Vraag

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:31
(Ik ben geen expert)

Vanmorgen heb ik via de webinterface een update uitgevoerd naar TrueNAS 25.10.1.

Na deze update kan ik geen verbinding meer maken met mijn NAS.

Wanneer ik mijn scherm aansluit op de NAS zelf, wordt alleen het normale scherm (met de 10 opties) weergegeven en staat er dat er verbinding is gemaakt met het statische IP-adres dat ik eraan heb toegewezen.

Maar ik heb geen toegang tot de NAS via de netwerkinterface en de NAS wordt ook niet weergegeven in mijn router als een aangesloten apparaat (niet als het statische IP-adres of als een nieuw willekeurig IP-adres).
Als ik naar het statische IP-adres ping, krijg ik: Bestemmingshost onbereikbaar.

Beste antwoord (via Vertor op 29-12-2025 16:02)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, dan dien je in de NAS IP4_dhcp op YES te zetten :)
Want je NAS krijgt dan het ip adres van je DHCP server.

De term is wat verwarrend, eigenlijk stel je geen static ip in via DHCP maar een reservering.
Je bedoelt uiteindelijk hetzelfde, dat je NAS altijd hetzelfde ip adres krijgt.

Een static ip config stel je eigenlijk echt in op de client zelf, waarbij je dan ook subnet mask en eventueel gateway + DNS server(s) instelt.
En als je dat doet, dan is het vaak best practice dat je of een adres buiten de range van je DHCP scope instelt OF tenminste alsnog een reservation op je DHCP server maakt zodat hetzelfde adres niet alsnog op een andere client wordt uitgedeeld en je een adres conflict krijgt in je netwerk.

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vertor schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:42:
[...]

Wanneer ik mijn scherm aansluit op de NAS zelf, wordt alleen het normale scherm (met de 10 opties) weergegeven en staat er dat er verbinding is gemaakt met het statische IP-adres dat ik eraan heb toegewezen.
[...]
Hier kun je ook de netwerkconfiguratie checken. En in de shell kun je kijken of je connectie naar je lan werkt (ping je gateway en iets extern, zoals 8.8.8.8). Eventueel kun je ook je vorige configuratie booten vanuit het bootmenu.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Vertor
De vorige configuratie werkte ook niet.
Wat uiteindelijk wel heeft geholpen, maar ik niet weet of dit nu wel juist staat.

option 1 - configure network interface.

ik heb IP4_dhcp: van NO naar YES veranderd en toen werkte het wel weer.
Maar volgens mij moet deze op nee staan, omdat ik een static IP heb gezet.

• akimosan
  • Niet online
Als je het static address uitdeelt via je DHCP server, dan niet natuurlijk..

• Vertor
akimosan schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:49:
Als je het static address uitdeelt via je DHCP server, dan niet natuurlijk..
voor mij wat chinees :)
Maar ik heb in de router (van de ISP) de NAS een vaste IP toegewezen.
Dus dan dien de vlag op YES te zetten?

Acties:
  • Beste antwoord

• akimosan
  • Niet online
Ja, dan dien je in de NAS IP4_dhcp op YES te zetten :)
Want je NAS krijgt dan het ip adres van je DHCP server.

De term is wat verwarrend, eigenlijk stel je geen static ip in via DHCP maar een reservering.
Je bedoelt uiteindelijk hetzelfde, dat je NAS altijd hetzelfde ip adres krijgt.

Een static ip config stel je eigenlijk echt in op de client zelf, waarbij je dan ook subnet mask en eventueel gateway + DNS server(s) instelt.
En als je dat doet, dan is het vaak best practice dat je of een adres buiten de range van je DHCP scope instelt OF tenminste alsnog een reservation op je DHCP server maakt zodat hetzelfde adres niet alsnog op een andere client wordt uitgedeeld en je een adres conflict krijgt in je netwerk.

• Vertor
Bedankt voor de uitleg.
Raar dat het nu voor een aantal maanden altijd heeft goed gelopen, ik ben 90% zeker dat ik het systeem al eerder heb reboot zonder problemen, maar nu met de update het ineens niet meer ging.
Uiteindelijk bleek de fix gelukkig simpel, ook al was dat wat op goed geluk een aantal dingen proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vertor op 29-12-2025 16:05 ]

Pagina: 1