Ondeugdelijk product - hersteld door fabrikant - open factuu

Pagina: 1
Acties:

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:58
Ik zit met een vervelende situatie waar ik zelf niet weet wat de beste aanpak nu is.

Korte schets van de situatie
Een inbouw Bosch vaatwasser gaat na tussen de 2-3 jaar stuk (water warmt niet meer op). Ik stuur de verkoper op 3/12 een e-mail (acm voorbeeldbrief - ondeugdelijk product) waarin ik kosteloze reparatie of vervangend product of aankoopbedrag terug vraag. Op 4/12 reageert de verkoper dat ze het verzoek tot reparatie bevestigen en seinen het bij Bosch (fabrikant) in. Bosch stuurt dan een e-mail en ik plan dan zelf de reparatie met de medewerker van Bosch in. Kosten zijn zelf te betalen geeft die medewerker aan, waarop ik antwoord dat is aan de verkoper.

De monteur staat aan de deur, kijkt even en tikkelt op zijn tablet. Het wordt dan 111,36 euro, direct te betalen of op factuur. Ik zeg op factuur en dat ik hem aan de verkoper zal doorgeven. Bosch trekt zich overigens niks aan van dit hele gedoe met de verkoper want de factuur is aan mijn contactgegevens gelinkt.

De factuur van Bosch komt op 16/12 binnen met een betaaltermijn van 10 dagen en ik stuur die direct aan de verkoper door via volgende e-mail:
Beste,

Vandaag is de monteur van Bosch langs gekomen om het defect (kapotte hitte pomp) te herstellen. De monteur wilde niet beginnen met herstellen voordat ik akkoord gaf op de kostenopgave en het ontvangen van de factuur (anders werden er voorrijkosten aangerekend die hoger lagen dan de herstellingskost). De monteur heeft een factuur opgesteld voor de werkzaamheden ter waarde van 111,36 euro en aan mijn e-mail adres bezorgd. De factuur zit ook in bijlage van deze e-mail. Ik verwijs naar mijn voorgaande e-mail betreffende de non-conformiteit waarin ik een gratis herstelling/reparatie vraag. Kunnen jullie het nodige doen om de factuur van Bosch tijdig te betalen.

Geen reactie van de verkoper, ik stuur op 22/12 opnieuw een e-mail:

Beste,

Behoudens vergissing heb ik nog geen antwoord gekregen op onderstaande e-mail. Kan u het nodige doen om de factuur van de herstelling tijdig te betalen en mij daarvan op de hoogte te brengen?

Vandaag is dus de factuur van Bosch verstreken waarop mijn contactgegevens staan. Ik kan er naar raden maar mijn vermoeden is dat de verkoper niet betaald heeft.

Wat is nu de beste aanpak
- factuur maar zelf betalen en verkoper inlichten dat ze mij moeten betalen?
- verkoper nogmaals aanschrijven, maar hoe dan? Want die huldigt zich nu in het zwijgen.

Alvast bedankt

P.S: ik heb rechtsbijstand voor consumenten zaken.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:57
Bel de verkoper en vraag bevestiging via mail / stuur zel samenvatting gesprek?
Of casus aan laten maken bij RBV, dan pakken zij het op + misschien advies wat je nu eerst moet doen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stap 1 is die factuur van Bosch betalen om extra kosten te voorkomen. Staat namelijk op jouw naam met jouw handtekening voor akkoord.

Heeft verkoper eea op de mail gezet of is het telefonisch medegedeeld?

Ik zou die factuur mailen met het verzoek binnen x dagen naar jou over te maken. En dan verder gaan met je leven, niet te druk om maken voor die 110 euro..
Neem aan dat alles weer werkt.

Eventueel kun je een Google recensie achter laten.. Heb al een paar keer gehad dat dan ineens wel afspraken worden nagekomen.

[ Voor 100% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2025 22:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:44

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Maar is je vaatwasser gerepareerd?

HANDTEKENING!!!

• Kapotto
Die werkt weer zoals het hoort, over de service en monteur van Bosch was niks op aan te merken die was zeer goed.

Dan ga ik alvast de factuur van Bosch betalen. Daarna opnieuw de verkoper aanschrijven met een billijke betaaltermijn. Daarna is het aan de RBV als de verkoper niet over de brug komt.

Bedankt voor de snelle reacties.

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:55
Wanneer je de factuur betaalt ga je er toch mee akkoord? Dan lijkt mij het spel uit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bosch geeft standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Daar valt je zo te horen buiten.
Meer info: https://www.bosch-home.nl...ebox=13062249-13061239-2/

Jij hebt de verkoper benaderd, die heeft Bosch service ingeschakeld want buiten de fabrieksgarantie. Jij hebt zelf getekend voor reparatie. Die is uitgevoerd en dien je te betalen.

Tenzij jij extra garantie hebt afgesloten (wat feitelijk een verzekering is, maar dat terzijde) heeft dat ding gewoon 2+ jaar zonder problemen gefunctioneerd en is er nu een slijtage onderdeel stuk gegaan. Das geen ondeugdelijk product, das gewoon door gebruik.
Je kunt proberen te claimen bij de verkoper maar die ga je niet winnen.

Sowieso, formele brieven, mails etc maakt het meteen heel zwaar. Als je de verkoper gewoon had gebeld had ie vermoedelijk meteen verteld dat je maar twee jaar garantie had en de kosten nu voor jou waren. Had je een hoop hoofdpijn gescheeld.

TL:DR: reparatie zelf dokken en de volgende keer niet zo moeilijk doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kapotto
Raymond19792 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:47:
Wanneer je de factuur betaalt ga je er toch mee akkoord? Dan lijkt mij het spel uit.
Dat stadium is al gepasseerd. Bosch zegt aan de telefoon er zijn mogelijks kosten aan verbonden aan de herstelling want vaatwasser is ouder dan 2 jaar (waarop ik antwoord het is een ondeugdelijk product). Monteur die in je huis is, zegt herstellen of niet herstellen waarbij de herstellingskosten goedkoper zijn dan de voorrijkosten. Accepteer je niet, 130 euro en nog steeds defecte vaatwasser.

Met andere woorden, Bosch moet betaalt worden en als je geluk hebt dan komt de verkoper over de brug om je te compenseren.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

The Eagle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:01:

Jij hebt de verkoper benaderd, die heeft Bosch service ingeschakeld want buiten de fabrieksgarantie. Jij hebt zelf getekend voor reparatie. Die is uitgevoerd en dien je te betalen.

Tenzij jij extra garantie hebt afgesloten (wat feitelijk een verzekering is, maar dat terzijde) heeft dat ding gewoon 2+ jaar zonder problemen gefunctioneerd en is er nu een slijtage onderdeel stuk gegaan. Das geen ondeugdelijk product, das gewoon door gebruik.

Sowieso, formele brieven, mails etc maakt het meteen heel zwaar. Als je de verkoper gewoon had gebeld had ie vermoedelijk meteen verteld dat je maar twee jaar garantie had en de kosten nu voor jou waren. Had je een hoop hoofdpijn gescheeld.

Niet mee eens.

Een hittepomp slijt zeker, maar niet zo snel dat 2 jaar een normale vervangingstermijn is. Een rubberring zou je dat argument nog wel voor kunnen maken wat mij betreft.

Daarbij; Bosch geeft 2 jaar fabrieksgarantie. Maar de verkoper is verantwoordelijk voor garantie en Ts heeft correct contact met hen opgenomen. Dat zij Bosch inschakelen is hun keuze en niet die van TS. Verkoper mag zich daarnaast niet direct achter fabrieksgarantie verschuilen.

Ik weet niet hoe duur de vaatwasser was, maar als ie meer dan 200 euro was dan mag je volgens de branchvereniging Techniek Nederland toch wel 36 maanden garantie verwachten.

Verkoper moet wat mij betreft (maar goed, INAL) wel garantie leveren op het product. Hebben hier ook aanstalten toe genomen door het bij Bosch uit te zetten, en moeten wat mij betreft nu deze rekening ook oppakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Gropah op 27-12-2025 23:25 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01
Gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Eens dat warmtepomp niet zo snel kapot zou moeten zijn, MAAR door niet vooraf met de winkel (zwart op wit) af te stemmen dat de kosten (deels) voor hen zijn en zelf je handtekening op de order te zetten heb je het jezelf heel moeilijk gemaakt.

Ik zou betalen, het achter me laten en de winkel nog laten weten dat je het gebrek aan reactie uiterst klantonvriendelijk vindt, en er niet meer komt shoppen en anderen ook afraadt dat te doen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:01:

Als ik de TS goed lees, dan heeft hij de winkel gevraagd wat ze willen (gratis repareren, vervangen of ontbinden) en dan heeft de winkel Bosch ingeschakeld om te repareren. De winkel kiest dus voor kosteloos repareren, en dat betekent dat alle kosten die jij dan moet maken om met de partij die de winkel aandraagt, Bosch dus, voor rekening van de winkel zijn. Dat jij akkoord moet geven, en een krabbel zetten en een factuur krijgt doet er dan niet meer toe: die kun je verhalen op de winkelier.
@The Eagle, je schrijft nu dat formele brieven (is er een andere soort?) het wel heel zwaar maken, maar wat moet je dan, als de winkel niet meer reageert? Ik zou er deze dagen van het jaar nog enig begrip voor opbrengen als een winkelier niet binnen twee werkdagen reageert, maar als je op 10 januari nog niets hebt gehoord dan kun je toch niet veel anders dan gaan aanschrijven?

Uiteindelijk zijn er twee mogelijkheden: de winkelier komt over de brug met die kosten (dat moet hij van de wet), of hij doet dat niet. Dan zal @Kapotto een keuze moeten maken: wil hij gaan procederen om die kosten te verhalen, of niet. Reken er in dat geval op dat het je een paar maanden (minimaal) zal gaan kosten, maar je waarschijnlijk (zoals een gerespecteerd ex-reageerder op dit forum altijd prachtig toevoegde: het is onmogelijk om hier alle omstandigheden te overzien) winnen. Dan is het dus een kwestie van het stellen van een termijn voor betaling, in gebreke stellen (is dan mogelijk niet eens meer nodig), en dan dagvaarden.
Of je laat dat door je rechtsbijstand regelen, die je vervolgens zonder procederen die 110 euro uitkeren omdat het voor hen veel te duur is om een jurist hier een uurtje naar te laten kijken.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:35
Ik zou de strijd niet aangaan voor dat geld, zonde van elke minuut frustratie. Hoewel je in principe recht hebt op een stuk tegemoetkoming.

Maar heel eerlijk ook wel een beetje dommig om gelijk een mail te sturen op hoge poten. Had de verkoper even gebeld, of nog beter was er langsgegaan. Dan had je vooraf kunnen overleggen.

Als je uitgaat van de genoemde levensduur van 36 maanden dan mag je blij zijn met 1/3 van het bedrag retour. Is die 3 tientjes het je allemaal waard?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Drardollan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:41:
[...]
Als je uitgaat van de genoemde levensduur van 36 maanden dan mag je blij zijn met 1/3 van het bedrag retour. Is die 3 tientjes het je allemaal waard?
Wat jij nu benoemt is afschrijven, niet garantie. Je mag volgens die tabel uitgaan van 3 jaar garantie, dus geen kosten voor vervangen onderdelen of iets. Het opstellen van een brief met de verwijzingen naar de ACM (wat de marktwaakhond is) kost nog geen uur. Ik heb niet vaak zo'n uurtarief... Als ze na die brief nog niets doen, dan zou ik mij inderdaad achter de oren gaan krabben want inderdaad; gelijk hebben betekend nog niet gelijk krijgen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:41:
Maar heel eerlijk ook wel een beetje dommig om gelijk een mail te sturen op hoge poten. Had de verkoper even gebeld, of nog beter was er langsgegaan. Dan had je vooraf kunnen overleggen.
Als je überhaupt nog normaal kunt bellen met een winkel. Bij de grote jongens zitten allemaal medewerkers die alleen een AI-script aflopen om jou uit te leggen dat het ze echt oprecht heel veel spijt maar dat dit nu eenmaal hun processen zijn en er niets aan kunnen doen dat het zo gelopen is, niet gehinderd door enig gebrek aan kennis van het consumentenrecht.
Tegenwoordig krijg je per mail ook soortgelijke reacties overigens. Dus logisch dat je het meteen met de modelbrieven gaat doen, dan sta je uiteindelijk sterker in een procedure als het zover komt.

• Drardollan
Kurkentrekker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

Als je überhaupt nog normaal kunt bellen met een winkel. Bij de grote jongens zitten allemaal medewerkers die alleen een AI-script aflopen om jou uit te leggen dat het ze echt oprecht heel veel spijt maar dat dit nu eenmaal hun processen zijn en er niets aan kunnen doen dat het zo gelopen is, niet gehinderd door enig gebrek aan kennis van het consumentenrecht.
Tegenwoordig krijg je per mail ook soortgelijke reacties overigens. Dus logisch dat je het meteen met de modelbrieven gaat doen, dan sta je uiteindelijk sterker in een procedure als het zover komt.
Je weet in ieder geval zeker dat je in al gelijk in de irritatie zit van de verkoper. En gegarandeerd doet dat je zaak geen goed.

Verder herken ik niet wat je schrijft, ik word altijd netjes en goed te woord gestaan.

• Drardollan
Gropah schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:43:
[...]

