• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Een familielid van mij zit in een soort van instelling. Alcoholprobleem en autische kenmerken. Staat onder bewind. Echter al een aantal jaren gebruikt hij geen alcohol meer en merk ik dat hij steeds beter functioneert. Hij staat op een wachtlijst voor begeleid wonen.

Hij heeft een leefgeldrekening en een beheerrekening. Leefgeld rekening kan hij inzien maar de beheerrekening niet. Krijgt ook geen overzicht per jaar.

Mag een bewindvoerder zoiets doen?

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat heb je hier zelf al over gevonden?

• vincent_1971
eLScha schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:30:
Wat heb je hier zelf al over gevonden?
Nou gezocht op internet. Het kan wel dat iemand onder bewind inzage krijgt in zijn beheersrekening maar zijn tal van uitzonderingen.

Wat mij erg stoort is dat het best een groot bedrag is ( uit een erfenis ) echter als hij b.v. een fiets wil kan dit wel maar alleen een tweedehands fiets. Net als met kleding. Heb zelf het vermoeden dat dit komt uit de wajong pot die uitkering heeft hij.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
En wat gebeurde er toen hij aan de bewindvoerder een overzicht vroeg?

• vincent_1971
eLScha schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:36:
En wat gebeurde er toen hij aan de bewindvoerder een overzicht vroeg?
Kreeg hij niet.

• vincent_1971
Mag je (heb je het recht ) ook vragen of er dan inzage in de beheerrekening plaats kan vinden?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08

Illusion

(the art of)

Kreef hij niks? Of alleen geen directe toegang tot de rekeningoverzichten.

De bewindvoorder heeft de plicht om “inzicht” te geven aan de betrokkene (dus niet de belanghebbende) conform standaardrapportages. Zie hier https://www.rechtspraak.n...culier-bewindvoerder.aspx

Dus laat de betrokkene eerst om die rapportages vragen. Afhankelijk van de reactie daarop kan je vervolgstappen zetten indien nodig.

/edit: met hierboven dus. Was alleen langer aan het typen omdat ik alleen een linkdrop wat flauw vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 29-12-2025 12:45 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 13:34
Vreemd is dit. Ik heb een schoonmaakster gehad in de schuldsanering. Ze rond de 20 en had geen idee over geldzaken. Ik begrijp tot vandaag niet hoe ze dan al in de schuldsanering kan komen, maar dat terzijde.

Haar schulden bleven maar oplopen en ze snapte maar niet hoe dat kwam dus hebben we afgesproken haar telefoontjes met de 'bewindvoerder' op speaker te doen. Dat duurde toen 1 week en de schulden begonnen te dalen - er werd namelijk niets afgelost en er werden alleen maar verhogingen en kosten voor bijv bewind bijgezet. Ik heb er een enorme bijsmaak van gekregen omdat de bewindvoerder per uur betaald wordt en uit niets bleek de schulden daadwerkelijk op te lossen. Pas toen ik mij ermee ging bemoeien veranderde dat in ene hele rap. Ook heb ik de maatschappelijk werker die erbij betrokken was gesommeerd werk te maken van de schuldenbrij en de bewindvoering, maar die was de week erna foetsie en vervangen.

Nu is die situatie niet vergelijkbaar, maar ik zou het zeker niet loslaten. Bewindvoering kent gewoon plichten en verantwoording en het kan niet zo zijn omdat iemand even niet voor zichzelf kan zorgen de bewindvoering dan geen verantwoording hoeft af te leggen. Hoe je dat aanvliegt kan ik je niet vertellen, maar wel.. laat het niet los, louter op basis van mijn n=1 verbazing.

Edit: @Illusion is mij voor - zelfde link, glashelder verhaal lijkt mij.

@vincent_1971 bewindvoerder heeft zo te zien zelfs de plicht.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-12-2025 12:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• vincent_1971
Nee kreeg geen overzichten vanaf 2020 ( toen die beheerrekening werd geopend ). Daarvoor ook niet maar toen had hij alleen een wajong uitkering.

Kom er dan nog even niet echt uit. Wat wordt verstaan onder standaardrapportages? Een balans per jaar b.v. of kan dat familielid ook eisen dat die inzage krijgt in zijn beheerrekening ( via internet b.v. ) ?

[ Voor 26% gewijzigd door vincent_1971 op 29-12-2025 12:55 ]

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-02 12:43

eagle00789

Est. November 2005

Nu is N=1 ook wel N=Geen, maar ik heb zelf ook onder bewind gestaan (vrijwillig dan wel, maar toch volledig bewind) vanwege de spreekwoordelijke gat in mijn hand.
Bij de bewindvoerder kreeg ik zelf een inlogcode om op zijn beheerportal te kunnen inloggen. Via die portal had ik volledige inzage in wat zij met mijn geld deden. Wat er binnenkwam en wat er afgeschreven werd was 100% transparant voor mij. Het was zelfs zodanig geregeld dat zij (ondanks alle schulden die ik had en dat was zeer groot, denk in de richting van €50000,- en dat was inclusief lening van de Studiefinanciering) ook een spaarpot voor mij hadden die ik kon aanspreken als ik bijvoorbeeld nieuwe kleding wilde hebben, of een scooter wilde kopen. Wel moest ik achteraf altijd bonnetjes overleggen zodat de bewindvoerder kon zien waar ik het geld aan gespendeerd had. Als ik iets gekocht had wat ik niet had aangegeven (stom voorbeeld een spelletje voor de Playstation terwijl ik kleedgeld had gevraagd) werd ik ook elke keer stevig op de vingers getikt door de bewindvoerder en moest ik altijd even voor een gesprekje naar kantoor komen. Hierdoor heb ik ook met geld leren omgaan en heb ik ze nadat mijn bewindvoering was afgelopen nog enkele jaren aangehouden puur voor budgetbeheer. Zij hebben me echt goed geleerd hoe met geld om te gaan en heb mede hierdoor nu al 2x een dure vakantie kunnen boeken (en doen natuurlijk) voor mezelf zonder me schuldig hierover te voelen.
Nu als ik perse iets wil hebben, dan kijk ik echt wel eerst even mijn eigen budget na of dat op dit moment wel kan en zo niet, dan doe ik het nu ook niet, maar stel ik het uit tot het moment dat het wel kan.

Dus gezien het verhaal van de TS hierboven kan het nog wel eens zijn dat de verkeerde bewindvoerder is genomen maar ik weet niet of je keus hebt om weg te gaan naar een andere bewindvoerder.

• NiGeLaToR
@vincent_1971 aangezien hij onder bewind staat zal hij zelf geen toegang hebben c.q. kunnen krijgen. De eerste stap is de bewindvoerder te kennen geven dat je een rapportage per jaar vanaf dag 1 van bewindvoering wenst in te zien.

Als ik het goed begrijp moet de bewindvoerder die rapportages sowieso op jaarbasis bijhouden en aanleveren. Als de bewindvoerder weigert is het zaak om bij de organisatie(s) waar de bewindvoering is neergelegd te gaan klagen - een bewindvoerder wordt immers aangesteld en komt niet zelf op het idee bewind te gaan voeren. Er zal dus een opdracht gegeven zijn?

@eagle00789 mooi om te lezen - dank voor het delen.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-12-2025 13:04 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• vincent_1971
NiGeLaToR schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:03:
@vincent_1971 aangezien hij onder bewind staat zal hij zelf geen toegang hebben c.q. kunnen krijgen. De eerste stap is de bewindvoerder te kennen geven dat je een rapportage per jaar vanaf dag 1 van bewindvoering wenst in te zien.

Als ik het goed begrijp moet de bewindvoerder die rapportages sowieso op jaarbasis bijhouden en aanleveren. Als de bewindvoerder weigert is het zaak om bij de organisatie(s) waar de bewindvoering is neergelegd te gaan klagen - een bewindvoerder wordt immers aangesteld en komt niet zelf op het idee bewind te gaan voeren. Er zal dus een opdracht gegeven zijn?

@eagle00789 mooi om te lezen - dank voor het delen.
Zover weet ik het dus niet. Zal het er eens met hem er over hebben hoe en wat. Blijft voor een buitenstaander een lastige materie. Dit komt denk ik ook omdat het maatwerk is. Vrijwillige bewindvoering of bewind afgedwongen onder rechtelijke macht b.v. Wel of geen wajong. :? :?

Als ik het zo zie kan het dus dat hij een rapportage kan krijgen vanaf het begin van die beheerrekening zeg maar?

• NiGeLaToR
vincent_1971 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:10:
[...]

Zover weet ik het dus niet. Zal het er eens met hem er over hebben hoe en wat. Blijft voor een buitenstaander een lastige materie. Dit komt denk ik ook omdat het maatwerk is. Vrijwillige bewindvoering of bewind afgedwongen onder rechtelijke macht b.v. Wel of geen wajong. :? :?

Als ik het zo zie kan het dus dat hij een rapportage kan krijgen vanaf het begin van die beheerrekening zeg maar?
Vrijwillig of niet - als het een officiële bewindvoerder is dan heeft die de plicht zich te verantwoorden. Wat echt volslagen logisch is?

Als er een andere constructie achter zit zou ik dat snel proberen te achterhalen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08

Illusion

(the art of)

vincent_1971 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:53:
Nee kreeg geen overzichten vanaf 2020 ( toen die beheerrekening werd geopend ). Daarvoor ook niet maar toen had hij alleen een wajong uitkering.

Kom er dan nog even niet echt uit. Wat wordt verstaan onder standaardrapportages? Een balans per jaar b.v. of kan dat familielid ook eisen dat die inzage krijgt in zijn beheerrekening ( via internet b.v. ) ?
Als je van plan bent om je hier mee te gaan bemoeien, dan zal je niet alleen wat vragen op een forum moeten stellen, maar je ook echt even in de materie te verdiepen.. Er zijn nu 3 mensen die je dezelfde link hebben gestuurd.. Dan ben je binnen 3 klikken op de eisen aan de rapportage die jaarlijks verstuurd moet worden. Hier staat de checklist die een amateur-bewindvoerder moet volgen. ga er maar vanuit dat een professioneel beheerder dat ook moet, maar omdat die daar software voor gebruikt heeft hij die checklist niet nodig.
https://www.rechtspraak.n...ing-en-verantwoording.pdf

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:24
Laat hem/haar op rechtspraak.nl via "formulieren en inloggen" (rechtsboven) inloggen op "mijncbm" met zijn/haar DigiD.
Dan kan hij/zij het dossier inzien en daarin zit als het goed is ook een boedelbeschrijving en jaarlijkse rekening en verantwoording van alle vermogen, inkomsten en uitgaven over het afgelopen jaar.
Als bewindvoerder voor mijn vader die vanwege dementie onder beschermingsbewind staat moet ik dat ook maken en dit wordt jaarlijks gecontroleerd door de kantonrechter.

En "inzage in beheerrekening" loopt via de bank en kan vaak alleen maar als je daarbij ook controle krijgt over de beheerrekening en dat wil je vaak juist niet om onverantwoorde uitgaven te voorkomen. Dus best mogelijk dat hier een misverstand is tussen bewindvoerder en betrokkene. Terwijl de laatste alleen inzage wil en geen controle. Maar al deze info zit ook in het dossier bij rechtspraak.nl mits de bewindvoerder ter goeder trouw is.

[ Voor 31% gewijzigd door wlmpie op 29-12-2025 14:24 . Reden: Aanvullende info ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:04
wlmpie schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:12:
(...)
En "inzage in beheerrekening" loopt via de bank en kan vaak alleen maar als je daarbij ook controle krijgt over de beheerrekening en dat wil je vaak juist niet om onverantwoorde uitgaven te voorkomen. Dus best mogelijk dat hier een misverstand is tussen bewindvoerder en betrokkene. Terwijl de laatste alleen inzage wil en geen controle. Maar al deze info zit ook in het dossier bij rechtspraak.nl mits de bewindvoerder ter goeder trouw is.
Goede bijdrage!

Dit laatste stukje wil ik wel over zeggen, dat het dan wat mij betreft aan de bewindvoerder is om dat uit te leggen en aan te geven wat er wel kan qua inzage... Dat is tenslotte die zou moeten weten hoe het werkt, en transparantie tonen naar degene die onder bewindvoering staat.

iRacing Profiel

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als de betrokkene (de persoon wiens vermogen onder bewind staat) zelf in staat is om te beoordelen wat er in zo’n jaarlijkse rekening en verantwoording staat, dan is de bewindvoerder verplicht om voorafgaand aan de jaarlijkse controle door de kantonrechter, ook de R&V met de betrokkene te bespreken. De betrokkene moet dan ook tekenen voor akkoord. Doet hij dit niet, dan zal de bewindvoerder aan de kantonrechter moeten uitleggen waarom de betrokkene niet akkoord is.

Als bij aanvang van het bewind de betrokkene niet in staat was om deze beoordeling te doen, dan staat dat waarschijnlijk ook zo geregistreerd in de systemen van de rechtbank. Ik zou daarom adviseren om eerst bij de rechtbank na te gaan hoe dit staat geregistreerd, en dan verzoeken om het aan te passen zodat de bewindvoerder in ieder geval jaarlijks verplicht is om de R&V eerst met de betrokkene te bespreken. Dan heb je je inzicht in het saldo van de beheerrekening, en in hoe dat besteed is en eventueel groeit.

Dat verzoek aan de rechtbank is echt zo simpel als een e-mail aan de CBM-afdeling (Curatele, Bewind en Mentorschap) van de rechtbank, deze contactgegevens kun je per arrondissement vinden op rechtspraak.nl.

@vincent_1971, het is dus zaak dat jouw familielid aan de rechtbank vraagt of bij hen bekend is dat hij/zij jaarlijks de R&V kan beoordelen, en zo niet, om dat te wijzigen. Ik raad ook aan, net als @wlmpie hierboven, om eens in het systeem van de rechtspraak in te loggen, want daar staan ook een aantal basisgegevens over het bewind die de betrokkene zelf kan inzien. Alle verslagen die de bewindvoerder heeft gemaakt, ingeleverd en zijn beoordeeld door de rechtbank staan daar in. In die verslagen staat ook het saldo van de beheerrekening (Als dat is wat je wil inzien). Dat inloggen doe je hier: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Mijn-CBM

• vincent_1971
Bedankt voor de informatie een ieder. Ga er zekers mee aan de slag. Zal binnenkort eens een vergadering willen bij die instelling, met mijn echtgenote ( werkt in de zorg) zijn case manager, afdelingshoofd, familielid en ik. Probleem denk ik zit in de privacy. Maar een goed gesprek denk ik opent veel..

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 16:58
Ik ben zelf bewindvoerder voor mijn vader (dementie). In principe moet de bewindvoerder elk jaar verantwoording afleggen aan de kantonrechter. Hier moet een heel kosten / baten overzicht ingeleverd worden. Dit gaat gelukkig via het bewind portaal. Wat @Kurkentrekker zegt, je krijgt dan ook de vraag of de onder bewind staande akkoord is. Dit kun je echter wel vrij makkelijk omzeilen door gewoon te stellen dat deze niet in staat is het te begrijpen. Als de bewindvoerder dat doet is het niet erg netjes.

Als er geen geldproblemen zijn maar dat het meer beschermingsbewind is zou het mogelijk moeten zijn om gewoon dingen aan te schaffen. Lastige hierin is dat voor grote aankopen weer een aanvraag naar de kantonrechter moet met uitleg erbij. Wellicht vindt de bewindvoerder dat dat hem te veel tijd kost.

Daarnaast is er voor zover ik weet elke 5 jaar een herbeoordeling door de kantonrechter of het bewind nog nodig is. Wellicht als het kan kun je het bewind op jou over laten schrijven. Het is (mits er geen financiële problemen zijn) niet mega veel werk (elk jaar een overzicht maken en de leefgeldrekening gevuld houden). Dan heb je er wel een dure professionele bewindvoerder tussenuit.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-02 19:11

headout

Oi oi!

DP Kunst schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:45:
Daarnaast is er voor zover ik weet elke 5 jaar een herbeoordeling door de kantonrechter of het bewind nog nodig is. Wellicht als het kan kun je het bewind op jou over laten schrijven. Het is (mits er geen financiële problemen zijn) niet mega veel werk (elk jaar een overzicht maken en de leefgeldrekening gevuld houden). Dan heb je er wel een dure professionele bewindvoerder tussenuit.
Iedere 5 jaar een herbeoordeling herken ik niet; dat tweede deel ben ik met je eens. 1 keer per jaar laad ik alle bankafschriften in excel in, laat mijn vrouw (=bewindvoerder) de regels doorlopen en categoriseren, maak er een draaitabel van en 95% klaar. De jaarlijkse rekening en verantwoording kan daarna ingediend worden bij de rechtbank middels een DigiD machtiging. Zie voor instructies en context de link die @Illusion reeds deelde.
Buiten deze werkzaamheden hebben we er weinig omkijken, maar geeft wel een mate van verantwoordelijkheid waar je bewust moet zijn. Niet alleen nu, maar ook over 20 jaar mogelijk. Denk er dus ook niet te licht over.

Overdracht van bewindvoerderschap is mogelijk. Zie: https://www.rechtspraak.n...tweede-bewindvoerder.aspx.
Dit moet via een verzoek aan de rechtbank, waarna (in ons geval) een zitting bij de rechtbank plaats vondt. Zo hebben wij het bewindvoerderschap formeel overgedragen gekregen van mijn schoonouders. Zij waren formeel bewindvoerder van mijn verstandelijk beperkte zwager, maar wij deden het administratieve werk reeds voor hen.

Een beheerrekening hebben we niet.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
headout schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:02:
[...]

Iedere 5 jaar een herbeoordeling herken ik niet; dat tweede deel ben ik met je eens..
https://www.rechtspraak.n...ssentijdse-evaluatie.aspx

Dit is die tussentijdse evaluatie. Deze vindt elke vijf jaar plaats, of minder als de kantonrechter oordeelt dat dit nodig is. Daarin staan vragen over het verloop van de maatregel, de noodzaak, enz, enz. Als uit zo’n evaluatie blijkt dat de betrokkene zelf dingen kan beslissen of dat de maatregel niet meer nodig is dan wordt daar zeker naar gekeken.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 20:16
vincent_1971 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:30:
Bedankt voor de informatie een ieder. Ga er zekers mee aan de slag. Zal binnenkort eens een vergadering willen bij die instelling, met mijn echtgenote ( werkt in de zorg) zijn case manager, afdelingshoofd, familielid en ik. Probleem denk ik zit in de privacy. Maar een goed gesprek denk ik opent veel..
Dat lijkt me een goed idee. Op het moment dat je familielid toestemming geeft voor jullie aanwezigheid en voor het delen van informatie met jullie, dan is er geen enkele reden voor de zorginstelling om dit te weigeren.

Overigens, doet de zorginstelling óók de bewindvoering of doet een andere partij dit?

Tip tot slot: lees je goed in op de wijze waarop de zorg voor je familielid wordt gefinancierd en hoe er dan wordt omgegaan met eigen bijdragen en wat de drempelbedragen dan zijn....

[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 06-01-2026 13:25 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• vincent_1971
Bernard0343 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Dat lijkt me een goed idee. Op het moment dat je familielid toestemming geeft voor jullie aanwezigheid en voor het delen van informatie met jullie, dan is er geen enkele reden voor de zorginstelling om dit te weigeren.

Overigens, doet de zorginstelling óók de bewindvoering of doet een andere partij dit?

Tip tot slot: lees je goed in op de wijze waarop de zorg voor je familielid wordt gefinancierd en hoe er dan wordt omgegaan met eigen bijdragen en wat de drempelbedragen dan zijn....
De bewindvoerder is een externe partij. Geen idee of er een eigen bijdrage is. Het is niet op vrijwillige basis.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 20:16
vincent_1971 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:46:
[...]

De bewindvoerder is een externe partij. Geen idee of er een eigen bijdrage is. Het is niet op vrijwillige basis.
De eigen bijdrage voor de bewindvoering komt idd ten laste van je familielid. Hier kan je de (maximum) bedragen die voor de bewindvoering vinden.

Maar daarnaast woont je familielid in een zorginstelling. Deze zorg wordt gefinancierd. De kans is groot dat dit vanuit de WLZ gebeurt. Je familielid heeft een erfenis ontvangen. Is zijn vermogen hierdoor groter dan €33.748,- telt dit vermogen mee voor de eigen bijdrage WLZ. Vandaar mijn opmerking, verdiep je in de wijze waarop de zorg voor je familielid gefinancierd wordt, dan kan je, als je een overzicht van inkomsten en uitgaven ontvangst, sneller zien of alles klopt.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1