Welke Opentherm Zigbee thermostaat (TRV's + Home Assistant)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 18:21
Ik ben bezig met het vervangen van mijn Tado-systeem en wil volledig overstappen naar een setup die werkt met Home Assistant (Zigbee / OpenTherm).

Huidige situatie: Nu 14 trvs van Tado, en tado thermostaat via opentherm

Wat ik zoek:
Welke OpenTherm-thermostaat is een aanrader voor gebruik met Home Assistant via Zigbee?
Ik kom echt van alles tegen en zie niet meer wat goed is, het liefste praktijk ervaring, daarom de vraag hier.

TRV's, wat ik al heb:
Heb 1 Sonoff TRV getest (deze) in losse kamer, werkt perfect, dus die TRV's zie ik wel zitten.

OpenTherm Gateway nodig?
Daarnaast lees ik over OpenTherm-gateways voor koppeling met Home Assistant. Alleen volgens mij dienen die niet als thermostaat, dus weet niet of ik dit nodig heb.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en advies !

Alle reacties

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:33
Indien je vanaf een tado systeem komt, die alle kamers zelf regelt en je wil het nu zelf gaan regelen kan ik je vertellen dat dit niet eenvoudig is.
Je moet dan zelf bv bijhouden welke kamers warmtevraag hebben en welke niet en daarop gaan instellen incl hoe lang het duurt om deze graad (of meer) er bij te krijgen zodat je op tijd de kranen weer dicht zet.

Ik gebruik zelf een evohome met lokale aansturing (dus geen internet nodig) icm HA, maar Plugwise heeft ook een set hiervoor.

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 18:21
akatar schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:51:
Indien je vanaf een tado systeem komt, die alle kamers zelf regelt en je wil het nu zelf gaan regelen kan ik je vertellen dat dit niet eenvoudig is.
Je moet dan zelf bv bijhouden welke kamers warmtevraag hebben en welke niet en daarop gaan instellen incl hoe lang het duurt om deze graad (of meer) er bij te krijgen zodat je op tijd de kranen weer dicht zet.

Ik gebruik zelf een evohome met lokale aansturing (dus geen internet nodig) icm HA, maar Plugwise heeft ook een set hiervoor.
Bedankt voor je reactie maar met behulp van Home Assistant lijkt me dit juist geen moeilijk probleem.
Ik ben na Tado juist bang ergens weer aan vast te zitten.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:33
@Silvan
Als je dat inderdaad eenvoudig vind:
- je hebt niet echt een idee wat het inhoud
of
- je bent inderdaad een expert op dit gebied

want:
je wilt de badkamer 1 graad verhogen.
indien ketel nog niet aan, ketel aan
check alle temperaturen van alle kamers, kamers die nog een graad moeten, thermostaat open voor x procent, indien graad er vrij snel bijkomt, deze sluiten ruim voor temp bereikt is om overshoot tegen te gaan.
En dit geldt natuurlijk voor alle ruimtes etc.
ik heb er wel eens over nagedacht om dit zelf te gaan doen maar dit alles (ook de opwamsnelheid per kamer afhankelijk van de temp ) wat mij te veel werk en heb gekozen voor een dedicated systeem (in dit geval evohome)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-01 09:38

Skef

Ik scheer.me

Is Zigbee een harde eis? Heb zelf laatst deze aangeschaft als vervanging van m'n Nest:
https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3

Werkt perfect met Home Assistant, heb hem draaien met de Advanced Heating Control blueprint.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:06
Volledige regeling zelfbouw voor 9 kamers. Elke kamer voorzien van temperatuursensor en TRVZB (woonkamer 2), ketel aansturing via Opentherm shield van diyless op een ESP32 S3 met ESPHome.

Zie https://gathering.tweaker...message/83847278#83847278

Inmiddels regeling wel weer wat aangepast voor aansturing ketel. Gebruik nu de sluitgraad van de TRVZB om de kleppen langzaam te openen naarmate de temperatuur daalt. Op basis van de gemiddelde sluitgraad wordt de ketel aangestuurd. Met dan een instelbare boost op de aanvoertemperatuur als een TRVZB van idle naar heating gaat zodat opwarmen sneller gaat.
Pagina: 1