Grafisch workstation: custom build of kant en klaar systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-12-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hobbymatig foto- en videobewerking + rendering (revit, archicad, ...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nu nog geen idee.
Het moet geen heel high end systeem zijn.
Een goed bovengemiddeld systeem dus.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel randapparatuur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
momenteel dacht ik aan Intel Core 7 265k met een Geforce 4060 (al dan niet Ti en 16GB).
32GB RAM (misschien 64?)
SSD 1 of 2TB voor software. Data dan apart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mag wel stil zijn

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
In eerste instantie heb ik hier zelf een systeem samengesteld en kom ik aan min of meer 1800€ zonder windows. (wellicht overal de minimale prijs)
Als ik dit laat bouwen door een online shop of een lokale shop dan kost mij dit al rond 2500€ (rekening houdende dat bepaalde componenten anders/duurder zijn).

Daarnaast heb ik ook gekeken naar kant en klare systemen op websites genre mediamarkt, bol, coolblue, ...
Maar dan is enkel de CPU en de GPU te kiezen. De rest van de componenten zijn meestal onbekend.
Wat me dan ook opvalt is dat de voeding vaak minder is dan hetgene hier geadviseerd wordt. (750 a 850 hier vaak geadviseerd en kant en klaar systeem krijg 500 a 600W voeding - merk onbekend).
Of het systeem uitbreidbaar is, is ook niet duidelijk.

De eerste vraag is dus: is een kant en klaar systeem dan wel aan te raden voor een bovengemiddeld systeem? Het scheelt in ieder geval zeker 700€. Of voor hetzelfde bedrag kan een betere GPU gekozen worden.

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:44

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je bent met een zelfbouw systeem ongeveer 30% goedkoper uit (even een gok) maar net zo belangrijk is dat je veel flexibeler bent om onderdelen goed samen te stellen op je wensen. Eventueel kun je bij webwinkels als Azerty of Megekko je pc ook laten bouwen, maar dan ben je wel gelimiteerd in dat je ook alle hardware bij 1 winkel koopt wat het vaak iets duurder maakt, maar het is natuurlijk een mooie tussenweg. In ieder geval is het antwoord dus ja, als je de mogelijkheid hebt tot zelfbouw of je daarin wil verdiepen, is het een betere deal.

Ik zou eens beginnen op de website van puget systems en kijken wat ze voor de tools die jij gebruikt aanraden. Ik weet niet of 64GB echt nuttig gaat zijn, zeker omdat het nu relatief wel heel erg duur is.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-12-2025 13:25 ]

youtube.com/@hisrep

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wil je dat iemand van Dell de volgende werkdag langskomt voor het vervangen van een onderdeel?

Of wil je met standaard-onderdelen een PC zelf bouwen en je kan het achteraf naar eigen wensen/smaak ombouwen?

De RAM-prijzen zijn op hol geslagen. Met veel geluk kan je misschien nog een kant-en-klare systeem vinden waar ze niet zo hard aan het scalpen zijn. Bedrijven kunnen in hun Dell-account offertes van systemen opslaan en ik ben benieuwd of de prijzen van voor de RAM-Armageddon nog vastgezet zijn.

• freebutterflyx2
rapture schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:32:
Wil je dat iemand van Dell de volgende werkdag langskomt voor het vervangen van een onderdeel?

Of wil je met standaard-onderdelen een PC zelf bouwen en je kan het achteraf naar eigen wensen/smaak ombouwen?

De RAM-prijzen zijn op hol geslagen. Met veel geluk kan je misschien nog een kant-en-klare systeem vinden waar ze niet zo hard aan het scalpen zijn. Bedrijven kunnen in hun Dell-account offertes van systemen opslaan en ik ben benieuwd of de prijzen van voor de RAM-Armageddon nog vastgezet zijn.
Behalve een extra HD of SSD (of CD/DVD rom vroeger) heb ik nog nooit achteraf zaken aangepast. Ik vermoed dat dit ook nu het geval niet zal zijn.
Zelf samenstellen zou ik wel eens willen doen maar om dan te beginnen met een duur systeem weet ik niet. Als ik dan voor het laten samenstellen moet bijbetalen is het geen probleem.

Ik heb nu even naar Azerty gekeken.
Dan kom ik op ruwweg 2300€ samengesteld incl windows.
De lossen onderdelen komen volgens Tweakers op iets van 1900€. (zonder windows dan wel)

Ik had al gezien dat RAM vrij duur was. Vandaar als basis 32GB en optie eventueel 64.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:24
Het kan iets goedkoper, deze lijst is € 1.728,22 bij Azerty. Als videokaart zou ik een pro kaart nemen, die in mijn lijst presteert goed in de dingen die jij wilt doen, heeft ook 16GB VRAM, en is beduidend goedkoper dan de RTX 4060 met net zoveel geheugen aan boord - die zijn nu nauwelijks verkrijgbaar lijkt het.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 287,99€ 287,99
1MoederbordenASUS Prime Z890M-PLUS WIFI€ 211,99€ 211,99
1VideokaartenIntel Arc Pro B50€ 367,85€ 367,85
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 47,81€ 47,81
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 240€ 71,70€ 71,70
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 388,95€ 388,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 198,90€ 198,90
Totaal€ 1.663,18

• freebutterflyx2
Bijkomende vragen:
Eerste vraag:
In mijn huidig systeem had ik 2 SSD's zitten met windows in een dual boot systeem:
Eerste systeem is mijn hoofdsysteem met dan vooral de "pro" programma's.
Tweede systeem wordt dan eerder door vrouw en kinderen gebruikt.
Op die manier wordt ook de software van beide uit elkaar gehouden.
Qua backup is dit ook makkelijk om de backups geplitst te houden (vind ik persoonlijk).
Is dit tegenwoordig nog aangeraden? Of toch eerder alles in een systeem?

Tweede vraag:
In mijn huidig systeem heb ik nog volgende zaken zitten:
-HD 6TB met data (gewoon opslagdata, geen grote "data waar mee gewerkt wordt")
-SSD 1TB met data (opslagdata waar af en toe mee gewerkt wordt)
-SSD 1TB met data (gebruiksdata)
(allen sata aansluitingen)
Kan ik deze overbouwen in een nieuw systeem?
Ik veronderstel dat het fisiek en qua aansluiting wel zal passen.
Het is te veel data om alles overzet te zetten naar een nieuwe PCIe SSD.

Derde vraag:
In het verleden heb ik mijn HD nog verdeeld in partities: software, gebruiksdata, foto en video's, ...
Is het tegenwoordig nog mogelijk om dit te doen of wordt dit nog gedaan?

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
freebutterflyx2 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:27:
Bijkomende vragen:
Eerste vraag:
In mijn huidig systeem had ik 2 SSD's zitten met windows in een dual boot systeem:
Eerste systeem is mijn hoofdsysteem met dan vooral de "pro" programma's.
Tweede systeem wordt dan eerder door vrouw en kinderen gebruikt.
Op die manier wordt ook de software van beide uit elkaar gehouden.
Qua backup is dit ook makkelijk om de backups geplitst te houden (vind ik persoonlijk).
Is dit tegenwoordig nog aangeraden? Of toch eerder alles in een systeem?
Het kost je op die manier 2 Windows licenties en dus ook 2x update beheer, 2x Windows meuk op je systeem. Je kunt met gebruikers accounts en - kan niet altijd - software per gebruiker te installeren een heel eind komen in scheiding van software. Je beschrijft een specifieke use case, waar jij kunt bepalen of het die moeite en kosten waard is. Ik zou het zelf niet snel zo doen. Dan eerder nog Linux als tweede partitie.
Tweede vraag:
In mijn huidig systeem heb ik nog volgende zaken zitten:
-HD 6TB met data (gewoon opslagdata, geen grote "data waar mee gewerkt wordt")
-SSD 1TB met data (opslagdata waar af en toe mee gewerkt wordt)
-SSD 1TB met data (gebruiksdata)
(allen sata aansluitingen)
Kan ik deze overbouwen in een nieuw systeem?
Ik veronderstel dat het fisiek en qua aansluiting wel zal passen.
Het is te veel data om alles overzet te zetten naar een nieuwe PCIe SSD.
Een moederbord heeft vaak nog wel meerdere sata aansluitingen, maar kastruimte is dan soms een ding. Het hangt dus van je keuze voor een kast af, wat er past.

Een harde schijf wordt op den duur wel een risico ding bij ouder worden, alhoewel de mijne het ook 10+ jaar doet/deed (ik heb inmiddels een nieuwe pc). Wel zou ik eventueel meerdere 1TB SSDs consolideren naar 1 of 2 grotere NVMe varianten. Scheelt kabels en is sneller (voor huis tuin en keuken werk soms maar beperkt merkbaar). Maar sata SSD's zijn een uitstervend ras.

De kast keuze (zie hierboven) heb je dus ook moederbord keuze. Met m-ATX is 2 NVMe sloten wel de norm (soms maar 1 gekoeld), voor het grotere ATX zelfs soms 3.
Derde vraag:
In het verleden heb ik mijn HD nog verdeeld in partities: software, gebruiksdata, foto en video's, ...
Is het tegenwoordig nog mogelijk om dit te doen of wordt dit nog gedaan?
Dat kan nog steeds. Windows is echter een beetje een draak op dat vlak. Je mag voor iedere gebruiker bijv mijn documenten, mijn afbeeldingen etc (totaal volgens mij 5 mijn-xxx dingen) dit apart doen (rechter muistoets, locatie aanpassen). En dan kies je bijv exact hetzelfde path, met uitzondering van de drive letter. Er is zover ik weet geen standaard instellingen die voor iedere nieuwe aan te maken gebruiker de alternatieve drive/partitie pakt. Dit zit in Linux beter.

Let op dat ondanks dit verplaatsen de hoofd registry altijd op dezelfde schijf/partitie staat als waar Windows is geïnstalleerd. Bij backup moet je dus alsnog de c:\users (en programdata etc) backuppen. Met alle ruis en meuk van tijdelijke en cache bestanden vandien. Het is en blijft Windows.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-01 19:31
Ik zou geen partities gebruiken. Vooraf de juiste partitie grootte inschatten is lastig en je hebt er vaak meer last van dan gemak.
Voor videobewerking (veel schrijven) zou ik een SSD met cache kiezen. Scheiding van SSD's en dus I/O's van OS en software op SSD1 en data op SSD2 is mooi, maar ook duurder. Met de huidige SSD's is de snelheidswinst ook beperkt.
Je HDD zou ik meenemen voor statische data.

Enkele suggesties (Azerty € 2.041 excl. assemblage/Windows):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 287,99€ 287,99
1MoederbordenASUS Prime Z890-P€ 203,62€ 203,62
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5070 X3 OC€ 559,-€ 559,-
1BehuizingenASUS ProArt PA401 Wood Edition Beige - Mesh Panel€ 118,18€ 118,18
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 42,90€ 42,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE-32€ 429,-€ 429,-
1VoedingenChieftec Vega M 850 watt Zwart€ 89,30€ 89,30
1Interne SSD'sLexar NM1090 PRO 2TB€ 228,90€ 228,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.958,89
Beige design behuizing met 2x 16cm front fans, 12cm fan en houtafwerking (ook leverbaar in zwart): https://www.asus.com/moth...edition-beige-mesh-panel/
ASUS moederbord met 4x gekoelde M2 sloten, geen wifi/BT.
Snelle RTX5070 videokaart met 3 fans. In videobewerking geeft dit betere prestaties.
Snelle 2Tb PCIe5.0 SSD met cache. Bespaart door niet voor 2 SSD's te kiezen.
ATX3.1 Tier-A modulaire Gold voeding. 850W is ruim, maar 750W leverde amper een besparing op.
Zeer stille Mugen dual fan koeler die niet over het memory hangt en slechts 154mm hoog is.
64Gb geheugen, deze 5600CL36 set was nauwelijks duurder dan 32Gb.

• freebutterflyx2
Mijn HD (6TB en ongeveer anderhalf jaar oud) zou ik graag meenemen gezien dit toch een grote hoeveelheid data is.

Van die andere (sata) SSD's zou ik uiteraard ook alles op een PCIe SSD kunnen/willin zetten en dit zou uiteraard sneller zijn. Maar dan vind ik het jammer om die dan zomaar weg te doen of niet meer te gebruiken.
Zij er nadelen om die toch in te bouwen en te gebruiken als eenvoudige "side" opslag? (voor zover er voldoende plaats is en aansluitingen zijn)
Er zijn dan natuurlijk wat meer kabels en het stroomverbruik zal wellicht wat hoger zijn.
Maar zal dit de basissnelheid van de PC beinvloeden?

Eén van de dingen die ik ooit nog eens wil proberen is Linux (wat experimenteren). In een ver verleden heb ik dat al eens kort geprobeerd. Dat zou dan misschien kunnen op één van dit SSD's?

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-01 19:31
Als je de Sata SSD laat zitten, dan kun je oude PC als backup houden. Wellicht krijg je niet alle software op de nieuwe PC geïnstalleerd of willen vrouw en kinderen graag een eigen PC.
De Sata SSD is je nieuwe PC overzetten kan uiteraard. Stroomverbruik is verwaarloosbaar. De meeste moederborden hebben 4x Sata aansluitingen, dus dat is voldoende voor 1x HDD en 2x Sata SSD. Het heeft geen invloed op de basis snelheid van je PC.

• freebutterflyx2
Woezik schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:58:
Als je de Sata SSD laat zitten, dan kun je oude PC als backup houden. Wellicht krijg je niet alle software op de nieuwe PC geïnstalleerd of willen vrouw en kinderen graag een eigen PC.
De Sata SSD is je nieuwe PC overzetten kan uiteraard. Stroomverbruik is verwaarloosbaar. De meeste moederborden hebben 4x Sata aansluitingen, dus dat is voldoende voor 1x HDD en 2x Sata SSD. Het heeft geen invloed op de basis snelheid van je PC.
De oude PC blijven gebruiken zal maar beperkte tijd meer kunnen denk ik.
Er is iets mis met de fan op de CPU koeler. Deze stopt soms of start niet. Als deze niet start bij het opstarten krijg ik al een BIOS melding. Als de fan wel start maakt deze meer lawaai dan vroeger.
Deze fan zou ik nog kunnen vervangen.

Daarnaast denk ik ook dat de grafische kaart ergens een probleem heeft.
Bepaalde taken (die vroeger geen problemen vormden) die de GPU nodig hebben, gaan nu vrij traag. Sommige games kunnen daardoor niet meer deftig gespeeld worden.
Als ik de temperatuur van de GPU bekijk (via software) dan is die op dat moment vrij hoog = gaat richting 95°. Zonder taken is de temp ook hoger dan ik zou verwachten.
Ik krijg hierbij ook vaak blue screens met een error code die op een GPU fout wijst.
Momenteel gebruik ik de interne GPU (losse GPU is losgekoppeld van de voeding) en heb ik geen probleem.

Vandaar dat ik nu uitkijk naar een nieuw systeem. Ook omdat mijn huidig systeem al wat jaren oud is.
Eens dat systeem is opgezet zal ik misschien mijn huidig systeem wel behouden.
Maar dan zou één SSD (de huidige SSD met software) voldoende (of misschien 2) zijn.
Dit alles zal bekeken worden na de opzet van een nieuw systeem.
Pagina: 1