Vloerverwarming krijgt huis niet warm met huidige temperatuu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MichielV1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:09
Mijn vraag
Ik heb vloerverwarming op de begane grond. Deze staat ‘s nachts op 18 graden en overdag op 20 graden. De vloerverwarming krijgt de woning niet warmer dan 19 graden (stond eigenlijk de hele dag op 18,5, nu net op 19). Ik heb zelf geen verstand van het inregelen van vloerverwarming. Kunnen jullie mij aan de hand van de bijgevoegde foto’s helpen of kan ik beter een installateur vragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itu8QdKlsCWnS2NZZf3oOquS0H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGK7VFfFWiMncUYoBsUQtZG1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9Dd_fjGdvtEo4JacQOjzkVOD-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfY02r4vXGR431n0kViblNKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ6vb9ykcKE2omZ0NZAgmOQb9p8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnqhLSpomHkAAs6UgUrU0QsV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T12poa5qLqFARFVCA50pT4LtczU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLjMZKhW1ohrNPnLjxFkEHOy.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via teacher op 01-01-2026 11:19)

• MichielV1
Ik heb gisteravond ingesteld dat hij niet meer naar 18 graden moet zakken. Nu was de temperatuur vannacht al keurig 20 graden en vandaag ook het grootste deel van de dag. Bedankt voor de reacties allen!

Alle reacties

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:24
Laat de thermostaat eens continue op 20 staan.

Door hem in de nacht op 18 te zetten is in de ochtend je hele vloer koud en ben je uren bezig om deze weer warm te krijgen en verbruik je meer gas (neem aan dat je een cv hebt) dan continue de vloer op temperatuur te houden.

Ik heb meer comfort en minder gasverbruik door continue alles op 20 graden te houden dan nachtverlaging toe te passen.

• MichielV1
Ik heb inderdaad een cv. Ik zal hem constant op 20 graden zetten. Doe jij dit alleen in periodes van vriezen of altijd?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:34

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Vertel eens iets over je huis: hoe was het vorig jaar? Heb je ook radiatoren? CV of warmtepomp? Hoeveel m2 is de vloer?
Het valt me op dat de zwarte kapjes van 1 en 2 lijken te ontbreken. Daarmee staat de aanvoer van die twee groepen waarschijnlijk helemaal open. Groep 3 en 4 hebben wel een zwart kapje, het kan zijn dat als die er helemaal op gedraaid zijn die groepen dicht staan.

Eerste tips: kijk even of je zonder nachtverlaging het wel haalt.

Je pomp lijkt al op maximaal te staan dus daar is niet meer te halen.

• MichielV1
Ik heb de zwarte kapjes er zelf afgedraaid voor de foto. Volgens mij staan ze allemaal helemaal open.

Ik heb beneden alleen vloerverwarming. Cv staat op 60 graden voor verwarming.
De vloer is ongeveer 65 m2. Woning is van ongeveer 1970. Geen spouwmuur isolatie (komt binnenkort). Wel vloerisolatie.

Vorig jaar was het volgens mij wel prima, weet ik niet meer zeker

[ Voor 10% gewijzigd door MichielV1 op 27-12-2025 16:21 . Reden: Vorig jaar toegevoegd. ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zie op de retour volgens mij nog een kraan (links van de 1, onder dopje). Geen idee of deze vol open of geknepen staat?

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 27-12-2025 16:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MichielV1
Microkid schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:21:
Ik zie op de retour volgens mij nog een kraan (links van de 1, onder dopje). Geen idee of deze vol open of geknepen staat?
Gecontroleerd: Die staat helemaal open.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:23

franssie

Save the albatross

Nachtverlaging met vloerverwarming kan je doen met een graad, maar bij koud weer zou ik het helemaal niet doen. Een vloer is zo traag dat je meerdere graden niet gaat inhalen bij grote kou. Bij 15 ç merk je dat minder omdat je isolatie veel opvangt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Turb0Turb0
MichielV1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:16:
Ik heb inderdaad een cv. Ik zal hem constant op 20 graden zetten. Doe jij dit alleen in periodes van vriezen of altijd?
Zodra het beneden onder 19 graden is na de zomer, dit jaar precies na de herfstvakantie. 0 verbruik in de herfstvakantie is omdat we toen lekker op Mallorca zaten met 25 graden.

Je ziet wanneer het kouder werd voor de kerst dat het gasverbruik omhoog schiet.

Maar voor een hoekhuis elk jaar tussen de 944 en 1025 kuub en de hele winter dag en nacht comfortabel wonen denk ik dat het prima is.

Toen ik nog wel met nachtverlaging werkte was het minimaal 75 kuub extra aan gas op jaarbasis en minder comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbiHDsLgtmzM4bJEm1oaWuVPPT0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iYVcfe6xpkKMalEN1L4efZV8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OhuSO4v4itNG94KGWA4QRHsqik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tqe5KTaGgZy3fA5WIkwO5Qdb.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc4baGFbdJAeEATjBFPrAo3tIpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z7g0QEbysXTrYWC2kaMcOypd.png?f=fotoalbum_large

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Slechts 4 groepen voor zo'n oppervlakte doet mij vermoeden dat de vloerverwarming als bijverwarming is aangelegd. Bij mij thuis is een paar jaar geleden 10m2 op 1 groep gezet.
"vroeger" toen ik nog een cv-ketel had zette ik in november de verdelerpomp op de hoogste stand en zette deze na de winter weer terug op de laagste stand.

Acties:
  • Beste antwoord

• MichielV1
Ik heb gisteravond ingesteld dat hij niet meer naar 18 graden moet zakken. Nu was de temperatuur vannacht al keurig 20 graden en vandaag ook het grootste deel van de dag. Bedankt voor de reacties allen!

• Matzs
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik pas ook geen nachtverlaging in constant op 20.5° als het vriest dropt heel soms de tempratuur

• coenraadroerig
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-01 22:33
Misschien is dit gewoon het maximale wat je vloerverwarming aankan. Zou niet raar zijn voor een huis uit de jaren 70.
Toevallig een betonnen verdieping vloer? Hoe warm is het boven op je slaapkamers?
Als het daar relatief koud is, werkt je betonnen plafond als koeling. In dat geval kan je boven de radiatoren wat verder open zetten.

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-01 15:00
Het zou nog kunnen helpen sneller te verwarmen door de aanvoertemperatuur in je ketel te verhogen als je een mengverdeler heb. Het water dat in je vloer gaat is namelijk 35 graden zie ik. Terwijl de thermostaatknop op de verdeler op 43 staat. Lijkt dus alsof de 60 graden die aankomt niet warm genoeg is om het te mengen naar 40. Let wel dat je vloer( tegels etc.) wel tegen de (40) temperatuur moet kunnen.

Je kan ook kijken in je ketel instellingen wat de retour temperatuur is en eventueel de flow van de groepen verhogen met de witte knoppen op de verdeler als het verschil te hoog is met de aanvoer (nu 35 graden op de foto). Of dit doen met een warmtebeeldcamera. Afhankelijk of je je confortabel voelt dit zelf te doen.

• R.S
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-12-2025

R.S

In mijn vorige woning met vloerverwarming had ik de pomp (Grundfoss) niet op maximaal staan.
Reden: de watertemperatuur laag bleef in het systeem. Lagere doorstroming en hogere temperatuur van de vloer.
Is het proberen waard.
Was bij mij wel de oplossing.

Mvg.
Richard

• freesurr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Volgens mij heb je een mengverdeler, draai daar eens de thermostaatknop vanaf (echt losdraaien). Dat hielp bij mij ook.

Mengverdelers zorgen ervoor dat het warme CV water gemengd wordt met het koude afvoerwater zodat het water dat door je vloer gaat minder heet is. Maar het aanvoer water van de warmtepomp is al op de juiste temperatuur dus niet nodig om te mengen.

//- freesurr //-

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
MichielV1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:05:
Mijn vraag
Deze staat ‘s nachts op 18 graden en overdag op 20 graden.
Hoe doe je dit? Beetje weekthermostaat kan anticiperen en de verwarming enkele uren eerder al laten stoken en rekening houden met de vertraging van de vloer.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:09
freesurr schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:00:
Volgens mij heb je een mengverdeler, draai daar eens de thermostaatknop vanaf (echt losdraaien). Dat hielp bij mij ook.

Mengverdelers zorgen ervoor dat het warme CV water gemengd wordt met het koude afvoerwater zodat het water dat door je vloer gaat minder heet is. Maar het aanvoer water van de warmtepomp is al op de juiste temperatuur dus niet nodig om te mengen.
Volgens de thermometer in de aanvoer balk gaat er 35 graden de vloer in. Daarmee zou je het toch ten minste 19 a 20 graden moeten kunnen houden bij matige isolatie.

Verder worden er weinig details gedeelt over de woning en de installatie. Maar 4 groepen vloerverwarming doet vermoeden dat het om bijverwarming gaat.

Meer details nodig voor zinnige antwoorden.
Maar aanvoer 35 graden lijkt ke dat het probleem niet in je verdeler zit

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 29-12-2025 10:41 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01 15:55
Even iets anders, levert de cv ketel wel echt heet water? Staat er voldoende druk op en vrij van lucht?

Zowel ketel als eventueel ook het circuit voor de vloerverwarming? Als het vroeger wel goed werkte ...

• Turb0Turb0
Zo leuk dat er nog oplossingen aangedragen worden terwijl het al is opgelost. :)

• mod64
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-01 12:33
Ik gebruik sinds 2017 een hybride warmtepomp naast de primaire verwarming via CV en vloerverwarming en daar is het hoogste rendement (zo bleek) te behalen door het hele jaar de ruimtetemperatuur constant te houden.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zonder de aanvoer temperatuur en de retour temperatuur te meten wat je vloer in gaat en uit komt tijdens het verwarmen, is er hier weinig zinnigs over te zeggen.
Liggen de slangen op 12 15 of 20 cm afstand?
Zoveel variabelen, ga eerst eens meten per groep ingaand (aanvoer) en uitgaand(retour).

[ Voor 29% gewijzigd door Supertip op 29-12-2025 14:35 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• calibrafan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Een vloerverwarming is een massa verwarming.
Dat wil zeggen dat je eerst de masa volledig op moet warmen voordat de massa effectief warmte kan afgeven.

Hoe beter je de warmte in je vloer vast houdt hoe sneller je kan opwarmen en effectief verwarmen.

Een slecht geïsoleerde vloer helpt dan niet.
Voor een effectieve vloerverwarming is een effectieve vloerisolatie zeer belangrijk.

Want hoewel warme lucht stijgt. Gaat de stralingswarmte van de vloer toch echt net zo hard naar beneden.
Een niet geïsoleerde vloer verliest zo snel 40% van zijn energie naar beneden.
Hoe beter je de vloer isoleert hoe beter dat is voor je rendement je comfort en je regeling.

Als een vloer moeite heeft met opwarmen dan is de capaciteit vaak net aan.
Met juist isoleren kan je de capaciteit aanzienlijk verbeteren.

Het is bij een vloerverwarming bijna nooit straffeloos als je de temperatuur per tijd verschillend gaat regelen.
Hoe beter de capaciteit hoe makkelijker je daar toch mee weg komt.
Dat geldt echter alleen voor je comfort gevoel, niet voor je portomonee

Kortom
Voor een effectieve vloerverwarming
Hou altijd 1 temperatuur aan
Zorg altijd voor een juiste vloerisolatie ook als je geen probleem ervaart.

Mijn advies voor vloerisolatie met vloerverwarming.
Neem reflectie isolatie met een rc van rond de 5.0 of hoger
Enkele voorbeelden zijn
Tonzon
PIF
Isobooster
Actis.
En zo zijn. Er nog vele andere.
Alle producten werken en hebben hun voor en nadelen, maar daar gaat dit topic niet over.

De reflecterende laag werkt het beste om de straling van je vloer naar beneden te beperken
Tot 40% meer capaciteit in je systeem
Tot 40% energiebesparing.
Tot 100% meer comfort.

Mijn advies als je toch een lagere stooktemperatuur wilt vanwege de stookkosten maar comfort mist in de avond.
Neem een infrarood paneel aan het plafond (bij voorkeur hogere temperatuur) in de kamer en schakel die alleen aan als je de extra warmte wilt hebben. Een infrarood verwarming is complementair aan je vloerverwarming. Dit in tegenstelling tot een airco die de lucht alleen opwarmt en daarmee de vloer doet laten afkoelen waardoor dit het comfortprobleem later weer erger maakt.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
calibrafan schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:39:
Een vloerverwarming is een massa verwarming.
Dat wil zeggen dat je eerst de masa volledig op moet warmen voordat de massa effectief warmte kan afgeven.

Hoe beter je de warmte in je vloer vast houdt hoe sneller je kan opwarmen en effectief verwarmen.

Een slecht geïsoleerde vloer helpt dan niet.
Voor een effectieve vloerverwarming is een effectieve vloerisolatie zeer belangrijk.

Want hoewel warme lucht stijgt. Gaat de stralingswarmte van de vloer toch echt net zo hard naar beneden.
Een niet geïsoleerde vloer verliest zo snel 40% van zijn energie naar beneden.
Hoe beter je de vloer isoleert hoe beter dat is voor je rendement je comfort en je regeling.

Als een vloer moeite heeft met opwarmen dan is de capaciteit vaak net aan.
Met juist isoleren kan je de capaciteit aanzienlijk verbeteren.

Het is bij een vloerverwarming bijna nooit straffeloos als je de temperatuur per tijd verschillend gaat regelen.
Hoe beter de capaciteit hoe makkelijker je daar toch mee weg komt.
Dat geldt echter alleen voor je comfort gevoel, niet voor je portomonee

Kortom
Voor een effectieve vloerverwarming
Hou altijd 1 temperatuur aan
Zorg altijd voor een juiste vloerisolatie ook als je geen probleem ervaart.

Mijn advies voor vloerisolatie met vloerverwarming.
Neem reflectie isolatie met een rc van rond de 5.0 of hoger
Enkele voorbeelden zijn
Tonzon
PIF
Isobooster
Actis.
En zo zijn. Er nog vele andere.
Alle producten werken en hebben hun voor en nadelen, maar daar gaat dit topic niet over.

De reflecterende laag werkt het beste om de straling van je vloer naar beneden te beperken
Tot 40% meer capaciteit in je systeem
Tot 40% energiebesparing.
Tot 100% meer comfort.

Mijn advies als je toch een lagere stooktemperatuur wilt vanwege de stookkosten maar comfort mist in de avond.
Neem een infrarood paneel aan het plafond (bij voorkeur hogere temperatuur) in de kamer en schakel die alleen aan als je de extra warmte wilt hebben. Een infrarood verwarming is complementair aan je vloerverwarming. Dit in tegenstelling tot een airco die de lucht alleen opwarmt en daarmee de vloer doet laten afkoelen waardoor dit het comfortprobleem later weer erger maakt.
Het is toch al opgelost. Waarom zou hij dan nog een infrarood paneel moeten hangen!?

Of wordt er gewoon niet meer gelezen wat er gezegd wordt....?

https://www.techpowerup.com/review/

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 21:34
Hoewel al opgelost kan dit nog een toevoeging zijn waar ik zelf mee te maken had met mijn garage die niet warm werd. Ik heb me werkelijk rotgezocht naar de oplossing en alles onderzocht en bekeken. Uiteindelijk de oplossing gevonden voor de slechte verwarming, niet echt voor de hand liggend.

De pennetjes die onder de zwarte doppen zitten kunnen door vervuiling vast komen te zitten waardoor ze niet de juiste flow geven. Met een tangetje heb ik ze losgemaakt door ze op en neer te bewegen. Wellicht dat toch nog eens doen!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01 16:10
Heb je topic gelezen.

Het beste is om je thermostaat op 1 stand te laten staan.

Let daarnaast eens op de vuldruk, tussen de 1,5 en 2,0 bar. Is het lager dan kun je het beste vullen.

Waar zitten de groepen verdeeld? Zit het ook in de gang? Dan kun je die wat lager zetten. Heb je meer warmwater in je woonkamer.

Zo te zien heb je een pomp op je rack zitten, staat de pomp in de cv dan zachter? Anders heb je 2 pompen draaien....

Hoe warm staat je ketel?

Is deze alleen voor verwarming? Dan kun je die op de eco stand zetten, m.a.w. dan zet warmwater voorbereiding uit. Scheelt je gas.

Heb je tegels op de vloer? Zorg dat de vloer niet heter wordt dan 55 graden, anders springen ze van je vloer af. De mortel onder de tegels vind dat niet leuk.

Succes

[ Voor 11% gewijzigd door tijgetje57 op 29-12-2025 18:33 ]

• Avtrinstallatie
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-01 15:11
Ik vind het nog een sterke prestatie voor 65m2 met 4 groepen. Geen hoog verbruik ?
Goed tocht vrij huis denk, ideale vloer opbouw.

Naar mijn idee is het ook als bijverwarming gelegd, minimaal 5 ideaal richting de 6 groepen als hoofdverwarming.
Pagina: 1