Harde schijf trager als verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:47
Mijn vraag
...Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht welke nu ca. 40 Mb per seconde doet om m'n diverse afleveringen van series op te slaan (WD red + van 8 Tb...) Ook heb ik een Externe "Mybook" van 10 Tb welke "gewoon schrijft met +/- 180 Mb per sec op de USB-3.0 ... Ik snap hier helemaal niets van... Hoe kan dit nu sneller???

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 11 pro: schijf Geformatteerd op NTFS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gezocht om de schijf bijv. in het Bios sneller te krijgen, helaas.... (schrijfcache aanzetten staat al aan, meer is er niet te vinden...)

Apsie's profiel

Beste antwoord (via Apsie op 27-12-2025 06:30)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12 14:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Apsie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:38:
Mja, dit zijn bestanden van +/- 750 MB dus zou als een raket moeten gaan (de Externe HD doet dit met 180/190 MB/Sec)

Helaas doet de interne schijf dit niet...

[Afbeelding]
Hoe kopieer je? van wat-naar-wat? bron>doel .. en die andere schijf idem?

En nog wat anders, gewone HDD's kampen met fragmentatie .. dus het is misschien wel 1 groot bestand, maar als die onwijs versnipperd op een andere schijf staat moeten de koppen overuren draaien om alle juiste sectoren te vinden. Check de fragmentatie van de bron schijf eens.

Ook kan het zijn dat het moederbord meerdere controllers heeft voor de SATA poorten. De eerste poorten zitten vaak op de hoofd-controller. Maar als je op een tragere controller zit, haal je het gewoon niet. Of de bandbreedte wordt gedeeld met een ander device .. ik noem maar wat.
Welk moederbord? welke poort(en)(controller) gebruik je?

Hoe zit het met je CPU en geheugen gebruik? Wordt je systeem vertraagd? Verkeerde (chipset)drivers? Sectorgrootte van de disk verkeerd gekozen?

[ Voor 39% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-12-2025 21:40 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
40MB (neem ik aan, niet Mb) is de praktische max van USB 2.0. Welke disk heb je precies gekocht (linkje?) en weet je zeker dat die met een USB 3.0 kabel aangesloten zit op een USB 3.0 poort?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:22
Allereerst is het belangrijk om de details goed te hebben, zodat iedereen het over hetzelfde heeft. Je hebt het 40 Mb per seconde, 180 Mb per sec, 8 Tb en 10 Tb, maar dat zal gok ik allemaal Bytes en niet bits zijn, dus 40 MB/s (niet Mb/s), 180 MB/s, 8 TB en 10 TB?

Vergelijk je appels met appels en kopieer je precies hetzelfde? En als het allebei om USB-schijven gaat, heb je ze op dezelfde USB-poort geprobeerd? En welke schijven heb je precies?

The devil is in the details.

• Apsie
spone schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:52:
40MB (neem ik aan, niet Mb) is de praktische max van USB 2.0. Welke disk heb je precies gekocht (linkje?) en weet je zeker dat die met een USB 3.0 kabel aangesloten zit op een USB 3.0 poort?
Sorry dat ik niet helemaal duidelijk was: het gaat om deze schijf: WD Red Pro NAS-harddrive - 8 TB (https://www.westerndigita...o-sata-hdd?sku=WD8005FFBX) welke "maar" met 40MB per seconde schrijft terwijl deze toch ca. 235 MB per sec zou moeten kunnen doen...?
De externe harde schijf is heerlijk snel maar de interne, welke in mijn ogen sneller zou moeten zijn, is gewoon veul trager...

Apsie's profiel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:33
Het is ook gewoon een CMR drive, dus die 200+MB/s zou gewoon gehaald moeten kunnen worden.

Kan je de SMART data posten?

Enige wat ik me kan bedenken is dat je last hebt van trillingen in je behuizing. Deze disk is uitgerust met vibratiesensoren die de snelheid waarmee de kop beweegt beperkt als er trillingen worden gedetecteerd.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Hoe is hij aangesloten, en waarop?
SATA600 zou hoger dan 40 moeten kunnen, maar miss heb je een andere aansluiting - of wordt snelheid door ander onderdeel begrensd.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-12 17:58

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Al een andere SATA-kabel geprobeerd?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:57
We weten ook nog niet hoe dit gemeten is. Wellicht is dit gewoon normaal zoals bij het kopiëren van veel kleine bestandjes.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wat @jeroen3 ook zegt, wat ben je aan het kopieëren bij de test. Er zit een enorm verschil tussen een groot bestand van 1GB of 10.000 bestandjes van een paar KB. Je kunt een traditionele schijf met veel kleine bestanden prima op z’n knieën krijgen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Apsie
jeroen3 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:26:
We weten ook nog niet hoe dit gemeten is. Wellicht is dit gewoon normaal zoals bij het kopiëren van veel kleine bestandjes.
Mja, dit zijn bestanden van +/- 750 MB dus zou als een raket moeten gaan (de Externe HD doet dit met 180/190 MB/Sec)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T87V__4zIpmpFaOJhUTl1hdEmfM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UL6YsCNrKsXNtMrKt7V0PuHH.jpg?f=user_large

Apsie's profiel

• Apsie
_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:06:
Het is ook gewoon een CMR drive, dus die 200+MB/s zou gewoon gehaald moeten kunnen worden.

Kan je de SMART data posten?

Enige wat ik me kan bedenken is dat je last hebt van trillingen in je behuizing. Deze disk is uitgerust met vibratiesensoren die de snelheid waarmee de kop beweegt beperkt als er trillingen worden gedetecteerd.
De schijf "hangt" in rubbers, ik ga daar wel even naar kijken , dank voor deze info!

Apsie's profiel

Acties:
  • Beste antwoord

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Apsie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:38:

[Afbeelding]

En nog wat anders, gewone HDD's kampen met fragmentatie .. dus het is misschien wel 1 groot bestand, maar als die onwijs versnipperd op een andere schijf staat moeten de koppen overuren draaien om alle juiste sectoren te vinden. Check de fragmentatie van de bron schijf eens.

Ook kan het zijn dat het moederbord meerdere controllers heeft voor de SATA poorten. De eerste poorten zitten vaak op de hoofd-controller. Maar als je op een tragere controller zit, haal je het gewoon niet. Of de bandbreedte wordt gedeeld met een ander device .. ik noem maar wat.

Hoe zit het met je CPU en geheugen gebruik? Wordt je systeem vertraagd? Verkeerde (chipset)drivers? Sectorgrootte van de disk verkeerd gekozen?

[ Voor 39% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-12-2025 21:40 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:57
Zegt de disk ook 100% in taakbeheer?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Apsie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:50:
Mijn vraag
...Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht welke nu ca. 40 Mb per seconde doet om m'n diverse afleveringen van series op te slaan (WD red + van 8 Tb...)
Waar heb je die schijf gekocht? Je leest geregeld over nieuw verkochte maar feitelijk refurbished(oude) schijven. Is het een vertrouwd adres? SMART info checken kan een hint geven.

nieuws: Fraude met harde schijven treft waarschijnlijk ook Toshiba en WD
nieuws: Heise: oplichters frauderen ook met harde schijven uit Seagate IronWo...
review: 'Nieuwe' Seagate-hdd's blijken tienduizenden uren gebruikt te zijn, h...

[ Voor 45% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-12-2025 17:01 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Kun je deze benchmark eens draaien?
https://www.techpowerup.com/download/atto-disk-benchmark/

• Apsie
Alfa Novanta schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:49:
[...]

Mmm, gelukkig schijnt er met de disk niets mis te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0RvLXHe_XTRjdfhHNBYbWYrmWo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YzlB9XDYytHS7a0lopdKTEzC.jpg?f=user_large
Ik zal het even uitleggen: Ik heb een aantal disks in de computer zitten, een van deze (2.1 TB) was een beetje dood aan het gaan dus ik heb de inhoud van de disk naar de externe gecopieerd, dit ging met ca 175/185 MB per sec best lekker snel.(USB 3) Nu wilde ik alles weer terug brengen naar de nieuwe disk en dat valt qua snelheid nogal tegen... Ik ga iig even verder zoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn...

Apsie's profiel

• Apsie
jeroen3 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:55:
Zegt de disk ook 100% in taakbeheer?
Nope, +/- 20%

Apsie's profiel

• Apsie
Gevonden! Dank voor het mij in de goede richting duwen... O-)
Ei die ik ben, ik heb de USB aansluiting van de externe schijf verwisseld (zat nu in een USB 2 poort) dit even terug gestoken en nu verplaatst hij met 140/150 MB/s
Dus opgelost!

Apsie's profiel

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

spone schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:52:
we have a winner :Y)

het was inderdaad zo'n keurige harde limiet waar hij tegenaan liep .. meeste andere verklaringen zouden een meer random gedrag vertonen.

Nog knap dat ie constant 40MBps haalt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGsa9HG1JP_oBweCMvnX2jVDK4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cF8qsqiIOTqAcABFSnFyHUCw.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-12-2025 11:43 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Apsie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 06:30:
Gevonden! Dank voor het mij in de goede richting duwen... O-)
Ei die ik ben, ik heb de USB aansluiting van de externe schijf verwisseld (zat nu in een USB 2 poort) dit even terug gestoken en nu verplaatst hij met 140/150 MB/s
Dus opgelost!
of een ander cliché, dan heb je wel een USB 3.0 poort maar steekt er een 2.0 snoer in .. tenzij ze blauw in de stekker gebruiken moet je echt 2x kijken of je écht een goede kabel te pakken hebt. Ik erger me altijd aan die kassa's waar ze de hoofdprijs vragen voor die opladers en simpele 2.0 snoertjes .. dan wil je eigenlijk roepen MAAR ZE ZIJN TRAAAG! Ik hou me gelukkig altijd in :+

Pagina: 1