• TimB88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06:46
Is hier een tweede circulatiepomp nodig?

Ik sta aan de vooravond van het infrezen van vloerverwarming op de begane grond.
Grofweg is dit de setup
  • 90-100m2 vloerverwarming op begane grond
  • 25 mm buis aan- en afvoer van/naar CV op zolder
  • moderne Intergas HRE 28/24A, geschikt voor LTV
  • radiatoren op 1e en 2e verdieping laat ik zitten, waarbij ik accepteer dat deze ook op LT gaan draaien. (De warmetvraag daar is minimaal)
Ik wil graag een open verdeler, zonder circulatiepomp of mengverdeler. Dat is in mijn optiek allemaal ballast. Bovendien is de Intergas al voorbereid op LTV en heeft deze een prima pomp.

Zijn er redenen om toch voor een circulatiepomp te kiezen? M'n installateur is wat huiverig en wil (denk ik) vanuit de gedachte 'better safe than sorry' een extra pomp installeren. Een onderbouwing of drukverlies berekening krijg ik (nog) niet van hem.

Ben benieuwd of hier iemand is die hier wat zinnigs over kan zeggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNAX8rD4J7yPvCwAim9dC_KFWC4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GX9ClSOdGB1XI1MOO6PVYjBO.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door TimB88 op 28-12-2025 19:05 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:16
Bij pomploze verdelers moet je wel je de radiatoren waterzijdig inregelen. Anders stroomt er teveel water doorheen en te weinig door de vloer. Als je voetventielen hebt kan dat simpel.
Let er op dat je per groep maximaal 100 meter slang van minstens 16x2 gebruikt. Max 10 m2 per groep. Liefst maximaal 12.5 cm hart op hart.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• TimB88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06:46
Dankjewel @busscherski !
De radiatoren staan eigenlijk 99% van de tijd uit. Dan is de circulatie natuurlijk ook beperkt. Je ziet dus geen bezwaar om maar met één pomp te werken? (De CV pomp) Mits ik zorg dat de circuit lengte en diameter goed zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door TimB88 op 29-12-2025 06:43 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:16
Pomploze verdelers hebben mijn voorkeur als de radiatoren niet belangrijk zijn. Meerlagenbuis 25 mm is prima. Als de radiatoren dicht staan heb je er geen last van dat ze niet zijn ingeregeld.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wat is er mis met het gewoon doen en bij problemen bijsturen/aanpassen? Als jij weet dat die radiatoren weinig open staan en de vvw wel dan is je opzet zonder extra pomp prima. Gaat zeker werken.