Een collega van me heeft gevraagd of ik zijn netwerk wil voorzien vermits ie aan't verbouwen is en de "laatste" fases ingaat. De netwerk bekabeling ligt al overal en dat maakt het een beetje ambetant vermits het verdeeld is over 2 plaatsen.
Zijn er dingen waar jullie bedenkingen bij hebben of anders "goedkoper" kan?
Momenteel is het een totaal van ~2700€, maar ik vermoed dat het nog gaat stijgen hoe de prijzen momenteel zijn.
Dit is wat er ligt.
Kelder kabels:
Dus als Excel goed kan tellen, heb ik initieel 3 poorten nodig waarvan 2x PoE en in het totaal 8.
De UCG heeft 4 poorten waarvan 1 PoE 2G5
Garage kabels:
Dus als Excel goed kan tellen, heb ik initieel 6 poorten nodig waarvan 4x PoE en in het totaal 11
Plaats 1 kelder: hier komt het internet binnen (coax of vdsl, toekomst glas). Kelder is ongeveer 2x5m en dan staat er nog een klein muurtje in en een trap.
Hier gaan ik een 10" 6U rack zetten met volgende componenten in:
Mogelijke lay-out van het rack (ups tegen de achterwand):
De verbinding tussen de kelder en garage word met een 10GBASE-SR SFP+ module en Glasvezel Grondkabel 2 Vezels, Multimode, 4G OM4, LC-LC (10m) gedaan.
Plaats 2 garage: hier komt al de rest
Hier gaan ik een 19" 9U rack zetten met volgende componenten in:
Mogelijke lay-out van het rack (ups tegen de achterwand):
Voor wifi voorzien ik initieel 2x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
Voor de camera's heb ik een aantal opties klaar gezet zodoende dat mijn collega dat kan bekijken emt zijn vrouw.
Waarom dit systeem, ik ben bekent met ubiquiti van op't werk en thuis en het houd zijn eigen up to date en het integreert zo mooi, vooral met de camera's.
Waarom de Fiber: toekomst bestendig als hij fiber wil kan die extra omvormer er tussen uit en direct in de Gateway gestoken worden
*de ups'en kunnen we goedkoop via het werk aankopen
Zijn er dingen waar jullie bedenkingen bij hebben of anders "goedkoper" kan?
Momenteel is het een totaal van ~2700€, maar ik vermoed dat het nog gaat stijgen hoe de prijzen momenteel zijn.
| Omschrijving | prijs |
| Racks met ups | 400€ |
| Core | 1100€ |
| Camera's | 1135€ |
Dit is wat er ligt.
Kelder kabels:
| Omschrijving | Voorzien | Nodig begin 2026 | extra |
| Camera | 1 | 1 | PoE |
| airco | 3 | 0 | |
| Niko | 1 | 1 | |
| Wifi speel zolder | 1 | 1 | PoE 2G5 |
| Wifi 1ste verdiep | 1 | 0 | PoE |
| Laadpaal | 1 | 0 |
De UCG heeft 4 poorten waarvan 1 PoE 2G5
Garage kabels:
| Omschrijving | Voorzien | Nodig begin 2026 | extra |
| Camera | 3 | 3 | PoE |
| Tv | 4 | 2 | |
| Eetplaats | 1 | 0 | |
| Wifi | 1 | 1 | PoE 2G5 |
| Wifi slaapkamer gelijkvloers | 1 | 0 | PoE |
| Multi zone Versterker | 1 | 0 |
Plaats 1 kelder: hier komt het internet binnen (coax of vdsl, toekomst glas). Kelder is ongeveer 2x5m en dan staat er nog een klein muurtje in en een trap.
Hier gaan ik een 10" 6U rack zetten met volgende componenten in:
| Omschrijving | Sku |
| Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber | uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber |
| UniFi Switch Lite 8 PoE | uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE |
| UPS KEOR MULTIPLUG -VI- 800VA* | https://www.legrand.be/nl...frbel-standaard-42-310084 |
| Modem + legbord |
| UCG + legbord (kan ook zo'n geprinte houder worden) |
| Kabel doorvoer |
| Patch paneel |
| Switch+legbord (kan ook zo'n geprinte houder worden) |
| *leeg* |
De verbinding tussen de kelder en garage word met een 10GBASE-SR SFP+ module en Glasvezel Grondkabel 2 Vezels, Multimode, 4G OM4, LC-LC (10m) gedaan.
Plaats 2 garage: hier komt al de rest
Hier gaan ik een 19" 9U rack zetten met volgende componenten in:
| Omschrijving | Sku |
| Switch Pro Max 16 PoE | uitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE |
| 19" rack bevestiging voor de pro max 16 (* kan zelf gemaakt worden) | uitvoering: Ubiquiti UACC-Pro-Max-16-RM |
| UPS KEOR MULTIPLUG -VI- 800VA* | https://www.legrand.be/nl...frbel-standaard-42-310084 |
| Patch paneel |
| switch |
| Kabel doorvoer |
| *leeg* |
| *leeg* |
| Zone versterker 4U voorzien |
Voor wifi voorzien ik initieel 2x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
Voor de camera's heb ik een aantal opties klaar gezet zodoende dat mijn collega dat kan bekijken emt zijn vrouw.
| Omschrijving | Sku |
| M.2 SSD Tray | uitvoering: Ubiquiti M.2 SSD Tray |
| 2TB ssd opslag | |
| Optie 1: Ubiquiti G6 Bullet | uitvoering: Ubiquiti G6 Bullet Wit |
| optie 2: Ubiquiti UniFi G6 Dome | uitvoering: Ubiquiti UniFi G6 Dome Wit |
| In garage Ubiquiti UniFi G5 Dome ultra | uitvoering: Ubiquiti G5 Dome Ultra |
Waarom dit systeem, ik ben bekent met ubiquiti van op't werk en thuis en het houd zijn eigen up to date en het integreert zo mooi, vooral met de camera's.
Waarom de Fiber: toekomst bestendig als hij fiber wil kan die extra omvormer er tussen uit en direct in de Gateway gestoken worden
*de ups'en kunnen we goedkoop via het werk aankopen
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag