Vraag

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-01 16:48
Mijn vraag
Mijn vloerverwarming wordt niet echt warm, waar kan dit aan liggen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
CV ketel op 50gr gezet

Technische installatie:
CV: Intergas HREco + Inventum Ecolution Combi50
Verdeler vloervewarming: Honeywell hce20m1003
Huis: 2-kapper uit 2016

Sinds vooral deze winter wordt de vloer niet echt warm meer, deze dagen met kou dan merk je het extra en wordt het niet warmer dan 18,5gr beneden (het wordt ook niet echt kouder dan 18gr).

De aanvoertemperatuur op de CV stond op 45 graden en heb ik op 50 graden gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcQ-xADJ5pdXt8jIEKJEH--kSIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqZzS86wavVnRAKfox96cIHr.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler staat op 15gr lijkt het terwijl hij nu een stuk warmer zou moeten zijn aangezien het 18,5gr is beneden en hij ingesteld staat op 20gr:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yovp6W5M82NoOROcKizjezBV8jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRl7G0rxmg0iiR1d5GMeTiPE.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het probleem liggen bij de verdeler of bij de CV ketel? De verdeler staat verder wel open lijkt het (op 6).

Thanks voor het meedenken!

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Wat staat op die onderste temperatuurmeter? Ik kan het net niet lezen.
Zo te horen wordt je cv-ketel niet ingeschakeld door de ecolution waardoor je nu vermogen tekort komt. Gaat het lampje links van 45 wel branden als je de thermostaat omhoog zet (naar 23 bijvoorbeeld). Staat de ketel aan met de I even ingedrukt houden (linkerknop)? Dit zou ik even na laten kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 27-12-2025 10:51 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zo te zien doet die vloerverwarming precies helemaal niets. Aanvoer temperatuur op de verdeler is namelijk 18 graden, dat lijkt simpelweg de omgevingstemperatuur. Ofwel er gaat volgens mij in het geheel geen verwarmd water door de verdeler.

Ik zie dat er een na regeling op aangesloten is waarbij ook een regelbare knop naar de totale retour van de verdeler lijkt te gaan. Als die dicht geschakeld is dan heb je dit sowieso nog los van of de groepen zelf open staan. Wat voor thermostaten heb je?

Anders zou je sowieso om te beginnen die na regeling knoppen los kunnen halen en de groepen + retour zelf opendraaien. Wordt de vloer dan wel warm dan ligt het aan je naregeling.

• Road-runner83
Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:50:
Zo te horen wordt je cv-ketel niet ingeschakeld door de ecolution waardoor je nu vermogen tekort komt. Gaat het lampje links van 45 wel branden als je de thermostaat omhoog zet (naar 23 bijvoorbeeld). Staat de ketel aan met de I even ingedrukt houden (linkerknop)? Dit zou ik even na laten kijken.
Daar staat 15 graden.

Als ik op de I druk van de Inventum ecolution combi 50 druk dan geeft hij A3 aan. Dit lijkt een normale melding wat ik zie.

Nee lampje links van de 45gr gaat niet branden dus inderdaad de CV lijkt niet aan te slaan? Douchen gaat overigens wel gewoon goed.

• Road-runner83
ik222 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:53:
Zo te zien doet die vloerverwarming precies helemaal niets. Aanvoer temperatuur op de verdeler is namelijk 18 graden, dat lijkt simpelweg de omgevingstemperatuur. Ofwel er gaat volgens mij in het geheel geen verwarmd water door de verdeler.

Ik zie dat er een na regeling op aangesloten is waarbij ook een regelbare knop naar de totale retour van de verdeler lijkt te gaan. Als die dicht geschakeld is dan heb je dit sowieso nog los van of de groepen zelf open staan. Wat voor thermostaten heb je?

Anders zou je sowieso om te beginnen die na regeling knoppen los kunnen halen en de groepen + retour zelf opendraaien. Wordt de vloer dan wel warm dan ligt het aan je naregeling.
Thermostaten zijn van Honeywell? Zal zo even een foto maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7dn0hWbM2vCgn3rXuQ2Jvh3xGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MHRRfwbfk54ZhJ4FEFI8mhX.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste is van beneden en de onderste van de 1e verdieping.

