Douche druk verbeteren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sereal
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-01 18:19
We wonen nu 3 jaar in ons huis en ik wil nu onze douche aanpakken.
De regendouche geeft 7-8l/min
De handdouche? geeft 9l/min
De kraan zelf geeft ook 9l/min.

Ik heb de kraan eraf gehaald en uit de muur komt gewoon bijna 40l/min

Ik heb vervolgens een grotherm 2000 geplaatst omdat deze aan gaf 27l/min bij 3 bar te kunnen leveren.

Deze is nu aangesloten en geeft dus 15l/min.
Niet slecht dacht ik.
Maar na alles terug te zetten leveren de regendouche en hand douche alsnog hetzelfde.
Zelfs als ik ze eraf halen leveren ze weinig ditect uit de slangen.
Dus mijn vermoeden is dat de wissel kraan? Dit ook allemaal beperkt?
Kan dit kloppen?
Was trouwens allemaal gemeten met koud water.

Het is dus een douche kraan met een slang naar zo'n wissel kraan die het vervolgens verdeeld over de 2 douche koppen.

Mijn vraag us dus wat ik meer kan doen.
Ik dacht initieel aan een hydrofoon maar 40l/min lijkt meer dan voldoende.
Of ik moet zoeken naar douche koppen die om kunnen gaan met de lage flow.

Ik kon verder geen douchestroom begrenzers vinden

Edit: Dit is de nieuwe kraan. https://www.grohe.com/nl-...mengkraan-chroom-34169001

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door sereal op 26-12-2025 15:47 ]

Alle reacties

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:48
Zit er geen waterbesparend ringetje oid in die wisselkraan?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Yups, dat rubberen ding ertussenuit en je douche (en gasrekening) gaat volle bak lopen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Waarom wil je dit doen? Wordt je niet nat genoeg?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:42

Freakie1NL

Grote Baas

No Hands schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:30:
Waarom zou iemand / een Tweaker zich moeten verantwoorden waarom die Tweaker in zijn/haar huis iets wil aanpassen?

Al zou TS regenboog water uit de kraan willen hebben, dan is TS daar geen uitleg voor verschuldigd.

On topic; hoe heb je vastgesteld wat de Grohe levert? Is dit op basis van specs of heb je verschil gezien na het meten?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• sereal
Meestal zijn we blij met de regendouche maar af en toe willen we een iets hardere straal.
En we vinden het raar dat de kraan bij her bad wel gewoon een straal geeft en deze heeft dezelfde douchekop.
Is verder ook handig bij schoonmaken als water het muur kan bereiken.

• sereal
Freakie1NL schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:04:
[...]

Waarom zou iemand / een Tweaker zich moeten verantwoorden waarom die Tweaker in zijn/haar huis iets wil aanpassen?

Al zou TS regenboog water uit de kraan willen hebben, dan is TS daar geen uitleg voor verschuldigd.

On topic; hoe heb je vastgesteld wat de Grohe levert? Is dit op basis van specs of heb je verschil gezien na het meten?
Ik heb zo'n home wizzard water meter en heb dus die gebruikt terwijl ik de verschillende kranen/douchekoppen eraf had gehaald.

De 15l/min was idd gemeten nadat ik de nieuwe kraan erop had gezet maar verder niks anders.
De specs gaven alleen aan dat die 27l/min kon geven bij 3 bar maar ik weet niet hoe ik daadwerkelijk druk kan meten.

Ik heb een huis een warmtepomp met ingebouwde boiler. Ik begrijp dat er verlies is maar ben dus alles aan het meten met koud water.

Ik zal wel dan opnieuw kijken naar de wisselkraan maar ik kon niet echt die water besparende ringetjes gezien. Alleen de zwarte rubber ringetjes.

• 99ruud99
  • Laatst online: 22:59
Kan het zijn dat dit iets bredere rubber ringetjes zijn? Koop dan "gewone' rubber ringetjes - het kan zijn dat die rubber ringetjes als mini-drukverlager werken. (niet zo goed als een echte, maar wel meer dan enkel waterdicht maken vd verbinding).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Freakie1NL schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:04:
[...]

