Vraag

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:24
Ik heb een vraag over vloerkoeling.

Ik wil in de toekomst ook gaan koelen met een warmtepomp, dus lightkoeling met ongeveer 18.5 graden water. Beneden op de begane grond ligt vloerverwarming, hart op hart 10cm dus daar zou het prima werken (wel geen airco vermogens).
Nu twijfel ik wat ik op de bovenste etages ga doen.

1. Radiatoren vervangen door jaga's met voldoende koelvermogen (strada hybrid of briza).

2. Opbouw fermacell platen o.i.d. met sleuven voor vloerverwarming erin + afdekplaten + dunne pvc vloer.

Optie 1 is makkelijker, geen zorgen over te zware meubels op vloerverwarmingsbuizen zoals kledingkasten, bedden etc.

Optie 2 is comfortabeler, warme voeten in de winter en in de zomer zou vloerverwarming het best werken met koelen, misschien zelfs beter dan jaga's? Maar ik heb niet overal inbouwkasten en dus zal er hier en daar een zware kast op de fermacell platen met vloerverwarming staan. Dat wordt dan weer afgeraden. Ik zou in elke slaap kamer inbouwkasten kunnen maken, maar dan nog kunnen meubels weleens van hun plek veranderen, het is niet zo vast als bijvoorbeeld een keuken.

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Werkt vloerverwarming het beste met koelen of is bv een jaga hybrid ook net zo goed, of toch minder?

Alle reacties

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:59
Optie 3 : plafondverwarming / koeling .

Al bij meerdere kennisen gezien en werkt perfect

• morlune
Daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt.
Ik zie zowel voor en nadelen daarin, je kan zware meubels op de vloer zonder probleem zetten, maar de kozijnen zouden er dan overal uit moeten vanwege kozijnen met bovenlichten. En geen warme voeten in de winter. In de zomer werkt het waarschijnlijk wel beter met koeling...

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:54
morlune schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:57:
Ik heb een vraag over vloerkoeling.

Ik wil in de toekomst ook gaan koelen met een warmtepomp, dus lightkoeling met ongeveer 18.5 graden water. Beneden op de begane grond ligt vloerverwarming, hart op hart 10cm dus daar zou het prima werken (wel geen airco vermogens).
Nu twijfel ik wat ik op de bovenste etages ga doen.

1. Radiatoren vervangen door jaga's met voldoende koelvermogen (strada hybrid of briza).

2. Opbouw fermacell platen o.i.d. met sleuven voor vloerverwarming erin + afdekplaten + dunne pvc vloer.

Optie 1 is makkelijker, geen zorgen over te zware meubels op vloerverwarmingsbuizen zoals kledingkasten, bedden etc.

Optie 2 is comfortabeler, warme voeten in de winter en in de zomer zou vloerverwarming het best werken met koelen, misschien zelfs beter dan jaga's? Maar ik heb niet overal inbouwkasten en dus zal er hier en daar een zware kast op de fermacell platen met vloerverwarming staan. Dat wordt dan weer afgeraden. Ik zou in elke slaap kamer inbouwkasten kunnen maken, maar dan nog kunnen meubels weleens van hun plek veranderen, het is niet zo vast als bijvoorbeeld een keuken.

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Werkt vloerverwarming het beste met koelen of is bv een jaga hybrid ook net zo goed, of toch minder?
Ik heb hetzelfde gedaan, vloerverwarming (met een composiet verdeler) laat ik koelen in de basis met 18 graden en met een automation via HA tot soms wel 13 graden op basis van de condensate waarde die het KNMI opgeeft. Dat werkt perfect.

Op de slaapetage heb ik alle radiatoren vervangen door Jaga's Strada met eigen gebouwde gestuurde ventilatoren met dezelfde anti condensatie regeling als beneden. Dat heeft afgelopen zomer perfect gewerkt, de binnen temperatuur kwam nooit boven de 22 graden uit.

Het stroomverbruik van de WP was slechts rond de 500 watt, draaide 24/7.

Op zolder gebruik ik een Mitsubishi airco omdat daar de zon de hele dag rondomdraait en ik daar een plat dak heb. Wordt snel erg warm daar vandaar de actieve koeling, die vreet meer stoom maar staat alleen aan als ik daar werk of als het uberhaupt te warm wordt daar.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• morlune
Dat is fijn om te horen!
Voordeel van jaga's is dat je ze open of dicht kan draaien, soort zone regeling.. met vloer of plafond verwarming zou een zone regeling op de slaapkamers niet verkeerd zijn.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:59
morlune schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:21:
Dat is fijn om te horen!
Voordeel van jaga's is dat je ze open of dicht kan draaien, soort zone regeling.. met vloer of plafond verwarming zou een zone regeling op de slaapkamers niet verkeerd zijn.
Liever de gehele bovenverdieping/ zolder koelen / verwarmen dan een zone regeling.
Pagina: 1