Flexibele installatiebuis met bedrading in betonvloer storte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spokane
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-12 16:12
In mijn nieuw te storten betonvloer, 10cm op zand, komen enkele installatieleidingen. Daar er nog al wat bochten in deze leidingen komen, en omdat het makkelijker is, is mijn vraag:

Mag in een betonvloer flexibele installatieleiding gebruikt worden of moet dit een starre installatiebuis zijn?

Bij het storten wordt er onvermijdelijk over deze flexibele installatieleidingen gelopen. Zijn deze buizen sterk genoeg (leidingen worden vastgezet met tyraps aan de wapening)?

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Leg je die met draad en al neer voordat je gaat storten?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Doe dan gewoon ymvk kabel in de beton.
Die flexibele buis ga je later toch ook niks bij kunnen trekken.

Hier in de schuur overigens tyleen leiding in de beton met daardoor een ymvk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• spokane
jeroen3 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
Leg je die met draad en al neer voordat je gaat storten?
Ja, wordt bedraad erin gelegd.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:32

Felyrion

goodgoan!

Flexbuis is (helaas imo) de norm tegenwoordig. Sterk genoeg zijn ze wel normaalgesproken. Let eventueel op met (te) scherpe bochten als je er later nog draad in wil trekken. Wil je zeker zijn leg dan voorbedraad.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• spokane
Ronald.42 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:33:
Doe dan gewoon ymvk kabel in de beton.
Mag deze kabel zonder mantel in de beton gestort worden?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
spokane schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:24:
Bij het storten wordt er onvermijdelijk over deze flexibele installatieleidingen gelopen. Zijn deze buizen sterk genoeg (leidingen worden vastgezet met tyraps aan de wapening)?
Kan allemaal prima. Alleen het blijven bouwvakkers, dus af en toe gebeurt het dat er een buis los schiet of knikt en dan kun je er niks meer doorheen krijgen. Vandaar het advies om dat te doen voor het storten/stucen/...
Ook blijft een buis met kabel erdoorheen beter aan elkaar zitten en als het losschiet is het maar een klein stukje.

• Ronald.42
  • Niet online
spokane schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:35:
[...]

Mag deze kabel zonder mantel in de beton gestort worden?
Ja sinds 2015 of zo.
De kabel is van zichzelf dubbel geïsoleerd dus mag in gestuckt of in de beton maakt allemaal niet uit.

Of het handig is is een tweede.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• spokane
Ronald.42 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:38:
[...]

Ja sinds 2015 of zo.
De kabel is van zichzelf dubbel geïsoleerd dus mag in gestuckt of in de beton maakt allemaal niet uit.
Ok, dus indien ik de ymck-as pak dan zit ik altijd goed. Als ik het goed heb dan heb ik ook maar 2 draden nodig, fase en nul, bij deze kabel omdat de aarde in de vorm van een litze in deze kabel zit. Is deze ook makkelijk aan te sluiten in de groepenkast?

• Ronald.42
  • Niet online
spokane schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:43:
[...]

Ok, dus indien ik de ymck-as pak dan zit ik altijd goed. Als ik het goed heb dan heb ik ook maar 2 draden nodig, fase en nul, bij deze kabel omdat de aarde in de vorm van een litze in deze kabel zit. Is deze ook makkelijk aan te sluiten in de groepenkast?
Ik zou voor ymvk gaan dan heb je gewoon een aarde draad die is wat makkelijker aan te sluiten.
Met litze is dat altijd wat meer gepiel.

• spokane
Ronald.42 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:51:
[...]

Ik zou voor ymvk gaan dan heb je gewoon een aarde draad die is wat makkelijker aan te sluiten.
Met litze is dat altijd wat meer gepiel.
In mijn geval lopen 3 kabels van de groepenkast direct naar buiten waar 2 kabels buiten eindigen. De derde kabel loopt direct van de groepenkast naar mijn schuur +/- 20m.
In dit geval toch voor ymck-as kiezen?

Tweeadrige ymck-as kabel is neem ik aan genoeg voor mijn schuur(230V 16A)?

[ Voor 7% gewijzigd door spokane op 29-12-2025 16:01 ]

• Ronald.42
  • Niet online
spokane schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:56:
[...]

In mijn geval lopen 3 kabels van de groepenkast direct naar buiten waar 2 kabels buiten eindigen. De derde kabel loopt direct van de groepenkast naar mijn schuur +/- 20m. In dit geval toch voor ymck-as kiezen?
Als ze in de grond eindigen dan zou je daar een mantelbuis moeten voorzien.
Of anders inderdaad beter ymvk-as kiezen.

Wat ben je van plan met die kabel naar de schuur?
20 meter is een aardig stuk ivm spanningsval etc. Dan zou je eventueel voor een 4mm2 kabel kunnen kiezen voor dat stuk.
Of eventueel zelfs een kabel met een paar aders meer voor eventueel 3 fasen.
Die gooi je er nu voor een paar euro meer in, later zit je met die betonplaat in de weg.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Illusion

(the art of)

spokane schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:56:
[...]

In mijn geval lopen 3 kabels van de groepenkast direct naar buiten waar 2 kabels buiten eindigen. De derde kabel loopt direct van de groepenkast naar mijn schuur +/- 20m. In dit geval toch voor ymck-as kiezen?
Kabel die zonder extra mantelbuis in de grond ligt, moet van een aardscherm zijn voorzien, dus ymvk-as ja.
Buiten in de grond gaat kabel echter wel veel vaker stuk dan binnen in een buisje. Dus ik zou zeker proberen die kabel vervangbaar te maken. Bijvoorbeeld door hem in een 30mm geribbelde mantelbuis te leggen ipv rechtstreeks in het beton.

Niks zo kut als een kabel die net naast de fundering afscheurt/lekt en daardoor niet te repareren is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Ronald.42
  • Niet online
Illusion schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:02:
[...]

Kabel die zonder extra mantelbuis in de grond ligt, moet van een aardscherm zijn voorzien, dus ymvk-as ja.
Buiten in de grond gaat kabel echter wel veel vaker stuk dan binnen in een buisje. Dus ik zou zeker proberen die kabel vervangbaar te maken. Bijvoorbeeld door hem in een 30mm geribbelde mantelbuis te leggen ipv rechtstreeks in het beton.

Niks zo kut als een kabel die net naast de fundering afscheurt/lekt en daardoor niet te repareren is.
Daarom heb ik ze in een dikke gladde tyleen leiding door de beton in mijn schuur.
Dan zijn ze eventueel te vervangen en je hebt een mooie gladde buis met mooie bochten dat wil tenminste nog een beetje trekken ook.

De kans dat er wat gebeurd is klein maar goed als het zover is sla je jezelf voor je kop dat het vast in de beton ligt.

Daarom zei ik ook het mag wel maar of het slim is is een tweede.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
Ik zou vooral ook nadenken over onderhoudbaarheid. Leuk dat het nu allemaal gegoten ligt. Maar als er iets mee moet gebeuren, vernieuwen, dan moet ook de complete vloer opengebroken worden als je er een kabel gewoon in giet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1