Co2 waardes in huis ineens hoger sinds 1.5 maand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai al enkele jaren een Aranet4 Co2 sensor in mijn huiskamer.
Ik heb een CV ketel op gas en een gas kookplaat.
In de eerste week van novemberhoorde ik ineens een piep. Dit bleek de sensor te zijn die over de 1400 ppm was geschoten.
Sinds die dag gaat de sensor regelmatig over de 1400 heen. Terwijl voorheen de max zo goed als altijd onder de 1200 ppm bleef.

Het grote probleem is dat de CO2 waarde ook omhoog schiet als er niemand thuis is. of zelfs midden in de nacht.
Er zijn een paar keer per dag uitschieters van +500ppm binnen een half uur.

Een voorbeeld van gisteren, er was niemand aanwezig en toch schoot de CO2 waarde over de 1500ppm heen.
Daarna zodra ik thuis was de sensor buiten gezet om te kijken of die zakte naar 400ppm.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i62opjk7GF-uRP6xr0jYgeqsoYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNPeEE6hijAr476SujQuYFMB.png?f=fotoalbum_large

Hier het overzicht van 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdP5DnDfgcSDuyZbMMF5c_E8yzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJl39wlKs5YnWTJEQvknDjYz.png?f=fotoalbum_large

ter vergelijking met 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe-_qMSlIEYFCC0xQQY4WtigtVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3NV8CKWBucLgbezvCMPN3OR.png?f=fotoalbum_large

Er zijn nog steeds af en toe dagen dat het gewoon "werkt" zoals verwacht
DIt voorbeeld niemand thuis tot een uur of 16.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRqAsRyHRP4jonXcc_-YzmiFtWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNCz0NOWTnJKPvJzBWhHGjam.png?f=fotoalbum_large

In mijn leefwijze is niet veranderd in de jaren.
Er staan altijd 2 ramen op kierstand. Voor en na dat de problemen begonnen.
Kanttekening: toen het allemaal begon ben ik naturlijk op onderzoek gegaan en verdacht als eerste de CV ketel want dat is de enige bron van verbranding. Daar bleek toen het expansievat kapot te zijn. Ding vervangen maar problemen waren niet weg.
Als ik extra ramen open zet dan zakt de waarde ook weer snel genoeg naar een acceptabele waarde.

Inmiddels als geprobeerd:
- CV ketel voor 3 dagen uit gehad.
- CV ketel voor 1 dag continu laten branden.
- Huis helemaal doorluchten totdat de sensor -+ 400 ppm was.
- Sensor verplaatst naar een andere locatie in de huiskamer

Inmiddels ben ik helemaal door mijn ideeen heen waar dit issue aan kan liggen. Vandaag de vraag:
Wat nu te doen en hoe nu verder?

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CO2 sensoren driften, grote kans dat je sensor gewoon een hogere waarde meet dan daadwerkelijk het geval.
Uit de handleiding:
General recommendation is to calibrate Aranet4 device once every year, but more often if it is used in dusty environments. During the manual calibration the Aranet4 device must be exposed to fresh air (about 420 ppm of CO² ) and the environment should be stable (not changing). Maintain a distance of at least 1 meter from the device during the calibration process.
Een keertje handmatig hereiken dus, grote kans dat de waarde dan flink zakt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Maar hij zegt dat de sensor bij plaatsing buiten netjes terugzakt naar 400 ppm. Ik zou dan niet zomaar de boel gaan kalibreren, want wie zegt dat de lucht buiten ~420ppm is? Misschien is het wel net 500 of 600 ppm op het moment dat jij je kalibratie doet...

Heb je de firmware al eens bijgewerkt via de Aranet app?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:01:
Maar hij zegt dat de sensor bij plaatsing buiten netjes terugzakt naar 400 ppm. Ik zou dan niet zomaar de boel gaan kalibreren, want wie zegt dat de lucht buiten ~420ppm is? Misschien is het wel net 500 of 600 ppm op het moment dat jij je kalibratie doet...

