Ziggo Wifi 6 in meterkast,verderop Wifi 5 router, vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:18
We hebben een grote woning met kantoor en in die ruimte hebben we een bekabelde TP-Link Wifi 5 router.
Deze zomer hebben we van Ziggo een nieuwe in de meterkast gekregen, een Wifi 6.
Lijkt me logisch om dan ook de wat oudere Wifi 5 te vervangen voor een 6 of zelfs 7 om op de toekomst voorbereid te zijn als Ziggo ook naar de Wifi 7 zou gaan.
Maar gaat alle apparatuur probleemloos werken op een Wifi 7? Ik begrijp dat de snelheid misschien gelijk zal zijn aan een Wifi 5 zoals b.v. de printer van een paar jaar oud.

De vraag stel ik dus eigenlijk omdat ik liever in 1 keer wat geld uitgeef voor de komende b.v. 4 jaar dan dat ik nu een Wifi 6 koop en over 2 jaar weer wat anders zou moeten aanschaffen.

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34
Peter Honda schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:37:
We hebben een grote woning met kantoor en in die ruimte hebben we een bekabelde TP-Link Wifi 5 router.
Deze zomer hebben we van Ziggo een nieuwe in de meterkast gekregen, een Wifi 6.
Lijkt me logisch om dan ook de wat oudere Wifi 5 te vervangen voor een 6 of zelfs 7 om op de toekomst voorbereid te zijn als Ziggo ook naar de Wifi 7 zou gaan.
Maar gaat alle apparatuur probleemloos werken op een Wifi 7? Ik begrijp dat de snelheid misschien gelijk zal zijn aan een Wifi 5 zoals b.v. de printer van een paar jaar oud.

De vraag stel ik dus eigenlijk omdat ik liever in 1 keer wat geld uitgeef voor de komende b.v. 4 jaar dan dat ik nu een Wifi 6 koop en over 2 jaar weer wat anders zou moeten aanschaffen.
De vraag die je eerst moet stellen is wat werkt er niet of wat wil je dat er anders gaat werken?

Anders geef je nu geld uit wat helemaal niet nodig is.

• Peter Honda
saaltink schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:39:
[...]

De vraag die je eerst moet stellen is wat werkt er niet of wat wil je dat er anders gaat werken?

Anders geef je nu geld uit wat helemaal niet nodig is.
Het maximale eruit halen en betere wifi verbinding, 2 pc's zijn bekabeld via de Wifi 5 router terwijl daarvoor dus de Ziggo Wifi 6 zit. Daarnaast is de Wifi 5 niet overal dekkend, de 6 of 7 zal verwacht ik daar een stukje beter in zijn en sneller.

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34
Peter Honda schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:26:
[...]

Het maximale eruit halen en betere wifi verbinding, 2 pc's zijn bekabeld via de Wifi 5 router terwijl daarvoor dus de Ziggo Wifi 6 zit. Daarnaast is de Wifi 5 niet overal dekkend, de 6 of 7 zal verwacht ik daar een stukje beter in zijn en sneller.
Bekabeld ga je geen voordeel halen uit een ander acces point.

Een beter bereik ga je niet behalen met upgrade naar wifi 6 of 7

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:58
Qua bereik maakt wifi 5, 6 of 7 helemaal niets uit.
Sterker nog om de voordelen van een hogere wifi versie te benutten zal het bereik sterk moeten afnemen, heb je dat bereik niet dan zal je geen verschil zien.
Zowel 6 als 7 hebben alleen voordelen voor grote aantallen clients en niet voor thuisgebruik.

Het is dus een vrij nutteloze exercitie die enkel geld kost en niets oplevert.
Leveranciers en fabrikanten roepen voornamelijk uit marketing oogpunt dat ze wifi 6 of wifi 7 hebben, maar het voegt voor thuisgebruik nauwelijks iets toe.

Als je beter wifi bereik wilt hebben zet je die tp link in AP mode en voeg je ergens indien nodig een AP die je bekabelt aansluit toe.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nieuwer is niet per definitie beter.

Neem Wifi-7, daarmee kun je ook de 6Ghz spectrum gebruiken, mits je apparatuur dat ondersteund. Maar hoe hoger de frequenties, hoe minder ver het signaal rijkt. Wél is de snelheid iets hoger als je binnen het bereik bent. Wil je gewoon bereik over langere afstanden, dan moet de frequentie lager zijn en zit je in theorie beter met 2.4 Ghz.

Wat het 6 Ghz spectrum wel oplossen is het probleem dat er eigenlijk maar drie frequenties in het 2.4 Ghz spectrum zitten (de rest overlapt) en (afhankelijk van de bandbreedte) één frequentie in 5 Ghz als je de DFS-channels niet meerekent. Alle apparaten zitten zo'n beetje in dezelfde channels tegen elkaar in te schreeuwen. Op 6 Ghz heb je meer channels, zijn er (nog) weinig apparaten die het gebruiken en als je buren het gebruiken zal de verstoring stukken minder zijn vanwege het zwakkere signaal.