Geen verantwoording nodig hoor maar mogelijk is waar hij of zij naar zoekt ook op een andere manier op te lossen. Dat is toch juist Tweaker eigen, allerhande alternatieve oplossingen aandragen die helemaal niet gevraagd worden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:56
Je waterleiding kan wel 100 l per minuut leveren maar als je ketel of boiler begrensd is tot 7 l/m dan zal dat zo blijven, tenzij je graag onder een koude douche staat. In jouw geval zit de beperking dus in wat de boiler leveren kan.

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:25
pman63 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 01:09:
Je waterleiding kan wel 100 l per minuut leveren maar als je ketel of boiler begrensd is tot 7 l/m dan zal dat zo blijven, tenzij je graag onder een koude douche staat. In jouw geval zit de beperking dus in wat de boiler leveren kan.
Zucht! Rustig lezen in plaats van uit de heup schieten? TS heeft alls gemeten met KOUD water.

On topic: ik verdenk ook de rubbers/ringen. Eenvoudig te testen met van die rode 'kartonnen' ringetjes zoals vroeger gebruikt werd.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:26
Jij hebt nog nooit een goede regendouche gevoeld.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:35
sereal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:43:
We wonen nu 3 jaar in ons huis en ik wil nu onze douche aanpakken.
De regendouche geeft 7-8l/min
De handdouche? geeft 9l/min
De kraan zelf geeft ook 9l/min.

Ik heb de kraan eraf gehaald en uit de muur komt gewoon bijna 40l/min

Ik heb vervolgens een grotherm 2000 geplaatst omdat deze aan gaf 27l/min bij 3 bar te kunnen leveren.

....
Was trouwens allemaal gemeten met koud water.
Ik vermoed dat de 30lpm @3bar gehaald wordt onder ideale omstandigheden over beide aansluitingen, dus 15 lpm water van 60 C en 15lpm water van 16C zou dan precies 30lpm 38C opleveren, bij 3 bar aanvoer.
Aan de koude kant klopt dit aardig, aangenomen dat je druk idd rond de 3 bar zit.
Aangezien dit een thermostaat kraan is zal deze de totale flow afknijpen als de warme kant geen 15 lpm kan leveren dus je zult je test ook voor de warme kant moeten doen, om zekerheid te krijgen of de limiet aan de kraan kant of de 'warm water supply' kant zit (dat laatste lijkt me overigens wel het meest logische). Een eventuele oplossing hangt dan sterk af van je warmwater bron. Als je een boiler met voldoende volume hebt zou je de temperatuur kunnen verhogen, als je een doorstroom verwarmer hebt wordt het waarschijnlijk lastiger, je kunt de temp verhogen echter dan gaat de flow ook naar beneden.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:42
S.J.Onnie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:38:
[...]

Zucht! Rustig lezen in plaats van uit de heup schieten? TS heeft alls gemeten met KOUD water.

On topic: ik verdenk ook de rubbers/ringen. Eenvoudig te testen met van die rode 'kartonnen' ringetjes zoals vroeger gebruikt werd.
Dat is nu juist zijn punt. Je kunt het debiet wel meten met koud water, maar als je met warm water een hoger debiet wil, zul je daar ook naar moeten kijken.

Dat waterbesparende ringetje zou idd het eerste moeten zijn waar je naar kijkt. De mengkraan zal afhankelijk van de instelling mogelijk nog warm water bijmengen waardoor het debiet tegen kan vallen. Als de warm water capaciteit beperkt is.

Ik vond het daarom juist een heel goede toevoeging aan deze discussie.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

En als je die wisselkraan er tussen uit haalt?
Ik denk dat daar ook een hoop weerstand in zit.

Please state the nature of the technical emergency

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-01 19:45
Hoogstwaarschijnlijk heb je geen 3 bar druk bij 40 L/min.
Hydrofoortje zou een oplossing kunnen zijn.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:36
-Rubbertjes/zeefjes ertussenuit of grotere rubbers plaatsen
-Warm water aan, (wat voor ketel heb je? Hoop een cw5?)
-Dubbelcheck grotherm eco mode uit.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

paasei schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:18:
Hoogstwaarschijnlijk heb je geen 3 bar druk bij 40 L/min.
Hydrofoortje zou een oplossing kunnen zijn.
Oplossing voor wat?
Als je er een douche achter hebt die limiteert op 7l/min kom je nog steeds niet hoger dan 7 l/min.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• sereal
Ik ga op zoek naar een manier om de wisselkraan eruit te halen maar de huidige regendouche/constructie te behouden. Ik wil namelijk niet gaan boren in de tegels. De huidige regendouche is met een buis direct aan de wisselkraan gekoppeld dus geen flexibel slang zoals bij de handdouche.

