Hogere watertemperatuur en vermogen cv en toch zuiniger.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• micheldeman
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-01 19:50
Mijn vraag
Wij hebben sinds een paar dagen bezoek en aangezien dat een stel kouwkleunen zijn, heb ik:
De thermostaat een graad of 2a3 hoger staan, ook s'nachts van een 18 naar 20 en s'nachts van 15 naar 17.
Heb ik de watertemperatuur van de ketel verhoogd van 50 naar 70.
Heb ik het vermogen van 15 naar 30kw verhoogd.
Nu dacht ik, dat zal wel behoorlijk meer gas gaan verbruiken, maar integendeel.
Zie plaatje van de app. Ik kan het niet verklaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJi0Tx3DsbStmbWZ0BFNkxXRtI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xI3m2B2RgNujJGNOVrNEWI6o.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:54

orf

Heb je al eens naar graaddagen gekenen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:04
paar dagen maakt nog geen zomer, hier is december ook een goede maand geweest tov vorig jaar (toen was het gemiddeld kouder waar wij wonen) dus ja 20m2 minder gas verbruikt.

en in de nacht de temperatuur hoger hebben betekent ook (kan betekenen) dat hij minder zijn best hoeft te doe in de ochtend om de kamer weer op temperatuur te krijgen. en ja dat kan ook schelen.

A wise man's life is based around fuck you

• micheldeman
Bij het eerste rode staafje kwam het bezoek aan, 3 dagen later de wijzigingen doorgevoerd, het vroor toen ook behoorlijk. Vochtigheid liep behoorlijk op in huis, overdag flink gelucht ook sindsdien. Wij zijn met 5en, bezoek ook. Het gaat dus om de laatste 6 dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door micheldeman op 28-12-2025 09:17 ]

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15
5 extra mensen in rust is ongeveer 10Kwh aan warmteproductie per dag. Dat scheelt een kuub gas. Kost helaas wel boterhammen.

• micheldeman
orf schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:07:
Heb je al eens naar graaddagen gekenen?
Die waren fors kouder dan voordat het bezoek arriveerde.

• micheldeman
__fred__ schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:21:
5 extra mensen in rust is ongeveer 10Kwh aan warmteproductie per dag. Dat scheelt een kuub gas. Kost helaas wel boterhammen.
Daar zat ik ook aan te denken of dat nog van invloed is. Dat zou de enige verklaring kunnen zijn. Vroeger had men ook koeien aan huis om dezelfde reden?

• micheldeman
micheldeman schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:26:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken of dat nog van invloed is. Dat zou de enige verklaring kunnen zijn. Vroeger had men ook koeien aan huis om dezelfde reden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m6GYFMIOJTGdJtfhW9ooZ1RchU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IX98GkPDJuflkgylUGSh6Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dus zomaar eens kunnen. Zodra het bezoek weg is, met de huidige instellingen kijken of het verbruik weer toeneemt.
Helaas zijn de temperaturen ook weer hoger, dus helemaal goed vergelijken kun je het niet.

[ Voor 28% gewijzigd door micheldeman op 28-12-2025 09:39 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:24
micheldeman schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:03:
Mijn vraag
Wij hebben sinds een paar dagen bezoek en aangezien dat een stel kouwkleunen zijn, heb ik:
De thermostaat een graad of 2a3 hoger staan, ook s'nachts van een 18 naar 20 en s'nachts van 15 naar 17.
Heb ik de watertemperatuur van de ketel verhoogd van 50 naar 70.
Heb ik het vermogen van 15 naar 30kw verhoogd.
Nu dacht ik, dat zal wel behoorlijk meer gas gaan verbruiken, maar integendeel.
Zie plaatje van de app. Ik kan het niet verklaren.
[Afbeelding]
Waar vergelijk je mee?
Want met die grafiek kan ik niks. Daar wordt iets boven en onder verwachting weergegeven. (En dan ook nog eens in kosten/Euro's ipv bv verbruik/m3.) Welke verwachting? Waar is dat dan weer op gebaseerd?
Dit zegt dus helemaal niks over je daadwerkelijke verbruik.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:04
Truus01 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:30:
[...]

