Cat6 'doorgelust' in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jackiemiami
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-12-2025
Goedemiddag,

In ons nieuwbouwappartement vind ik één leiding in de meterkast waar een Cat6 kabel uitsteekt. Vervolgens vind ik op meerdere plekken in huis centraaldozen met daarin één of twee van deze kabels. Het is nog nergens aangesloten, en ik dacht dat het loze leidingen waren, maar er is dus al een kabel doorheen getrokken. Mijn conclusie is dat deze ene kabel dus op meerdere plekken doorgelust moet worden, als ik gebruik wil maken van deze set up. (En nee, ik kan geen installatietekening vinden tussen de opleverdocumenten waar duidelijk op staat hoe dit aangelegd is.)

Nu heb ik de volgende vragen, waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden op het forum (want deze vragen zijn vast al vaker gesteld, maar ik kan blijkbaar niet goed zoeken ofzo):
1. had het niet beter geweest als ze aparte kabels hadden getrokken per aansluiting?
2. had het niet beter geweest om een Cat6a kabel te gebruiken?
3. kun je met een dubbele wcd een internetkabel doorlussen?
4. klopt het dat ik dan maximaal één werkend aansluitpunt per wcd kan aanleggen?

Alvast bedankt voor de info!
Gr. Jack

ETA: die kabel die uit de loze leiding steekt in de meterkast, daar kan ik toch gewoon een connector op zetten en in de modem stoppen? of is het beter om dat via een wcd te doen en dan met een patchkabel (even los van het esthetische aspect)

[ Voor 9% gewijzigd door jackiemiami op 27-12-2025 12:56 ]

Beste antwoord (via jackiemiami op 27-12-2025 13:21)

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het kan niet dat er 1 kabel in je meterkast uitkomt en die meerdere keren gesplitst is naar meerdere inbouwdozen.

Heb je geen technische ruimte waar alle kabels uitkomen?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het kan niet dat er 1 kabel in je meterkast uitkomt en die meerdere keren gesplitst is naar meerdere inbouwdozen.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:34

Daniel36

vernieuwde formule

Kan het zo zijn dat de kabel in de meterkast aangesloten moet worden op het modem van de provider en dat de andere kabels al verbonden zijn met degene in de meterkast?

Dat klinkt mij in elk geval logischer in de oren.
Je kunt dan de kabels in het appartement afmonteren op nette utp plaatjes en dan ben je klaar.

Wat aangaat het aansluiten van meerdere apparaten op èèn aansluiting, daarvoor kun je een switch gebruiken.

Succes.

• jackiemiami
eLScha schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:59:

We hebben een technische ruimte, maar daar zit alleen de vloerverwarming en de wtw. Maar bedankt voor je vraag, want ik heb nog eens beter gekeken in de meterkast en daar zie ik dat alle kabels daar bovenin hangen. Dat zit alleen op bijna 3 meter hoogte, zo hoog had ik nog niet gekeken en ik dacht dat alles in de vloer gestort was, maar blijkbaar loopt het door het plafond. Probleem opgelost! Dank!!

• jackiemiami
Daniel36 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:59:
Kan het zo zijn dat de kabel in de meterkast aangesloten moet worden op het modem van de provider en dat de andere kabels al verbonden zijn met degene in de meterkast?

Dat klinkt mij in elk geval logischer in de oren.
Je kunt dan de kabels in het appartement afmonteren op nette utp plaatjes en dan ben je klaar.

Wat aangaat het aansluiten van meerdere apparaten op èèn aansluiting, daarvoor kun je een switch gebruiken.

Succes.
Nee, ik blijk op bijna 3 meter hoogte in mijn meterkast alle kabels te hebben hangen (of eigenlijk opgerold weggstopt achter andere leidingen). Mijn moeder zei vroeger al dat ik zocht met mijn neus ;-)

Geloof dat ik er zo wel uitkom. Dank voor je reactie!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:12

lier

MikroTik nerd

jackiemiami schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:49:
1. had het niet beter geweest als ze aparte kabels hadden getrokken per aansluiting?
Per netwerkpoort heb je een kabel nodig. Als er twee kabels getrokken zijn, kan je dus twee netwerkpoort afmonteren.
2. had het niet beter geweest om een Cat6a kabel te gebruiken?
Waarom? Wat zijn je plannen?
3. kun je met een dubbele wcd een internetkabel doorlussen?
Doorlussen bestaat niet. Daarnaast is het netwerkkabel en geen internetkabel.
4. klopt het dat ik dan maximaal één werkend aansluitpunt per wcd kan aanleggen?
Zie antwoord bij vraag 1.
ETA: die kabel die uit de loze leiding steekt in de meterkast, daar kan ik toch gewoon een connector op zetten en in de modem stoppen?
Nee, installatiekabel monteer je af met keystone, wcd of patch paneel. En er zijn RJ45 stekkers geschikt voor solid, maar daar moet jij niet aan beginnen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:42
Cat6 kan tot 55meter 10Gigabit aan, 6a tot 100 meter.
Waarschijnlijk zijn de kabels korter dan 55 meter dus merk je weinig verschil.

Mijn tip is plaats een patch paneel in je technische ruimte, zoals eerder genoemd om je netwerkkabels op af te monteren.
Als je plaats hebt is een wall mounted 19" rack het overwegen waard.

• jackiemiami
lier schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:08:
[...]

Per netwerkpoort heb je een kabel nodig. Als er twee kabels getrokken zijn, kan je dus twee netwerkpoort afmonteren.

[...]

Waarom? Wat zijn je plannen?

[...]

Doorlussen bestaat niet. Daarnaast is het netwerkkabel en geen internetkabel.

[...]

Zie antwoord bij vraag 1.

[...]

Nee, installatiekabel monteer je af met keystone, wcd of patch paneel. En er zijn RJ45 stekkers geschikt voor solid, maar daar moet jij niet aan beginnen.
Yes, ondertussen ben ik erachter dat ik een zwikkie losse kabels heb hangen bovenin de meterkast. Niets aan de hand dus.

Voor wat betreft mijn 'plannen'. Niets bijzonders, maar ik dacht dat Cat6a wat toekomstbestendiger was en dat dat beter werkt met PoE apparatuur, dat soort dingen. Ik denk dan: als je het dan toch doet, doe het dan meteen goed. Qua prijs maakt het zo weinig uit. Maar ik snap ook dat Cat6 prima is, zeker voor huis-, tuin-, en keukengebruik.

En sorry dat ik het internetkabel noemde, ik weet dat het idd een netwerkkabel is :+

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Koop een patchpanel en monteer die kabels daar op af.
Dan kun je met kant en klare patchkabels ze aansluiten op een switch.
Monteer de kabels in de ruimtes netjes af om een wcd.
Ga nergens prutsen met zelf RJ45's aanknijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jackiemiami
Ben(V) schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:22:
Koop een patchpanel en monteer die kabels daar op af.
Dan kun je met kant en klare patchkabels ze aansluiten op een switch.
Monteer de kabels in de ruimtes netjes af om een wcd.
Ga nergens prutsen met zelf RJ45's aanknijpen.
OK!
Pagina: 1