Vraag
Alle reacties
Die schoorsteen loopt helemaal door naar de verdieping(en) er onder neem ik aan, en is daar ook niet geisoleerd.
Alternatieve optie als je schoorsteen niet gebruikt = verwijderen. Dat bespaart ook weer op toekomstige renovatie van lood en voegwerk en je bent de koudebrug kwijt.
Eventueel een geisoleerde dubbelwandige pijp terugplaatsen als je wel een schoorsteen wilt gebruiken. Dat is dan imo de beste optie.
Andere optie is idd een voorzetwand, waarbij je strak om de schoorsteen heen werkt. Helemaal naar voren trekken is jammer van de ruimte en heb je daar ook weer veel loze ruimte/lucht.
Je kunt prima PIR platen verlijmen op de schoorsteen.
Nog een andere optie is dit niet isoleren, maar je spouw isoleren. Er vanuit gaande dat je die hebt en deze niet (na) is geisoleerd. Waarom wil je deze wand überhaupt isoleren? Het zal altijd een koudebruggen blijven in onderliggende ruimtes.
:strip_exif()/f/image/VzaGEd917hycQJMhc59kSfMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Of gewoon afwerken zonder isolatie.
Alternatieve optie als je schoorsteen niet gebruikt = verwijderen. Dat bespaart ook weer op toekomstige renovatie van lood en voegwerk en je bent de koudebrug kwijt.
Eventueel een geisoleerde dubbelwandige pijp terugplaatsen als je wel een schoorsteen wilt gebruiken. Dat is dan imo de beste optie.
Andere optie is idd een voorzetwand, waarbij je strak om de schoorsteen heen werkt. Helemaal naar voren trekken is jammer van de ruimte en heb je daar ook weer veel loze ruimte/lucht.
Je kunt prima PIR platen verlijmen op de schoorsteen.
Nog een andere optie is dit niet isoleren, maar je spouw isoleren. Er vanuit gaande dat je die hebt en deze niet (na) is geisoleerd. Waarom wil je deze wand überhaupt isoleren? Het zal altijd een koudebruggen blijven in onderliggende ruimtes.
:strip_exif()/f/image/VzaGEd917hycQJMhc59kSfMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Of gewoon afwerken zonder isolatie.
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 29-12-2025 14:56 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Wordt die schoorsteen gebruikt?
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
@lerpie
Als je gaat isoleren, doe het dan met steenwol. Dat kan niet branden.
Als je gaat isoleren, doe het dan met steenwol. Dat kan niet branden.
Schoorsteen word gebruikt, maar met een palletkachel dus niet open vuur. @JaQ
Toen je deze pelletkachel hebt geplaatst, heb je toen ook een dubbelwandige pijp door de schoorsteen laten trekken/getrokken? Zo ja, dan ga ik er vanuit dat de schoorsteen niet warm wordt. Zo nee, dan zou ik echt nadenken over brandveiligheid.lerpie schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:53:
Schoorsteen word gebruikt, maar met een palletkachel dus niet open vuur. @JaQ
Zelf heb ik een gesloten haard en een de dubbelwandige pijp die door de schoorsteen is getrokken. De ruimte tussen de pijp en schoorsteen is gevuld met een soort korrels. De schoorsteen en schouw is afgewerkt met brandwerend gipsplaat (en daarna gestuct).
let wel: ik ben maar een internet-held, het is altijd verstandig om advies van een expert te vragen
[ Voor 7% gewijzigd door JaQ op 29-12-2025 22:19 ]
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/VHsKdBZzLBpOeEUgf6qkoqnM.jpg?f=fotoalbum_large)