• vssnownage
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:17
Hoi mede tweakers, kunnen jullie me helpen kiezen tussen twee Sony 85 inch tv’s?
Bravia 5 Mini LED K85XR59 (2025) (€1899) vs 85X90L (2023) (€1728).
Link 85x90:

https://www.hellotv.nl/product/sony-85x90l-2023

Link mini led: https://www.hellotv.nl/pr...a-5-mini-led-k85xr59-2025

Ik wil vooral weten: waar ga ik het verschil echt merken (zwartwaarde/contrast, helderheid in daglicht, blooming, kijkhoek, motion/sport, gaming)?
En: is ‘nieuwer’ hier echt beter, of vooral marketing?

Ik kijk vooral tv (voetbal etc) en streaming diensten als Netflix. Er is een soundbar/Surround aanwezig, dus geluid is geen issue.

Graag hoor ik jullie advies!

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:09
Hey dit is denk ik een lastige vergelijking qua tvs want de reviews zijn wisselend

Bij deze komt ie er niet geweldig uit
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/bravia-5
( in begin ook korte vergelijking met de x90l en nog wat andere tvs )

Zelfde tv zelfde test alleen veel groter formaat en is hij al een stuk beter
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/bravia-5-98

En bij whathifi is hij juist heel goed
https://www.whathifi.com/...ons/sony-bravia-5-k65xr55

Beeld is prima, motion ook ( moet je altijd zelf fine tunen ) blooming ook zeer weinig. Enige minpunten lijken de helderheid te zijn ( nooit heel hoog bij Sony ) en motion bij gaming. ( hoewel anderen op youtube dit bijv niet opmerken )

Helderheid is niet altijd alles. Sommigen houden er van anderen hebben liever meer natuurlijk beeld zoals de Sony. Wil je veel meer helderheid dan kom je snel bij de TCL c7k of c8k uit maar de motion bij deze tvs is wisselend qua reacties.

Alternatief nog de samsung qn90f

Maar de Bravia 5 lijkt niet echt een hele verbetering tov de x90l. Dat lijkt me zoals gezegd een lastige keus te zijn tussen deze 2 modellen

Bravia 7 betere keus maar ja ook weer duurder.

Nog even de review van de x90l op rtings
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90l-x90cl

Veel hechten waarde aan reviews van rtings geen idee of dat terecht is. Ook hier melden ze langzame pixels in game mode, maar bij gewoon tv kijken zoals voetbal is het geen probleem volgens hun

[ Voor 10% gewijzigd door rickb23 op 28-12-2025 15:10 ]

• vssnownage
Hi Rick, bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad stuivertje wisselen tussen de reviews van verschillende partijen. Dat maakte me ook een beetje huiverig. Ik hoopte dat er forum genoten waren met ervaringen op dit gebied.
Helderheid is geen big deal, ik kom nu van een
Sony KD-55XH9005 af. Ik verwacht dus dat ik er op veel vlakken wel op voorruit moet gaan.

Ik ben zelf fan van de interface van Sony, werkt altijd snel en naar behoren. Zoals gezegd geen Gamer, dus die langzame pixels ben ik niet enorm bang voor.

Wat zou jou’n persoonlijke mening zijn?

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:09
Het is natuurlijk lastig te zeggen wat iemand moet doen of kiezen.

YouTube: Sony BRAVIA 5 vs X90L: Don't Be Fooled By The "Upgrade"!

Bij de reacties veel mensen zeer tevreden met de x90l. Is helderder en dus wat meer impact.

Bravia 5 dan weer betere contrast

Of je erop vooruit gaat tov de tv die je nu hebt hoeft niet perse een zekerheid te zijn, niet alles wat nieuw is is gelijk beter. Maar denk wel dat deze nieuwe tvs wat beter zijn.

Even je tv opgezocht die is nog niet zo heel oud. Heeft ook 120hz beeldscherm. Misschien dat aantal dimming zones meer zijn en beter aangestuurd worden en normaal zal de nieuwe Sony chip betere prestaties leveren met met beeldverwerking / upscaling en motion

----‐---‐‐--‐--------------------------------------------------------
Ben je al bij Hello Tv in de winkel geweest en hun gevraagd wat ze adviseren?

Of dat ze bijv beide 85inch tvs naar de desbetreffende winkel laten opsturen en ze daar naast elkaar kan vergelijken ( zal wel niet mogelijk zijn maar je weet maar nooit )

Nog andere optie is 1 van de 2 te bestellen en dan thuis naast je huidige tv te zetten en kijken of tv je bevalt en je veel verschil in beeld merkt
( zo niet weer veel gedoe misschien om een 85inch tv retour te sturen )
------------------------------------------------------------------

Let wel beste kijk afstand voor zulke tvs is beste rond 3.5meter of meer he!! Want vergis je niet hoeveel groter het beeldscherm is tov je 55 inch

En je wil perse een lcd / miniled en geen oled? Oled is in die formaten wel heel prijzig.

Is er haast bij dat je nieuwe tv wilt? Of een maximum prijs?

Ik hoop dat hier nog even wat meer mensen op je post reageren. Mensen die ervaring hebbe met de tvs die jij wilt of weten of de overstap naar nieuwe tv echt een hele grote stap voorwaarts is tov tv die je nu hebt. Afgezien van het feit dat 85 inch natuurlijk een indrukwekkend ervaring zal zijn om tv op te gaan kijken

Vind zelf heel lastig om nou te zeggen welke je moet nemen!!! Ik zelf zou voor de Bravia 5 gaan, maar dat is meer kwestie van gevoel.( want afgaande op de reviews / reacties geven die voorkeur voor de x90l ) Heb de Bravia 5 paar x gezien bij de mediamarkt stond naast de Bravia 8 oled en vond het beeld echt wel goed en mooi. Kleuurrijker dan de Oled ( logisch op zich ) , mooie kleuren. ( afgaande op demo filmpjes ) En ze hebben dezelfde processor aan boord. En de bravia 8 scoort met deze processor ook prima in zaken als beeldverwerking, motion enz.

[ Voor 14% gewijzigd door rickb23 op 28-12-2025 22:01 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:54
De 85'' Bravia 5 kun je momenteel bij Coolblue voor 2099 euro kopen.

Persoonlijk zou ik, wanneer het budget toereikend is, voor de Bravia 7 kiezen die momenteel voor 2387 euro te koop is. Dit is de meerprijs imo dubbel waard.

Tussen de Bravia 5 en X90L geniet imo eerstgenoemde de voorkeur wanneer zoveel mogelijk HDR impact geen eis is. De Bravia 5 heeft veel meer dimming zones en een betere aansturing waardoor je minder last van blooming hebt.

• vssnownage
Thanks voor jullie reacties.
Is dus de bravia 7 een grote stap vooruit op de x90l of de bravia 5?

Ik wil mijn budget best iets verhogen mocht deze stap de moeite waard zijn.

De afstand tot de tv is een goede 4 meter, vandaar de keuze voor een 85 inch.
Misschien zou ik ook we wegkomen met een 75. Dit is al een enorme stap groter dan mijn 55 inch nu.

Het zijn ook enorm veel keuzes waar je uit kunt kiezen. In iedergeval al fijn dat er zulke kundige mede tweakers zijn die de moeite nemen om mee te denken met me. Dat waardeer ik enorm!
Pagina: 1