Het gekke is wel dat er verder niet aangezeten is en het voorheen wel heeft gewerkt. Maar zoals hierboven gemeld lijkt de CV niet aan te slaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Road-runner83 op 27-12-2025 11:31 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 16:10

SambalBij

We're all MAD here

Staat de ketel uberhaupt wel aan? Hoort dat meest linker ledje niet te branden?
(Die boven de aan/uit toets?)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bij mijn installatie slaat/roest de thermostaatknop (die witte dus) van de verdeler altijd vast na de zomer en recent zelfs ook na een weekend verwarming uit.

Dan zit hij dicht en komt er dus geen warm water het systeem meer in. Misschien is hier ook zoiets aan de hand?

• Road-runner83
SambalBij schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:34:
Staat de ketel uberhaupt wel aan? Hoort dat meest linker ledje niet te branden?
(Die boven de aan/uit toets?)
Jawel staat aan. Als je op de thermostaat knop drukt om de temperatuur in te stellen dan gaat dat LED lampje uit. En douchen gaat ook goed. Hij staat nu dus op 50gr en watertemp op 60 (stond al zo).

• Road-runner83
Tralapo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:36:
Bij mijn installatie slaat/roest de thermostaatknop (die witte dus) van de verdeler altijd vast na de zomer en recent zelfs ook na een weekend verwarming uit.

Dan zit hij dicht en komt er dus geen warm water het systeem meer in. Misschien is hier ook zoiets aan de hand?
Uhhh ok en hoe los je dit op?

• Tralapo
  • Niet online
De knop er helemaal af draaien en kijken of het pinnetje daaronder kan bewegen. Zo niet demonteren of met WD40/hamer los proberen te krijgen :+

• Jim423
Als de cv niet aanslaat kun je hameren wat je wilt maar gaat er geen warm water komen natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Road-runner83
Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:42:
Als de cv niet aanslaat kun je hameren wat je wilt maar gaat er geen warm water komen natuurlijk.
Klopt dus de vraag is waarom slaat de CV niet aan? Op het Honeywell schermpje is te zien dat er warmtevraag is...

• Tralapo
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:42:
In mijn geval slaat de ketel aan, gaat het water de bypass in omdat de thermostaatknop geblokkeerd zit en slaat daarom direct weer uit.

Ik zeg ook niet dat dit hier het probleem is, maar het lijkt er wel veel op.

• Jim423
Doet de ecolution wel iets? Oftewel zijn deze cv-leidingen warm bij de ecolution?
(Heet zullen ze niet worden).

• Road-runner83
Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:50:
Doet de ecolution wel iets? Oftewel zijn deze cv-leidingen warm bij de ecolution?
(Heet zullen ze niet worden).
Ja die zijn warm.

• Jim423
Waarschijnlijk vind de ecolution dat hij het zelf af kan en schakelt daarom de CV-ketel niet in.
@Tralapo zijn optie is een goede ik zou er alleen niet te hard op hameren. En vergeet na afloop niet de thermostaatknop weer in te stellen.

• ik222
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:59:
Waarschijnlijk vind de ecolution dat hij het zelf af kan en schakelt daarom de CV-ketel niet in.
@Tralapo zijn optie is een goede ik zou er alleen niet te hard op hameren. En vergeet na afloop niet de thermostaatknop weer in te stellen.
En als het hele vloerverwarming systeem dicht staat is dat ook niet verwonderlijk, dan is er weinig nodig om het kleine resterende circuit warm te krijgen…

Volgens mij is de conclusie dat op de een of andere manier er iets dicht staat waardoor de vloerverwarming niets doet. Dus inderdaad beginnen met alle knoppen controleren.

• Road-runner83
Ok het lijkt mee te vallen! Druk van de CV ketel was niet goed, zojuist bijgevuld en lampje van de radioator gaat aan.

1e keer dat ik er naar kijk (normaal komt de monteur voor onderhoud 1x per jaar maar is nu bijna 2jr geleden, komt toevallig 6jan weer).

Het enige wat gek blijft is dat douchen wel gewoon goed ging (ok 1e 50l water van de Inventum) maar afgelopen dagen hebben er ook 3 achter elkaar gedoucht hier....

