2 apparaten op 1 router poort - kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 11:25
Mijn schoonvader heeft netwerk problemen.
Zijn apparaten functioneren wel (printer, KPN TV, WIFI extra punt) maar IP adressen lijken niet goed te werken. Ik kan bijvoorbeeld de printer niet via IP bereiken.

Slechts 1 poort van de KPN router wordt gebruikt en lijkt erop alsof iemand daarna de kabel heeft gesplitst in 2 connectoren. 1 gaat naar de TV box, de ander naar het KPN WIFI punt en dan doorgelust naar de printer.
Tot mijn verbazing werkt het dus wel, maar dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen?

Nieuwe kabel trekken is geen optie, dus dan kan ik het beste de kabel bij de router splitsen zodat ik 2x een 100mbit verbinding over 1 kabel creëer?

Beste antwoord (via IJzerboot op 28-12-2025 15:59)

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Fox3214 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:50:
Een UTP-kabel direct opsplitsen op een router of modem zal in theorie en praktijk problemen geven, zoals collisions en duplex-mismatches (port collision en duplex issues). Ethernet is point-to-point en verwacht één apparaat per poort.

...
Heldere uitleg @Fox3214, dat de printer bij TS in praktijk wel lijkt te werken kan komen omdat een printer een realtief langzaam apparaat is. Veel fouten in de data-overdracht kunnen daardoor minder opvallen. Maar dat de printer geen eenduidig IP-adres krijgt is te verklaren omdat de DHCP-server in de router niet goed raad weet met de adrressering van twee parallel geschakelde gebruikers op één poort.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zet er alsjeblieft een 5-poort switch tussen. Netwerkkabel moet je niet splitsen.
Bijv.
uitvoering: TP-Link LS105G (unmanaged)
uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) (managed)

Ergo: vanaf je router over 1 kabel naar de switch, en daar "splitsen" naar de TV, printer en wifi-punt.

[ Voor 84% gewijzigd door Microkid op 26-12-2025 14:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 13:32
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je probeert te vertellen
IJzerboot schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:28:
Zijn apparaten functioneren wel (printer, KPN TV, WIFI extra punt) maar IP adressen lijken niet goed te werken. Ik kan bijvoorbeeld de printer niet via IP bereiken.
Wat bedoel je met "de printer niet via IP bereiken". Je zegt dat het werkt, dus komen er prints uit de printer? Is de printer wellicht ingesteld als wifi printer? of bluetooth printer? of wordt gebruik gemaakt van de direct-print optie?
Slechts 1 poort van de KPN router wordt gebruikt en lijkt erop alsof iemand daarna de kabel heeft gesplitst in 2 connectoren.
[..]
Nieuwe kabel trekken is geen optie, dus dan kan ik het beste de kabel bij de router splitsen zodat ik 2x een 100mbit verbinding over 1 kabel creëer?
De kabel is gesplitst en je wil hem nog een keer splitsen?
1 gaat naar de TV box, de ander naar het KPN WIFI punt en dan doorgelust naar de printer.
Wat bedoel je hier met "doorgelust"?
Tot mijn verbazing werkt het dus wel, maar dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen?
Je omschrijving is te vaag om daar iets zinnigs over te roepen.

Spel en typfouten voorbehouden

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
IJzerboot schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:28:

Slechts 1 poort van de KPN router wordt gebruikt en lijkt erop alsof iemand daarna de kabel heeft gesplitst in 2 connectoren. 1 gaat naar de TV box, de ander naar het KPN WIFI punt en dan doorgelust naar de printer.
Dit zag je vroeger ISDN verbindingen, maar die kon je idd splitsen.
Voor netwerken is dat mogelijk maar werken is onbetrouwbaar en alleen 10/100Mb). En dat onbetrouwbaar zijn heb je dus al gemerkt. Is dit gemaakt door de KPN? Dan zou ik daar wel eens een vraag over stellen, want vandaag de dag is dit echt een no-go.

Zoals eerder al gemeld is het aan te raden gewoon goedkope switches nemen. Dan werkt het Ethernet protocol zoals het bedoeld is, en heb je veel minder kans op problemen.

• IJzerboot
Even alle vragen beantwoorden:
- Nee niet door KPN gemaakt. Handige Harry zal ik maar zeggen..