En als ik het goed begrijp heb jij geen kabel liggen tussen je kantoor en je meterkast, maar gebruik je 2 met elkaar verbonden wifi-AP's om er toch internet te hebben. In dat geval kun je wel iets van voordeel hebben als je ze allebei naar Wifi-7 upgrade, maar het zal niet veel opwegen. Sterker nog, wil je stabiel internet op kantoor dan zou ik persoonlijk altijd zorgen dat er een kabel naartoe ligt. Vervolgens zoveel mogelijk apparaten (inclusief je tweede AP) bedraad aansluiten. Ik ben echt geen fan van mash-netwerken, maar dat is persoonlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door RiDo78 op 29-12-2025 11:04 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:34
@Peter Honda
Voor veel mensen betekend Wifi=internet. Daarom zetten partijen als Ziggo en KPN erg in op het promoten van wifi, zelfs nu in de naam van hun abbo's en met termen als WIFi GARANTIE!!
Voor de gemiddelde gebruiker is zelfs Wifi 1 nog prima toereikend, want voor veel zaken heb je gewoon niet zo'n hoge snelheid nodig.

In jou geval, dat Ziggo een modem/router met WIFI 6/7 heeft, heeft totaal geen invloed op je eigen wifi 5 router.

PS: welk abbo heb je momenteel van Ziggo en waar gebruik je je internet voor?

PPS: wellicht handig om je eens te verdiepen in wat WIFI precies is, want op deze manier verdienen we wel erg makkelijk geld aan je. Dus ook goed dat je hier deze vraag stelt!

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 29-12-2025 11:08 ]

• Peter Honda
RiDo78 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:02:
Nieuwer is niet per definitie beter.

Neem Wifi-7, daarmee kun je ook de 6Ghz spectrum gebruiken, mits je apparatuur dat ondersteund. Maar hoe hoger de frequenties, hoe minder ver het signaal rijkt. Wél is de snelheid iets hoger als je binnen het bereik bent. Wil je gewoon bereik over langere afstanden, dan moet de frequentie lager zijn en zit je in theorie beter met 2.4 Ghz.

Wat het 6 Ghz spectrum wel oplossen is het probleem dat er eigenlijk maar drie frequenties in het 2.4 Ghz spectrum zitten (de rest overlapt) en (afhankelijk van de bandbreedte) één frequentie in 5 Ghz als je de DFS-channels niet meerekent. Alle apparaten zitten zo'n beetje in dezelfde channels tegen elkaar in te schreeuwen. Op 6 Ghz heb je meer channels, zijn er (nog) weinig apparaten die het gebruiken en als je buren het gebruiken zal de verstoring stukken minder zijn vanwege het zwakkere signaal.

En als ik het goed begrijp heb jij geen kabel liggen tussen je kantoor en je meterkast, maar gebruik je 2 met elkaar verbonden wifi-AP's om er toch internet te hebben. In dat geval kun je wel iets van voordeel hebben als je ze allebei naar Wifi-7 upgrade, maar het zal niet veel opwegen. Sterker nog, wil je stabiel internet op kantoor dan zou ik persoonlijk altijd zorgen dat er een kabel naartoe ligt. Vervolgens zoveel mogelijk apparaten (inclusief je tweede AP) bedraad aansluiten. Ik ben echt geen fan van mash-netwerken, maar dat is persoonlijk.
De 2 zijn juist wel met elkaar verbonden via de kabel. Daarnaast hebben we ook nog 3 x een Tp-Link Deco 5 waarvan 1 op zolder staat en deze is bekabeld vanaf de Ziggo router in de meterkast. De andere 2 werken dus via de Wifi.
Alles werkt prima, maar wat ik me dus afvraag sinds de Ziggo wifi 6 router is of het zin heeft om de rest daarop af te stellen.
Verderop heb ik een hometrainer, werkt via de wifi, deze heeft wel is moeite als ik high beeld wil hebben.

• Peter Honda
chrisborst schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:07:
@Peter Honda
Voor veel mensen betekend Wifi=internet. Daarom zetten partijen als Ziggo en KPN erg in op het promoten van wifi, zelfs nu in de naam van hun abbo's en met termen als WIFi GARANTIE!!
Voor de gemiddelde gebruiker is zelfs Wifi 1 nog prima toereikend, want voor veel zaken heb je gewoon niet zo'n hoge snelheid nodig.

In jou geval, dat Ziggo een modem/router met WIFI 6/7 heeft, heeft totaal geen invloed op je eigen wifi 5 router.

PS: welk abbo heb je momenteel van Ziggo en waar gebruik je je internet voor?

PPS: wellicht handig om je eens te verdiepen in wat WIFI precies is, want op deze manier verdienen we wel erg makkelijk geld aan je. Dus ook goed dat je hier deze vraag stelt!
Wij hebben zakelijk Ziggo, niet de snelste.
Wij gebruiken het voor gewoon internet, maar daarnaast ook voor TV kijken buiten en op zolder via de Wifi dmv Chromekast (de witte) 4k. Verder heb ik nog een hometrainer aan de uiterste kant van de woning, heeft met high beeld wel is moeite.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:34
@Peter Honda
Die Deco 5 kan maximaal 1267Mbps halen, dat is even snel als het maximale abbo van Ziggo. Ik gok dat jij die niet hebt.
Voor je beeld, Netflix gebruikt 25 Mbps als je met 1 stream 4K kijkt, dat kan dus bijna elke wifi-router.