De handleiding zegt letterlijk dat je 'm ieder jaar moet kalibreren, dus als TS dat nooit heeft gedaan is dat wel de eerste stap.
Is toch allemaal relatief, als je 'm buiten kalibreert en weer naar binnen brengt weet je hoe het er binnen aan toe is. Handleiding netjes volgen lijkt mij echt wel de eerste stap in troubleshooten hiervan.

• Gratje
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:01:

Firmware is up to date.
Sensor is nadat alle issues begonnen opnieuw gecalibreerd. Geen verschil tov de fabriekscalibratie.
Maar wel of niet gecalibreerd. De waardes schieten toch nog omhoog.
Ik neig er bijna aan om nog een sensor te halen of te bouwen om te kijken of die hetzelfde reageerd.
Maar een Senseair S11 (Sunrise) sensor is in NL amper te verkrijgen. Of uitwijken naar de mindere S8 of S88.

[ Voor 20% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 14:18 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gratje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:54:
Inmiddels als geprobeerd:
- CV ketel voor 3 dagen uit gehad.
- CV ketel voor 1 dag continu laten branden.
En wat was daar het resultaat van?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Gratje
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:42:
[...]

En wat was daar het resultaat van?
Absoluut geen verschil.
Co2 waarde ging nog steeds omhoog als er niemand thuis was.
Vanochtend toevallig nog eens geprobeerd de CV geforceerd aan te zetten van 10 tot 12.
Toen daalde de waarde zelfs terwijl ik thuis was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB1dmIQvnLFcejm26863_kepb-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQnSb82waBGNAdqHXdpEXdFY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 15:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Houtkachels in de wijk?

• Juup
  • Niet online
Of een kleine warmte-krachtcentrale in de buurt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• Gratje
  • Niet online
Ja wel een enkele, maar die stonden niet aan begin november. En die branden ook niet om 2 uur in de nacht.

Nee geen warmte-krachtcentrale in de wijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 15:50 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Bovendien, houtkachels in buurt zouden ook buiten CO2 waardes verhogen- en daar zakt hij netjes naar 400.
Dus er moet binnen iets aan de hand zijn...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
In de winter is het CO2 gehalte van de lucht sowieso iets hoger omdat de blaadjes dan van de bomen zijn gevallen.
Verder kan je sensor helemaal niet naar 400 zakken omdat het wereldwijde CO2 niveau momenteel 426 (en stijgende) is.
Dat verklaart echter nog niet de hoge waardes die je nu meet. Ik zou er toch 'ns een nieuwe sensor bij zetten, misschien is de huidige wel aan het eind van z'n latijn.
Houtkachels kunnen het plaatselijke CO2 niveau niet verhogen, wel de hoeveelheid fijnstof. Wanneer je een meter hebt die de CO2 afleidt van de hoeveelheid fijnstof dan kan het effect hebben op de meting, maar dan meet je in feite iets anders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gratje
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:11:
In de winter is het CO2 gehalte van de lucht sowieso iets hoger omdat de blaadjes dan van de bomen zijn gevallen.
Verder kan je sensor helemaal niet naar 400 zakken omdat het wereldwijde CO2 niveau momenteel 426 (en stijgende) is.
Dat verklaart echter nog niet de hoge waardes die je nu meet. Ik zou er toch 'ns een nieuwe sensor bij zetten, misschien is de huidige wel aan het eind van z'n latijn.
Houtkachels kunnen het plaatselijke CO2 niveau niet verhogen, wel de hoeveelheid fijnstof. Wanneer je een meter hebt die de CO2 afleidt van de hoeveelheid fijnstof dan kan het effect hebben op de meting, maar dan meet je in feite iets anders.
Ik snap dat het in de winter iets hoger is, Maar vorig jaar winter waren het niet zo'n hoge metingen.
Na calibratie gaf die buiten 429 ppm aan.
Zou toch wel triest zijn als een Aranet4 van 2023 nu al het loodje heeft gelegd.
En antuurlijk maar 1 jaar garantie, want je kan 1 jaar bijkopen.
Ik zal er toch maar een S88 bij gaan hangen (omdat die een stuk goedkoper zijn dan de S11) En kijken wat die aangeeft.
Benieuwd of ik eigelijk gewoon de S11 die er nu in zit gewoon kan vervangen....mits ik er eentje aan kan komen.