- Probleem is dat het eindpunt van de kabel met 2 connectoren achter een vaste kast zit.
Dus dat de beste oplossing een switch is snap ik echt wel maar dan moet ik die kast van de wand trekken (om er uberhaupt bij te kunnen) en een nieuwe kabel trekken (achter de kast is geen ruimte voor een switch dus ik moet dan de kabel verlengen) en dat durf ik eerlijk gezegd niet aan want wie weet wat er nog meer met die kabel is gebeurd.. Als ie scheurt in de muur ben ik helemaal ver van huis..

-De printer werkt (erg traag maar werkt) maar wifi en Bluetooth is niet verbonden en gaat via een laptop dus ook geen direct print ect dus het gaat via de kabel alleen kan ik de printer niet online, via IP bereiken. Eigenlijk zou ik verwachten dat ie dan helemaal niet werkt.

- doorgelust: de KPN wifi heeft 2 ingangen, LAN1 en LAN2. De (halve) kabel uit de router gaat in LAN1 en LAN2 gaat door naar de printer. Dus via de KPN Super wifi wordt LAN doorgelust

- een andere oplossing zou kunnen zijn dat ik de kabel bij de router ook splits. Dan gaat er ouderwets 100mb over 2x4 strings. dan gebruik ik iig 2 poorten ivm IP verkrijgen.
Een standaard LAN kabel van 8 stringen, kun je in 2x 4 splitsen. Alleen is de max snelheid dan 100mb.

zoals gezegd verbaas ik me dat het uberhaupt werkt want normaal gesproken gebruik je een volledige LAN kabel voor elk aparaat..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IJzerboot schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:22:
Even alle vragen beantwoorden:
- Nee niet door KPN gemaakt. Handige Harry zal ik maar zeggen..

- Probleem is dat het eindpunt van de kabel met 2 connectoren achter een vaste kast zit.
Dus dat de beste oplossing een switch is snap ik echt wel maar dan moet ik die kast van de wand trekken (om er uberhaupt bij te kunnen) en een nieuwe kabel trekken (achter de kast is geen ruimte voor een switch dus ik moet dan de kabel verlengen) en dat durf ik eerlijk gezegd niet aan want wie weet wat er nog meer met die kabel is gebeurd.. Als ie scheurt in de muur ben ik helemaal ver van huis..
Koppelblokjes desnoods, maar dit klinkt wel als een grote knakeboel.
-De printer werkt (erg traag maar werkt) maar wifi en Bluetooth is niet verbonden en gaat via een laptop dus ook geen direct print ect dus het gaat via de kabel alleen kan ik de printer niet online, via IP bereiken. Eigenlijk zou ik verwachten dat ie dan helemaal niet werkt.
Ik snap deze zin oprecht niet.
- doorgelust: de KPN wifi heeft 2 ingangen, LAN1 en LAN2. De (halve) kabel uit de router gaat in LAN1 en LAN2 gaat door naar de printer. Dus via de KPN Super wifi wordt LAN doorgelust
En op LAN2 van de "Super wifi" een switch hangen? of op LAN1.
- een andere oplossing zou kunnen zijn dat ik de kabel bij de router ook splits. Dan gaat er ouderwets 100mb over 2x4 strings. dan gebruik ik iig 2 poorten ivm IP verkrijgen.
Een standaard LAN kabel van 8 stringen, kun je in 2x 4 splitsen. Alleen is de max snelheid dan 100mb.
Niet splitsen. Dat is echt een recept voor ellende. Echt doe het niet.

• FredvZ
Doorgelust is hier ook een verwarrende term.
De superwifi's van KPN hebben een extra LAN-aansluiting zodat je naast het wifi punt nog een apparaat kan aansluiten, zoals een printer.
De schoonvader van TS gebruikt dat deel van het netwerk precies zoals KPN het bedoeld heeft.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FredvZ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:34:
[...]

[...]

Doorgelust is hier ook een verwarrende term.
De superwifi's van KPN hebben een extra LAN-aansluiting zodat je naast het wifi punt nog een apparaat kan aansluiten, zoals een printer.
De schoonvader van TS gebruikt dat deel van het netwerk precies zoals KPN het bedoeld heeft.
Ik snap perfect hoe het technisch werkt, maar de TS moet gewoon even interpunctie gebruiken ;)

• FredvZ
Zit er niet al ergens in huis een switch verstopt?
Wat bedoel je hier met "vaste kast"? Kasten die "vast" aan de muur zitten geschroefd zijn geen kasten.
Vaste kasten zijn kleine bouwkundige ruimtes, met muren die je vaak behangt. Je kan ze herkennen aan de deur die erin zit: dat is vaak een deur die lijkt op de kamerdeuren.
Wat is "via IP bereiken"? Probeer je te pingen? Probeer je een webpagina op te vragen in de browser? Probeer je de printer met het IP adres toe te voegen in het configuratiescherm?
Als je nu al niet weet hoe het in elkaar zit, zou ik eerst dát uitzoeken en de oplossing gaan bedenken.

Al begin ik me steeds meer af te vragen wat nu eigenlijk het probleem is en waarom jij dat moet oplossen...
Je zegt dat alles werkt, dus wat valt er dan te repareren?
Hoe erg is het dat jij de printer niet via IP kan bereiken?

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
die superwifi punten kun je toch ook draadloos met de KPN router verbinden?! ik zou deze chaos niet zelf proberen op te lossen, maar even beginnen met de super wifi punten draadloos te verbinden en daar dan bv de bekabelde apparaten op aan te sluiten, eventueel via een switch, neem aan dat dat ook gewoon kan.

Ben wel benieuwd of dit ooit gewerkt heeft want een gesplitste kabel op 1 routerpoort kan helemaal niet werken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je wilt een kabel dat reeds gesplitst is (en dus vier aders gebruikt) wéér gaan splitsen? :? Hoe krijgen de vier aders (strings noemt de te ze) die nu geen signaal hebben dan wél een signaal? :? Ik zou echt het pruts werk van 'Handige Harry' eruit trekken en alles opnieuw bekabelen, maar het dan wel netjes en goed doen.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 27-12-2025 09:20 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:12
Leuk dat jullie het 'prutswerk' van Handige Harry zo benoemen, maar deze techniek staat tot op heden nog steeds in de FAQ (ok, zonder werkend plaatje, maar toch..) :)
Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel?
Dankzij Erkens kan je hier lezen hoe:
  • Monteer aan beide kanten van de CAT5(e) kabel 2 stekkers volgens onderstaand schema.
  • Je gaat één probleem krijgen met het aansluiten aan de PC kant, namelijk als je PC1 aangesloten hebt, kan je PC2 niet aansluiten aangezien de pc's nooit zo dicht op elkaar staan. Daarom zou je daar een UTP-verlengstuk tussen kunnen zetten, waarna je er weer een normale kabel aan vast kan maken. Als je niet zo'n verlengstuk hebt en/of geen zin om die te kopen zou je de mantel van de kabel een flink stuk kunnen strippen en dan met een stuk tape de aderparen bij elkaar houden.
  • Aan de kant van de hub/switch hoef je verder niets te doen, aangezien deze poorten (bijna) altijd direct naast elkaar zitten.
  • Voor de duidelijkheid: deze operatie doet niets af aan de performance van je 100Mbit-netwerk. Enkel gigabit over CAT5E is niet mogelijk, dat gebruikt namelijk 4 paren.
Hiervoor kan je het volgende schema gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOu4AoFb1RLSbcHsUHISkJkrwVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mx7Z5UlUJuJecmV05zcWNUO6.png?f=fotoalbum_large
Bron (afbeelding): https://web.archive.org/w...sluiten-met---n-UTP-kabel

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• FreakNL
  • Laatst online: 17:13

FreakNL

Well do ya punk?

Het is ook wel erg vaag omschreven en de tweede post van de TS maakt weinig duidelijk..

Maar als ik het goed begrijp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOauOOC-wlNVVWwRa0pNwlDMLNc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SvKtDsEqkqwHrOcGIZsTmwJB.jpg?f=user_large

En die "split" zit dan ergens achter een kast?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nescafe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:35:
Leuk dat jullie het 'prutswerk' van Handige Harry zo benoemen, maar deze techniek staat tot op heden nog steeds in de FAQ (ok, zonder werkend plaatje, maar toch..) :)

[...]

Dus omdat het (hier) in een stokoude en zwaar achterhaalde FAQ staat (die over het algemeen door iedereen sowieso genegeerd worden, laat staan dat iemand zich bereid voelt ze te onderhouden) is het een goede oplossing? ;) Kabels splitsen is een uiterst redmiddel omdat je 4 aders immers kwijtraakt aan de 'gesplitste' kant en netjes zou ik een dergelijke 'oplossing' zeker niet noemen. Dit topic is daar immers een resultaat van.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 27-12-2025 09:47 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht kan @IJzerboot eens wat foto's plaatsen, want z'n uitleg is en blijft erg vaag...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
Tja en wat betekent "Ik kan de printer niet via IP bereiken", terwijl je wel kunt printen.
Printen gaat meestal ook via IP.

Kortom volkomen verwarrend.
Geen begrijpelijk probleem stelling en geen begrijpelijk uitleg van de situatie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Prisma16
  • Niet online
Dingen die werken moet je lekker laten zitten en niet proberen te verprutsen.

Maar in theorie kan dit gewoon niet betrouwbaar werken en moeten er switches (wat is de NL naam voor deze kastjes???) tussen. Kan je bij de Action voor 10 euro kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

• IJzerboot
FreakNL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:37:
Het is ook wel erg vaag omschreven en de tweede post van de TS maakt weinig duidelijk..

[Afbeelding]

precies zo. En de kast is een houten kast die met schroeven vast aan de muur zit.. De gesplitste kabel met connectoren zit daar achter.

• IJzerboot
nescafe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:35:

[...]

Nee dit is niet het geval, de kabel wordt van 1 connetor/poort naar 2 connectoren gesplitst. Dat staat niet in de faq.

• FreakNL
  • Laatst online: 17:13

FreakNL

Well do ya punk?

IJzerboot schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:34:
[...]

precies zo. En de kast is een houten kast die met schroeven vast aan de muur zit.. De gesplitste kabel met connectoren zit daar achter.
Als je niet de intentie hebt om die kast van de muur te trekken kan het topic meteen dicht.

Je moet gewoon op die plek van de “splitter” een switch gaan neerzetten. En hopen dat de kabels nog in orde zijn. In het beste geval is er gewoon gesplit met een splitter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rc-uBENV-CZljFUVPOFswdvWgA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb7JkEuAAirc9WcqnRYP5evO.jpg?f=user_large

In het ergste geval hebben ze aan de kabels lopen rommelen. Maar dat weet je pas als je de boel van de kant trekt…

Als je niks wilt doen had je dit topic ook niet hoeven openen…

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Prisma16 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:33:
Dingen die werken moet je lekker laten zitten en niet proberen te verprutsen.

Maar in theorie kan dit gewoon niet betrouwbaar werken en moeten er switches (wat is de NL naam voor deze kastjes???) tussen. Kan je bij de Action voor 10 euro kopen.

[Afbeelding]
Zo'n kastje heet gewoon een switch; hebben we geen Nederlands woord voor :)

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:22
Netwerkschakelaar komt er het dichtst bij in de buurt. Maar die term kom je vrijwel nooit tegen, behalve op automatisch vertaalde pagina's e.d. Dus laten we het maar bij de Engelse term houden.

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-01 18:55
Een UTP-kabel direct opsplitsen op een router of modem zal in theorie en praktijk problemen geven, zoals collisions en duplex-mismatches (port collision en duplex issues). Ethernet is point-to-point en verwacht één apparaat per poort.

Wat wél werkt: één kabel aansluiten op de router/modem en aan de andere kant van die kabel een (goedkope) switch plaatsen. Die switch regelt de traffic correct en creëert meerdere poorten zonder collision- of duplexproblemen.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:25

Kheos

FP ProMod
@IJzerboot
Deze ben je dan maar aan het negeren?
FredvZ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:55:
Wat bedoel je met "de printer niet via IP bereiken". Je zegt dat het werkt, dus komen er prints uit de printer? Is de printer wellicht ingesteld als wifi printer? of bluetooth printer? of wordt gebruik gemaakt van de direct-print optie?
FredvZ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:46:
Wat is "via IP bereiken"? Probeer je te pingen? Probeer je een webpagina op te vragen in de browser? Probeer je de printer met het IP adres toe te voegen in het configuratiescherm?
Ben(V) schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:16:
Tja en wat betekent "Ik kan de printer niet via IP bereiken", terwijl je wel kunt printen.
Printen gaat meestal ook via IP.

Acties:
  • Beste antwoord

• Prisma16
  • Niet online
Fox3214 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:50:

...
Heldere uitleg @Fox3214, dat de printer bij TS in praktijk wel lijkt te werken kan komen omdat een printer een realtief langzaam apparaat is. Veel fouten in de data-overdracht kunnen daardoor minder opvallen. Maar dat de printer geen eenduidig IP-adres krijgt is te verklaren omdat de DHCP-server in de router niet goed raad weet met de adrressering van twee parallel geschakelde gebruikers op één poort.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of de printer blokkeert icmp requests... Gelukkig is de situatie en de hardware glashelder uitgelegd. :)

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 27-12-2025 12:34 ]

• laurens0619
  • Laatst online: 17:24
IJzerboot schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:34:
[...]

