Vochtbescherming dakisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LANDownUnder
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-01 12:51
Huidige situatie:
Met de ubakus U-waarde calculator ben ik bezig met het verifiëren van de opbouw van mijn isolatie. Alleen kom ik voor het dak op een slechte vochtbescherming uit. De droogtijd volgens de tool komt uit op 196 dagen. Dit lijkt voornamelijk te komen door de aluminium cachering op de PIR platen.

Mijn vragen:
  1. Wat zijn jullie gedachten bij mijn huidige opzet? (voor meer info zie afbeelding hieronder)
  2. Heeft iemand een idee hoe ik de vochtbescherming van mijn isolatie opzet zou kunnen verbeteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5aMf-4Gbwi_ynsYyajOw6fGIyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwaPkjlLF9ld9lpj6Tkrugin.png?f=fotoalbum_large

Alle feedback en hulp is welkom.

Beste antwoord (via LANDownUnder op 01-01-2026 10:25)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alleen naar de Rc waarde kijken geeft helaas toch soms een vertekend beeld. Bouwbaarheid is ook een erg belangrijk onderdeel van het uiteindelijke resultaat.

maar het is duidelijk, als je het al hebt, uiteraard gebruiken :)
Ik heb wel eens getest met purren van platen en als je de platen onder een lichte hoek zaagt of een faccet (zie plaatje) aan maakt krijg je een iets betere pur naad bij dikkere platen (zoals 140cm). Dikke platen zijn gewoon lastig te vullen, of je moet ze veel te klein zagen, met de nadelen die daar bij horen. ) er zijn wel dunnere spuitmonden maar die werken vrij traag en schieten er nog wel eens vanaf. voor een enkele plaat prima te doen maar bij grote daken is dat echt niet leuk meer.
Gebruik veder een goede flex pur zoals illbruck, den braven, etc en uiteraard de naden tapen.

Let niet op de paint skills hout (spoor) in bruin en pir in geel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLH-iprcwgLt8vtWPHHLOSWByuA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AxJGDyGE4jpyZRlYD29nbJlJ.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:12
Waarom reken je met 80% luchtvochtigheid aan de binnenzijde?

Bereken het eens met een andere PIR plaat met alu cachering (dus niet 2x de losse folie). NL IKO enertherm ALU of iets van bauderpir

• LANDownUnder
Bobmeister schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:00:
Waarom reken je met 80% luchtvochtigheid aan de binnenzijde?

Bereken het eens met een andere PIR plaat met alu cachering (dus niet 2x de losse folie). NL IKO enertherm ALU of iets van bauderpir
Ik heb geen idee wat een logische luchtvochtigheid in een huis is. Er is geen reden voor.

Ik zag geen PIR met aluminium cachering of een optie om cachering aan eigen bouw materialen toe te voegen. Is het mogelijk om aan eigen bouwmaterialen de cachering toe te voegen?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:14
Vreemde opbouw met meerdere malen vuren en dan weer luchtspouw. Weet je zeker dat het zo zit?
Je gordingen zitten nu tegen wat panlatten aan met daartussen weer een luchtspouw?

Je zou de PIR rechtsreeks tegen je dakbeschot kunnen verlijmen. Tussen de gordingen. Geen spouw. Dan over de gordingen panlatten en afwerken.

Reken binnen met 60% ipv 80. 60 is al hoog.
Of heb je regelmatig een turks stoombad aan op zolder?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• LANDownUnder
Van binnen naar buiten is het:
Vuren gordingen met PIR platen met dubbelzijdig aluminium
Cementgebonden vezelplaat met vuren hout in T-vorm
Tengels
Dampdoorlatende folie
Tengels
Planlatten
Dakpannen

Zoals je zegt, is het inderdaad de bedoeling om de PIR-platen met PUR tegen het dak, tussen de gordingen, te bevestigen. Door de T-vorm van de vuren latten verwacht ik alleen dat er een kleine luchtspouw ontstaat. Ik ben het met je eens dat de tekening niet heel duidelijk is; ik vind het zelf ook lastig om de verschillende lagen goed weer te geven. Hopelijk helpt de onderstaande afbeelding voor de beeldvorming:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noTZYd2izyPh0mr7vLwvwUXJcSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErM0f4TcG6JZWXh3299gDvLH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de luchtvochtigheid naar beneden bijgesteld, naar 60%.

[ Voor 9% gewijzigd door LANDownUnder op 31-12-2025 13:35 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Volgens mij is dat een beetje ongelukkig.
Ja de droogtijd is hoog, maar er gaat zo goed als geen vocht komen.

Is het mogelijk om die platen dezelfde dikte te geven als de balken waar ze tussen komen en eventueel nog een dampscherm te voorzien langs binnenzijde? Dat gaat nu niet allemaal netjes dampdicht aansluiten bij plaatsen.

Edit: foto nog eens bekeken. De balken waar ze tussen komen zijn niet de verticale balkjes die ik eerst zag. Dan maakt de dikte minder uit.
Zorg dat je ze dampdicht afwerkt rondom rond.

[ Voor 22% gewijzigd door sonina op 31-12-2025 14:03 ]

• LANDownUnder
sonina schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:01:
Volgens mij is dat een beetje ongelukkig.
Ja de droogtijd is hoog, maar er gaat zo goed als geen vocht komen.

Is het mogelijk om die platen dezelfde dikte te geven als de balken waar ze tussen komen en eventueel nog een dampscherm te voorzien langs binnenzijde? Dat gaat nu niet allemaal netjes dampdicht aansluiten bij plaatsen.

Edit: foto nog eens bekeken. De balken waar ze tussen komen zijn niet de verticale balkjes die ik eerst zag. Dan maakt de dikte minder uit.
Zorg dat je ze dampdicht afwerkt rondom rond.
Het idee is de PIR platen op maat te zagen voor zover ze het al niet zijn. Vervolgens ze tussen de horizontale gordingen met PUR te bevestigen. Waarna later af te werken met luchtdichte aluminium tape.

Het is niet mogelijk om de platen dezelfde dikte te geven als de balken.

In het geval van dampdicht, zou je dan dampdichte folie aanraden? Of zou de aluminium tape al voldoende zijn?

• twain4me

twain4me

Het is eigenlijk een beetje zonde van je dampdoorlatende folie om daar pir achter te schuiven. het kan opzich wel maar je hebt nu een ademende contructie en straks eigenlijk niet meer. tussen sporen/kepers van een oud dak is het ook niet geweldig werken, purren gaat eigenlijk nooit perfect, daken (vooral oudere) bewegen. Met pech krimpt de pir ( dat doet het wel eens) en verouderd de pur (dat doet het bijna altijd) ik zou eigenlijk altijd voor een wol achtig isolatie materiaal gaan. Ik zou alleen pir gebruiken als je het gratis/heel goedkoop kan krijgen.

• LANDownUnder
twain4me schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:56:
Het is eigenlijk een beetje zonde van je dampdoorlatende folie om daar pir achter te schuiven. het kan opzich wel maar je hebt nu een ademende contructie en straks eigenlijk niet meer. tussen sporen/kepers van een oud dak is het ook niet geweldig werken, purren gaat eigenlijk nooit perfect, daken (vooral oudere) bewegen. Met pech krimpt de pir ( dat doet het wel eens) en verouderd de pur (dat doet het bijna altijd) ik zou eigenlijk altijd voor een wol achtig isolatie materiaal gaan. Ik zou alleen pir gebruiken als je het gratis/heel goedkoop kan krijgen.
Ik waardeer je advies, alleen liggen de PIR platen al klaar op de eerste verdieping. Qua ademen niet de beste keuze, maar de reden dat ik voor PIR koos is omdat ik met wollige materialen nooit in de buurt kon komen met de minimale eisen ten opzichte van nieuwbouw. Het dak loopt gedeeltelijk door in de kamers. Wat mij beperkte in de hoeveelheid ruimte om mee te isoleren doordat er afwerking nodig is. Heb je misschien advies om de huidige opzet zo goed mogelijk te optimaliseren?

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me

twain4me

Alleen naar de Rc waarde kijken geeft helaas toch soms een vertekend beeld. Bouwbaarheid is ook een erg belangrijk onderdeel van het uiteindelijke resultaat.

maar het is duidelijk, als je het al hebt, uiteraard gebruiken :)
Ik heb wel eens getest met purren van platen en als je de platen onder een lichte hoek zaagt of een faccet (zie plaatje) aan maakt krijg je een iets betere pur naad bij dikkere platen (zoals 140cm). Dikke platen zijn gewoon lastig te vullen, of je moet ze veel te klein zagen, met de nadelen die daar bij horen. ) er zijn wel dunnere spuitmonden maar die werken vrij traag en schieten er nog wel eens vanaf. voor een enkele plaat prima te doen maar bij grote daken is dat echt niet leuk meer.
Gebruik veder een goede flex pur zoals illbruck, den braven, etc en uiteraard de naden tapen.

Let niet op de paint skills hout (spoor) in bruin en pir in geel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLH-iprcwgLt8vtWPHHLOSWByuA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AxJGDyGE4jpyZRlYD29nbJlJ.jpg?f=user_large
Pagina: 1