Isolatie tussen plafond en vloer van bovenaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• merel1986
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
Mijn vraag
Mag ik jullie feedback/suggesties op het volgende plan:

Huis (bouwjaar 1901). Geen isolatie tussen gestuct plafond en de vloer erboven. Dit zorgt ervoor dat geluiden van boven als via een klankkast door het huis verspreid worden. Nog maar te zwijgen over warmte/kou maar dat heeft toch een lagere prioriteit. Hoogste prioriteit is: geluid dat van de ene slaapkamer naar de andere slaapkamer gaat via de ruimte onder de vloer en waar onze dochter (4 jaar) in de ene kamer slaapt en binnenkort onze andere dochter (0 jaar) in de andere. We hebben niet genoeg geld om het hele plafond open te maken en alles te isoleren. Toch wil ik alvast wat doen. In de kamer van de baby ligt alleen een ondervloer. Ik heb even onder 1 plank kunnen kijken en zie dat :
A. De balken waarop de vloer is vastgemaakt zoals verwacht haaks liggen op de vloerplanken zelf.
B. Er behoorlijk wat ruimte is tussen gestuct plafond en vloer (20 cm hoogte)
C. Onder de wand tussen beide slaapkamers ligt precies een holle ruimte die geluid van de ene naar de andere kamer brengt.

Plan:
1. Drie vloerplanken over de hele breedte van de babykamer weghalen: 1 aan de buitenzijde. 1 in het midden en 1 aan de binnenzijde.
2. De buitenmuur waar ik dan even bij kan direct isoleren: waarmee? Tips? Je kijkt van binnen op enkelsteensbakstenen muur.
3. Netten spannen tussen de balken en deze bevestigen met een nietpistool
4. De verwarmingsbuizen onder de vloer waar ik bij kan direct even inpakken/isoleren.
5. De ruimte tussen de vloer en de netten opvullen met vlokkenschuim. Op die manier hoef ik niet de hele ruimte tussen plafond en vloer te vullen, is het niet nodig om de hele vloer eruit te halen en is het klankkast effect van 1 kamer en van de doorgang naar de andere kamer in ieder geval verminderd.
6. Vloerplanken terug, kieren en gaten opvullen
7. Dun laagje warmteisolatie (folie)
8. Rubberen ondervloer: als beste optie om akoestische te isoleren?
9. Klikpvc als vloer

Vraag: de planken van de ondervloer zijn een beetje gaan krommen, niet in de lengte, maar in de breedte van de plank (dus elke plank heeft een soort mild gootje). Gaat dat problemen geven bij het leggen van de ondervloer en vloer? En zoja wat zijn, behalve alle planken vervangen, daar DIY oplossingen voor?

Ik hoor heel graag jullie handige tips/suggesties/feedback.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heel eerlijk, als geld een belangrijk onderdeel van de overweging is zou ik het waarschijnlijk niet doen. de maatregelen die echt helpen met geluids isolatie (ontkoppelen, verzwaren, kierdichting) wil je eigenlijk gewoon eerst doen. dat klankkast verhaal is niet geheel onzin, maar voert in het debat vaak een boventoon die het niet verdiend. ontkoppelen heeft eigenlijk zonder uitzomdering meer zin. zelf noem ik de holle ruimte vullen altijd de kers op de taart. maar het is dus handig als je taart hebt om die kers op te zetten.

zelf zou ik een zwevende vloer leggen van bv fermacel omdat je nu immers de vloer gaat afwerken en daar dus niet meer bij gaat komen. daarnaast kan je er ook een vloer mee uitvlakken. de ontkoppeling zit dan aan de bron kant en heeft dan doorgaans ook het meeste zin. vlokkenschuim (als je die platen bedoedoeld) is imho prijzig voor deze toepassing, de werking komt vooral vanuit het gewicht maar als je de hele ruimte niet vult kan je dus beter een goedkoper materiaal nemen wat de klankkast weg kan nemen iets aan gewicht kan toevoegen en/of helpt met kierdichting.

• merel1986
Wat voor materiaal zou je dan gebruiken om dat klankkast verhaal te vullen?

En fermacel ken ik niet. Ik ga het opzoeken. Dat wordt dan dus de ondervloer vóór de afwerking?

En heb je nog tips voor het isoleren van die bakstenen tussen vloer en plafond aan de straatzijde? Dit zou meer gaan om warme isolatie

Nog een foto bijgevoegd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Abb-jTWiGeWN5-eFdB-b7GesGUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGWlcATVlZ8EF6YcUGMgzdkM.jpg?f=fotoalbum_large

• merel1986
Oh en nog een vraag:
Tussen de huidige vloerplanken zitten behoorlijke kieren (+- 1 cm). Moet ik die opvullen alvorens aan de slag te gaan met fermacell of is dat niet nodig?

Ik ben bang dat een zwevende vloer van fermacell en nog een pvc vloer oid erop boven de drempel uit gaat komen. Maar dat zal ik nog even moeten opmeten.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:32
merel1986 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:54:
Wat voor materiaal zou je dan gebruiken om dat klankkast verhaal te vullen?
Ik zou hier een steenwol voor gebruiken. Er moet iets van massa zijn dus houtvezel en glaswol zou ook nog kunnen. Ik zou geen EPS/PIR gebruiken als het met name om het geluid gaat. Goedkope oplossing is wellicht een zwaar tappijt / kleed boven op de vloer leggen? Dat haalt in ieder geval een hoop "galm" uit de vloer.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cellulose inblazen geen optie? Voor een paar honderd euro heb je het materiaal en een dag de machine om het in te blazen. Maar je moet wel op een raster van 1,4m gaten boren, en als het bovenop het plafond komt te liggen en je gaat dat ooit vernieuwen komt er wel een hoop zooi naar beneden :+

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Waar heb je vooral last van, luchtgeluid of contactgeluid?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

_ferry_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:44:
Cellulose inblazen geen optie? Voor een paar honderd euro heb je het materiaal en een dag de machine om het in te blazen. Maar je moet wel op een raster van 1,4m gaten boren, en als het bovenop het plafond komt te liggen en je gaat dat ooit vernieuwen komt er wel een hoop zooi naar beneden :+
Dit idd, easycell inblazen om de holle ruimte op te vullen. Voor contactgeluid kan je idd naar ontkoppelen kijken.

Idealiter beide doen, maar ik zou beginnen met easycell.

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1