Wat jij nu benoemt is afschrijven, niet garantie. Je mag volgens die tabel uitgaan van 3 jaar garantie, dus geen kosten voor vervangen onderdelen of iets. Het opstellen van een brief met de verwijzingen naar de ACM (wat de marktwaakhond is) kost nog geen uur. Ik heb niet vaak zo'n uurtarief... Als ze na die brief nog niets doen, dan zou ik mij inderdaad achter de oren gaan krabben want inderdaad; gelijk hebben betekend nog niet gelijk krijgen.
Mijn uurtarief ligt gelukkig hoger, misschien dat dat scheelt hoe ik er tegenaan kijk. Maar buiten dat, op een rustige manier contact zoeken werkt 9 van de 10 keer beter.

Als je je beroept op garantie moet je ook kunnen bewijzen dat het een fout van de fabrikant is. Enkel de eerste 6 maanden hoeft dat niet. Dat heeft TS ook niet gedaan, die dropt gewoon een mail op hoge poten en laat zonder bevestig voor wie de kosten zijn Bosch komen. Vind het allemaal veel te kort door de bocht persoonlijk.

Mijn advies zou zijn, bel de verkoper en stel een 50/50 deal voor. Scheelt hopelijk een hoop discussie en ergernis aan 2 kanten. En ik zou dan nu als de wiedeweerga de rekening betalen en de verkoper een mail sturen dat je over een 1,5 week contact wil hebben om het op te lossen. Met de huidige gekke dagen is er niks zinnigs te regelen, doe dat op het gemak in het nieuwe jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 28-12-2025 00:02 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kapotto schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:26:
...
Ik stuur de verkoper op 3/12 een e-mail (acm voorbeeldbrief - ondeugdelijk product) waarin ik kosteloze reparatie of vervangend product of aankoopbedrag terug vraag. Op 4/12 reageert de verkoper dat ze het verzoek tot reparatie bevestigen
...
Wat ik hier mis aan info; bevestigen ze letterlijk een kosteloze reparatie in die reactie?
Of anders; wat staat er precies in die reactie?

Lijkt mij een vrij belangrijk gegeven. Bij dit soort dingen wil je op voorhand alles duidelijk vast hebben liggen. En dus niet dat alleen in jouw bericht een verzoek tot kosteloze reparatie staat en vervolgens in hun antwoord wel van een reparatie wordt gesproken, maar zonder het woord kosteloos. Dat is wachten op een probleem cq misverstand.

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 28-12-2025 00:28 ]

Alles kan stuk.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

RBV, gaat als je je gelijk geven geen moeite doen en vergoeden de factuur.
Onder de €1000 is het voor de RBV te duur om er een langdurige zaak van te maken.

ICE ICE Baby

• Kapotto
remco_k schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:24:
[...]

Wat ik hier mis aan info; bevestigen ze letterlijk een kosteloze reparatie in die reactie?
Of anders; wat staat er precies in die reactie?

Lijkt mij een vrij belangrijk gegeven. Bij dit soort dingen wil je op voorhand alles duidelijk vast hebben liggen. En dus niet dat alleen in jouw bericht een verzoek tot kosteloze reparatie staat en vervolgens in hun antwoord wel van een reparatie wordt gesproken, maar zonder het woord kosteloos. Dat is wachten op een probleem cq misverstand.
Reactie van verkoper op 4/12 om het te duiden:

Hierbij bevestigen wij uw verzoek tot reparatie van:
SMV4HAX48N - Vaatwassers, volledig geintegreerd, 60 cm breed

Factuur van Bosch maar voorgeschoten. E-mail aan verkoper gestuurd:

Beste,

Aangezien ik geen reactie op mijn twee voorgaande e-mails heb ontvangen, heb ik de factuur van de herstelling door Bosch vandaag maar zelf voorgeschoten.

In mijn eerste e-mail van datum 3/12 gaf ik u enkele opties voor het oplossen van het ondeugdelijk product. In uw e-mail van 4/12 koos u voor de optie een gratis reparatie (door bij Bosch een service aanvraag in te dienen).

Kan u het nodige doen en het bedrag van 111,36 euro overmaken tegen vrijdag 16 januari aan

Een defecte hittepomp na 2 jaar 6 maanden mag gewoon niet. De monteur zag voor de rest geen oorzaken wat dit kon verklaren. De hele ondeugdelijke producten wetgeving is in theorie mooi, de praktijk een juridisch steekspel waar de winkeliers toch aan het langste eind trekken (rbv doet met lage bedragen niks anders dan uitkeren).

Als ik dan met een uurtje tijd en enkele e-mails mogelijks 111,36 euro terug krijg dan is dat mooi meegenomen.

Noot: mochten ze niet over de brug komen, dan bel ik ze wel op om uitleg te vragen. Daarna gaat het naar de rbv en is het einde van het verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Kapotto op 28-12-2025 00:58 ]

Pagina: 1