Heb je hier visueel zicht op?
Zit er niet stiekem toch een switch verstopt achter die kast?

Overigens simpel te testen:
- trek je printer, superwifi en tv eruit

Geeft de experiabox nog steeds een link op die poort? Dan zit er een switch

CISSP! Drop your encryption keys!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:00

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[Afbeelding]

Alternatieve oplossing gebaseerd op dit tekeningetje, en zonder breekwerk, switch of nieuwe kabel trekken:

1. Schoonvader van @IJzerboot koopt een extra Super Wifi-accesspunt bij KPN (zo'n schoteltje waarvan hij er dus al minimaal één heeft)
2. Het nieuwe Super Wifi-punt komt pal naast de KPN modem/router te staan en wordt met een nieuwe, korte UTP-kabel met die router verbonden
3. Het nieuwe Super Wifi-punt wordt het hoofdpunt
4. Het oude/bestaande Super Wifi-punt blijft staan waar hij staat, en verbindt nu draadloos met het nieuwe Super Wifi-punt die bij de modem/router staat. De ethernetkabel waarmee het bestaande Super Wifi-punt momenteel aan de modem/router hangt, moet aan de zijde van het Super Wifi-punt afgekoppeld worden (SW-punt blijft draadloos verbonden)
5. Printer kan met een volwaardige UTP-kabel op het Super Wifi-punt aangesloten blijven indien gewenst*
6. TV kan aangesloten blijven op de kabel die er ligt.

Dan is het voor nu klaar.

Advies blijft om de liggende kabel te vervangen, want zo'n gehobby'de kabel is vragen om problemen.

* ik lees tussen de regels door dat de printer over wifi beschikt - dat kan natuurlijk ook

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:48
Als ik even een tip mag geven; Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Kan je een paar foto's nemen van de huidige situatie en een schets van hoe het er volgens jou uit ziet?

Als de kabel opgesplitst is moet je dat toch makkelijk herkennen aan dat er in beide RJ45 connectoren maar 4 aders zijn aangesloten?

Edit: Weet je het model van de printer? Dan kunnen we ook even meekijken. Misschien is het wel een model dat geen webserver draaien heeft om instellingen aan te passen maar gewoon print zonder poespas?

[ Voor 24% gewijzigd door Asterion op 28-12-2025 12:38 ]

• Ben(V)
Je kunt een netwerkkabel die geschikt is voor 1 Gbps splitsen in twee verbindingen van 100Mbps door de acht aderparen die 1Gbps nodig heeft op te splitsen in 2x 4 aderparen (4 aderparen is voldoende voor 100Mbps).

Maar dan werkt alles achter die split op 100Mbps, dus ook de tv en die AP.
Dat verklaart niet de stelling dat de printer niet bereikbaar is via IP wat nog steeds door TS niet verduidelijk is.
Het verklaart wel waarom die printer zo traag is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• remco_k
  • Laatst online: 17:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:16:
Het verklaart wel waarom die printer zo traag is.
100Mbps is meer dan zat voor een beetje printen. Waarmee ik probeer te zeggen dat als dat traag verloopt, dat dat waarschijnlijk een andere oorzaak kent.

Alles kan stuk.

• Ben(V)
100Mbps is voor drie regels tekst printen voldoende, maar voor plaatjes en foto's is het niet meer vooruit te branden op 100Mbps.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:25:
100Mbps is voor drie regels tekst printen voldoende, maar voor plaatjes en foto's is het niet meer vooruit te branden op 100Mbps.
100 Mbps is echt geen bottleneck bij het afdrukken van foto's, overdrijven is ook een kunst.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Ben(V)
Print maar eens een foto naar een printer bestand, dan zie je wel hoeveel data dat wordt.

• Prisma16
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:49:
Print maar eens een foto naar een printer bestand, dan zie je wel hoeveel data dat wordt.
Dan zit je op 2 tot 5 MB per pagina. Bij 20 pagina's per minuut, dat is een sneller printer, is dat dus in de orde van 1MBs. Dat kan door ieder kabeltje.

