PoE-camera krijgt stroom maar geen netwerk (FE)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Wat gaat er mis in de netwerkaansluiting tussen mijn switch en een specifieke PoE-camera?

In onze woning hebben wij de bouw overal loze leidingen laten trekken. Zo ook om daar PoE-camera's op aan te kunnen sluiten. In totaal gaat het om 5 stuks en 4 ervan heb ik inmiddels succesvol aangesloten, maar bij de 5e loop ik tegen het probleem aan dat het mij gewoon niet lukt de camera te adopten. De camera krijgt wel voeding (het laat een witte ring zien die heel langzaam flikkert), maar is onvindbaar in de Unify Protect app. In de Unify Controller laat hij ook een 100mbps connectie zien (aangegeven als 'FE').

Ik heb echt al van alles geprobeerd (zie hieronder), maar ik weet echt niet meer wat ik nu nog zou kunnen doen. Het gekke is dat bij de andere 4 camera's ik exact dezelfde methode heb gebruikt - en daar het in een keer werkte. Daarom hoop ik dat jullie een oplossing hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Modem/router: uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- PoE switch: uitvoering: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (48-poorts, 600W PoE++)
- Patchpaneel: Cat6a STP 24 poorts
- Kabel switch - patchpaneel: Renkforce patchkabel CAT 6A S/FTP 0.50 m
- Kabel door loze leiding: Belden Cat.6A F/UTP-kabel
- Stekker einde kabel: Greluma CAT6A/CAT7 metalen afgeschermde RJ45 connectoren
- Aansluitschema: EIA/TIA 568 B
- PoE camera: uitvoering: Ubiquiti AI Professional

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb de stekker aan het einde van de kabel (bij de PoE-camera dus) opnieuw geknipt.
- Ik heb in het patchpaneel met de LSA punch down tool de kabel daar nogmaals 'aangedrukt'.
- Ik heb de kabel uit het patchpaneel verwijderd en aan die kant ook een stekker geknipt + aangesloten op de de switch.
- Ik heb een andere poort op de PoE-switch geprobeerd.
- Ik heb de kabel in zijn geheel opnieuw aangesloten in het patchpaneel (met uiteraard eerst afknippen stuk)
- Ik heb de patch-kabel vervangen.
- Ik heb geprobeerd de PoE-camera direct aan te sluiten op de switch (dat werkte wel!).
- Ik ben ten einde raad helemaal opnieuw begonnen en heb zelfs een hele nieuwe kabel door de loze leiding getrokken (incl. het wederom knippen van een nieuwe stekker en het opnieuw bevestigen in het patch-paneel).
- Ik heb de PoE-camera gereset.
- Ik heb een kabel tester gebruikt. Aangesloten op de patchkabel liet die aan de ene kant 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, G zien en aan de andere kant was de volgorde 1, 2, 3, 6, 5, 4, 7, 8, G. Dat lijkt mij conform EIA/TIA 568 B.

Enkele situatie foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgzEkhChjBW7Nvup5BzFVhiQFWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMZFgsd5Pg7kH6ElcMDqTctE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMwLdjbpcUoIPTuW7IfBcM0wS80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpSqyfNwCnVGzGS3zBEEd9D8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAO3KcpOxmLRRcNGm8Jn0cf8VfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McSpPwwtDRxpfhJAngOtAyMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD6iX_uVzKytGaKjorxAKKml9Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71IZ3Hcn0EGdUFJDNdn28caN.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rebunted op 31-12-2025 14:46)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rebunted schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:12:
Update:
Ik had nog een G4 Pro liggen en die aangesloten - en die doet het gewoon als ik die op de kabel aansluit! Kon hem gelijk adopten en beeld is stabiel. Wel blijf ik het gek vinden dat de Unify Controller nog steeds een 100mbps connectie zien (aangegeven als 'FE'). De Unify Protect app beoordeeld de verbinding dan weer als 'Uitstekend'.

Zou het dan dus toch aan de AI pro liggen?
Grote kans dat 't aan de kabel ligt. Zoals iemand hierboven ook al opperde, er is een groot verschil tussen wat zo'n kabeltester op de lijn zet (gelijkstroom) vs wat een ethernetapparaat doet (hoogfrequent signaal). Als de kabel net even op de verkeerde manier beschadigd is of in een verkeerde bocht ligt o.i.d., dan kan het zijn dat 'ie dat signaal niet meer goed genoeg aan kan en of 't dan wel of niet werkt ligt aan hoe goed de apparatuur er mee om kan gaan. Dat is op dat moment meer toeval dan niet.

Soms werkt een dergelijke kabel helemaal niet, soms komt 'ie niet verder dan 100Mbps (Fast Ethernet), soms lukt de negotiation dan nog net wel maar daadwerkelijk data versturen of ontvangen niet, etc.

Je hebt dan een paar opties:
• genoegen nemen met lagere performance (mogelijk moet je 'm zelfs op 10 Mbps zetten)
• andere apparatuur inzetten (met daarbij de opmerking dat je pas weet of 't werkt, als je het probeert)
• de kabel vervangen

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 23:33
- Ik heb een kabel tester gebruikt. Aangesloten op de patchkabel liet die aan de ene kant 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, G zien en aan de andere kant was de volgorde 1, 2, 3, 6, 5, 4, 7, 8,
Beide kanten moeten gelijk zijn, dus met de tester aan beide einden 1,2,3,4,5,6,7,8 gnd

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Die kabel zou m.i. aan beide kanten hetzelfde moeten zijn. Dat zou het eerste zijn wat ik zou aanpassen.
Toen je de PoE-camera direct aansloot op de switch werkte dat wel schrijf je. Met de andere 4 camera’s ook werkend?

• Rebunted
  • Niet online
Relesi schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:17:
Die kabel zou m.i. aan beide kanten hetzelfde moeten zijn. Dat zou het eerste zijn wat ik zou aanpassen.
Toen je de PoE-camera direct aansloot op de switch werkte dat wel schrijf je. Met de andere 4 camera’s ook werkend?
Ja klopt. Maar die andere 4 zijn ook exact hetzelfde aangesloten (op dezelfde manier geknipt), dus op deze manier (heb dat dus tot 3x toe opnieuw geknipt):

Afbeeldingslocatie: https://www.netwerkwinkel.com/images/site/rj45.gif

• Rebunted
  • Niet online
Creep schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:12:
[...]

Beide kanten moeten gelijk zijn, dus met de tester aan beide einden 1,2,3,4,5,6,7,8 gnd
Komt dat niet omdat ik aan de ene kant de patchkabel in de tester heb (die een straight-through kabel is waarschijnlijk)? Zal dat eens testen met een andere aansluiting op de patchkast.

[ Voor 8% gewijzigd door Rebunted op 28-12-2025 21:34 ]

• Creep
Je kan als je al 3 keer hetzelfde resultaat hebt eens proberen 6 en 4 om te draaien.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Rebunted schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:31:
[...]

Komt dat niet omdat ik aan de ene kant de patchkabel in de tester heb (die een straight-through kabel is waarschijnlijk)?
Het soort kabel maakt niet uit. Rollover/crossover gebruiken we nagenoeg niet meer anno 2025 op moderne netwerkapparatuur, dat was vooral op Cisco spul vroeger nodig, maar zie je zelden nog.
In deze situatie moeten beide kanten gelijk zijn, anders gaat er PoE en data over andere aders aan de ene kant dan de andere en dan krijg je rare problemen. Het is niet zoals bij glasvezel dat je een specifieke zend- en ontvang vezel hebt die je wel moet omwisselen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-01 19:24
Heb je het patchkabeltje ook al vervangen? Misschien dat daar een productie fout in zit?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:19
Soms geeft zo'n domme DC kabeltester goedkeur, maar als je er HF ethernetsignalen doorheen stuurt is het toch niet helemaal goed.
Toch ergens te krappe bocht of plet schade?

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 28-12-2025 21:56 ]

• Rebunted
  • Niet online
Creep schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:36:
Je kan als je al 3 keer hetzelfde resultaat hebt eens proberen 6 en 4 om te draaien.
Zojuist gedaan (in patchpaneel 4 en 6 omgedraaid), helaas geen verschil. Verbinding blijft 'FE' en kan niet adopten.
Tuskermalt schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:42:
Heb je het patchkabeltje ook al vervangen? Misschien dat daar een productie fout in zit?
Jazeker, al gedaan. Zelfs stekker op uiteinde geknipt en direct in switch (om ook patchpaneel uit te sluiten).
jeroen3 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:56:
Soms geeft zo'n domme DC kabeltester goedkeur, maar als je er HF ethernetsignalen doorheen stuurt is het toch niet helemaal goed.
Toch ergens te krappe bocht of plet schade?
Dat dacht ik dus ook als optie, vandaar ook de hele kabel opnieuw getrokken (met nieuwe kabel). Kabel die eruit kwam zag er trouwens niet beschadigd uit. Gekke is ook dat in dit huis inmiddels zo'n 40 kabels zijn getrokken (naar AP's en aansluitingen apparatuur), met dezelfde kabels en stekkers - en er nooit ergens een probleem is geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Rebunted op 28-12-2025 22:04 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die camera al eens direct getest met een patch kabel direct op de switch?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Rebunted
  • Niet online
Damic schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:03:
Die camera al eens direct getest met een patch kabel direct op de switch?
Jazeker, dan doet ie het wel. Dus de camera is niet defect.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha dan kun je die al wel adopten en in je systeem zetten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
Weet niet hoe groot je woont, maar hoelang is die kabel?

