Aanvoertemperatuur vloerpomp verdeler blijft (te) laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tmakajb
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:37
Sinds een paar dagen nu het wat kouder is viel het mij op dat de temperatuur in de woonkamer in de ochtend wat lager was dan normaal en dat de cv ketel eigenlijk de hele dag aan staat. Uiteindelijk wordt het wel iets warmer, maar dat duurt erg lang.

Wat is de situatie: begane grond vloerverwarming met een verdeler van Yonos (SL100106) met Wilo pomp (Para HU25/6-43/SCU in de garage (zit aan de rest van het huis vast). Op de eerste en tweede verdieping radiatoren. Aanvoertemperatuur op de cv-ketel is ingesteld op 45 graden. De woonkamer thermostaat heeft het volgende programma ingesteld. Nachttemperatuur staat op 20 graden, overdag 20,5 en eind van de middag en avond op 21 graden.

Op de verdeler zitten 2 meters voor aanvoer- en afvoertemperatuur. De aanvoer volgens de verdeler is 26 graden en de retour geeft 24 graden aan. Ik had de thermostaat knop op de verdeler op 35 graden staan en heb deze nu verhoogd naar 40 graden. Echter, dit veranderd de temperatuur van de aanvoer volgens de meter op de verdeler niet. Die blijft stug op 26 graden staan. De aanvoerleiding voor de verdeler voelt behoorlijk warm aan. Alle leiding die de vloer ingaan en weer terugkomen voelen lauw aan.

Radiatoren dicht of open geeft ook geen verschil in de aanvoer temperatuur naar de verdeler. Heeft iemand een oplossing om de aanvoertemperatuur die de vloer ingaat omhoog te krijgen naar een graad of 35?

Hieronder wat foto's van de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dLFDtDD2AfQg41CaAdGrkVAGu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFG0C5q94Ke935xbKzpwCCLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGt6aa_5GnpqGO6Z8hll7pO8KIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cfZ2cm7nowGBhMGJuzCK3vd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZS3tf5v5SFi1QvUcK_myw54-QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBOqq2EblfnKeFOdDNlISlYl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Tmakajb op 27-12-2025 14:09 . Reden: Typefoutje ]

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Temperatuur van de ketel omhoog met mengverdeler.
Of als je de bijmenging kan regelen op je verdeler die knijpen.
Temperatuur op de verdeler hoger zetten.
Pomp op stand 2 zetten.

Please state the nature of the technical emergency

• Tmakajb
De temperatuur is door de installateur op 45 graden gezet en ik kan deze alleen neerwaarts bijstellen. Ik heb het regelventiel een aantal slagen dichtgedraaid zodat de bijmenging wordt verminderd. De temperatuur op de verdeler staat inmiddels op 50 graden en de pomp op stand 2. Ook heb ik 2 radiatoren op de 1e verdieping dicht gedraaid. De aanvoer temperatuur blijft constant op 26 graden en de retour op 24 graden.

[ Voor 0% gewijzigd door Tmakajb op 27-12-2025 16:35 . Reden: Typos ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

En als je het regelventiel helemaal dicht draait?
Welke ketel heb je?

• Tmakajb
Regelventiel staat inmiddels een half uur helemaal dicht en de aanvoertemperatuur blijft strak op 26 graden staan. Ketel is een Atag i28CZ CW4 60-100.

Update: nu is de temperatuur zelfs gezakt naar 24 graden en retour naar 22 graden. Ik had het regelventiel naar rechts gedraaid, waardoor de "schroef" naar binnen ging. Ik dacht dat dat dicht was. Heb het regelventiel nu helemaal naar links gedraaid waardoor de schroef als het ware weer uit de leiding komt. Kijken wat dat doet.

[ Voor 52% gewijzigd door Tmakajb op 27-12-2025 18:19 . Reden: Update ]

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Tmakajb schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:57:
Regelventiel staat inmiddels een half uur helemaal dicht en de aanvoertemperatuur blijft strak op 26 graden staan. Ketel is een Atag i28CZ CW4 60-100.

Update: nu is de temperatuur zelfs gezakt naar 24 graden en retour naar 22 graden. Ik had het regelventiel naar rechts gedraaid, waardoor de "schroef" naar binnen ging. Ik dacht dat dat dicht was. Heb het regelventiel nu helemaal naar links gedraaid waardoor de schroef als het ware weer uit de leiding komt. Kijken wat dat doet.
Als de schroef naar voren komt ("uit de verdeler") dan vergroot je inderdaad de bijmenging. Als je 'm naar binnendraait de verdeler in, dan knijp je de bijmenging. Hier heb ik uiteindelijk ook een beetje moeten experimenteren voor de beste temperatuur, maar ik heb 'm flink geknepen en ketel staat relatief laag. Je mag het LTV-ventiel volgens de handleiding nooit helemaal dichtzetten: altijd minimaal een slag opendraaien.

Dat gezegd hebbende: omdat geen van deze dingen enig effect lijkt te hebben op je aanvoertemperatuur lijkt er meer aan de hand.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Controleer even je maximaalthermostaat (die je van 35 op 40 had gezet) of het pinnetje erachter wel vrij en soepel kan bewegen. Die wil nog wel eens vast zitten na een zomer...

Als deze op 35 of 40 staat en het water in de verdeler is 26, dan moet hij warm water doorlaten en dat kan je horen door je oor tegen de thermostaat aan te houden. Je moet dan suizen horen.

[ Voor 35% gewijzigd door Microkid op 28-12-2025 10:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:16
De aanvoertemperatuur op je cv-ketel moet op 65 a 75 graden staan.
Deze vloerverwarmingverdeler is ongeschikt voor zulle lage cv aanvoertemperaturen.

De thermostaatknop op je verdeler op 35 a 40 en dan moet het goed komen.

• Tmakajb
De schroef inmiddels op 1 slag na helemaal naar binnen gedraaid. De thermostaatknop even gecontroleerd, maar volgens mij zit er geen pinnetje achter. In het servicemenu van de ketel de aanvoer temperatuur op hoog gezet, waardoor ik hem nu van 30 tot 85 graden kan aanpassen. De aanvoertemperatuur staat nu op 70 graden.

Volgens de temperatuurmeters op de verdeler komt er nog steeds water van 24 graden in en gaat het er met 22 graden weer uit. Vannacht maar eens even goed laten afkoelen en dan morgen eens kijken wat er gebeurt als de warmtevraag hoog is.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:45
Staat de bypass toevallig open? Die rode knop rechtsboven op de eerste foto. Wanneer de bypass doorlaat gaat het warme water direct retour naar je cv ketel in plaats van naar de verdeler.

Daarnaast staat je cv pomp op een vrij lage druk ingesteld. Die kun je met de drukknop nog verhogen zodat ie wat meer water rond brengt. Handleiding van de pomp in je verdeler: https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf

• Tmakajb
Ik had ergens gelezen dat de bypass standaard op 0,2 bar wordt ingesteld bij installatie en dat is bij mij ook het geval. Is het verstandig om die te verhogen naar 0,3 of 0,4 bar? De cv pomp heeft de afgelopen dagen op de middelste stand (stand 2) gestaan.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tmakajb schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:49:
De schroef inmiddels op 1 slag na helemaal naar binnen gedraaid. De thermostaatknop even gecontroleerd, maar volgens mij zit er geen pinnetje achter. I
daar moet echt wel een pinnetje achter zitten hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MMdl0_wccvuWemyOxjFtZZzzkA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j8VWIis76mAFs9EtZU6Kqk0A.png?f=user_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:45
Tmakajb schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:43:
Ik had ergens gelezen dat de bypass standaard op 0,2 bar wordt ingesteld bij installatie en dat is bij mij ook het geval. Is het verstandig om die te verhogen naar 0,3 of 0,4 bar? De cv pomp heeft de afgelopen dagen op de middelste stand (stand 2) gestaan.
De bypass is helemaal niet nodig in dit systeem, je hebt namelijk een vrij doorstromende vloerverwarmingverdeler. Je kunt hem dus gerust dicht zetten.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:29
Ik heb vergelijkbare verdeler met zelfde pomp gehad. Draait niet efficiënt met lage aanvoertemperatuur. Veel van het warme water blijft voor de verdeler steken en het water dat de vloer wel in gaat wordt ook nog eens gemengd met koud retourwater.