Bedankt voor alle input in ieder geval.
As we speak staat de meter op 1980ppm :S

[ Voor 4% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 17:16 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:34
Er van uitgaande dat de meter OK is, Is het een idee om de meter eens in een aantal andere ruimtes in de woning te zetten om te kijken of je zo de locatie kan vinden waar eventueel de CO2 stijging het meest merkbaar is?

• Soldaatje
  • Niet online
Interessant topic. Ik heb ook een CO2 meter van Trotec en die geeft opeens ook hogere waarden aan, ik heb de ventilatie hoger moeten zetten om onder de 900 ppm te komen. Zou het met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben, deze is namelijk vrij laag door de koude oostenwind, dat dit invloed heeft op het meetresultaat?

• Yaksa
Soldaatje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:54:
Zou het met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben, deze is namelijk vrij laag door de koude oostenwind, dat dit invloed heeft op het meetresultaat?
Nee, alhoewel de luchtvochtigheid indirect wel een rol speelt in de hoeveelheid CO2 (doordat water de groeisnelheid van planten beïnvloedt) kun je rustig aannemen dat dit op dit moment niet speelt in Nederland. CO2 bindt zich niet aan waterdamp en komt ook niet vrij bij het ontbreken ervan.
Ter info, dit grafiekje geeft de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer van afgelopen jaar weer. Seizoensinvloeden veroorzaken de (beperkte) schommelingen. Aangezien het meestal wel ergens waait is dat CO2 niveau in een gegeven week over de hele wereldbol min of meer gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP83lf3EOxB-wmUWmu4QZnSuzUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIMX9JUqfrHmd0cJq6eB5d5k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Yaksa op 26-12-2025 18:59 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25
Je hebt niet een hond of kat in huis die sinds een paar maanden dicht bij de sensor is gaan slapen?

Spel en typfouten voorbehouden

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42
Yaksa schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:11:
Betaalbare CO2 meters zijn relatieve sensoren, ze meten dus enkel de verandering in CO2 gehalte maar meten niet hoe hoog de absolute waarde is. Daarom moeten ze ook regelmatig blootgesteld worden aan buitenlucht waardes om gecalibreerd te worden. De meeste CO2 meters hebben 400ppm als laagst mogelijke waarde geprogrammeerd waardoor ze dus structureel 26ppm te laag aangeven.

Als een CO2 meter kapot is kan deze dus nog steeds naar 400 zakken. Ik zou in verschillende ruimtes testen of vergelijken met een andere CO2 meter als je die hebt of kunt lenen, dan weet je of je meter nog goed is en kun je verder gaan zoeken.

• Juup
  • Niet online
Steek die CO₂ meter eens in de kelder of kruipruimte, wat is de waarde daar?
En op zolder?
In welke kamer is de waarde het hoogst (ramen eerst een tijdje dicht houden)?

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 19:05
heel andere as;

-IS- er niemand thuis, of -zou- er niemand thuis moeten zijn?
Onze Co2 gaat stevig omhoog als het erg gezellig is in de slaapkamer.

Als er echt niemand is, dan is je sensor wappie of er ligt inderdaad een hond, kat, rat naast die sensor te blazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tasma op 27-12-2025 11:05 ]

• Gratje
  • Niet online
Inmiddels wat bluetooth proxies in huis gezet zodat de Aranet4 verplaatst kan worden in het huis zonder verbinding met Home Assistant te verliezen.
Gisteren de sensor verplaatst maar bluetooth viel weg.
Rond 19.15 uur toch maar een extra raam open gezet in de huiskamer en de waardes zakte naar beneden. van 1200 naar 600. Daarna raam weer dicht gedaan. Waarde liep in 1.5 uur weer op naar 1200.