• Rebunted
  • Niet online
Zie hier wat Unify Connect aangeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRRInnNhC2S7JUBksDbK6eVAcOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gnqGyngXakNA29phqixib1M7.png?f=fotoalbum_large

• Rebunted
  • Niet online
Damic schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:05:
Ha dan kun je die al wel adopten en in je systeem zetten.
Dat had ik eerst ook gedaan, maar dan zie je de camera wel in Unify Protect - maar blijft ie als offline staan. De reset heb ik later gedaan.

• Rebunted
  • Niet online
bramassendorp schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:05:
Weet niet hoe groot je woont, maar hoelang is die kabel?
Gek genoeg niet heel lang (deze is dicht bij de techniekruimte), ik denk een meter of 10 tot 15. Een andere camera zit op dik 50 meter (en die doet het dus wel).

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Rebunted schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:07:
[...]

Dat had ik eerst ook gedaan, maar dan zie je de camera wel in Unify Protect - maar blijft ie als offline staan. De reset heb ik later gedaan.
Als je kan, ergens anders een camera van nemen en even op die moeilijke kabel zetten, als deze wel verbind zonder problemen zit er een bug in je camera.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Heb je de patchkabel al eens met een andere poort verbonden?
Werkt een ander apparaat wel (direct) op dezelfde poort?
Werkt een ander POE apparaat wel aan het einde van kabel?

Spel en typfouten voorbehouden

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klinkt alsof er ergens 'verkeerde' bekabeling gestoken is gezien het feit dat de camera wél werkt als er een korte patch gebruikt wordt. UTP / STP / FSTP maakt bij gebruik van leidingen met meerdere kabels veel uit, zeker als er 'power' middels PoE+ / PoE++ geleverd moet gaan worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Rebunted
  • Niet online
Creep schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:36:
De kabeltester geeft nu wel aan beide kanten gelijk 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, G.

• Rebunted
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:17:
Klinkt alsof er ergens 'verkeerde' bekabeling gestoken is gezien het feit dat de camera wél werkt als er een korte patch gebruikt wordt. UTP / STP / FSTP maakt bij gebruik van leidingen met meerdere kabels veel uit, zeker als er 'power' middels PoE+ / PoE++ geleverd moet gaan worden.
Het is een aparte eigen loze leiding waar alleen deze kabel doorheen gaat. Het is niet gecombineerd met iets anders.

• Rebunted
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:12:
Heb je de patchkabel al eens met een andere poort verbonden?
Werkt een ander apparaat wel (direct) op dezelfde poort?
Werkt een ander POE apparaat wel aan het einde van kabel?
Patchkabel is op andere poort gezet, dat maakte geen verschil.
Vraag 2 en 3 ga ik morgen proberen, goede suggesties!

• Creep
Je lijkt mij geen beginner. Misschien ook even de camera uit de unify software verwijderen en weer aanmelden en misschien de camera even naar factory default.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:19
Camera kan ook een dud zijn, werkt een switch wel op die kabel?

• Rebunted
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:23:
Camera kan ook een dud zijn, werkt een switch wel op die kabel?
Ik ga morgen inderdaad ook nog even een andere camera (van de andere 4 die het wel doen) en een ander PoE apparaat proberen op die poort. Heb nog wel een FLEX mini switch liggen.

Ga voor de zekerheid ook nog proberen een andere poort (intern) te gebruiken op het patch paneel en zal ook de patch-kabels nog eens vervangen.

Maar ben er nu even helemaal klaar mee (hele dag al aan het klooien ermee). Dank iedereen tot dusver _/-\o_, we gaan het oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rebunted op 28-12-2025 22:29 ]

• Rebunted
  • Niet online
Creep schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:21:
Je lijkt mij geen beginner. Misschien ook even de camera uit de unify software verwijderen en weer aanmelden en misschien de camera even naar factory default.
Ben inderdaad geen beginner (heb al heel wat netwerkkabels mogen knippen en aansluiten), maar ben ook zeker geen netwerk-expert. Camera heb ik uit de app gehaald en toen de camera gereset - maar dan moet hij dus wel in de app verschijnen als te adopten (en dat gebeurt nu niet).

