TL;DR:
Ik twijfel of ik voor een verbouwing (dakkapel op schuinsedum dak, helaas complex) €25k–€40k moet lenen (4% hypotheekrente) en mijn beleggingen zal aanhouden, of juist eigen geld moet gebruiken. Daarnaast ben ik van plan jaarlijks ~€15k minder te beleggen in box 3 en dit te gebruiken voor pensioenbeleggen; de belastingteruggave wil ik in deposito’s parkeren om eventueel (afhankelijk van de hypotheekrente over 15 jaar) de hypotheek af te betalen. Op papier is lenen + sparen nipt gunstiger, maar bij hogere bedragen twijfel ik of flexibiliteit opweegt tegen extra schuld. Benieuwd hoe anderen dit zouden doen.
Uitgebreid:
Ik lees al jaren met veel interesse mee op het PFSL forum, maar vond het nu wel is tijd voor een eigen post omdat ik mijn strategie wil wijzigen.
Mijn situatie (globaal):
Waar ik tegenaan loop:
Puur rekenkundig lijkt het logisch om:
Op papier wint “lenen + sparen” dus nipt.
Maar…
Tegelijk wil ik ook niet onnodig duur lenen “omdat het kan”.
Het dilemma:
Optie A: eigen geld gebruiken → lagere schuld, meer rust, minder flexibiliteit.
Optie B: lenen → geld achter de hand houden, iets gunstiger rekentechnisch, maar meer vaste lasten en afhankelijkheid van box 3 / discipline.
Bij beide opties wil ik dus sowieso een verschuiving doen van normaal beleggen naar pensioenbeleggen.
Vragen aan jullie:
De wijziging in strategie is dus regulier beleggen verminderen ten bate van pensioenbeleggen.
We hebben voldoende liquide buffer om +/- 9 maanden te overbruggen zonder enige inkomsten.
Ik hoor graag hoe anderen hiernaar kijken
Thanks alvast!
Ik twijfel of ik voor een verbouwing (dakkapel op schuinsedum dak, helaas complex) €25k–€40k moet lenen (4% hypotheekrente) en mijn beleggingen zal aanhouden, of juist eigen geld moet gebruiken. Daarnaast ben ik van plan jaarlijks ~€15k minder te beleggen in box 3 en dit te gebruiken voor pensioenbeleggen; de belastingteruggave wil ik in deposito’s parkeren om eventueel (afhankelijk van de hypotheekrente over 15 jaar) de hypotheek af te betalen. Op papier is lenen + sparen nipt gunstiger, maar bij hogere bedragen twijfel ik of flexibiliteit opweegt tegen extra schuld. Benieuwd hoe anderen dit zouden doen.
Uitgebreid:
Ik lees al jaren met veel interesse mee op het PFSL forum, maar vond het nu wel is tijd voor een eigen post omdat ik mijn strategie wil wijzigen.
Mijn situatie (globaal):
- Partner en ik hebben stabiele inkomens.
- We hebben een lopende annuïtaire hypotheek met een lage rente (~1,55%) op het grootste deel.
- Rente staat nog ongeveer 15 jaar vast, looptijd is nog 25 jaar.
- Hypotheek <50% t.o.v. de WOZ.
- Hypotheek is hoger ingeschreven waardoor afsluitkosten beperkt zouden zijn
- Voor een verbouwing (dakkapel op sedumdak) overweeg ik een nieuw hypotheekdeel van €25.000 tot €40.000 tegen ~4% (apart leningdeel).
- Tegelijk heb ik eigen vermogen beschikbaar dat ik óf kan gebruiken voor de verbouwing, óf kan aanhouden als spaargeld/deposito (±3%).
- Aftrek nu tegen 37% (partner) en 49,5% (ik)
- Belasting later en vermoedelijk lager
- Vrijgesteld van vermogensrendementheffing
Waar ik tegenaan loop:
Puur rekenkundig lijkt het logisch om:
- te lenen voor de verbouwing, en
- het eigen geld aan te houden in beleggingen/spaargeld/deposito’s.
- Spaargeld kost me ongeveer €35–40 per €10.000 per jaar aan vermogensbelasting.
- Netto spaarrendement komt dan rond 2,6% uit.
- Netto hypotheekrente (na renteaftrek) zit rond 2,5%
Op papier wint “lenen + sparen” dus nipt.
Maar…
Tegelijk wil ik ook niet onnodig duur lenen “omdat het kan”.
Het dilemma:
Optie A: eigen geld gebruiken → lagere schuld, meer rust, minder flexibiliteit.
Optie B: lenen → geld achter de hand houden, iets gunstiger rekentechnisch, maar meer vaste lasten en afhankelijkheid van box 3 / discipline.
Bij beide opties wil ik dus sowieso een verschuiving doen van normaal beleggen naar pensioenbeleggen.
Vragen aan jullie:
- Hoe kijken jullie naar deze situatie?
- Zijn jullie het met me eens dat (verantwoord)lenen de juiste keuze kan zijn?
- Zijn er risico’s of factoren die ik vergeet of onderschat?
De wijziging in strategie is dus regulier beleggen verminderen ten bate van pensioenbeleggen.
We hebben voldoende liquide buffer om +/- 9 maanden te overbruggen zonder enige inkomsten.
Ik hoor graag hoe anderen hiernaar kijken
Thanks alvast!
[ Voor 4% gewijzigd door MarkG87 op 29-12-2025 12:30 ]