Indien mogelijk wil ik alleen een koppeling ipv een wisselkraan die ook als bevestigingspunt kan functioneren of een regendouche die ik op een glijstang kan plaatsen.

Ik zal verder nog wat meer gaan meten. Ik had niet verwacht dat de wisselkraan de flow zal verminderen van 15 naar 8-9

Voor de andere reacties over warm water en 27lpm. Ik weet dat ik waarschijnlijk minder zal krijgen het gaat mij erom dat als het al niet lukt met alleen koud water van 40lpm dat het zeker niet zal werken icm warm water.
Ik heb een therma v warmtepomp iwt. Deze heeft een ingebouwde boiler maar ik heb nog niet gezocht hoeveel water deze kan pompen. Voor de CV kan hij tot 30lpm dacht ik. Mogelijk dus dezelfde pomp voor SWW.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik had gehoopt dat ik iets doms over het hoofd zag maar helaas niet.

[ Voor 1% gewijzigd door sereal op 27-12-2025 13:06 . Reden: Spelling ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
sereal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:43:

Edit: Dit is de nieuwe kraan. https://www.grohe.com/nl-...mengkraan-chroom-34169001
de link geeft 25l/minuut, geen groot verschil maar toch.
veelal wordt de druk begrensd door het waterbedrijf met een regelaar bij de meter. misschien dat anderen daar meer over weten, maar het zou me verbazen als ze meer dan 3 bar leveren. daarna begint het stromingsverlies in je binneninstallatie, bij de douchekraan heb je dus hoogstwaarschijnlijk minder dan 3 bar.
ik ben bang dat je die 25l/minuut dus niet gaat halen, en dan krijg je nog het verlies van alles wat ná de kraan komt.
zoals hierboven al door @nono_einstein is berekend heb je voor 40 liter water van 38 graden 20 liter koud en 20 liter warm water van 60 graden nodig. een ketel gaat dat niet leveren, CW6 levert wel maximaal 20 liter, maar van 40 graden. alleen iets met een voorraad vat zoals bv een boiler kan dit aan, en dan nog kan de standaard gemonteerde leiding wel eens te krap blijken.
ik ben bang dat je dit alleen kan realiseren met een flinke verbouwing.
my 2cts

PS deze kraan heeft een ingebouwde doorstroombegrenzer, deze kan je overrulen door het knopje in te drukken en de handle dan verder door te draaien, maar daar was je vast al achtergekomen.
PSPS bewaar je aankoopbonnetje goed. in ons complex zijn bijna alle thermostatische kardoezen onder garantie vervangen. dat was al weer even geleden, maar je kan een kraan van een oudere productiedatum hebben. die datum staat op de achterzijde van de kraan ingelaserd.

[ Voor 14% gewijzigd door PetervdM op 27-12-2025 14:33 ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

sereal schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:04:
Ik ga op zoek naar een manier om de wisselkraan eruit te halen maar de huidige regendouche/constructie te behouden. Ik wil namelijk niet gaan boren in de tegels. De huidige regendouche is met een buis direct aan de wisselkraan gekoppeld dus geen flexibel slang zoals bij de handdouche.

Indien mogelijk wil ik alleen een koppeling ipv een wisselkraan die ook als bevestigingspunt kan functioneren of een regendouche die ik op een glijstang kan plaatsen.

Ik zal verder nog wat meer gaan meten. Ik had niet verwacht dat de wisselkraan de flow zal verminderen van 15 naar 8-9

Voor de andere reacties over warm water en 27lpm. Ik weet dat ik waarschijnlijk minder zal krijgen het gaat mij erom dat als het al niet lukt met alleen koud water van 40lpm dat het zeker niet zal werken icm warm water.
Ik heb een therma v warmtepomp iwt. Deze heeft een ingebouwde boiler maar ik heb nog niet gezocht hoeveel water deze kan pompen. Voor de CV kan hij tot 30lpm dacht ik. Mogelijk dus dezelfde pomp voor SWW.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik had gehoopt dat ik iets doms over het hoofd zag maar helaas niet.
Kan je een foto van de wisselkraan maken?

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1