Als de betrokkene (de persoon wiens vermogen onder bewind staat) zelf in staat is om te beoordelen wat er in zo’n jaarlijkse rekening en verantwoording staat, dan is de bewindvoerder verplicht om voorafgaand aan de jaarlijkse controle door de kantonrechter, ook de R&V met de betrokkene te bespreken. De betrokkene moet dan ook tekenen voor akkoord. Doet hij dit niet, dan zal de bewindvoerder aan de kantonrechter moeten uitleggen waarom de betrokkene niet akkoord is.
Als bij aanvang van het bewind de betrokkene niet in staat was om deze beoordeling te doen, dan staat dat waarschijnlijk ook zo geregistreerd in de systemen van de rechtbank. Ik zou daarom adviseren om eerst bij de rechtbank na te gaan hoe dit staat geregistreerd, en dan verzoeken om het aan te passen zodat de bewindvoerder in ieder geval jaarlijks verplicht is om de R&V eerst met de betrokkene te bespreken. Dan heb je je inzicht in het saldo van de beheerrekening, en in hoe dat besteed is en eventueel groeit.
Dat verzoek aan de rechtbank is echt zo simpel als een e-mail aan de CBM-afdeling (Curatele, Bewind en Mentorschap) van de rechtbank, deze contactgegevens kun je per arrondissement vinden op rechtspraak.nl.
@
vincent_1971, het is dus zaak dat jouw familielid aan de rechtbank vraagt of bij hen bekend is dat hij/zij jaarlijks de R&V kan beoordelen, en zo niet, om dat te wijzigen. Ik raad ook aan, net als @
wlmpie hierboven, om eens in het systeem van de rechtspraak in te loggen, want daar staan ook een aantal basisgegevens over het bewind die de betrokkene zelf kan inzien. Alle verslagen die de bewindvoerder heeft gemaakt, ingeleverd en zijn beoordeeld door de rechtbank staan daar in. In die verslagen staat ook het saldo van de beheerrekening (Als dat is wat je wil inzien). Dat inloggen doe je hier:
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Mijn-CBM