Budget Thuis met Orbi VLAN/PPPoE geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maverick-
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:03
Hallo allemaal,

Ik loop vast met mijn glasvezelaansluiting van Budget Thuis en hoop dat iemand dit herkent of kan verklaren.

Jaarlijks stap ik over naar een andere ISP, ik gebruik een eigen Netgear Orbi RBR350 (+ 2 satellieten) direct op de (O)NT en wijzig daarvoor alleen het verbindingstype (DHCP of PPPoE) en VLAN ID. Afgelopen jaren heeft dit zo uitstekend gewerkt met KPN en vervolgens Odido (ik neem alleen internet af).

Afgelopen week ben ik overgestapt naar glasvezel van Budget Thuis, de monteur heeft de ONT en meegeleverde DrayTek Vigor 2765ac snel geïnstalleerd met een werkende verbinding. Toen de monteur weg was heb ik vervolgens de DrayTek weggehaald en in mijn Orbi het volgende ingesteld (naar de specificatie van Budget Thuis);

• IPv4: PPPoE met credentials internet / internet
• IPv6: Uitgeschakeld
• VLAN ID 6 met prioriteit 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82Pf8S3KE_J9abnVJHbdBMgAZdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT9J1Ialn6iJHFsWpPomAoJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJfOhy06vXnhAD78fROtCZ2GZNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQCJEt6QuhmVgtdzC7jpMBYE.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens zowel de ONT als de Orbi router gereboot (een aantal keer uiteindelijk), maar helaas geen verbinding. Na veel struinen hier op het forum kreeg ik het niet voor elkaar, uiteindelijk de VLAN instelling verwijderd en ‘aanmelden vereist’ in de Orbi op ‘nee’ gezet en… verrek! Er is verbinding! De verbinding is alleen zeer instabiel en valt meerdere keren per dag weg. Een reboot van de Orbi zorgt er vervolgens voor dat de verbinding weer (tijdelijk) werkt. Maar dit is absoluut niet werkbaar zo.

Mijn vragen
  • Hoe kan het dat de Orbi wel internet krijgt zonder VLAN/PPPoE, maar dan instabiel?
  • Zijn er mensen die dit wel stabiel direct op een Orbi hebben gekregen, en zo ja: hoe? Zie ik iets over het hoofd?
Ik zou alle suggesties en hulp enorm waarderen! _/-\o_

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:07
Ik ken de Netgear interface niet dus misschien stomme vraag;

Is er een speciale reden dat je op alle bekabelde poorten VLAN 6 aanzet? Hoort het niet zo te zijn dat je alleen op de internet / WAN poort VLAN 6 aanzet?

Of is dat de indicatie naar welke poorten dat internet geroute moet worden?

Als deze geroot is, kan je niet de logs bekijken van de PPPoE service om te kijken wat er aan de hand is?

[ Voor 30% gewijzigd door grasmanek94 op 27-12-2025 20:13 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:22
In handleiding staat :
Internet: VLAN = 6 met prioriteit P-bit = 1

Mischien die "Prioriteit" ook eens op "1" zetten ipv "0" ?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:22
Nu zou straf zijn dat het veel uitmaakt, maar ze schrijven het wel ;

A VLAN P-bit (Priority Code Point) is a 3-bit field in the 802.1Q VLAN tag, ranging from 0 (lowest) to 7 (highest)
Key Values & Meanings:
0 (Best Effort): Default for general data traffic.
1 (Background): Lowest priority.
2 (Excellent Effort): Higher priority.
3 (Critical Applications): High priority.
6 (Voice): Often used for Voice over IP (VoIP) traffic.
7 (Network Control): Highest priority.

• Maverick-
grasmanek94 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:12:
Ik ken de Netgear interface niet dus misschien stomme vraag;

Is er een speciale reden dat je op alle bekabelde poorten VLAN 6 aanzet? Hoort het niet zo te zijn dat je alleen op de internet / WAN poort VLAN 6 aanzet?

Of is dat de indicatie naar welke poorten dat internet geroute moet worden?

Als deze geroot is, kan je niet de logs bekijken van de PPPoE service om te kijken wat er aan de hand is?
Dank voor je reactie! Ik krijg binnen de interface niet direct de optie om poorten te selecteren, als ik een tweede VLAN ID toevoeg krijg ik de optie wel (Port 1, 2 en 3). Helaas komt er geen verbinding tot stand na instellen van Port 1 op VLAN 6.

Als ik naar het logboek kijk staat deze vol met met onderstaande regels, meerdere keren per minuut.

code:
1
DoS Attack: IP Spoofing] from source: 192.168.1.1, port 4946, Saturday, December 27, 2025 23:28:54]
jvanhambelgium schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:46:
Nu zou straf zijn dat het veel uitmaakt, maar ze schrijven het wel ;

A VLAN P-bit (Priority Code Point) is a 3-bit field in the 802.1Q VLAN tag, ranging from 0 (lowest) to 7 (highest)
Key Values & Meanings:
0 (Best Effort): Default for general data traffic.
1 (Background): Lowest priority.
2 (Excellent Effort): Higher priority.
3 (Critical Applications): High priority.
6 (Voice): Often used for Voice over IP (VoIP) traffic.
7 (Network Control): Highest priority.
Ook dank voor het reageren! Ik heb de prioriteit van de VLAN op 0, 1 en 7 geprobeerd, helaas zonder resultaat.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:07
Hoe ziet het UI eruit voor VLAN 6 toevoegen aan WAN? Ik kan geen Router Emulator vinden voor die specifieke router.

• Maverick-
Toevoegen van VLAN ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf9PJkULR2PNqWn5XLCFltSI8ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUX1B76jaMI2Rw5SwjgTaZb8.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1