice” is: welke MSP’s hier redelijk mee omgaan.
Thanks!
— Sander
Ik loop tegen iets aan waar ik benieuwd naar ben of meer mensen dit herkennen (en hoe jullie dit aanpakken).
Situatie:
- Locatie laadpaal: Amersfoort, Qwello laadpaal
- Laden via: Shell Recharge (laadpas/app)
- Auto: Lynk & Co 01 (2022) → AC alleen 1-fase
- Sessie: 23-12-2025 17:43 t/m 21:43 (4:00:46)
- Geleverde energie: 6,11 kWh
- Gemiddeld vermogen: ~1,5 kW (dus ~6–7A op 1 fase)
Reactie van Qwello (samengevat):
- Geen storing aan paal/auto/kabel
- Deze locatie doet aan netbewust laden (grid-aware charging)
- Op bepaalde momenten (namiddag/avond) wordt het vermogen tijdelijk teruggeschakeld om het net te ontlasten
- Tijdens mijn sessie was zo’n beperking actief, waardoor de stroom terugging naar een minimum, ook toen ik de enige was die laadde
Mijn probleem:
Shell Recharge rekent (zoals bekend) blokkeertarief na 4 uur.
Maar als de paal door netbewust laden terugschakelt naar ~1,5 kW, dan kún je soms simpelweg niet genoeg laden binnen 4 uur. Je betaalt dus blokkosten terwijl je feitelijk niet “kleeft”, maar gewoon aan het wachten bent tot de paal/net je meer vermogen gunt.
Dat voelt nogal scheef: ik heb geen controle over die netbeperking, maar betaal wél extra alsof ik de plek bezet houd uit gemak.
Herkent iemand dit bij Qwello (of andere aanbieders) in combinatie met Shell Recharge?
Is dit een bekend “netbewust laden”-ding (congestiemanagement) dat in de avond standaard het vermogen knevelt?
Hebben mensen succes gehad met coulance/terugbetaling van blokkosten bij Shell Recharge (of bij een andere MSP), als je kunt aantonen dat het laadvermogen structureel laag was door de paal/net?
Wat is jullie workaround?
andere pas / andere app gebruiken?
vermijden van bepaalde uren?
alleen DC snelladen?
of gewoon accepteren?
Ik ben vooral benieuwd of er een “best practice” is: welke MSP’s hier redelijk mee omgaan.
Thanks!
— Sander