Waar vergelijk je mee?
Want met die grafiek kan ik niks. Daar wordt iets boven en onder verwachting weergegeven. (En dan ook nog eens in kosten/Euro's ipv bv verbruik/m3.) Welke verwachting? Waar is dat dan weer op gebaseerd?
goed punt, ik zie alleen maar kosten en geen m3 gasverbruik.

gasprijzen zijn gedaald de afgelopen tijd puur naar geld kijken is dus zinloos. dus kom maar op met de data uit de P1 meter :9

A wise man's life is based around fuck you

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:37
@micheldeman
Waarom heb je het vermogen van je CV geknepen? Zou deze lekker op de standaard instellingen zetten en de CV laten bepalen hoeveel vermogen optimaal is voor de warmtevraag.
Watertemperatuur verlagen is wel prima manier om zuiniger te stoken.

• micheldeman
chrisborst schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:51:
@micheldeman
Waarom heb je het vermogen van je CV geknepen? Zou deze lekker op de standaard instellingen zetten en de CV laten bepalen hoeveel vermogen optimaal is voor de warmtevraag.
Goede tip 👍

• micheldeman
Truus01 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:30:
[...]

Waar vergelijk je mee?
Heb je ook gelijk in.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:54

orf

@micheldeman

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
__fred__ schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:21:
Dit, mijn thermostaat staat constant 24/7/365 op 19 graden en je kan letterlijk op de P1 en temp sensor data zien wanneer ik me langere tijd in de woonkamer met thermostaat bevind. Je ziet meteen dat een vrij constant gasverbruik ineens lager is of helemaal stopt en andere kamers kouder worden omdat die geregeld worden door de temp in de woonkamer. Ook in de game room waar er helemaal niet verwarmd word via de cv zie je de temperatuur omhoog gaan zelfs als de pc an aan stond en ik niets intensief aan het doen ben ben de pc.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
@micheldeman
Ik heb deze ook zwaar geknepen om meerdere redenen:

- De leiding ruis en brom toon van trillingen aan de muur is flink lager.
- Hij draait op 30-35 graden wat niet schadelijk is voor alle planten die op en tegen de verwarming staat en erboven aan de rails hangen. (70 planten in huis die niet van radiator houden)
- Hij draait constanter waardoor de temp constanter is ipv dat hij steeds 50 graden water door de radiator pompt in korte bursts.

Qua gas verbruik lijkt het geen hol uit te maken.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:37
Volgens mij is dit advies iets te kort door de bocht. Lastige bij dit onderwerp is dat je alle factoren mee moet nemen.
Deze site geeft een goed overzicht van alle mogelijke opties:
https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/

Hier wordt ook het verlagen van de aanvoertemperatuur genoemd. Ik gok dat het ook afhangt van het model ketel en thermostaat, sommige kunnen blijkbaar dit zelf aanpassen.

Dus @micheldeman lees bovenstaande site even door en bekijk wat filmpjes. Gok dat je dan al een hoop wijzer wordt en zaken kan gaan afstellen.

• micheldeman
chrisborst schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:56:
[...]

Volgens mij is dit advies iets te kort door de bocht. Lastige bij dit onderwerp is dat je alle factoren mee moet nemen.
Deze site geeft een goed overzicht van alle mogelijke opties:
https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/

Hier wordt ook het verlagen van de aanvoertemperatuur genoemd. Ik gok dat het ook afhangt van het model ketel en thermostaat, sommige kunnen blijkbaar dit zelf aanpassen.

Dus @micheldeman lees bovenstaande site even door en bekijk wat filmpjes. Gok dat je dan al een hoop wijzer wordt en zaken kan gaan afstellen.
Dankjewel, ik zal me er eens in verdiepen.

• micheldeman
Bijgaand blijkbaar een gecorrigeerd overzicht van het verbruik nu ons bezoek weer weg is. Blijkbaar waren de waarden in het eerder overzicht niet correct of compleet?
Je ziet nu precies waneer het bezoek gekomen was en weer vertrok.
Precies waar we de rode staafjes hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-ffosi23QGVn_PIE3kTW6FXb6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56i9NfUmuyjsskdSepXt4EBa.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1