Hallo,
Windows 11 gebruikt maar 16 van 32GB geheugen. Van alles over te vinden op internet, inmiddels uren troubleshooten verder en nog steeds geen resultaat.
Systeem:
Mobo: MSI X470 Gaming Plus
CPU: Ryzen R7 2700X
RAM: 2 kits van elk uitvoering: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Totaal dus 32GB.
GPU: RTX 2080 Ti
Wat Windows en HWiNFO laat zien:
:strip_exif()/f/image/ngzSrtUDu89XWEzdQkgxsMXN.png?f=user_large)
Er wordt dus wel 32GB gedetecteerd, maar 15,9GB beschikbaar en 16,1GB gereserveerd.
In de bios wordt ook maar 16GB Physical Memory gezien:
:strip_exif()/f/image/Aau1t4hkaqTmDOf8Rl6m3DnZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat heb ik allemaal gedaan:
* Bios update naar de laatste versie
* Bios reset naar default
* Alle drivers van het mobo geüpdatet, zoals chipset. (VGA wilde niet, zie verder).
* Met 1 kit van 16GB (in de juiste gleuven) gestart: bios zegt 8GB Physical Memory, Windows zegt 16GB waarvan 8GB beschikbaar
* Verwisseld met ander kitje van 16GB hetzelfde resultaat (ook 8GB in bios)
* Bij 32GB dus 16GB Physical Memory. Overigens worden bij de DRAM instellen wel alle 4 de reepjes gezien en is daar niets geks te zien.
Nu heb ik ook gelezen dat in Windows de gereserveerd geheugen voor hardware, wat bij mij dus 16,1GB is, het probleem kan zijn. Mogelijke oplossingen die ik lees zijn via msconfig een vinkje uitzetten voor dat geheugen limiet (staat bij mij al uit), drivers updates, bios updates, bios op default zetten. Allemaal dus gedaan, maar helpt niet. Ook zou het te maken kunnen hebben met de onboard VGA driver. Echter kan ik niet niet updaten, dan krijg ik deze foutmelding:
/f/image/xaIzVRQl5xuHOWmwWILdJClb.png?f=fotoalbum_medium)
Via Meer informatie kom je gewoon op de driver / support site van AMD uit, kom ik niet echt verder mee.
Nu weet niet ik niet of daar het probleem zou kunnen liggen, maar er zit daar wel 'iets' niet helemaal goed gezien de foutmelding.
Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Windows 11 gebruikt maar 16 van 32GB geheugen. Van alles over te vinden op internet, inmiddels uren troubleshooten verder en nog steeds geen resultaat.
Systeem:
Mobo: MSI X470 Gaming Plus
CPU: Ryzen R7 2700X
RAM: 2 kits van elk uitvoering: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Totaal dus 32GB.
GPU: RTX 2080 Ti
Wat Windows en HWiNFO laat zien:
:strip_exif()/f/image/ngzSrtUDu89XWEzdQkgxsMXN.png?f=user_large)
Er wordt dus wel 32GB gedetecteerd, maar 15,9GB beschikbaar en 16,1GB gereserveerd.
In de bios wordt ook maar 16GB Physical Memory gezien:
:strip_exif()/f/image/Aau1t4hkaqTmDOf8Rl6m3DnZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat heb ik allemaal gedaan:
* Bios update naar de laatste versie
* Bios reset naar default
* Alle drivers van het mobo geüpdatet, zoals chipset. (VGA wilde niet, zie verder).
* Met 1 kit van 16GB (in de juiste gleuven) gestart: bios zegt 8GB Physical Memory, Windows zegt 16GB waarvan 8GB beschikbaar
* Verwisseld met ander kitje van 16GB hetzelfde resultaat (ook 8GB in bios)
* Bij 32GB dus 16GB Physical Memory. Overigens worden bij de DRAM instellen wel alle 4 de reepjes gezien en is daar niets geks te zien.
Nu heb ik ook gelezen dat in Windows de gereserveerd geheugen voor hardware, wat bij mij dus 16,1GB is, het probleem kan zijn. Mogelijke oplossingen die ik lees zijn via msconfig een vinkje uitzetten voor dat geheugen limiet (staat bij mij al uit), drivers updates, bios updates, bios op default zetten. Allemaal dus gedaan, maar helpt niet. Ook zou het te maken kunnen hebben met de onboard VGA driver. Echter kan ik niet niet updaten, dan krijg ik deze foutmelding:
/f/image/xaIzVRQl5xuHOWmwWILdJClb.png?f=fotoalbum_medium)
Via Meer informatie kom je gewoon op de driver / support site van AMD uit, kom ik niet echt verder mee.
Nu weet niet ik niet of daar het probleem zou kunnen liggen, maar er zit daar wel 'iets' niet helemaal goed gezien de foutmelding.
Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023