Je pomp staat overigens ook op hele lage stand, dat helpt ook niet mee. Verhoog dit voor meer flow.

Je kunt overwegen de verdeler te vervangen, in sommige situaties is de pomp van de CV ketel sterk genoeg en is een extra pomp op de verdeler niet nodig.

Iets anders wat je nog kunt proberen is een LTV ventiel installeren links op je verdeler waar je nu een uitstekende bout ziet. Daarmee is te beïnvloeden hoeveel retourwater wordt bijgemend. (Edit; ik lees dat je deze mogelijkheid al hebt?)

En die thermostaatknop op max.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 28-12-2025 22:51 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Insert12 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:00:
[...]

De bypass is helemaal niet nodig in dit systeem, je hebt namelijk een vrij doorstromende vloerverwarmingverdeler. Je kunt hem dus gerust dicht zetten.
Die is wel degelijk nodig, bijv voor wanneer de ketel flink veel warm water aanvoert en de verdeler dat niet snel genoeg de vloer in kan pompen. Zonder bypass zal de ketel in storing treden. Nu blijft het water via de bypass wel rondpompen en past de ketel zich weer aan op die hoge retour temperatuur.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:35
Als je genoeg andere vrije flow hebt (bv radiatoren die altijd volledig open staan in kamer of douche) dan is de bypass niet nodig, gewoon dicht. De ketel moet inderdaad wel zijn flow kwijt kunnen als de ketelpomp draait. IN principe is dit vroeger vaak zo gemaakt, de kamer wordt op temperatuur geregeld door de thermostaat in de kamer en de vloerverwarming loopt mee.
Nadeel: als thermostaat uit gaat dan krijgt vloerverwarming ook geen warm water meer. Dat kun je oplossen door de voetventielen op de open radiatoren iets dicht te draaien, dan doet de ketel er langer over om te verwarming en dus krijgt de vloerverwarming ook langer warm water voorbij.
Ander oplossing is ketelaanvoer lager zetten (geen 70grC maar 50grC), kamer warmt langzamer op en dus krijgt vloerverwarming langer warm water (en 50grC is nog steeds voldoende)

Vaak zijn vloerverwarming units verkeerd aangesloten:
1) De pomp moet het vloerverwarming-water rondpompen. Niet meer, niet minder. controleer de flow (staat pijltje op)
2) De thermostaat-voeler met op de aanvoerzijde van de verdeler gemonteerd zijn (hier vertrekken de slangen naar je vloer)
3) De thermostaat-kraan moet in de aanvoer van de verdeler zitten
4) Als water in de verdeler dan kouder wordt dan wordt er automatisch wat warm water uit de CV toegelaten in de vloerverwarming circulatie.
5) Als het vloerverwarming water op temperatuur is loopt de thermostaat kraan dicht en zal de ketel via de andere radiatoren nog steeds kunnen circuleren.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-01 16:37
Als de Δt over de vloerverwaming 2 graden is dan verwacht ik niet dat de pomp te zacht staat. De gemeten Δt is echter over de aanvoer- en retourkoker.
Als ik het verhaal lees dan lijkt het erop dat er teveel retourwater wordt bijgemengd in de bovenste koker met een lagere temperatuur in de onderste koker tot gevolg. Dicht zetten van het DVR ventiel kan helpen (is al geprobeerd) maar dit verhoogd de druk in de retourleiding en kan gevolgen hebben voor de flow in een radiator verderop in de keten. Er wordt namelijk water met een hogere druk de retourleiding ingepompt.

