Uitbreiding Zendure thuisbatterij SolarFlow 2400

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RikN
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb momenteel volgend batterijsysteem in gebruik sinds een 5 tal maanden:
SolarFlow 2400 AC + 6 batterijen AB3000X aangesloten op een aparte groep die uitsluitend bestemd is voor de batterij. Het geheel wordt aangestuurd dmv Everhome P1 Ecotracker.

Ik ben me aan het afvragen of volgende setup niet beter zou zijn:
2x [SolarFlow 2400 AC + 3 batterijen AB3000X] elk aangesloten op een afzonderlijke vrije groep.

Achterliggende reden voor dergelijke opstelling:
- Ik vermoed dat ik hierdoor grotere piekverbruiken kan opvangen indien er meerder toestellen ter gelijkertijd gebruikt worden (Bv. gelijktijdig gebruik oven, wasmachine, droogkast) [Ik krijg mijn vrouw maar niet uitgelegd dat ze die toestellen niet gelijktijdig mag gebruiken... 8)7 ]
- Mogelijkheid om nog uit te breiden (1 of meerdere extra batterij(en)). Ik stel vast dat ik momenteel (bij zeer zonnige dagen) toch nog behoorlijk wat in het net injecteer van zodra batterijen volledig opgeladen zijn.

Uiteraard kost een extra omvormer en bijkomende batterij geld....

Ik ben maar een leek en had graag jullie mening daarover.

Alle reacties

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-01 22:34
Er loopt al een topic over Zendure.

Mijn mening: Ja, 2x een 2400 AC met 3 stuks per unit is beter. Dan heb je 4800w laad en ontlaadvermogen ipv 2400. De totale capaciteit blijft gelijk.

Heb je 1 fase of 3 fasen?

• RikN
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-12-2025
Momenteel nog 1 fase, overweeg 3 fase aansluiting.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:58
Goedkope uren om te laden zijn er, op goede dagen, 4. Dus je accu's zouden in dat tijdsbestek vol geladen moeten zijn om van de goedkope tarieven te kunnen profiteren.

Als je met maximaal 2.4kW kunt laden i.c.m. een 18kWh accu heb je minimaal 7,5 uur nodig. Hiermee komt je altijd in uurtarieven terecht met ongunstiger tarieven. Met 2 stuks kun je laden op 4,8kW- binnen 4 uurtjes je accu's vol met gunstige tarieven.

Alleen.. 4.8kW laden een op 1 fase aansluiting is wel beetje rekening houden met andere grootverbruikers in je woning om de hoofdstad niet te laten springen.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 28-12-2025 10:25 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• gamerneedz
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-01 02:52
Hoi,

Ik overweeg ook de zendure 2x 2400 ac units met elk 1 extra unit opslag. Kan ik deze op 1 fasig, elk op een aparte kring (stopcontact) aansluiten zodat hun teruggaven vermorgen niet 2.4 is maar 4.8? Elk mooi apart op een aparte kring van 20A