• IJzerboot
[Afbeelding]

Dit plaatje beschrijft precies wat er aan de hand is. 1 router poort wordt gebruikt, met 1 lan kabel (8 aders) die de muur ingaat.
Daarna gesplitst naar 2 connectoren (er zou een dubbel LAN contactoos in de muur zitten, normaal sluit je die aan met 2 (8 aders) LAN kabels, maar hier gaat er maar 1 kabel in.

Het gaat hier dus niet om die truc om een LAnkabel met 8 aders te splitsen in 2x4. Dan moet je nl beide zijden splitsen en hier is maar 1 zijde gesplitst.

Deze LAN contactdoos zit achter een vaste meubelkast, er zit geen switch, er zit geen stroom achter de kast. Er loopt ook geen stroomkabel heen, niks.

Één LANkabel gaat dan naar de TV ontvanger, andere naar de LAN1 van de superwifi, de LAN2 van deze superwifi naar een HP laserjet colorpro. De printer is niet via bluetooth verbonden, maar alleen via de kabel. Wifi is ook niet ingesteld. Dus het moet ook wel via de kabel komen. Het viel me op omdat ik de HP webpagina (EWS) niet kon vinden. maar na minuten langer wachten dan normaal bij een HP kwam de pagina er toch uit.

Dat een switch beter is snap ik maar als het werkt ga ik die kast niet van de muur trekken. Maar ik zou zelf niet eens weten hoe ik dit uberhaupt aan zou moeten leggen. Vreemd is het.

Ik snap nu dat door deze constructie de printer erg lang duurt over het beginnen met printen.
Prisma16 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:08:
[...]
Dit verklaart veel, daarmee is de case denk ik ook wel duidelijk en afgerond.
Zolang het werkt doe ik er niks aan, als dat niet zo meer is dan gaat de kast van de muur en pas ik de situatie wel aan.

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:50
Dan lijkt het erop dat beide lanaansluitngen parallel zijn aangesloten, en niet gesplit. (dan zou nml het modem de splitsing moeten uitvoeren, en dat doen ze niet)
Parallel was gebruikelijk bij telefonie en ISDN aansluitingen, dus heel vreemd is het niet.
Om dit te testen kun je het volgende doen:
Haal de TV en Wifi los: dan zou er geen lampje op het modem moeten branden bij de connector
Sluit de TV aan: het lampje op het modem gaat aan
Haal de TV er weer af, en sluit de Wifi aan op de andere kabel: het lampje gaat weer aan.

Als dit het geval is, dan krijg je het beter werkend als je één van de splitkabels gebruikt en die aansluit op een kleine switch. Daarop sluit je dan weer de TV en de Wifi aan.
Je hebt dan nog wel een losse lankabel die je niet meer gebruikt (en deze zit parasitair op de kabel en zorgt dus voor wat extra storing)

• Prisma16
  • Niet online
IJzerboot schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:59:
[...]

Zolang het werkt doe ik er niks aan, als dat niet zo meer is dan gaat de kast van de muur en pas ik de situatie wel aan.
Precies, een tweaker wil weten hoe iets wel/niet werkt. En als het werkt, lekker zo laten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roHA0Qg4kdQg9VfvemTAO5Sd4x8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/OxXfLXrUCAR4vm9sSVClNRjq.webp?f=user_large

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:00
IJzerboot schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:59:
[...]

Dit plaatje beschrijft precies wat er aan de hand is. 1 router poort wordt gebruikt, met 1 lan kabel (8 aders) die de muur ingaat.
Daarna gesplitst naar 2 connectoren (er zou een dubbel LAN contactoos in de muur zitten, normaal sluit je die aan met 2 (8 aders) LAN kabels, maar hier gaat er maar 1 kabel in.

Het gaat hier dus niet om die truc om een LAnkabel met 8 aders te splitsen in 2x4. Dan moet je nl beide zijden splitsen en hier is maar 1 zijde gesplitst.

Deze LAN contactdoos zit achter een vaste meubelkast, er zit geen switch, er zit geen stroom achter de kast. Er loopt ook geen stroomkabel heen, niks.

Één LANkabel gaat dan naar de TV ontvanger, andere naar de LAN1 van de superwifi, de LAN2 van deze superwifi naar een HP laserjet colorpro. De printer is niet via bluetooth verbonden, maar alleen via de kabel. Wifi is ook niet ingesteld. Dus het moet ook wel via de kabel komen. Het viel me op omdat ik de HP webpagina (EWS) niet kon vinden. maar na minuten langer wachten dan normaal bij een HP kwam de pagina er toch uit.

