Netwerk setup voor collega

Pagina: 1
Acties:

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Een collega van me heeft gevraagd of ik zijn netwerk wil voorzien vermits ie aan't verbouwen is en de "laatste" fases ingaat. De netwerk bekabeling ligt al overal en dat maakt het een beetje ambetant vermits het verdeeld is over 2 plaatsen.

Zijn er dingen waar jullie bedenkingen bij hebben of anders "goedkoper" kan?
Momenteel is het een totaal van ~2700€, maar ik vermoed dat het nog gaat stijgen hoe de prijzen momenteel zijn.
Omschrijvingprijs
Racks met ups400€
Core1100€
Camera's1135€

Dit is wat er ligt.
Kelder kabels:
OmschrijvingVoorzienNodig begin 2026extra
Camera11PoE
airco30
Niko11
Wifi speel zolder11PoE 2G5
Wifi 1ste verdiep10PoE
Laadpaal10
Dus als Excel goed kan tellen, heb ik initieel 3 poorten nodig waarvan 2x PoE en in het totaal 8.
De UCG heeft 4 poorten waarvan 1 PoE 2G5

Garage kabels:
OmschrijvingVoorzienNodig begin 2026extra
Camera33PoE
Tv42
Eetplaats10
Wifi11PoE 2G5
Wifi slaapkamer gelijkvloers10PoE
Multi zone Versterker10
Dus als Excel goed kan tellen, heb ik initieel 6 poorten nodig waarvan 4x PoE en in het totaal 11
Plaats 1 kelder: hier komt het internet binnen (coax of vdsl, toekomst glas). Kelder is ongeveer 2x5m en dan staat er nog een klein muurtje in en een trap.
Hier gaan ik een 10" 6U rack zetten met volgende componenten in:
OmschrijvingSku
Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiberuitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
UniFi Switch Lite 8 PoEuitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
UPS KEOR MULTIPLUG -VI- 800VA*https://www.legrand.be/nl...frbel-standaard-42-310084
Mogelijke lay-out van het rack (ups tegen de achterwand):
Modem + legbord
UCG + legbord (kan ook zo'n geprinte houder worden)
Kabel doorvoer
Patch paneel
Switch+legbord (kan ook zo'n geprinte houder worden)
*leeg*

De verbinding tussen de kelder en garage word met een 10GBASE-SR SFP+ module en Glasvezel Grondkabel 2 Vezels, Multimode, 4G OM4, LC-LC (10m) gedaan.
Plaats 2 garage: hier komt al de rest
Hier gaan ik een 19" 9U rack zetten met volgende componenten in:
OmschrijvingSku
Switch Pro Max 16 PoEuitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE
19" rack bevestiging voor de pro max 16 (* kan zelf gemaakt worden)uitvoering: Ubiquiti UACC-Pro-Max-16-RM
UPS KEOR MULTIPLUG -VI- 800VA*https://www.legrand.be/nl...frbel-standaard-42-310084
Mogelijke lay-out van het rack (ups tegen de achterwand):
Patch paneel
switch
Kabel doorvoer
*leeg*
*leeg*
Zone versterker 4U voorzien

Voor wifi voorzien ik initieel 2x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
Voor de camera's heb ik een aantal opties klaar gezet zodoende dat mijn collega dat kan bekijken emt zijn vrouw.
OmschrijvingSku
M.2 SSD Trayuitvoering: Ubiquiti M.2 SSD Tray
2TB ssd opslag
Optie 1: Ubiquiti G6 Bulletuitvoering: Ubiquiti G6 Bullet Wit
optie 2: Ubiquiti UniFi G6 Domeuitvoering: Ubiquiti UniFi G6 Dome Wit
In garage Ubiquiti UniFi G5 Dome ultrauitvoering: Ubiquiti G5 Dome Ultra

Waarom dit systeem, ik ben bekent met ubiquiti van op't werk en thuis en het houd zijn eigen up to date en het integreert zo mooi, vooral met de camera's.
Waarom de Fiber: toekomst bestendig als hij fiber wil kan die extra omvormer er tussen uit en direct in de Gateway gestoken worden
*de ups'en kunnen we goedkoop via het werk aankopen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:42
Damic schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:54:
...
Zijn er dingen waar jullie bedenkingen bij hebben of anders "goedkoper" kan?
...
Wat is het praktische nut van 2.5Gbps in deze situatie?
Verwacht hij zoveel bandbreedte daadwerkelijk te kunnen benutten?
1Gbps PoE lijkt mij goedkoper dan 2.5Gbps PoE.

Fiber aanleggen is toekomstbestendig, echter waarom niet in eerste instantie koper? eventueel kan je deze later verwisselen voor fiber.

90" 9U lijkt mij een typfout.

Waarom geen 19" rack in de kelder? Als de ruimte er is lijkt mij 19" makkelijker, dan heb je de optie om ook 19" apparatuur te kunnen gebruiken.

Qua kosten, tweedehands kan altijd een optie zijn.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
Damic schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:54:
De verbinding tussen de kelder en garage word met een 10GBASE-SR SFP+ module en Glasvezel Grondkabel 2 Vezels, Multimode, 4G OM4, LC-LC (10m) gedaan.
10m klinkt erg kort, je bent zo 2/3 meter kwijt om een kabel netjes weg te kunnen werken en royale bochten te maken.
Uit eigen ervaring: Leg een paar vezels extra. Glasvezel is een stuk kwetsbaarder dan koper.

Spel en typfouten voorbehouden

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:58
Tenzij je onderhouds contract voor die UPS afsluit en tijdig de accu's vervangt zie ik die eerder als een risico. Met thuis UPS setups gaat het daar vaak mee mis en heb je juist een extra storing te pakken als die er mee ophoud. Of je moet apparatuur nemen met twee PSU's zodat je er een in de UPS en de ander rechtstreeks op de gewone stroom aansluiting.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ik had ook liever gehad dat ie al de kabels naar 1 punt had gebracht maarja, dat is nu veel te laat :+
@DVX73
- ik verwacht in het begin niet veel band breedte, maar hij heeft ook 2 kids en die groeien ook op en band breedte groeit mee en overschot is altijd leuk
- omdat koper 10G meer verbruikt dan glas en dat moet hij een kabel plaatsen en later die kabel vervangen door een fiber kabel, wat in mijn ogen nogal stom is.
- jup dat is een tik fout een 90" rack zou een grote kelder zijn :+
- Geen plaats in de kelder, ik denk dat de kelder 2x5m is en er staat een trap in en een tussen muurtje waar de elektriciteitskasten gaan hangen.

@FredvZ Dat is waar en glas per meter kost niet zoveel extra.

@Shinji die ups is een huis tuin en keuken ups en die hebben we zelf ook in gebruik op een paar plaatsen bij mijn werkgever en het is gewoon om de camera's e.d. actief te houden als de spanning zou wegvallen.
Ik heb na een jaar en half de batterij ervan vervangen omdat deze niet meer lang online bleef na uitvallen. De ups lag al wel ettelijke jaren (ik denk sinds 2019) bij ons op het schap.

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 27-12-2025 14:36 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag