Vloerverwarming Nieuwbouw Vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-01 12:57
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb een vraag over de vloerverwarming in mijn nieuwbouwwoning. Nu het voor het eerst echt kouder wordt, merk ik dat de verwarming niet overal goed lijkt te functioneren.

Situatie:
  • Nieuwbouwwoning
  • Vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping
  • Master/slave aansluiting
  • Stadsverwarming
  • Foto 1 is de verdeler van de begane grond
  • Foto 2 is de verdeler van de 1e verdieping
De begane grond staat constant op 20,5 graden. Over het algemeen wordt het daar wel warm, maar ook daar zijn duidelijke verschillen merkbaar. Zo voelt de vloer in de gang vrijwel altijd warm aan, terwijl de vloer in de keuken op meerdere plekken juist koud blijft aanvoelen.

Op de 1e verdieping krijg ik de ruimtes lastig op temperatuur. Sommige kamers staan op 19 graden omdat het werkkamers zijn en daar veel warmte van pc’s vandaan komt. De badkamer staat ingesteld op 20 graden, maar komt in de praktijk niet hoger dan 18 à 19 graden. De vloer voelt daar bovendien op meerdere plekken koud aan. Alleen met een elektrische kachel krijg ik de ruimte enigszins comfortabel.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie of kan iemand aan de hand van de foto’s aangeven of dit normaal is of dat er iets niet goed staat afgesteld?

Verdeler begane grond: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94QUh_wmHzEdEgGOTjVOSmZHFDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icLE4RHz0UPceEvJjvN6K9fX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEg-OZrbSaO8h3ZHE5zFIk7DxKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZQjIVNwyrK0UBdynLe6AvDY.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler 1e verdieping: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjGN__CNCGO4ZwQZzc2uN5tAd3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qM8swjdWYnxrDJVah7AlrFbL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp2hHei5Rwtq1o_InJsJ5rOssSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HK4QZHgE66vpAHg0lLBvqzW1.jpg?f=fotoalbum_large

Groep 4 op de 1e verdieping is de badkamer.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zie in elk geval 1 groep zonder flow. Als het een nieuwbouwwoning is: ga terug naar je installateur en laat hem de problemen oplossen. Helaas lijken veel installateurs hun werk niet (goed) te controleren zodat je pas bij de eerste winter er achter komt dat de boel niet werkt...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mehmet_078
Microkid schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:01:
Ik zie in elk geval 1 groep zonder flow. Als het een nieuwbouwwoning is: ga terug naar je installateur en laat hem de problemen oplossen. Helaas lijken veel installateurs hun werk niet (goed) te controleren zodat je pas bij de eerste winter er achter komt dat de boel niet werkt...
Dat zou goed kunnen, dat is namelijk de werkkamer waar ik nu in zit. Temperatuur staat op 19 graden maar het is hier momenteel 19.8 door m'n PC.

Ik heb reeds een melding gemaakt bij de installateur maar door de feestdagen zal het waarschijnlijk pas later opgepakt worden :(

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:50
Is het ook niet zo dat wanneer de woonkamer op temperatuur is (waar meestal thermostaat hangt), dan de CV/WP uit gaat :?

• mehmet_078
ybos schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:59:
Is het ook niet zo dat wanneer de woonkamer op temperatuur is (waar meestal thermostaat hangt), dan de CV/WP uit gaat :?
Dat zou wel apart zijn, toen ik de sleutel kreeg werd mij het volgende verteld:

"Je kan op de 1e verdieping maar verwarmen tot de temperatuur die je beneden hebt ingesteld"

Dus als beneden op 20.5 staat kan boven maar tot maximaal 20.5 verwarmd worden.

Maar ik denk dat het een dieper probleem is, zojuist weer even in de badkamer gevoeld met blote voeten, en daar heb je echt plekken waar het ijskoud is en bepaalde plekken waar het relatief warm aanvoelt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ybos schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:59:
Dat hangt van de regeling af. Er zijn systemen die inderdaad puur op de thermostaat in de woonkamer reageren, en ook systemen waarbij elke kamer een eigen thermostaat heeft en zelf de actuator op de verdeler kan openen. Bijv. bij stadsverwarming.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mehmet_078
Microkid schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:37:
[...]

Dat hangt van de regeling af. Er zijn systemen die inderdaad puur op de thermostaat in de woonkamer reageren, en ook systemen waarbij elke kamer een eigen thermostaat heeft en zelf de actuator op de verdeler kan openen. Bijv. bij stadsverwarming.
Ik heb momenteel in elke kamer een albrand thermostaat inderdaad, tevens ook op stadsverwarming aangesloten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23
mehmet_078 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:37:
Dat zou wel apart zijn, toen ik de sleutel kreeg werd mij het volgende verteld:

"Je kan op de 1e verdieping maar verwarmen tot de temperatuur die je beneden hebt ingesteld"

Dus als beneden op 20.5 staat kan boven maar tot maximaal 20.5 verwarmd worden.
Hier lijkt sprake te zijn van een enige verwarring.

Je hebt een master/slave systeem. Je kan boven instellen wat je wil en je kan het ook zeker warmer krijgen dan de instelling van beneden. Echter, je complete systeem stopt met verwarmen als je beneden de instelde temperatuur hebt bereikt.
Maar ik denk dat het een dieper probleem is, zojuist weer even in de badkamer gevoeld met blote voeten, en daar heb je echt plekken waar het ijskoud is en bepaalde plekken waar het relatief warm aanvoelt.
Heb je bijgehouden waar de leidingen van de verwarming zijn gelegd? Kan best zijn dat ze minder dicht bij elkaar liggen dan je verwacht.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23
Microkid schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:37:
Dat staat in de OP: Master/Slave

Als TS een systeem zou hebben waarbij het systeem ook reageert op de warmtevraag van de bovenverdieping dan was het een Master/Master systeem geweest.

Spel en typfouten voorbehouden

• mehmet_078
FredvZ schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:37:
[...]

Hier lijkt sprake te zijn van een enige verwarring.

Je hebt een master/slave systeem. Je kan boven instellen wat je wil en je kan het ook zeker warmer krijgen dan de instelling van beneden. Echter, je complete systeem stopt met verwarmen als je beneden de instelde temperatuur hebt bereikt.

[...]

Heb je bijgehouden waar de leidingen van de verwarming zijn gelegd? Kan best zijn dat ze minder dicht bij elkaar liggen dan je verwacht.
Dat snap ik volledig, echter mag ik toch wel verwachten dat als de beneden verdieping wordt opgewarmd tot 21 graden dat ik de badkamer wel iets hoger zou moeten krijgen dan 18.7 :-(

Legplan heb ik inderdaad. Daar zijn de leidingen best dicht op elkaar geplaatst. Zal kijk of ik dat nog kan posten.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 19:30
Er staat idd 1 groep waar geen flow door gaat.
Ook vind ik de liters per rminuut wat veel.
Bij groepen vloerverwarming van kleiner dan 90m hanteer ik vaak 1 L per min. Ik zie dat er bij sommige wel 1/5-2 of meer in zit.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• josvanb
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-12-2025
Ontluchten?
Pagina: 1