Gebruikte dakisolatie niet voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:35
Ik heb een vraag inzake onze nieuwe woning. In de uitbouw/aanbouw vinden we het niet warm. Dit gedeelde heeft een plat dak. Met name de aanbouw naast de hoofdbouw (met verwarming) komt het maar tot een 15 graden de laatste dagen. Nu is dat geen verblijfsruimte dus 21 hoeft het er ook niet te zijn maar dit is weer het andere uiterste. In mijn kleine zoektocht heb ik sterk het vermoeden dat de dakisolatie niet voldende dik is. Volgens het technische blad zou er 142mm PIR gebruikt moeten worden. Dit is ook nodig om de RD van 6 te halen. Dit is een uitsnede van het technische blad;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaejOGMBAF7MaQIJ_sL2demXWIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fg5g7AAyTcdJjmce5R8qdZuq.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik dus mijn twijfels of de PIR platen wel zo dik zijn omdat;

- Ons dak is nu volledig plat. Er zit dus niet een verlaging richting de randen/bij de overgang naar de carport. Het dak overal gelijk en zit hij een 19cm onder de daktrim.
- Als ik binnen en buiten meet kom ik op een hoogteverschil van 9 cm bij de achtergevel. Volgens het technische blad zou dit een 15 cm moeten zijn. Dat is ook nodig om de 142mm PIR kwijt te kunnen. Aan de buitenkant zit de dekvloer op afschot en dus is deze iets hoger dan binnen. Ook gaat er nog iets vanaf voor dakleer. Dus van de 9 cm blijft een keer 7 cm of misschien 8 cm over.
- Volgens het technische blad zou het hoogste gedeelte van het dak (dus met 142mm PIR) ongeveer gelijk lopen met de daktrim. Is dus nu niet zo. Aan de randen zit hij er 19 cm onder en het dak loopt nergens echt op. Misschien 1/2cm ivm afschot maar zeker geen 15+ cm.
- Bij de vorige woning hadden we ook een uitbouw met 10+ PIR. Dat voelde ook veel zachter als wanneer ik nu op het dak loop. Geen idee of dat nog steeds zo is maar viel me wel op.

Ik heb helaas nog geen andere manier gevonden om precies te achterhalen hoe dik het PIR is. Mocht iemand ideeen hebben dan hoor ik dat graag. Er zit wel een dakdoorvoer in maar hier zit een buis in waardoor ik niet kan zie hoe dik het PIR is.

Ik ga natuurlijjk met de aannemer contact zoeken maar die zit tot de 5de dicht en wil graag voor de tijd dus zoveel mogelijk uitzoeken. Het voelt een beetje als een fout die een aannemer niet zou maken dus vandaar ook even hier de vraag of ik zelf nou niet goed kijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:17

martijn v o

Certified by Enphase.

Open snijden en een gat boren in de PIR. Daarna weer dichtplakken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:35
martijn v o schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:18:
Open snijden en een gat boren in de PIR. Daarna weer dichtplakken.
Zou dat graag nog even uit willen stellen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52
9cm pir heeft een Rd van 4.1. Dat is niet heel slecht te noemen, maar geen nieuwbouw eis nee. Zit er wel verwarming in de aanbouw en welke capaciteit? En wat is de isolatie dikte van de muren? En hoe groot is überhaupt de aanbouw. Begrijp dat dit nieuw gebouwd is? Kunnen ook andere oorzaken zijn natuurlijk zoals niet goed luchtdicht gebouwd waardoor je veel “warmtelekken” hebt en koude lucht binnenkomt etc. Dus zou ook even naar het totaalplaatje kijken. Maar als het 14 cm hoort te zijn, en het blijkt 9 dan zou ik hier zeker werk van maken, en de rest ook even uitzoeken als hij hier als mee heeft lopen sjoemelen.