MacMini maar met welke Superwide ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:44
Ik zoek een?
Superwide monitor in 5120x1440

Wat is je budget?
Budget is ruim, maar alle waar naar z’n geld. Dus afhankelijk van wat ik er voor krijg is het een rekbaar begrip.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst een gangbaar merk, geen “Chinese Meuk-Schermen”

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga mijn huidige setup (gemodificeerde iMac Mid2011 27”) vervangen door een MacMini met een losse monitor, De aanschaf van een MacMini staat al vast, ik zit compleet in het Apple Ecosysteem en voel me daar zeer prettig bij, dus gelieven geen discussie over “waarom een MacMini, want je kunt ook……….”

Ik gebruik voor mijn werk 2 17 of 19 inch monitoren (weet het op dit moment even niet zeker) maar wil dus graag naar een superwide die net zo groot is als 2 afzonderlijke monitoren. (dit ivm met werkgewoonte om 1 scherm voor de ene toepassing te gebruiken en het andere scherm voor wat anders.

Volgens mijn info zou ik dan moeten kijken naar een scherm met een resolutie van 5120x1440 (dit zou gelijk zijn aan twee monitoren) Maar verder dan dat kom ik niet.

Ik houd ook al een tijde V&A in de gaten, maar op het moment dat ik denk dat ik iets gevonden heb begin ik weer te twijfelen of het wel de juiste keuze is.

Toepassing is voornamelijk licht zakelijk gebruik, office applicaties en wat media-consumptie (YT ea)

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Eric H op 28-12-2025 10:50 ]

Eric, Signing off !!

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Er zijn "maar" 59 32:9 monitoren in de pricewatch, dus kijk wat er binnen budget zit en zoek wat reviews op zou ik zeggen

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waar twijfel je dan over?

Moet zeggen dat ik het ook lastig zou vinden. OLED zou ik afschrijven met hoe jij het gebruikt. IPS is het beste imo voor die toepassing, maar er zijn precies 0 IPS schermen met deze beeldverhouding met een 1800R kromming. Wel met 3800R kromming, maar een collega had zo eentje, en persoonlijk werd ik er niet blij van. En andere kunnen er anders in staan uiteraard, maar de zijkanten moest je onder zo'n hoek zien dat ze voor mij niet bruikbaar waren meer. Dus tja, dan toch maar een VA paneel?

• Eric H
Sissors schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:13:
Waar twijfel je dan over?

Moet zeggen dat ik het ook lastig zou vinden. OLED zou ik afschrijven met hoe jij het gebruikt. IPS is het beste imo voor die toepassing, maar er zijn precies 0 IPS schermen met deze beeldverhouding met een 1800R kromming. Wel met 3800R kromming, maar een collega had zo eentje, en persoonlijk werd ik er niet blij van. En andere kunnen er anders in staan uiteraard, maar de zijkanten moest je onder zo'n hoek zien dat ze voor mij niet bruikbaar waren meer. Dus tja, dan toch maar een VA paneel?
Dat is ook een goede, de krommingshoek, geen idee wat praktisch is en niet.

Mijn bureau is redelijk ondiep en ik zit dus relatief dicht op het scherm, maar ik vind het lastig in te schatten wat dan handig is; juist een flinke curve of juist niet.

Noob vraag, maar wat is 1800R, 3800R en VA?
EDIT: Gezocht en gevonden! Hoe lager het getal hoe groter/sterker de curve.

Ik blijf op de een of andere manier uitkomen bij de Philips 49B2U5900CH/00

[ Voor 7% gewijzigd door Eric H op 28-12-2025 12:05 ]

Eric, Signing off !!

• Eric H
Ondertussen is de MacMini besteld, deze verwacht ik dinsdag.
Ook heb ik mijn oog uiteindelijk laten vallen op de Philips 49B2U5900CH/00
Deze zal binnenkort ook aangeschaft gaan worden.

Aansluiten van “de zooi” zal geen probleem/uitdaging worden denk ik al vroeg ik me nog wel iets af en wellicht dat 1 van u mij hierover wijzer kan maken.

Klopt het dat deze monitor met een USB-C kabel aan de MacMini verbonden kan worden en dat er meer niet nodig is?

Oftewel, MacMini stekker en netwerkkabel erin.
Vervolgens voeding aansluiten van de monitor en USB-C kabel tussen MacMini en monitor en presto.

Of denk ik dan te simpel?

Eric, Signing off !!