Kun je nog iets met het metalen dopje op de retourleiding?
ik heb een soortgelijke verdeler (met dezelfde pomp) en heb daar een wit plastic dopje: dat bleek een kapje te zijn met een voetventiel eronder (welke bij mij redelijk ver was dichtgedraaid).

[ Voor 9% gewijzigd door Lothlórien op 30-12-2025 13:32 ]

• Tmakajb
Bedankt zover voor alle reacties. Ik heb de kamerthermostaat even "vast" gezet op 20,5 graden en de temperatuur in de woonkamer blijft gelukkig hoog genoeg. Het lijkt erop dat alle instellingen die ik verander weinig tot geen invloed hebben op de aanvoertemperatuur die de vloer ingaat. Ik heb de pompsnelheid op alle drie de standen wel een dagdeel laten draaien. De aanvoertemperatuur op 60 en 70 graden gehad. Bijmenging zo veel mogelijk afgeknepen en bypass op 0,4 bar gezet. Ook de pompsnelheid van de cv ketel verhoogd. Geen idee waarom al deze aanpassingen zo goed als geen invloed hebben op de uiteindelijke aanvoertemperatuur die de vloer in gaat. Van het weekend weinig tijd om verder uit te zoeken. Dinsdag nog maar even kijken wat er nog mogelijk is.

• pentaw1nz
Tmakajb schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:32:
Bedankt zover voor alle reacties. Ik heb de kamerthermostaat even "vast" gezet op 20,5 graden en de temperatuur in de woonkamer blijft gelukkig hoog genoeg. Het lijkt erop dat alle instellingen die ik verander weinig tot geen invloed hebben op de aanvoertemperatuur die de vloer ingaat. Ik heb de pompsnelheid op alle drie de standen wel een dagdeel laten draaien. De aanvoertemperatuur op 60 en 70 graden gehad. Bijmenging zo veel mogelijk afgeknepen en bypass op 0,4 bar gezet. Ook de pompsnelheid van de cv ketel verhoogd. Geen idee waarom al deze aanpassingen zo goed als geen invloed hebben op de uiteindelijke aanvoertemperatuur die de vloer in gaat. Van het weekend weinig tijd om verder uit te zoeken. Dinsdag nog maar even kijken wat er nog mogelijk is.
Je ketel moduleert natuurlijk ook naar eem aanvoer temperatuur die voldoende is voor de gevraagde temperatuur op je thermostaat.
Dus je kunt wel instellingen aanpassen, maar het water dat naar je verdeler stroomt vanuit je CV ketel zal niet opeens hoger zijn.
Dus het water (bijgemengd met koud retourwater) dat je vloer in gaat ook niet.

Als je het behaaglijk hebt en je gasverbruik is acceptabel dan werkt het systeem dus naar behoren.
Ga je ooit naar een warmtepomp, dan wissel je de verdeler voor een open systeem zonder pomp en dus zonder bijmengen koud retourwater.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:55

Animal_X

Rodin

Microkid schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:47:
[...]

daar moet echt wel een pinnetje achter zitten hoor.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is dit je probleem. Zit de klep van de thermostaatknop intern vast. Draaiknop zelf er af halen en controleren of de pin vrij kan bewegen. Er moet een bepaalde druk achter zitten om hem in te duwen en hij moet uit zichzelf weer omhoog komen. Doet hij dat niet dan kan je proberen om met een hamertje oid tegen de zijkant van de behuizing van de thermostaat knop te tikken tot hij lost komt. Werkt dit niet dan zal je een nieuwe moeten (laten) installeren.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Tmakajb
Vanmorgen even de thermostaatknop los geschroefd. Het pinnetje zat een klein beetje vast. Het kostte weinig moeite om er beweging in te krijgen en loopt nu weer soepel. Aanvoertemperatuur blijft laag (25 graden). Het water in de aanvoerleiding voelt behoorlijk warm, cv staat inmiddels weer wat lager op 50 graden. Er zit een heel klein stukje buis wat ik kan voelen onder de thermostaat knop en die voelt ook warm.

Gasverbruik van de afgelopen maand weet ik nog niet. Daarvoor wel hoger dan vorige jaren.

[ Voor 42% gewijzigd door Tmakajb op 06-01-2026 14:14 . Reden: Aanvulling ]

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 18:26
Ik zou je wel mee willen geven dat vloerverwarming geen snel systeem is. Als je omstandigheden ongunstig zijn voor snelle respons en je probeert 3 instellingen per dag dan kan het zijn dat je te snel aanpast ten opzichte van het v.v. systeem.
Je ketel moet niet een maximale aanvoer temp bereiken, die moet maximaal staan.
De temperatuur van het cv water kun je inregelen door het verwarmingsvermogen te verlagen.
Ik verwarm op dit moment met max 40,5c vanuit de ketel met 10,2kW vermogen. De vloer verdeler staat zoals al eerder vermeld hier een slagje open zodat de verdeler weinig water opmengt. Delta T van de vloer is bij mij ong 10c.

• Tmakajb
Ik begrijp zeker dat de vloerverwarming een langzaam systeem is. Maar als ik een wijziging doorvoer in de instellingen van cv ketel of pomp dan verwacht ik wel dat er binnen een paar uur iets gebeurt met de aanvoertemperatuur die de vloer in gaat. Die aanvoertemperatuur is niet boven de 26 geweest en daar stond ie op voordat ik er mee aan de gang ging. Nu is de aanvoertemperatuur richting vloer slechts 25 graden. Dat de woonkamer niet direct warmer wordt na een wijziging is logisch.

Overigens merk je aan alles dat het systeem nu niet goed werkt. Alle radiatoren zijn veel te warm en staan de hele dag veel warmte af te geven. Die heb ik dus inmiddels allemaal een stuk dichter gedraaid. Anders wordt het in die kamers te warm. In de woonkamer is het nu 20 graden, terwijl hij ingesteld staat op 20,5 graden. Iedere keer als ik langs de thermostaat in de woonkamer loop geeft ie aan dat de ketel actief is.

Morgen maar even met de installateur bellen die de cv ketel heeft opgehangen. Kijken of ze nog ergens een gaatje hebben. Dit gaat een denk ik een dure rekening worden qua gas.

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 23:06
Riesss schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:26:
Ik zou je wel mee willen geven dat vloerverwarming geen snel systeem is. Als je omstandigheden ongunstig zijn voor snelle respons en je probeert 3 instellingen per dag dan kan het zijn dat je te snel aanpast ten opzichte van het v.v. systeem.
Je ketel moet niet een maximale aanvoer temp bereiken, die moet maximaal staan.
De temperatuur van het cv water kun je inregelen door het verwarmingsvermogen te verlagen.
Ik verwarm op dit moment met max 40,5c vanuit de ketel met 10,2kW vermogen. De vloer verdeler staat zoals al eerder vermeld hier een slagje open zodat de verdeler weinig water opmengt. Delta T van de vloer is bij mij ong 10c.
"Een slagje open" Mag aannemen dat je het hebt over een mengverdeler. Ben je dan niet bang voor een te lage flow ?

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 18:26
Truffeltje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:38:
[...]

"Een slagje open" Mag aannemen dat je het hebt over een mengverdeler. Ben je dan niet bang voor een te lage flow ?
Die aanname klopt. Nee ik zelf niet omdat ik aan de flowmeters gewoon kan zien dat er geen verschil in zit, alleen het mengen. Omdat hij niet gesloten is, blijft het een mengverdeler. Wat het mijn inziens vooral kan doen is de opwarmtijd verkorten, omdat er minder gemengd wordt.
Als je het ventiel helemaal dicht zet hoor je meteen dat de pomp een actief component wordt. Niet de bedoeling op dit moment.

@ts je hebt helemaal gelijk wat betreft het zien van wijzigingen, traag maar wel resultaat.
Ik neig er naar te denken dat de weerstand in de rest van het systeem zo laag is dat er nauwelijks warmte naar de vloerverwarming gaat.

Laatst heb ik hier ook een mooie video over gezien uit de UK. Daar stond de installatie ook volkomen verkeerd ingeregeld. Misschien is dit tegenwoordig beter maar inregelen was vaak niet iets waar de cv ketel monteur zich mee bezig hield. Ik weet niet hoe dat recent is.

Wat is de retourtemp naar de ketel? Ergens tussen de aanvoer en vloerverwarmings temp ik verwacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Riesss op 06-01-2026 23:12 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 07:49
Tmakajb schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:35:
....Overigens merk je aan alles dat het systeem nu niet goed werkt. Alle radiatoren zijn veel te warm en staan de hele dag veel warmte af te geven. Die heb ik dus inmiddels allemaal een stuk dichter gedraaid. Anders wordt het in die kamers te warm. In de woonkamer is het nu 20 graden, terwijl hij ingesteld staat op 20,5 graden. Iedere keer als ik langs de thermostaat in de woonkamer loop geeft ie aan dat de ketel actief is.
...
Zitten er geen thermostatische kranen op die radiatoren? Of staan ze veel te hoog (richtwaarden: 2 voor slaapkamer, 3 voor werkruimte, 3.5 in badkamer)?
De radiatoren kunnen vaak de kamers boven snel opwarmen, thermostaatkraan op radiator loopt dan dicht waardoor het niet te warm wordt, en er meer flow naar de vloerverwarming gaat en deze dan ook vlotter warm wordt. Bypassventiel is sowiezo nodig, een radiator hiervoor gebruiken kost je veel meer aan verloren rendement.

En een vloerverwarming op temperatuur heeft een retour van enkele graden boven de gewenste ruimtetemperatuur, daarnaast is het een hoge flow lage temperatuur systeem (in tegenstelling tot CV en radiatoren, die zijn lage flow hoge temperatuur). Het is dus te verwachten dat een mengverdeler een "lage" aanvoertemperatuur heeft, en zeker een lage retourtemperatuur.

Is je huis voldoende geïsoleerd? Is er ventilatie (en geen tocht door kieren en spleten)?
Zit er isolatie onder de vloerverwarming? Geen kruipkelder die warmte wegventileert?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Guere
naftebakje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:24:
Is je huis voldoende geïsoleerd? Is er ventilatie (en geen tocht door kieren en spleten)?
Zit er isolatie onder de vloerverwarming? Geen kruipkelder die warmte wegventileert?
Dit zijn goede vragen, maar irrelevant voor het basisprobleem van OT waarin zijn aanvoertemperatuur niet boven de 26 graden komt. Dat is toch echt te laag als z'n CV ketel nu tot 50 graden kan aanleveren. Welke wijziging hij ook doorvoert, z'n mengverdeler blijft maar water van 25/26 graden de vloer insturen. Dat schiet gewoon niet op. Hier gaat er ook gewoon 35 graden de vloer in als de ketel ~45 graden aanlevert.

Het voelt toch alsof er dan iets kapot is aan de thermostatische knop en/of de mengverdeler zelf. Zelfs al zou de menging volledig open staan dan moet de temperatuur toch hoger liggen dan 26 graden, in ieder geval bij 60 graden die @Tmakajb volgens mij eerder al had geprobeerd. Wellicht dat het tijd wordt om een installateur mee te laten kijken.

• Tmakajb
Misschien inderdaad niet geheel relevant, maar zal de vragen toch maar even beantwoorden.

Er zitten inderdaad geen thermostatische kranen op de radiatoren. Huis is een 2 onder 1 kap van begin jaren 90 met de bijbehorende matige isolatie. Dat wil zeggen muren, dak en vloer een r waarde van ongeveer 2. De vloer hebben we nog met Tonzon folie na geïsoleerd (ik dacht een r waarde van minimaal 3,7). Op de grond van de kruipruimte ligt dan nog een laag noppenfolie ivm het grondwater wat hier vaak best hoog staat. Glas is dubbelglas (geen HR++). Standaard mechanische ventilatie die overdag meestal op stand 2 staat, soms op stand 3 en 's-nachts op stand 1.

CV-ketel is in september geplaatst als vervanging van een 17 jarige Vaillant ketel. Jaarverbruik gas lag meestal rond de 1500 kuub per jaar. Met in de koudste maanden een piek rond de 300 kuub. Verbruik houd ik niet zo goed bij. Vorige bericht van de energieleverancier gaf aan 230 kuub. Ik krijg zo rond 15 januari een nieuwe mail denk ik. Van gister op vandaag een verbruik van 19 kuub. De installateur gebeld, maar die geeft aan voorlopig geen tijd te hebben vanwege alle storingen en spoedklussen die nu binnen komen.

• Guere
Tmakajb schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:44:
Misschien inderdaad niet geheel relevant, maar zal de vragen toch maar even beantwoorden.

Er zitten inderdaad geen thermostatische kranen op de radiatoren. Huis is een 2 onder 1 kap van begin jaren 90 met de bijbehorende matige isolatie. Dat wil zeggen muren, dak en vloer een r waarde van ongeveer 2. De vloer hebben we nog met Tonzon folie na geïsoleerd (ik dacht een r waarde van minimaal 3,7). Op de grond van de kruipruimte ligt dan nog een laag noppenfolie ivm het grondwater wat hier vaak best hoog staat. Glas is dubbelglas (geen HR++). Standaard mechanische ventilatie die overdag meestal op stand 2 staat, soms op stand 3 en 's-nachts op stand 1.

CV-ketel is in september geplaatst als vervanging van een 17 jarige Vaillant ketel. Jaarverbruik gas lag meestal rond de 1500 kuub per jaar. Met in de koudste maanden een piek rond de 300 kuub. Verbruik houd ik niet zo goed bij. Vorige bericht van de energieleverancier gaf aan 230 kuub. Ik krijg zo rond 15 januari een nieuwe mail denk ik. Van gister op vandaag een verbruik van 19 kuub. De installateur gebeld, maar die geeft aan voorlopig geen tijd te hebben vanwege alle storingen en spoedklussen die nu binnen komen.
Hier ook een tweekapper uit '92, vanuit bouw Rc 2,5 maar wel flink wat verbeterd. Ook overal HR++ glas. Weet niet wat je woonoppervlakte is - dus wellicht fors meer dan hier - maar 19 kuub klinkt wel echt heel hoog. Hier voor 134m2 gisteren zo'n 8 kuub (incl. SWW). Ongeveer dezelfde kamertemperatuur (20,5).

Dus ja, alles klinkt nog steeds alsof je ketel permanent bezig is en het gewoon niet warm krijgt. Het probleem is echt dat de warmte niet je vloer in wordt gestuurd.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Staat het voetventiel van de vloerverwarming helemaal open?
Als je de thermostaatknop er af haalt wordt de onderste balk dan wel warmer?
En als je de thermostaat knop er af hebt zit er een voorinstelling op de kraan?
Wellicht is die te veel geknepen.

• Tmakajb
Woonoppervlakte is 145 m2. Woonkamer en keukendeel samen ongeveer 55 m2 denk ik.

@edsandje Nu overvraag je me een beetje. Als ik het voetventiel opendraai komt er direct water uit, maar verder geen idee hoe ik kan zien of deze helemaal open staat of niet. Toen ik de thermostaatknop eraf had heb ik alleen gecontroleerd of het pinnetje los zat (of er beweging in te krijgen was). Niet of de onderste balk dan wel warmer zou worden. Dat zal ik morgen nog even testen. Ik weet zo niet wat je met een voorinstelling op de kraan bedoeld. Ben zelf niet zo handig met dingen om en rond het huis. Maar dat was misschien al duidelijk ;-) Vond het al heel wat dat ik die kraan er af kreeg.

• wpee
Oke, alles, maar dan ook alles aan radiatoren met de knop dichtdraaien en kijken wat er bij de vloer verwarming aankomt. Gaat ketel in flow storing dan 1 radiator tikkie open.

Onder het motto, als het dan niet lukt is de pomp van de ketel onvoldoende.

• Tmakajb
wpee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:49:
Oke, alles, maar dan ook alles aan radiatoren met de knop dichtdraaien en kijken wat er bij de vloer verwarming aankomt. Gaat ketel in flow storing dan 1 radiator tikkie open.

Onder het motto, als het dan niet lukt is de pomp van de ketel onvoldoende.
Alle radiatoren een uur dicht gehad. Thermostaat in de woonkamer op 25 gezet. Geen storing op de ketel, maar aanvoertemperatuur na een uur nog steeds 26 graden. De retourleiding geeft 24 graden aan. De aanvoerleiding vanuit de ketel voelt warm/heet. Ketel staat op 50 graden nu. Het kleine stukje leiding onder de thermostaat knop voelt warm. Ik heb geen temperatuur meter, maar ik schat 35 tot 40 graden. Onderste blok van de verdeler is even koud als het bovenste blok. Ik denk 25 graden?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Tmakajb schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:47:
Woonoppervlakte is 145 m2. Woonkamer en keukendeel samen ongeveer 55 m2 denk ik.

@edsandje Nu overvraag je me een beetje. Als ik het voetventiel opendraai komt er direct water uit, maar verder geen idee hoe ik kan zien of deze helemaal open staat of niet. Toen ik de thermostaatknop eraf had heb ik alleen gecontroleerd of het pinnetje los zat (of er beweging in te krijgen was). Niet of de onderste balk dan wel warmer zou worden. Dat zal ik morgen nog even testen. Ik weet zo niet wat je met een voorinstelling op de kraan bedoeld. Ben zelf niet zo handig met dingen om en rond het huis. Maar dat was misschien al duidelijk ;-) Vond het al heel wat dat ik die kraan er af kreeg.
Water uit het voetventiel?
Zie foto, kapje er af draaien en daarachter zit een inbus, check of die helemaal openstaat. (links om is open)
Als je de thermostaat knop er af hebt maak daar eens een foto van.
En controleer als de thermostaatknop er af is of het dan wel warmer wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMH-ezCW3rTSVYyefMxSkKCT9Oc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FsIq3IzBHXVz4rPN0jOwyLXq.jpg?f=user_large

• wpee
Ergens zit er een beperking in je flow, of het voet ventiel, of de thermostaat kraan. Als je 50grC maakt moet dat binnen een minuut aan je vvw zijn.

• Tmakajb
edsandje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Water uit het voetventiel?
Zie foto, kapje er af draaien en daarachter zit een inbus, check of die helemaal openstaat. (links om is open)
Als je de thermostaat knop er af hebt maak daar eens een foto van.
En controleer als de thermostaatknop er af is of het dan wel warmer wordt.
[Afbeelding]
Ik was in de war met wat anders (ontluchter). Heb het voetventiel open gedraaid, stond op 1 slag na dicht. Thermostaat kraan er weer af gehaald. Zie de foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-p5lKlNHL7Jn6S3aIoexBrR4YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5tQJXINPookmO8TygqPfiJp.jpg?f=fotoalbum_large

• Tmakajb
Ik denk dat de thermostaatknop inderdaad de oorzaak was. De temperatuur van de aanvoer naar de vloer loopt nu op naar 30 graden.

• wpee
Thermostaatkraan: kijk even of induwen of uittrekken van pinnetje de open stand is, anders moet je knop laten zitten. Bij mij is uittrekken iid open, hij moet vanzelf terug komen naar buiten. Ook thermostaat knoppen kunnen naar de knoppen gaan, dus dat is dan 2e check of die nog werkt dan
Pagina: 1