Besta ikea kast 60x40x192 muur montage

Pagina: 1
Acties:

• teun225
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-01 18:05
Hallo iedereen,
Ik ben bezig met het ontwerpen van een TV kast van de bekende lijn van Ikea, Besta.

Nu wil ik de kast van 192cm hoog (zwevend) aan de muur ophangen. Volgens Ikea wordt het afgeraden, maar toch wil ik dit voor elkaar krijgen.
De muur komt in de hoek te staan, dus kan zowel aan de achterkant als aan 1 zijkant worden vast gemaakt aan de muur.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben of goede ideëen hebben?

Mijn idee zelf was om 2 wandmontage beugels te gebruiken, 1 aan de bovenkant en 1 aan de onderkant die je ook van Besta kan kopen bij de Ikea. Daarnaast zou ik hem dan nog vast maken aan de zijkant met stevige pluggen en bouten waarmee je ook een TV ophangt.

Graag ben ik benieuwd naar jullie expertise en (vak)kennis!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:09
Ik heb gewoon die ikea hoekjes gebruikt.

Bij de service balie heb je zon wand met reserve onderdelen, daar liggen die hoekjes ook.

Monteer die hoekjes in de bovenhoek, en halverwege de kast.
(De onderhoek heeft minder nut)

Koop goede pluggen (fisher duo-power) boormaat 10/12mm en lekker stevige schroeven.

Ik heb zo'n ligged deel hangen aan 6 hoekjes, en daar durf ik op te zitten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Is 3x64 of 1x64 + 1x128 geen optie?
Persoonlijk zou ik altijd de wandbeugels gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
Ik heb op zolder bij de wasmachine een besta opgehangen voor wasmiddel e.d. (best zwaar spul dus).

Omdat ik dacht dat de beugel er bij zat, maar dit niet het geval was en ik geen zin had om terug naar de IKEA te rijden (op maar liefst 3 minuten afstand :+ ) heb ik een vuren lat gebruikt. Ik dacht 44mm. Die tegen de muur, kastje past er precies op, die met de hoekstukken tegen de vuren lat geschroefd.

Hangt al 8 jaar als een huis :)

Join het GoT Pulse-Team!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@teun225
Zou ook een hoekprofiel of lat op de muur schroeven en daar de kast "op" zetten. Dan heb je ondersteuning aan de onderkant, in het midden en bovenaan.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17
Net een vergelijkbare kast gemonteerd. Gewoon elk element met de verkrijgbare wandrails gemonteerd. Let wel, de kastjes zijn geen hoogwaardige kwaliteit (hol!) maar als t eenmaal hangt is het best stevig. Je kunt als alles hangt ook nog wat schroeven gebruiken om de elementen onderling te koppelen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon ophangen met zo'n wandrail.

Sinds wanneer wordt dat afgeraden door Ikea?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Wolly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:47:
Sinds wanneer wordt dat afgeraden door Ikea?
TS wil de het 192cm hoge element gebruiken: dat verkoopt Ikea niet als wandkast, maar als staande kast.

Spel en typfouten voorbehouden

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:19:
[...]

TS wil de het 192cm hoge element gebruiken: dat verkoopt Ikea niet als wandkast, maar als staande kast.
Heb hetzelfde element gewoon opgehangen aan de wandrail, nooit geweten dat het zogenaamd niet zou kunnen. Ze hingen destijds ook gewoon zo in de vestiging overigens.

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-01 09:15
Zelf ook een wandkastje gebouwd van ikea besta meubels, maar ben toen wel voor de 64 hoog gegaan. Mede omdat ik ze ook allemaal bekleed heb aan de buitenkant wat behoorlijk wat extra gewicht opleverde. Daarnaast omdat ik breede units wilde voor naast elkaar.
Uitlijnen van de wandbeugels is nog best een dingetje wil je de kasten snaarstrak op elkaar laten aansluiten. Zeker omdat boren in beton niet altijd heel precies gaat.

Ik durf er overigens nu gewoon op te gaan staan. Het is karton met een beetje hout, maar ze weten het toch stevig te ontwerpen. Zeker die wandbeugels geven enorm veel stevigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj8W-I4npYh2VVREc04HbMp_JZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAeQgGDx7jUpY9ETawOLpX4p.jpg?f=fotoalbum_large

• teun225
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-01 18:05
FRANQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
Ik heb gewoon die ikea hoekjes gebruikt.

Bij de service balie heb je zon wand met reserve onderdelen, daar liggen die hoekjes ook.

Monteer die hoekjes in de bovenhoek, en halverwege de kast.
(De onderhoek heeft minder nut)

Koop goede pluggen (fisher duo-power) boormaat 10/12mm en lekker stevige schroeven.

Ik heb zo'n ligged deel hangen aan 6 hoekjes, en daar durf ik op te zitten.
Bedankt voor je reactie. Kun je me een foto/link sturen van deze hoekjes? Ik weet zo niet precies welke je bedoelt.
Pagina: 1