Dus lekker je huidige spullen gebruiken en je niet zorgen maken voor wifi 5/6/7. Je kan hooguit de wifi-punten verplaatsen voor beter bereik zoals bij je hometrainer.

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 29-12-2025 11:17 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nee ik denk dat je er niet veel voordeel uit haalt. Je kunt proberen om de hometrainer wat dichter bij een AP of bedrade deco te zetten (of omgekeerd, iets met mohammed en een berg) om te kijken of dat beter werkt. Zo ja, kun je eens kijken of het met een onbedrade deco in de buurt ook verbetert.

Maar die Deco levert een Mash-netwerk. Diegene die bedraad is levert de verbinding, de anderen zetten een 'backhaul' op via een sneller/breder Wifi-kanaal met die eerste. Je signaal gaat eigenlijk over 2 wifi-netwerken heen voor het ergens op een kabel komt. Het werkt, maar het vertraagt ook; zeker in gebieden waar veel wifi-netwerken in dezelfde kanalen zitten.

Dus zoals anderen ook al aangeven, de upgrade van Wifi 5 naar een nieuwere versie is niet echt nodig. Als blijkt dat je hometrainer beter gaat functioneren als hij pal naast een onbedrade Deco staat, kun je beter overwegen om een extra Deco aan te schaffen.

Alleen in specifieke gevallen is Wifi 6E of 7 handiger. Zoals in mijn geval waar ik extreem veel vreemde netwerken zie en ik bovendien (af en toe, afhankelijk van de landingsbaan) in een aanvliegroute van Schiphol zit. Long story short:
* De 3 frequenties van de 2.4 band zitten dus echt VOL tot een extend dat zelfs andere 2.4 Ghz protocollen zoals Zigbee daar last van hebben.
* De 5 Ghz band heeft maar 4 kanalen van 20 Mhz, en alle netwerken hier in de buurt bonden die naar één 80 Mhz kanaal. En dat ene kanaal is de enige zonder DFS.
* Zodra ik een AP in een DFS-kanaal zet, dan werkt dat vlekkeloos... tot het eerste vliegtuig over vliegt, dan droppen alle verbindingen en is het kanaal even niet te gebruiken.
* Mijn werklaptop en -mobiel ondersteunen beide de 6 Ghz banden.
Dus voor mij is de keuze simpel, wil ik ongestoord kunnen werken zonder vertragingen (vanwege de andere netwerken op het kanaal) of verstoringen (vanwege DFS), dan is de Wifi-7 AP een uitkomst.

Heb je zelf ook veel last van overvolle wifi-kanalen, kun je ook de DFS-kanalen in de 5Ghz-band niet gebruiken én heb je apparatuur die 6 Ghz ondersteund, dan kun je overwegen om te upgraden naar Wifi 6E of 7. Zoniet, heb je er weinig voordeel van en zou ik lekker bij Wifi 5 blijven.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:00
TS als je wilt weten hoe wifi werkt dan moet je deze website eens bekijken daar wordt dit heel goed uitgelegd:

https://www.wiisfi.com/

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39
Peter Honda schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:14:
Verder heb ik nog een hometrainer aan de uiterste kant van de woning, heeft met high beeld wel is moeite.
Dan kan je beter dáár investeren in betere wifi.

Spel en typfouten voorbehouden

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Mooie investering is om zoveel mogelijk met kabels te gaan werken. Op zijn minst alle accespoints (wifi boosters/mesh meuk/welk marketing term ook gebruikt wordt). Alles dat op een vaste plek staat en netwerkaansluiting heeft, ook via kabel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
De modem van Ziggo kun je in Bridge mode laten zetten. Heb ik ook een jaar of 10-11 geleden laten doen door Ziggo. Dan hoef je geen Wi-Fi meer te gebruiken vanaf de modem. De Ziggo modem functioneert dan als standalone. Je hoeft ook geen Wi-Fi 6 te hebben met het modem van Ziggo om Wi-Fi 7 te hebben. Hier heb ik zelf een ASUS RT-BE92U WI-FI 7 router in huis.

Maar je kan inderdaad Ziggo modem te gebruiken als Wi-Fi en alvast Wi-Fi 7 router kopen. Dit is handig als je niet in Bridge mode wil laten zetten. In mijn geval had ik in Bridge mode laten zetten, ik dacht waarom extra Wi-Fi, en stroomverbruik omdat het dan de hele tijd Wi-Fi op het Ziggo modem aanstaat en verstuurd. Ik heb altijd mijn eigen router gehad naast de modem van Ziggo.

[ Voor 41% gewijzigd door Van der Berg op 29-12-2025 16:12 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Pagina: 1