En vanochtend ook weer ineens een piek omhoog rond 8 uur en gaat nog steeds omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZoBTegWkItk4E12_t0vT5dTiwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJr6yvW2c4SQUiECk4UREkNr.png?f=fotoalbum_large

Extra S88 sensor besteld. die word maandag als het goed is geinstalleerd.
In mijn ogen lijkt de Aranet4 nog steeds naar behoren te werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Gratje op 27-12-2025 11:28 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47
Weet je je luchtvochtigheid? Boven de 85% (wat mega veel is binnen) kan de aranet rare waarden geven.

Iets veranderd bij jou of je buren (zonnepanelen oid)?

Aranet4 is not waterproof, do not use it in high humidity environments (greater than 85%).
Do not leave Aranet4 in direct sunlight.
Do not expose Aranet4 to strong electromagnetic fields.

[ Voor 55% gewijzigd door FitTiv op 27-12-2025 11:57 ]

• Gratje
  • Niet online
Geen veranderingen in de buurt.
luchtvochtigheid zit rond de 40-50% geen pieken, nooit in de zon gestaan. Gewoon netjes op de kast.

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:09
En heb je al eens in de buurt van je CV ketel gemeten? Daar kan bij een probleem in de ketel zitten, of in afvoer naar buiten ook een probleem zitten. Vanaf november is de buitentempratuur natuurlijk omlaag gegaan (daarmee meer warmteverlies en werk voor de CV ketel), en met de vorst van de afgelopen dagen, heb je ongetwijfeld dat de CV frequenter aanslaat.

• Yaksa
petervandenberg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:15:
En heb je al eens in de buurt van je CV ketel gemeten? Daar kan bij een probleem in de ketel zitten, of in afvoer naar buiten ook een probleem zitten. Vanaf november is de buitentempratuur natuurlijk omlaag gegaan (daarmee meer warmteverlies en werk voor de CV ketel), en met de vorst van de afgelopen dagen, heb je ongetwijfeld dat de CV frequenter aanslaat.
TS heeft al diverse situaties met CV uit en aan gemeten, zie de topicstart.

• enchion
  • Niet online
Riolering/WC/Douche ???

Bubbelt het water in de afvoer, hoor je het af en toe ploppen.

Mensen in je omgeving doen alle ramen dicht, zetten de kachel aan, lucht zet uit, kan niet via open raam naar buiten dus zoekt een weg door de water afvoer ? En jij krijgt het naar binnen.

Andere logica, riolering koelt af, creeert onderdruk, zuigt het water uit je zwanenhals, waarna de lucht van de riolering de ruimte binnenkomt.

[ Voor 71% gewijzigd door enchion op 27-12-2025 16:10 ]

How do you save a random generator ?

• ThinkPad
Ook geen fancy keukenkraan met bubbels geïnstalleerd waarvan de CO₂ cilinder lekt? :p

• Yaksa
ThinkPad schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:29:
Ook geen fancy keukenkraan met bubbels geïnstalleerd waarvan de CO₂ cilinder lekt? :p
Of een aquarium met CO2 toevoeging, kan ook nog :Y

• Gratje
  • Niet online
enchion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:54:
Riolering/WC/Douche ???

Bubbelt het water in de afvoer, hoor je het af en toe ploppen.

Mensen in je omgeving doen alle ramen dicht, zetten de kachel aan, lucht zet uit, kan niet via open raam naar buiten dus zoekt een weg door de water afvoer ? En jij krijgt het naar binnen.

Andere logica, riolering koelt af, creeert onderdruk, zuigt het water uit je zwanenhals, waarna de lucht van de riolering de ruimte binnenkomt.
Helaas geen van alle opties. Er is een afvoer die is afgedopt omdat die niet meer gebruikt word. Maar ook daar was de zwanenhals nog gewoon netjes gevuld met water.
Geen bubbels in de afvoer te horen.
Kan ook niet echt een logica in tijd vinden wanneer de waardes omhoog schieten.
Soms in de ochtend als er niemand thuis is, of midden in de nacht.