Dat een switch beter is snap ik maar als het werkt ga ik die kast niet van de muur trekken. Maar ik zou zelf niet eens weten hoe ik dit uberhaupt aan zou moeten leggen. Vreemd is het.

Ik snap nu dat door deze constructie de printer erg lang duurt over het beginnen met printen.

[...]

Openstaande vraag als gevolg van dit verhaal is of die AP op deze manier wel iets gaat toevoegen want die gaat ook last hebben van deze constructie. Er is een redelijke kans dat hij nu averechts werkt omdat de backhaul (verbinding naast vaste internet) abnormaal is ingericht.

Gelukkig vrij eenvoudig vast te stellen, installeer speedtest app op je telefoon en ga naast het ap staan en kijk wat je haalt. Zet daarna dat punt even uit en je hebt je antwoord.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• laurens0619
Mwoa ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven. Over deze gesplitte kabel kun je wel tv kijken? Lijkt mij vreemd

Ik zal echt eerst de eerder voorgestelde link testen doen om meer inzicht te krijgen

• remco_k

remco_k

zoals gezegd verbaas ik me dat het uberhaupt werkt want normaal gesproken gebruik je een volledige LAN kabel voor elk aparaat..
Weten we nu dan zeker dat die ene routerpoort dan dus 100% parallel op 2 UTP aansluitingen is gepatched, als in: pootje 1 tm 8 parallel op beide utp poorten?
Dat is echt verbazingwekkend dat dat werkt zeg, met 2 aangesloten apparaten.

Een snelle check is dat als je één van de 2 aansluit en die een gigabit link heeft (tv's zijn vaak 100Mbps), en de link komt op als 1 Gpbs, dan zijn er 8 aders verbonden. Is dat dan ook zo bij het 2e UTP poortje, dan zijn daar ook 8 aders verbonden. En ter validatie even checken of bij beide gevallen het link lampje van die ene routerpoort gaat branden, maar ook uitgaat als er niets aan is gesloten. Dan heb je het hele verhaal dubbel gechecked.

Wat je dan nog kan doen om het wél goed te maken zonder kabel opnieuw trekken, wat je zelf ook al voorsteld: één van die parallel aangesloten UTP aansluitingen niet meer gebruiken/tape erop. En in de ander dan een Y-split doen die wel volgens 2 aderparen per utp aansluiting naar 2 utp aansluitingen splitst (daarmee max 100Mbps per aansluiting).
Datzelfde doe je ook bij die aansluiting bij je router, de aansluiting splitsen naar 2 utp aansluitingen, elk 2 aderparen. Dan heb je het vreemde parallel aansluit verhaal in ieder geval eruit gehaald op een eenvoudige manier en zit het dan in ieder geval beter dan dat het nu zit. Mogelijk ook beter werkend. Hoeveel die parallele aansluiting nog steeds kan zorgen voor data fouten ivm het ontbreken van de juistebalans bij de aderparen.

Check ook even of die lan poort van de wifi, waar de printer aan hangt, of deze in switch mode staat (en dus niet in router mode ofzo, met weer een eigen dns en dhcp server e.d.). Ik ken die kpn superwifi dingen niet, dus misschien kunnen ze dat niet eens, maar controleren is wel even handig. Lijkt mij dat het hele ding als switch moet opereren, niet als router.

Alles kan stuk.

• laurens0619
Andere hypothese:

Tv ontvanger zit op wifi, kabel zit niet aangesloten achter de kast

• remco_k

remco_k

Kan ook. Daarom stel ik ook voor om die dubbelcheck te doen. Dan kom je daar achter.

Alles kan stuk.

• laurens0619
Ja helemaal eens, had ik ook al eerder op gehint. geen idee waarom ts dat nog niet heeft gedaan, kleine moeite

• Frank-61
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-01 15:30
Ik heb op mijn netwerk meerdere switch zitten werken allemaal perfect.
Gewoon even bij de action kijken voor nog geen 10 euro een TP-link
Werken ook perfect

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-01 11:39
Dus je hebt in de router gecheckt in de lijst met connected devices of allebei de apparaten een IP adres hebben (als ze ook allebei aanstaan?)

Vaak kan je dan ook zien of ze draadloos of bedraad verbonden zijn.

Hebben ze netjes een IP adres dat verschillend is, dan heb je eigenlijk gewoon geen probleem.

• IJzerboot
Schoonvader woont meer dan een uur rijden dus ik kom daar niet elke dag.. dus dank voor de tips maar het duurt even voordat ik er weer ben..

• IJzerboot
OK mensen, update.

De router gaf enige vreemde data (het is een KPN Box12), zoals dat 2 mobiele telefoons volgens de webpagina van de modem een LAN verbinding zouden hebben ipv wifi. Geen idee hoe dat komt maar maakt verder niet uit.

De HP Color Laser 150nw bleek wel een eigen IP adres te krijgen en het lukte om via dat IP adres in te loggen alhoewel het traag gaat (100Mb verbinding maar dat is normaal). Geen idee waarom het zo traag werkte maar het werkt iig.

Na het lostrekken van wat kabels en checken bleek dat de TV box signaal kreeg via het WIFI punt en de kabel dus loos was, dus niet aangesloten. Dus wifi van router naar wifipunt, daarna LAN van wifi punt naar TV decoder. Uiteindelijk blijkt er wel een 2e kabel te zijn in diezelfde buis, die gaan we opnieuw een connector aanknijpen en aansluiten.

Dank voor het meedenken, vraag opgelost!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

IJzerboot schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:40:
OK mensen, update.

De router gaf enige vreemde data (het is een KPN Box12), zoals dat 2 mobiele telefoons volgens de webpagina van de modem een LAN verbinding zouden hebben ipv wifi. Geen idee hoe dat komt maar maakt verder niet uit.

De HP Color Laser 150nw bleek wel een eigen IP adres te krijgen en het lukte om via dat IP adres in te loggen alhoewel het traag gaat (100Mb verbinding maar dat is normaal). Geen idee waarom het zo traag werkte maar het werkt iig.

Na het lostrekken van wat kabels en checken bleek dat de TV box signaal kreeg via het WIFI punt en de kabel dus loos was, dus niet aangesloten. Dus wifi van router naar wifipunt, daarna LAN van wifi punt naar TV decoder. Uiteindelijk blijkt er wel een 2e kabel te zijn in diezelfde buis, die gaan we opnieuw een connector aanknijpen en aansluiten.

Dank voor het meedenken, vraag opgelost!
Komt 'ie nú mee..... :9

Kijk voor de grap eens in de systemsettings van je "Box12" of er inmiddels een update klaar staat voor je. Dat specifieke type wordt sinds iets meer dan een week of twee geleden van de V12.C.25.08.16 update voorzien welke o.a. dit soort LLDP issues moet gaan verhelpen.

https://community.kpn.com...are-v12-c-25-08-16-643765

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• laurens0619
Mooi dat je nog een update plaatst :)

Als ik het goed begrijp:
- experiabox naar superwifi: draadloos
- superwifi maar tv decoder: utp
- printer: directe kabel naar experiabox (?)

Als de tv in multicast staat en via de draadloos verbonden superwifi loopt dan kost je dat best veel airtime en gaat alles traag.

Tv in unicast mode gaat wss al heel veel oplossen in deze setup maar beste is natuurlijk de superwifi bekabeld aansluiten wat je van plan bent. Kabel omsteken van printer naar superwifi en de printer draadloos maken zou al genoeg moeten zijn. Extra kabel gebruiken is mooi maar hoeft niet perse

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 03-01-2026 08:50 ]

• IJzerboot
laurens0619 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 06:59:
Mooi dat je nog een update plaatst :)

Als ik het goed begrijp:
Dank en goed begrepen!
Will_M schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:52:
[...]

Kijk voor de grap eens in de systemsettings van je "Box12" of er inmiddels een update klaar staat voor je. Dat specifieke type wordt sinds iets meer dan een week of twee geleden van de V12.C.25.08.16 update voorzien welke o.a. dit soort LLDP issues moet gaan verhelpen.

https://community.kpn.com...are-v12-c-25-08-16-643765
Dank voor de tip, ga ik doen!

• FredvZ
IJzerboot schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:40:
Als die telefoons verbonden zijn met het extra wifi-punt dan klopt dat.
Uiteindelijk blijkt er wel een 2e kabel te zijn in diezelfde buis, die gaan we opnieuw een connector aanknijpen en aansluiten.
Don't fix if it ain't broken.

Pagina: 1