brandt condensdroger stopt telkens

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• makenpak
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een oude brandt ETE761D condensdroger. Enige tijd geleden wilde de motor niet meer goed draaien en toen heb ik de aanloopcondensator vervangen. Nu draait die weer, maar heb ik een ander probleem: hij houdt er telkens na ongeveer 8 minuten mee op. en dan is de was natuurlijk nog niet droog.
Ik denk dat een of andere sensor stuk is.
Wat voor sensoren zitten er zoal in zo'n droger?
Ik lees her en der dat er aan de binnenkant van de trommel een vochtsensor moet zitten, maar kan nergens iets vinden?
Er zit ook een thermostaatsensor in, Deze schakelt bij 140 gr. Kan dat ding stuk zijn?.
Volgens de onderdelensites zit er ook een sensor (zie foto) in waarvan nergens bij staat wat dat ding doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71BsRq9kpo33ZpyvRP-j6NZi6KA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ahPzzK2LF5nSobxCYrFRJwMH.jpg?f=user_large
Dat ding kost echter 80,- en dat lijkt me wat veel voor zo'n oude droger.
(Je vraagt je vast af waarom ik niet gewoon een nieuwe droger koop, maar als tweaker moet ik nu eenmaal iets hebben om aan te prutsen).
Voordat ik de boel weer open schroef wil ik weten wat ik eigenlijk zoek en hoe ik kan controleren of iets stuk is. Ik heb een multimeter, weet wel een en ander van stroom, maar weet niet precies hoe ik deze sensoren door kan meten.
wie weet raad? tips? Dank..

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat je toont lijkt me meer om een pomp te schakelen ofzo. En enige dat daar dan echt belangrijk is is de schakelaar. Dat is vrij standaard type dus moet je voor paar euro ook wel los kunnen kopen.

Maar voor verder debuggen, wordt het element wel warm?

• makenpak
Septillion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:38:
Wat je toont lijkt me meer om een pomp te schakelen ofzo. En enige dat daar dan echt belangrijk is is de schakelaar. Dat is vrij standaard type dus moet je voor paar euro ook wel los kunnen kopen.

Maar voor verder debuggen, wordt het element wel warm?
Ja, de droger wordt wel goed warm, ik vroeg me al af of ze wellicht niet te heet wordt en daardoor een sensor het programma stopt. Ik heb her en der alle stofboel van binnen verwijderd toen ik de condensator heb vervangen.

• Septillion

Septillion

Vaak zitten er twee thermische elementen in. Eén regelt gewoon de temperatuur door aan-uit te gaan. De ander is een thermische zekering en echt te heet is dan gewoon permanent uit. Dus als hij warm wordt lijkt me de kans dat het daar fout gaat wel klein.

• makenpak
Septillion schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:35:
Vaak zitten er twee thermische elementen in. Eén regelt gewoon de temperatuur door aan-uit te gaan. De ander is een thermische zekering en echt te heet is dan gewoon permanent uit. Dus als hij warm wordt lijkt me de kans dat het daar fout gaat wel klein.
Bedoel je dat de thermische zekering bij oververhitting éénmaal doorslaat en dat het apparaat vervolgens niets meer wil doen? Dat is inderdaad niet het geval. Ik kan m opnieuw aanzetten en dan duurt het weet even voordat hij stilvalt.

• makenpak
Als ik de "beschikbare onderdelen" voor deze droger op een onderdelensite doorloop, kom ik deze microschakelaar tegen, die lijkt op het schakelaartje sop de vorige foto die als "sensor" benoemd staat.
Ik krijg toch het idee dat de vorige foto toch een sensor bevat, samen met een bijbehorende microschakelaar die het apparaat dan uit/aan schakelt.

• Septillion

Septillion

Meestal dan het element permanent uit maar draait dan wel gewoon. Tot hij vervangen is.

Maar zie op het plaatje niet echt iets meer waar je wat op aansluit buiten de microschakelaar.

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Het onderdeel op de foto is de schakelaar van de condens water bak,
Als de condens water bak niet of niet goed geplaatst is draait de droger niet,
Als de droger draait en je schuift het water reservoir een stuk naar buiten dan stopt
de droger,
Aangezien de droger +/- 8 minuten draait en daarna stopt, lijkt het mij sterk dat deze
schakelaar kapot is, tenzij de condens waterbak zoveel speling heeft dat hij naar buiten
schuift / trilt, dit kun je testen door de droger aan te zetten en de waterbak tegen te houden,
indien hij dan wel blijft draaien is het kapje met de veer eronder is te ver afgesleten,
of de waterbak is teveel vervormd.
Pagina: 1