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-02 20:57
Gaslek? Draai eens voor de grap je gastoevoer dicht voor je gaat slapen. Die sensoren willen ook nog wel eens trippen op andere gassen.

[ Voor 30% gewijzigd door WhatsMyUsername op 27-12-2025 23:31 ]

• voidjump
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08-02 20:50
Ik zou de temperatuur eens naast de ppm waarde plotten.
Vaak is er een sterke temperatuurafhankelijkheid.

• voidjump
Nog een ander idee. Kan het zijn dat er iets goed aan het roesten is?

• franssie
  • Laatst online: 23:44

franssie

Save the albatross

voidjump schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:18:
Nog een ander idee. Kan het zijn dat er iets goed aan het roesten is?
Dat is wel super creatief - maar niet onmogelijk.
Zal eens kijken of ik zo een handwarmer heb op basis van ijzerpoeder, kijken wat dat doet :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• voidjump
Ohnee, zit te denken roesten bind alleen aan zuurstof. Creeert geen CO2 natuurlijk.

Zou het kunnen dat er lucht uit het riool gezogen wordt door negatieve druk? Ergens een zwanenhals die aan het lekken is of droog staat ofzo?

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:33
Sensor moet geijkt worden, en is waarschijnlijk aan vervanging toe. TS heeft tot nu toe enkel het nulpunt gecontroleerd.

Engineering

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011

Kheos

FP ProMod
Gratje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:14:
[...]
Ik snap dat het in de winter iets hoger is, Maar vorig jaar winter waren het niet zo'n hoge metingen.
Na calibratie gaf die buiten 429 ppm aan.
het is niet dat je vorig jaar je huis meer hebt verlucht door de ramen meer open te zetten en dat je dat nu door de koude minder doet?

• Gratje
  • Niet online
Tupolev schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:56:
Sensor moet geijkt worden, en is waarschijnlijk aan vervanging toe. TS heeft tot nu toe enkel het nulpunt gecontroleerd.
Sensor hoort volgens de datasheet 15 jaar mee te gaan. Deze is van 2023.
Wat bedoel je met geijkt worden?

Ik heb inmiddels een S88 aan de praat en staat ernaast te draaien.
Die lijkt nog wel even gecalibreerd te moeten worden want die begon 400ppm hoger dan de Aranet4.
Dat gaan we morgen even doen.
Ook al is die lager. Deze zou gelijk op en af moeten gaan met de aranet4.

temperatuur vs co2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8BF-5EV7_8DQQJ9USSD8n7SYLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctvVvdNuAEHbZAcYRJyphFqc.png?f=fotoalbum_large
Kheos schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:21:
[...]

het is niet dat je vorig jaar je huis meer hebt verlucht door de ramen meer open te zetten en dat je dat nu door de koude minder doet?
Nee absoluut geen veranderingen, zelfde raampjes open. etc etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Gratje op 29-12-2025 22:06 ]

• Yaksa
Die sensor leeft korter naarmate er veel / korter op elkaar een meting doorgegeven moet worden.
Wat is de interval van de meetpunten?

• Gratje
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:06:
Die sensor leeft korter naarmate er veel / korter op elkaar een meting doorgegeven moet worden.
Wat is de interval van de meetpunten?
Voorheen heeft ie altijd op 5 minuten gestaan. Sinds de issues begonnen is die naar 1 minuut gezet. Puur om meer datapunten te krijgen.

