voeding mogelijk stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-01 07:34
Weet niet of dit topic hier thuis hoor, maar voeding is een component en als het stuk is moet er een nieuwe komen lijkt me.

Dit is mijn huidige build en is circa 1 jaar oud:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 169,94€ 169,94
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE€ 190,-€ 190,-
1VideokaartenSapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Torrent White RGB TG Clear€ 231,85€ 231,85
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 114,32€ 114,32
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 White ARGB€ 61,90€ 61,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BWEK2-32€ 469,-€ 469,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Snow 850W - TT Premium Edition€ 131,34€ 131,34
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 198,90€ 198,90
Totaal€ 1.567,25
Soms totaal geen reactie op powerknop
Soms pas na:
PSU switch uit
netkabel eruit
10–20 sec wachten
Soms korte USB-activiteit zonder boot
ECO/Zero RPM toggle lijkt soms verschil te maken
Als hij eenmaal draait: stabiel
Meerdere apparaten op stekkerdoos werken normaal
Vraag
Wijst dit op een falende voeding of zie ik iets over het hoofd?

Samenvatting handelingen vandaag: 29-12-2026
PC startte niet op, terwijl deze niet handmatig was afgesloten
Stroom van de PC losgekoppeld
Voedingskabel van de PC uit de stekkerdoos gehaald en direct in een ander muurstopcontact geplaatst
PC aangezet:
Fans gingen draaien
Geen beeld / geen zichtbare opstart
Vervolgens:
Powerknop ingedrukt gehouden om de PC volledig uit te schakelen
Kort gewacht
PC opnieuw aangezet
Daarna:
PC startte normaal op (beeld aanwezig)
Aansluitend:
Windows Power Options aangepast (power/hibernate/sleep-instellingen)

[ Voor 8% gewijzigd door taurus0205 op 29-12-2025 09:53 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:27
Wat als je de voeding rechtstreeks in het stopcontact steekt zonder stekkerdoos?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01 20:43
Als een voeding niet aan wil gaan en pas weer na het eraf halen van de power dan lijkt het erop dat de voeding in een beveiligingsmodus zit. Welke is dan even de vraag. Dit kan inderdaad goed aan de voeding liggen, maar het kan ook nog dat een ander stuk hardware brak is waardoor de voeding in deze beveiligingsmodus komt. Is de voeding wel geaard?

Als het stabiel is als het draait lijkt het erop dat er iets niet lekker gaat bij koude start inderdaad. Wat je zou kunnen proberen is de PSU testen met een paperclip (alleen als je je er vertrouwd bij voelt). Dit volgens deze methode (willekeurige URL):

https://www.corsair.com/u...-a-psu-power-supply-unit/

Als de voeding dan nog steeds soms niet aan wil of aan wil blijven dan is het de voeding. Werkt de voeding dan wel naar behoren dan kan het ook nog het moederbord zijn (voorbeeld). Zet wel ff de Zero-RPM modus uit zodat het duidelijker is dat de voeding aan staat.

Edit: oja, en test je powerknop. Het zal niet de eerste kast zijn waarbij de knop gewoon kapot is :+ Jumpertje even van het moederbord af en voorzichtig de 2 pinnetjes verbinden met een schroevendraaier. Als je een resetknop hebt kan je ook die even gebruiken als vervangende powerknop. Je hebt een Torrent zie ik, dus die heeft een resetknop.

Edit 2:
Je hebt een AM5 CPU met iGPU. Je kan ook nog wat hardware uitsluiten door je videokaart even te verwijderen en de monitor aan te sluiten op het moederbord. Als de PC het dan goed doet weet je helaas nog weinig omdat het nog steeds de voeding kan zijn OF de videokaart, maargoed. Data verzamelen is altijd handig. Als de PC het dan wel goed doet kan het zijn dat de voeding de inschakelpiek niet meer aan kan (voeding brak) of dat de GPU voor een te grote inschakelpiek zorgt (kans lijkt me klein bij een 850W voeding, maargoed, het kan).

[ Voor 32% gewijzigd door Korvaag op 28-12-2025 11:16 ]

UNOX: The worst operating system

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Doe je de stekkerdoos altijd aan voordat je de pc aan zet? Als die namelijk standaard uit staat kan er doordat alle apparaten “koud” starten overspanning ontstaan door een zeer korte piek omdat alles aan gaat. Als de apparaten allemaal al lang in powersave modus staan is de piek er niet en gaat eventuele overspanningsbeveiliging dus ook niet af.

youtube.com/@hisrep

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-01 07:34
Korvaag schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:59:
Als een voeding niet aan wil gaan en pas weer na het eraf halen van de power dan lijkt het erop dat de voeding in een beveiligingsmodus zit. Welke is dan even de vraag. Dit kan inderdaad goed aan de voeding liggen, maar het kan ook nog dat een ander stuk hardware brak is waardoor de voeding in deze beveiligingsmodus komt. Is de voeding wel geaard?

Als het stabiel is als het draait lijkt het erop dat er iets niet lekker gaat bij koude start inderdaad. Wat je zou kunnen proberen is de PSU testen met een paperclip (alleen als je je er vertrouwd bij voelt). Dit volgens deze methode (willekeurige URL):

https://www.corsair.com/u...-a-psu-power-supply-unit/

Als de voeding dan nog steeds soms niet aan wil of aan wil blijven dan is het de voeding. Werkt de voeding dan wel naar behoren dan kan het ook nog het moederbord zijn (voorbeeld). Zet wel ff de Zero-RPM modus uit zodat het duidelijker is dat de voeding aan staat.

Edit: oja, en test je powerknop. Het zal niet de eerste kast zijn waarbij de knop gewoon kapot is :+ Jumpertje even van het moederbord af en voorzichtig de 2 pinnetjes verbinden met een schroevendraaier. Als je een resetknop hebt kan je ook die even gebruiken als vervangende powerknop. Je hebt een Torrent zie ik, dus die heeft een resetknop.

Edit 2:
Je hebt een AM5 CPU met iGPU. Je kan ook nog wat hardware uitsluiten door je videokaart even te verwijderen en de monitor aan te sluiten op het moederbord. Als de PC het dan goed doet weet je helaas nog weinig omdat het nog steeds de voeding kan zijn OF de videokaart, maargoed. Data verzamelen is altijd handig. Als de PC het dan wel goed doet kan het zijn dat de voeding de inschakelpiek niet meer aan kan (voeding brak) of dat de GPU voor een te grote inschakelpiek zorgt (kans lijkt me klein bij een 850W voeding, maargoed, het kan).
ik heb mijn post bijgewerkt met handelingen en tests di eik vandaag uitgevoerd heb