[ Voor 24% gewijzigd door Road-runner83 op 27-12-2025 12:23 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Douchen gebruikt een ander deel van de CV ketel dan het warmwater voor je vloerverwarming. Je kan dus prima douchen terwijl de waterdruk voor het CV gedeelte te laag is. Voortaan dus zelf 2x per jaar even controleren :)
Zet je de CV dan ook weer terug naar 50?

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 27-12-2025 12:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Road-runner83
Microkid schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:25:
Douchen gebruikt een ander deel van de CV ketel dan het warmwater voor je vloerverwarming. Je kan dus prima douchen terwijl de waterdruk voor het CV gedeelte te laag is. Voortaan dus zelf 2x per jaar even controleren :)
Zet je de CV dan ook weer terug naar 50?
Kijk weer wat geleerd thanks :)

• Road-runner83
Helaas! CV geeft 45gr aan en verwarmingslampje brand maar de aanvoerleiding naar de verdeler blifjt koud (retourleiding voelt wel warm aan...zie foto waar de R op staat)! De verwarmingen op de 1e verdiepingen ontlucht...ga zo de 2 vewarmingen op zolder doen. Bij Expansievat ook al gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX9uODnMLNQOm7-UMOosx4Xejtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrKFhipIcrt81Fz9mwc1ZrgT.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heb ik ook nog getest....pinnetje kan ik prima indrukken.

Nog andere tips?

Update 5: heb nu alle 6 de verwarmingen ontlucht en Expansievat ook. En alle verwarmingen open gedraaid. Ik had er straks 1/2 open en die werden lauw....wat later alles open gezet en de verwarmingen werden wel warm. De leiding met R erop word ook warm maar de rest dus niet.

CV gaf straks foutcode 1 aan en nu 5: Intergas HREco foutcode 5 betekent een
slecht vlamsignaal, wat duidt op een probleem bij het ontsteken of detecteren van de vlam, waardoor de ketel veilig uitschakelt.

[ Voor 76% gewijzigd door Road-runner83 op 27-12-2025 18:10 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
@Road-runner83 Als die cijfers niet knipperen is het geen foutcode maar een bedrijfscode. 1 betekent dat je ketel 5 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit. 3 zie je bij het opstarten van de ketel en 5 zie je als de ketel in CV bedrijf staat.

• ik222
  • Niet online
Ik zou dan toch beginnen met de knoppen van de naregeling (waar die draadjes aan zitten) eraf te halen en ze handmatig open te zetten. Zowel de knoppen op de groepen als die op de retourleiding van de verdeler.

• Road-runner83
De boel lijkt nu toch weer te draaien! Het was 19,5gr vanochtend toen ik beneden kwam. Wel gek dat hij het gisteren nog niet leek te doen na de CV bijgevuld te hebben.

En badkamer is ook 20gr nu.

Waarschjijnlijk toch de CV ketel die 0,1 knipperde. 6jan ga ik met de monteur nog even alles langs.

Thanks voor de reacties!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
Als die 0,1 knipperde moest er flink wat water bij. Dat krijg je eigenlijk alleen voorelkaar met een lek ergens.

• ik222
  • Niet online
Road-runner83 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:00:
De boel lijkt nu toch weer te draaien! Het was 19,5gr vanochtend toen ik beneden kwam. Wel gek dat hij het gisteren nog niet leek te doen na de CV bijgevuld te hebben.

En badkamer is ook 20gr nu.

Waarschjijnlijk toch de CV ketel die 0,1 knipperde. 6jan ga ik met de monteur nog even alles langs.

Thanks voor de reacties!
Zie je de vloer nu ook gewoon warm worden op de verdeler?

• Jim423
De leiding met R erop wordt warm maar de leiding met de thermostaatknop niet?
Dat is erg vreemd en lijkt op een wisseling aanvoer/retour.

• Road-runner83
ik222 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:52:
[...]

Zie je de vloer nu ook gewoon warm worden op de verdeler?
De thermometer daar gaf 17gr aan toen ik keek om zeg 10.30. Gisteren stond hij op 14gr. Maar hij is vermoedelijk dus wel hoger geweest want anders wordt het geen 20gr.