En als die langzaam aan slechter zou worden verwacht ik niet van de een op andere dag zo'n grote veranderingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gratje op 29-12-2025 22:08 ]

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Heeft de aranet een automatische calibratie? Vaak zit er in dit soort sensoren een mechanische dat de laagste meetwaarde over een periode van X tijd gelijkgesteld word aan 400ppm. Als je dan nooit zulke lage niveaus in huis hebt krijg je altijd een te lage meetwaarde. Als je dan nu af en toe wel tot 400ppm daalt lijkt het alsof je meer CO2 hebt, terwijl de pieken even hoog zijn?
Tenminste, ik heb het idee dat ik daar wel wat last van gehad heb (met een ander model CO2 sensor).

Maar gezien hoe jij lijkt te calibreren (op zelf gekozen momenten?) kan ik me ook niet voorstellen dat dat het is... Ik zou eens beginnen met de S88 resultaten vergelijken met wat je nu krijgt, dat is een fantastische stap.

• Yaksa
Volgens mij is 5 minuten al veel te veel. CO2 bouwt zich vrij langzaam op, 4 x per uur zou ook al genoeg moeten zijn om een goed beeld te krijgen. Meer datapunten geeft ook meer ruis en de sensor (en het fannetje) slijt sneller.

• Gratje
  • Niet online
VVVJeroen schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:13:
Heeft de aranet een automatische calibratie? Vaak zit er in dit soort sensoren een mechanische dat de laagste meetwaarde over een periode van X tijd gelijkgesteld word aan 400ppm. Als je dan nooit zulke lage niveaus in huis hebt krijg je altijd een te lage meetwaarde. Als je dan nu af en toe wel tot 400ppm daalt lijkt het alsof je meer CO2 hebt, terwijl de pieken even hoog zijn?
Tenminste, ik heb het idee dat ik daar wel wat last van gehad heb (met een ander model CO2 sensor).

Maar gezien hoe jij lijkt te calibreren (op zelf gekozen momenten?) kan ik me ook niet voorstellen dat dat het is... Ik zou eens beginnen met de S88 resultaten vergelijken met wat je nu krijgt, dat is een fantastische stap.
De Aranet4 heeft een auto calibratie. Maar staan standaard uit. Aan/uit te zetten met een dipswitch. (hier dus ook uit)
Hun adviseren gewoon 1 keer per jaar dat ding buiten te zetten en te calibreren.
Yaksa schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:15:
Volgens mij is 5 minuten al veel te veel. CO2 bouwt zich vrij langzaam op, 4 x per uur zou ook al genoeg moeten zijn om een goed beeld te krijgen. Meer datapunten geeft ook meer ruis en de sensor (en het fannetje) slijt sneller.
Denk dat je in de war bent met een PM2.5 sensor. een Co2 sensor heeft geen ventilator erin.
10 minuten is de maximum waarde die je bij Aranet in kan stellen. En standaard is 5 minuten.

[ Voor 19% gewijzigd door Gratje op 29-12-2025 22:30 ]

• Gratje
  • Niet online
Eerste resultaten binnen met de S88.
Erg interessant. Maar de S88 zakt ook onder de 400ppm af en toe.
De Aranet4 lijjkt strucureel 300ppm boven de S88 te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oAgtjs2HUZeiTR4NciFRvsg8Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3skDXXwBWAlgf2RssUxYvDTN.png?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
Gratje schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:00:
[...]
Ik heb inmiddels een S88 aan de praat en staat ernaast te draaien.
Die lijkt nog wel even gecalibreerd te moeten worden want die begon 400ppm hoger dan de Aranet4.
Dat gaan we morgen even doen.
[...]
Maar dat is een nieuwe sensor, waarvan je mag aannemen dat die in de fabriek is gekalibreerd met een kalibratiegas waardoor de referentiewaarde bekend is. Waarom denk je dat jouw kalibratie buiten dan beter is?

Volgens mij zit @TD-er ook wel in deze materie.

• Gratje
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:21:
[...]

Maar dat is een nieuwe sensor, waarvan je mag aannemen dat die in de fabriek is gekalibreerd met een kalibratiegas waardoor de referentiewaarde bekend is. Waarom denk je dat jouw kalibratie buiten dan beter is?

