Casten via VPN naar chromecast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:33
Mijn vraag
Ik wil via VPN surfshark beelden casten via chromecast naar de TV. Hiervoor moet ik iets in de router instellen. Maar wat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De VPN provider is Surfshark. De router is een Genesis Platinum-7840 van Delta .
Aan de tv hangt een chromecast 2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wat gegoogled. Ik begrijp dat ik in de router een port forward moet instellen.Maar kom er niet uit wat ik allemaal moet invullen.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:07

lier

MikroTik nerd

Wat heeft de VPN te maken met het vasten? Waar dient de VPN voor? En waar draait de VPN client op?

In principe zou, afhankelijk van de instellingen, lokaal verkeer niet via de VPN verbinding lopen. En ik neem aan dat dat de situatie is?

Port forwards heb je nodig om services publiek beschikbaar te stellen. Maar dat lijkt in jouw situatie niet van toepassing.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:00
Aangezien je het over Surfshark hebt, neem ik aan* dat je je chromecast gebruik wilt laten maken van een VPN van Surfshark. Voor zover ik weet kan dat niet, tenzij je router als client kan verbinden met Surfshark. Dan zou namelijk je hele netwerk via Surfshark lopen.

Op een Chromecast met Google TV zou je zelf de Surfshark Client-app kunnen installeren om via Surfshark het internet op te gaan. Op andere apparaten met Google/Android-TV, zoals bijvoorbeeld de KPN TV+ Box, kan dat bijvoorbeeld ook. Je moet echter wel Apps op het apparaat zelf kunnen installeren. Dat kan op de oude Chromecasts niet.

*Je zou ook van buitenaf via een VPN toegang kunnen krijgen tot je thuisnetwerk, het kan dus ook zomaar zijn dat een deel van jouw zoekresultaten dáárover gaat... (Dan heb je inderdaad met port-forwarding te maken, of met een VPN-server in je router die je kan instellen.) Maar ik kan niet echt een nuttige toepassing verzinnen om vanaf buiternshuis te casten, dus vandaar mijn aanname dat dat niet is wat je wil.

iRacing Profiel

• fmrama
@lier Ok, portforward is dan idd niet van toepassing voor mij.

Als het dus niet lukt, dan maar op de oude manier met een hdmi kabeltje.

De rest van het hoe en waarom maar effe weggehaald. Om problemen te voorkomen.😏

[ Voor 152% gewijzigd door fmrama op 29-12-2025 16:39 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:00
@fmrama [b]Beter vertel je ons niet wáárom je Surfshark wilt gebruiken 8), ignorance is bliss.

Ja, voor zover ik weet is er geen gemakkelijke manier om dat met Chromecast te regelen. Je zou wel het hele scherm van je mobiele apparaat naar de Chromecast kunnen streamen. Maar dat komt de kwaliteit niet ten goede. Zodra je op het "cast"-icoon in een app klikt, gaat de Chromecast zelf (rechtsreeks) verbinden met de bron. Bij het casten/'mirror"-en van je volledige beeld blijft wel het oorspronkelijke apparaat de data ophalen (en dat is dan dus via Surfshark).

Het staat me wel bij, dat mijn iPad (lang geleden) ook niet alles via HDMI wilde tonen (sommige apps niet, als ik me niet vergis). YMMV, dus... Persoonlijk vind ik een permanente oplossing wel wat geld waard. Als je een Smart-TV hebt is daar wellicht ook wel een Surfshark App voor te downloaden.

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-12-2025 20:12 ]

iRacing Profiel

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@fmrama Even hardop denkend: Je Chromecast in een apart netwerksegment plaatsen dat alleen via VPN online kan gaan, omdat de Chromecast dan in een ander netwerksegment (en subnet) zit heb je op je router iets nodig dat mDNS forward naar andere netwerksegmenten/subnets omdat de Chromecast anders niet meer opgepikt wordt.

Maar dan heb je wel een router nodig die een VPN client kan draaien en de mogelijkheid bied bepaald verkeer (subnet met de Chromecast) wel en ander verkeer niet er doorheen kan laten gaan.

Ik weet niet wat de gemiddelde consumentenrouter tegenwoordig kan (1 gehad, daarna op een computer overgestapt :+ ) maar ik denk dat dit wel een lastige gaat worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• fmrama
Ik heb een genesis router van Delta. Deze is erg beperkt. Afgezien van het feit dat ik het niet ingewikkeld wil maken.(kan mijn oude hersens niet meer volgen) . Voor 80. % werkt het heb ik inmiddels voor het doel.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:43
Over welke chromecast hebben we het? Op de chromecast met google TV kun je apps als wireguard installeren, op de eerdere modellen voor zover ik weet niet.
Dat eerste werkt prima. Ik neem er vaak eentje mee op vakantie met een wireguard tunnel naar huis, zodat ik op vakantie geen gedoe heb met blokkades en alles kan kijken zoals thuis.

• fmrama
Een oude chromecast 2.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Raven schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:20:
@fmrama Even hardop denkend: Je Chromecast in een apart netwerksegment plaatsen dat alleen via VPN online kan gaan, omdat de Chromecast dan in een ander netwerksegment (en subnet) zit heb je op je router iets nodig dat mDNS forward naar andere netwerksegmenten/subnets omdat de Chromecast anders niet meer opgepikt wordt.

Maar dan heb je wel een router nodig die een VPN client kan draaien en de mogelijkheid bied bepaald verkeer (subnet met de Chromecast) wel en ander verkeer niet er doorheen kan laten gaan.

Ik weet niet wat de gemiddelde consumentenrouter tegenwoordig kan (1 gehad, daarna op een computer overgestapt :+ ) maar ik denk dat dit wel een lastige gaat worden.
openwrt en dd-wrt kunnen dat, je kan een sub route in de vpn client aanmaken die dan verkeer van dat apparaat niet of wel over de vpn laat lopen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met een oude chromecast 2 ben je beperkt tot een extern device welke een vpn kan opzetten.. makkelijkste is een oude wifi router nemen welke je kan flashen met openWRT, en deze als tussenstation configgen..

404 Signature not found

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

FreakNL

Well do ya punk?

Raven schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:20:

Ja en je telefoon moet dan ook op dat netwerk..

Makkelijker is gewoon een FireTv (of ander Android device) waar je zowel de VPN client opzet als de gewenste app voor de content.

Andere oplossingen kunnen ook (zoals VPN op je router) maar gewoon alles op het device zelf is verreweg het makkelijkst..

Casten gaat iig niet werken, de chromecast zet zijn eigen stream op en negeert dan dus de VPN op je telefoon

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2025 20:10 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:37
Casten lukt alleen over een VPN als je een site to site VPN kunt opzetten en met iets als SurfShark kan dat nooit.
Zoals al door @Wild Chocolate vertelt is, moet de player zelf de te casten verbinding overnemen maar dat lukt niet omdat hij niets snapt van een VPN.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1