Condens op geisoleerd dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-01 15:10
Ik heb mijn ongeisoleerde pannendak voorzien van Isovlas:

Dakpan
Dakbeschot
Isovlas
Regelwerk
Gisplaat

Volgens Hauster, de leverancier van de Isovlas, was het in bovenstaande opbouw mogelijk om het zónder folie toe te passen.(YouTube: Een schuin dak isoleren met biobased Isovlas | Doe-het-zelf met Hauster) Maakt het werk een stuk eenvoudiger natuurlijk, maar nu zit ik toch met condensatie tegen het dakbeschot. Er lopen druppels langs de gipsplaten en het isovlas is voelt vochtig.
Iemand een idee hoe ik dit het beste op kan lossen? Alles eraf is natuurlijk een draak van een klus die ik niet even 1-2-3 voor elkaar krijg, maar wat moet dat moet. Of zou het kunnen zijn dat ik ik de gipsplaten eraf schroef, alsnog klimaatfolie tegen het regelwerk maak en dan gips er weer op? Maar hoe zorg ik dan dat het zutje goed droog wordt?

Hartelijk dank!

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou klimaatfolie gebruiken en gewoon laten drogen dat gebeurd de eerste keer dat de zon er goed op staat en als het echt erg is kan je tijdens de werkzaamheden flink stoken of zelfs ontvochtigen.

opzich is de kracht van een houtachtige vezel zoals vlas dat hij vocht regulerend kan zijn. dat hij vochtig aan voeld op dit moment is dan ook te verwacten als je er echter overlast door heb zou ik er dus wel iets aan doen. als de isolatie is afgewerkt en er is fatsoenlijke ventilatie is een dampscherm bij vlas niet altijd nodig maar bij dikkere pakketen of slecht geventileerde huizen gaat het wel eens mis omdat het dakbeschot gewoon tekoud wordt en er teveel vocht in de lucht zit. zolang er niet is gerekend aan een dergelijke constructie zou ik altijd folie gebruiken ( heeft ook het voordeel dat het lucht dicht is en daarmee behoorlijk bijdraagd aan de energie besparing.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 27-12-2025 13:29 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
drie opties denk ik:
1 niets doen, het droogt vast wel op maar het blijft een onzekerheid in je achterhoofd
2 gipsplaten eraf, klimaatfolie erop, nieuw vocht kan er niet bij en de rest verdampt wel als het wat warmer wordt
3 klimaatfolie over je gipsplaat en daar weer nieuwe gipsplaat op. Minste werk misschien maar twijfelachtige constructie en nodeloos zwaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-01 15:10
Dank voor de reacties beiden! Gipsplaten zijn eraf en folie is onderweg. Luchtontvochtiger maar even neergezet om de boel te helpen.