Volgens mij zit @TD-er ook wel in deze materie.
Zie het begin van de gele lijn.
Bij eerste keer aanzetten was ie super hoog.
Daarna de S88 letterlijk buiten in de open lucht meette die 600 ppm.
Na calibratie was dit netjes 400.
Daarna weer binnenhuis gelegd voor de rest van de avond/nacht.

Beide liggen nu boven op een slaakamer met de raam open. 430 op de S88 550 op de Aranet4.
Voor de geruststelling de factory CO2 calibratie weer terug gezet op de S88.

[ Voor 11% gewijzigd door Gratje op 30-12-2025 13:34 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
En hoe weet je zeker dat die 600 ppm buiten niet zou kloppen?
Of nog beter, hoe weet je welke waarde het buiten zou moeten zijn geweest?
De 'gemiddelde' CO2-concentratie wereldwijd is al een tijdje niet meer 400 ppm.
Zie: https://www.co2.earth/daily-co2

Die site geeft aan 428.22 ppm voor gisteren. (in Hawaii)
Uiteraard schommelt de CO2-concentratie hier en daar en zeker lokaal kan het nogal verschillen.
Maar als ik kijk naar de afgelopen dagen, dan was het nogal windstil en zeker niet echt zonnig (eerder mistig hier in 't noorden), dus waarschijnlijk ook relatief weinig CO2-opname door planten.
Als je in stedelijk gebied zit met weinig tot geen wind en de zon al onder, dan kan het maar zo zijn dat die gemeten 600 ppm buiten echt klopt.

Waar heb je die S88 gekocht? Betrouwbare shop, of via Ali?
Kan nog steeds dat je een echte originele sensor krijgt via Ali, maar er zijn gevallen bekend waarbij er danwel namaak sensoren verkocht zijn, maar ook dat er sensoren verkocht zijn die in de fabriek afgekeurd zijn en eigenlijk vernietigd hadden moeten worden. (dat was voor de S88 bestond, dus dat laatste gaat niet op voor die sensor)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gratje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:54:
Inmiddels ben ik helemaal door mijn ideeen heen waar dit issue aan kan liggen. Vandaag de vraag:
Wat nu te doen en hoe nu verder?
Ik vind het een heel interessante vraag, maar heb helaas geen verklaring voor de gekke sprongen in de metingen.

Wat ik wel weet, is dat ik veel vertrouwen heb in de gebruikte Aranet 4 CO2 meter. Ik heb er zelf twee en die geven heel consistent vergelijkbare waardes aan. Ik heb ze voor de zekerheid vandaag even buiten gezet en mat toen met beide meters 465 ppm. Hoger dan de waarde die je nodig hebt om te kalibreren.

Een interessante site die ik zelf ook wel in de gaten houdt is: https://earth.nullschool.....83,7448/loc=4.603,52.126 Daar kan je per locatie ongeveer de CO2 waardes vinden en die verschillen inderdaad per dag en er is ook geen 100% match met de eigen metingen, maar dat kan ook komen door lokale omstandigheden. (aanwezigheid planten enzo)

Ik zou toch verwachten dat afwijkende waardes komen vanuit het aanzuigen van co2 rijke lucht van buiten of te weinig goede ventilatie binnen. Ik ben erg benieuwd of je met een extra meter erachter kan komen.

• Yaksa
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:20:

Uiteraard schommelt de CO2-concentratie hier en daar en zeker lokaal kan het nogal verschillen.
Maar als ik kijk naar de afgelopen dagen, dan was het nogal windstil en zeker niet echt zonnig (eerder mistig hier in 't noorden), dus waarschijnlijk ook relatief weinig CO2-opname door planten.
Als je in stedelijk gebied zit met weinig tot geen wind en de zon al onder, dan kan het maar zo zijn dat die gemeten 600 ppm buiten echt klopt.
De CO2 waarde buiten kan gewoon geen 600ppm zijn, of je moet je meter direct boven de schoorsteen van TataSteel hebben hangen.

• TD-er
Yaksa schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:00:
[...]

