Vraag

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 15:40
Ik heb een Zehnder comfoair q450 en zojuist was ik even de status aan het controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yuajt30kZ_h_1kZdH7NvvHkwU3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7kEQNRC7jeqEVyYtBkpna0g.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de resultaten in AI gegooid en deze geeft aan dat ik een uitstekend rendement heb. Nu zou ik wel graag de inblaas temperatuur verhogen als dat mogelijk is omdat hij nu met 13 graden inblaast.

Op basis van de screenshot die je hebt gestuurd, kunnen we concluderen dat je WTW-unit (Warmteterugwinning) uitstekend functioneert.
Hier is een analyse van de cijfers:
De Rendementsberekening
De belangrijkste graadmeter voor een WTW-unit is hoe efficiënt hij de warmte uit de afgevoerde lucht overdraagt aan de koude buitenlucht.
Retourlucht (uit de woning): 15,1 °C
Buitenlucht (van buiten): -2,1 °C
Toevoerlucht (naar de kamers): 13,4 °C
De unit slaagt erin om de ijskoude buitenlucht van -2,1 °C op te warmen naar 13,4 °C met behulp van de lucht die uit je huis komt. Dat is een enorme temperatuursprong van maar liefst 15,5 graden, puur door hergebruik van warmte.

Gemini geeft aan dat het een goed idee is om de leidingen op zolder te voorzien van isolatiemateriaal. Dit klinkt logisch maar ik vind er verder niet zoveel online over.

Is het een goed idee om bijvoorbeeld steenwoldekens om de buizen te bevestigen om de temperatuur in de leidingen hoger houden? Of zit hier ook een risico aan?

Er is gebruik gemaakt van kunstof Dyka air buizen. De aan en afvoer op de wtw unit richting het dak zijn volledig geïsoleerd. De overige leidingen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Borne op 26-12-2025 23:20 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:24
Ligt eraan of je zolder binnen of buiten de isolatie schil zit. Als je zolder buiten de isolatie schil zit (en dus stervenskoud) is het inderdaad een goed idee om de buizen na en voor de wtw te isoleren.
Maar in dat geval heb je hele gekke keuze gemaakt - wie gaat nu eerst een wtw installeren voordat je dakisolatie toevoegd aan een woning...

Ps, van die grijze verwarmingsbuis isolatie werken prima voor als het binnen de schil zit - het isoleert en is er speciaal voor gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 26-12-2025 23:20 ]

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 15:40
De verdiepingsvloer tussen de eerste verdieping en de zolder is extra nageisoleerd en het dak zelf is voorzien van geïsoleerde dakplaten. Op de zolder is het wel koeler dan in de rest van het huis.

Dakisolatie is dus gewoon aanwezig maar de leidingen lopen door een koeler gedeelte dan de rest van het huis

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:24
Dan zou ik gewoon buis isolatie pakken. Vooral het gedeelte tussen dak en wtw unit niet vergeten, dat zijn KOUDE buizen (en koelen dus zolder af met een hoge delta T).

Let wel, 13mm buis isolatie (lambda van 0.045) geeft nog steeds maar een R van 0.0013 */0.045 = 0.3
Voordeel van dit PE is dat het anti condensvorming heeft qua eigenschap (vooral van belang bij de koude buizen tussen dak en wtw). Wollen dekens eromheen, je zou een warmteverlies berekening kunnen maken... Ik vraag me af of het nuttig is.

Ps, vergeet niet dat die buizen ook mooi voor heel klein beetje opwarming van de zolder zorgen, soort antivries :) (geld voor deel wtw-woning).

Ps2 als je steenwol buis (moeilijker te verwerken dan die grijze schuim dingen) nemt kom je uit op een r waarde van 0.4 . Dat is dus iets hoger voor meer werk...
Een deken kan je nog veel dikker maken, maar ziet er stuk minder net uit.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 26-12-2025 23:35 ]