Ik zal morgenvroeg eens wat eerder kijken als we ook eerder op moeten :+

• Road-runner83
Jim423 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:59:
De leiding met R erop wordt warm maar de leiding met de thermostaatknop niet?
Dat is erg vreemd en lijkt op een wisseling aanvoer/retour.
Vanochtend was die wel wat warmer toen ik voelde....vergeleken met gisteren. Maar de leiding met R weer warmer dan die met de thermostaatknop.

• Patriickz
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12-01 21:24
misschien drukt je ketel het water terug in de evolution voel is aan de leiding direct onder ketel en de warmtepomp en waar ze samen komen.

• Patriickz
Road-runner83 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:58:
Helaas! CV geeft 45gr aan en verwarmingslampje brand maar de aanvoerleiding naar de verdeler blifjt koud (retourleiding voelt wel warm aan...zie foto waar de R op staat)! De verwarmingen op de 1e verdiepingen ontlucht...ga zo de 2 vewarmingen op zolder doen. Bij Expansievat ook al gedaan.

[Afbeelding]
Dit heb ik ook nog getest....pinnetje kan ik prima indrukken.

Nog andere tips?

Update 5: heb nu alle 6 de verwarmingen ontlucht en Expansievat ook. En alle verwarmingen open gedraaid. Ik had er straks 1/2 open en die werden lauw....wat later alles open gezet en de verwarmingen werden wel warm. De leiding met R erop word ook warm maar de rest dus niet.

CV gaf straks foutcode 1 aan en nu 5: Intergas HREco foutcode 5 betekent een
slecht vlamsignaal, wat duidt op een probleem bij het ontsteken of detecteren van de vlam, waardoor de ketel veilig uitschakelt.
de 1 en 5 knippert zeker niet. Dat is gewoon een status melding. Hoe kun je andere douchen met slecht vlam signaal.

• Patriickz
Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:50:
Je ziet toch letterlijk dat de ketel aanslaat op 45 graden cv?

• Patriickz
Road-runner83 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:00:
[...]

De thermometer daar gaf 17gr aan toen ik keek om zeg 10.30. Gisteren stond hij op 14gr. Maar hij is vermoedelijk dus wel hoger geweest want anders wordt het geen 20gr.

Ik zal morgenvroeg eens wat eerder kijken als we ook eerder op moeten :+
ik vermoed echt dat je pomp instellingen verkeerd staan ik heb dit wel vaker gezien. Maar hoe je dit checkt en dergelijke is niet uit te leggen aan een leek. Ik woon in midden Nederland wil best eens komen kijken.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:15
Expansievat ontlucht? Hopelijk aan de goede zijde! :?
Anders moet er heel veel water bij.

[ Voor 25% gewijzigd door Dapdodo op 29-12-2025 12:22 ]

• Patriickz
Dapdodo schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:22:
Expansievat ontlucht? Hopelijk aan de goede zijde! :?
Anders moet er heel veel water bij.
stikstof bedoel je?

• Road-runner83
Alles werkt weer naar behoren!

CV knipperde 0,1 en na het bijvullen werkt alles weer. Niet meteen die dag maar sinds gisteren wel.

Thanks voor de reacties!

• Patriickz
Road-runner83 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:35:
Alles werkt weer naar behoren!

CV knipperde 0,1 en na het bijvullen werkt alles weer. Niet meteen die dag maar sinds gisteren wel.

Thanks voor de reacties!
Heel appart weer. Ook bedankt voor het informeren over de druk.

• Road-runner83
Patriickz schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:14:
[...]

ik vermoed echt dat je pomp instellingen verkeerd staan ik heb dit wel vaker gezien. Maar hoe je dit checkt en dergelijke is niet uit te leggen aan een leek. Ik woon in midden Nederland wil best eens komen kijken.
En thanks voor het aanbod nog! Dat hou ik in gedachten :)

• Jim423
Patriickz schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:12:
[...]Je ziet toch letterlijk dat de ketel aanslaat op 45 graden cv?
Dat zie je helemaal niet, radiator brand niet en volgens TS waren de leidingen koud.
@Road-runner83 Ik zou het vooral bij gedachten houden :)
De kans is groot dat dit wel weer terug gaat komen als het koud wordt. Het lijkt erop dat het systeem vanzelf weer tot leven is gekomen nu het gestopt is met vriezen. Ook het feit dat de R-leiding warm wordt is vreemd.

Pagina: 1