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Welk type camera gaat het om? Zijn de andere vier van hetzelfde type?

• Rebunted
  • Niet online
Relesi schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:44:
Welk type camera gaat het om? Zijn de andere vier van hetzelfde type?
Het is de Ubiquiti AI Professional (zie OP), zijn alle 5 hetzelfde. Ga morgen een van de 4 werkende proberen op deze kabel.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rebunted schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:46:
[...]

Het is de Ubiquiti AI Professional (zie OP), zijn alle 5 hetzelfde. Ga morgen een van de 4 werkende proberen op deze kabel.
Stiekem hoop ik dat die dan óók niet werkt en dat je issue zich (simpelweg) in een verkeerd geconfigureerde switchpoort / vLan setting bevind :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Rebunted
  • Niet online
Update:
Ik had nog een G4 Pro liggen en die aangesloten - en die doet het gewoon als ik die op de kabel aansluit! Kon hem gelijk adopten en beeld is stabiel. Wel blijf ik het gek vinden dat de Unify Controller nog steeds een 100mbps connectie zien (aangegeven als 'FE'). De Unify Protect app beoordeeld de verbinding dan weer als 'Uitstekend'.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:40
Update:

kun je niet even een werkende camera elders demonteren en op die kabel aansluiten?
dan weet je definitief of het in de camera zit of in de kabel.

Acties:
  • Beste antwoord

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Update:

Grote kans dat 't aan de kabel ligt. Zoals iemand hierboven ook al opperde, er is een groot verschil tussen wat zo'n kabeltester op de lijn zet (gelijkstroom) vs wat een ethernetapparaat doet (hoogfrequent signaal). Als de kabel net even op de verkeerde manier beschadigd is of in een verkeerde bocht ligt o.i.d., dan kan het zijn dat 'ie dat signaal niet meer goed genoeg aan kan en of 't dan wel of niet werkt ligt aan hoe goed de apparatuur er mee om kan gaan. Dat is op dat moment meer toeval dan niet.

Soms werkt een dergelijke kabel helemaal niet, soms komt 'ie niet verder dan 100Mbps (Fast Ethernet), soms lukt de negotiation dan nog net wel maar daadwerkelijk data versturen of ontvangen niet, etc.

• genoegen nemen met lagere performance (mogelijk moet je 'm zelfs op 10 Mbps zetten)
• andere apparatuur inzetten (met daarbij de opmerking dat je pas weet of 't werkt, als je het probeert)
• de kabel vervangen

• Rebunted
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:21:
[...]

• de kabel vervangen
Maar ik heb de hele kabel al een keer vervangen (zie OP).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En heb je de kabel die je er uit getrokken hebt toen, een keer geprobeerd buiten de leiding?

Zitten er strakke (90° of meer) bochten in die leiding?

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 29-12-2025 11:58 ]

• Rebunted
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:57:
En heb je de kabel die je er uit getrokken hebt toen, een keer geprobeerd buiten de leiding?

Zitten er strakke (90° of meer) bochten in die leiding?
Dat eerste ga ik eens proberen! Zal hier een update plaatsen. De kabel zag er overigens niet ergens beschadigd uit.

Ik weet niet precies hoe de bochten lopen (de loze leiding zit in het beton), maar de kabel was er wel makkelijk doorheen te krijgen (duwen - trekken combi).

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:20
Waarom niet met keystones werken en een patchkabel van camera naar keystone steken?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Rebunted
  • Niet online
Dyckie schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:09:
Waarom niet met keystones werken en een patchkabel van camera naar keystone steken?
Zou ook mijn voorkeur zijn (en heb ik ook toegepast in de woning waar het maar kan), alleen past dat niet in de camera.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Je krijgt een 100mbit verbinding, dat is al verdacht. Dan is het
- het apparaat
- de switch
- de kabel
- de connectors

Eigenlijk heb je het apparaat al uitgesloten door te wisselen. Switch ook omdat het met korte kabel wel werkt.

Dus dan is t toch kabel/connector denk ik.
Je kan eens een kort kabeltje zelf knijpen en die via het patchpaneel aansluiten. Dat geeft ook al wat inzicht

CISSP! Drop your encryption keys!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Al mijn Unifi camera's zijn FE, staar je je niet blind op een gigabit verbinding terwijl de camera dat niet is?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:04
MarkyB schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:46:
Al mijn Unifi camera's zijn FE, staar je je niet blind op een gigabit verbinding terwijl de camera dat niet is?
Maar, volgens de specs van de fabrikant zijn beide types van TS gigabit-ethernet:
AI-pro
G4-pro
Dus een gigabit-verbinding zou gewoon moeten kunnen - tenzij de kabel te lang is, of kwalitatief ondermaats (CCA kabels), of foutief aangesloten (niet volgens het juiste kleurenschema).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

vanaalten schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:00:
of kwalitatief ondermaats (CCA kabels)
Dat kan idd ook nog. CCA/CCS kabels boven een bepaalde lengte werken gewoon niet. En als je dan je kabel vervangt door een nieuw stuk van dezelfde kabel, ja dan ben je ook nergens.

TS heeft naar eigen zeggen 100% koper kabels gekocht (en Belden is een kwalitatief goed merk), maar 't is niet onmogelijk dat iemand ergens genept is natuurlijk. Misschien voor de zekerheid even checken.

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:05
Rebunted schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:02:
[...]
Zojuist gedaan (in patchpaneel 4 en 6 omgedraaid), helaas geen verschil. Verbinding blijft 'FE' en kan niet adopten.
De vraag is dan even of je aan de juiste kant de draden hebt omgedraaid.
Voor gigabit ethernet is het van belang dat de juiste paren draden op de goede plaats opconnector zitten. Dus de blauwe samen met de blauw-witte, etc.
Volgens de eerste foto van je patchpanel had je ze daar wel op de juiste kleuren zitten; dus waarschijnlijk heb je nu twee paren die niet correct bij elkaar horen. En in dat geval kan er teveel storing op de kabel komen waardoor er geen Gigabit connectie wordt opgebouwd.
Kun je een foto maken van zowel de patchpanel aansluiting alsook de andere zijde ?

• Rebunted
  • Niet online
Een update van vandaag:

Ik heb op advies @CyBeR / @laurens0619 aan de kabel die uit de loze leiding is gekomen aan beide kanten een connector geknipt.
Resultaat: kabeltester gaat goed (zelfde volgorde lampjes), camera doet het!, verbinding GbE.

Vervolgens heb ik van deze kabel aan een kant de connector eraf geknipt en aan die kant de kabel weer op het patchpaneel bevestigd met de LSA montagetang.
Resultaat: kabeltester gaat goed (zelfde volgorde lampjes), camera doet het!, verbinding GbE.

Ik ga daarom morgen nogmaals een nieuwe connector knippen aan het einde van de (nieuwe) kabel in de loze leiding. Dat wordt dan connector 4, maar wie weet heb ik daar ergens toch iets fout gedaan. Ik heb in mijn leven honderden stekkers geknipt, maar kan daar natuurlijk nog steeds ook fouten in maken.

Oh ja, de kabels zijn echt de Belden met koperen kern. Gekocht bij Sander Vunderink (betrouwbare partij).

Morgen weer een update!

[ Voor 7% gewijzigd door Rebunted op 30-12-2025 21:06 ]

• Rebunted
  • Niet online
OverTheTop schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:05:
[...]

De vraag is dan even of je aan de juiste kant de draden hebt omgedraaid.
Voor gigabit ethernet is het van belang dat de juiste paren draden op de goede plaats opconnector zitten. Dus de blauwe samen met de blauw-witte, etc.
Volgens de eerste foto van je patchpanel had je ze daar wel op de juiste kleuren zitten; dus waarschijnlijk heb je nu twee paren die niet correct bij elkaar horen. En in dat geval kan er teveel storing op de kabel komen waardoor er geen Gigabit connectie wordt opgebouwd.
Kun je een foto maken van zowel de patchpanel aansluiting alsook de andere zijde ?
Ik ga morgen opnieuw knippen / aansluiten (zie post hierboven) en dat ook gelijk op foto's vastleggen :)

• Rebunted
  • Niet online
Update van vandaag:

Vandaag aan de kabel in de loze leiding (de nieuwe kabel dus) ook een nieuwe stekker geknipt aan de kant van de camera + op het patchpaneel een stukje weggeknipt en opnieuw bevestigd met de LSA montagetang. Getest met kabeltester (zelfde volgorde lampjes) en woehoe: de camera werkt (+verbinding is GbE!

Toch dus een foute connector / niet goede aansluiting op patchpaneel dus. Fijn dat dit voor 2026 nog is opgelost :-)

Dank iedereen voor alle hulp / meedenken _/-\o_
Pagina: 1