De CO2 waarde buiten kan gewoon geen 600ppm zijn, of je moet je meter direct boven de schoorsteen van TataSteel hebben hangen.
Oh dat kan niet?
CO2 sensor zat in mijn Volvo gemonteerd, die een hele week niet van z'n plek was geweest en zoals je ziet nogal in de buitenlucht stond.
Het was die week nogal rustig weer.
2e week van april 2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jqum2BYioWtlJUdgrcMcfm709c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EcUwNvQmfyT1nMrxb9YohPZo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn9owGFU1lVcISaepfTqltNzWC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DBcf2bAigIjTuUkiKSOzRkP.jpg?f=fotoalbum_large

Of de trip die ik in 2019 maakte van Groningen naar Legoland
Plot vanuit Google Earth + even snel een plot in Excel van de werkelijke CO2 waardes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bxw2wYlvuYOwekPhNtgYS9h_HYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j9vtdGY2CkBWihgs4TsvieQ1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ekvm204m_qT9AiB5vwAZ66zp-dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WaeOvECkaOQlPDfstUBkcvpc.png?f=fotoalbum_large

Mooi om te zien dat zodra je de grens met Denemarken over bent, dat je een stuk schonere lucht hebt
En dit was gewoon overdag, eind april 2019.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Yaksa
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:36:
[...]

Oh dat kan niet?
CO2 sensor zat in mijn Volvo gemonteerd, die een hele week niet van z'n plek was geweest en zoals je ziet nogal in de buitenlucht stond.
Het was die week nogal rustig weer.
2e week van april 2020.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Of de trip die ik in 2019 maakte van Groningen naar Legoland
Plot vanuit Google Earth + even snel een plot in Excel van de werkelijke CO2 waardes
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi om te zien dat zodra je de grens met Denemarken over bent, dat je een stuk schonere lucht hebt
En dit was gewoon overdag, eind april 2019.
Je zegt het zelf al, schonere lucht.
Waarschijnlijk meet jouw sensor niet de werkelijke CO2, maar meet deze het fijnstof.
Aan de hand daarvan wordt dan het waarschijnlijke CO2 gehalte afgeleid. Maar dat is en blijft dus een aanname en geen nauwkeurige meting.
Wanneer er echt ergens ter wereld buiten ineens daadwerkelijk 600ppm CO2 gemeten zou worden dan zouden de dagbladen hun headlines aanpassen en krijgen een aantal klimaatwetenschappers hartkloppingen.

• TD-er
Nou weet ik vrij zeker dat de gemeten waarden en de opstelling van de meter etc. wel degelijk correct waren bij die metingen.
Het kastje wat ik gemaakt had + het hele project om de data op die manier te meten was namelijk in opdracht van... SenseAir, in samenwerking met een van de ontwerpers van de S8 sensor.

In latere versies van de kastjes die ik voor ze gemaakt heb, waren ook varianten met een fijnstofmeter en nog veel meer sensoren erin.
De latere versies van die kastjes waren ook met de toen gloednieuwe (toen nog niet verkrijgbare) S11 sensor, die later "Sunrise" genoemd werd. Speciaal ontwikkeld voor de automotive industrie, op basis van de metingen en problemen die gevonden werden tijdens dit project.

• Yaksa
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:56:
Nou weet ik vrij zeker dat de gemeten waarden en de opstelling van de meter etc. wel degelijk correct waren bij die metingen.
Het kastje wat ik gemaakt had + het hele project om de data op die manier te meten was namelijk in opdracht van... SenseAir, in samenwerking met een van de ontwerpers van de S8 sensor.

In latere versies van de kastjes die ik voor ze gemaakt heb, waren ook varianten met een fijnstofmeter en nog veel meer sensoren erin.
De latere versies van die kastjes waren ook met de toen gloednieuwe (toen nog niet verkrijgbare) S11 sensor, die later "Sunrise" genoemd werd. Speciaal ontwikkeld voor de automotive industrie, op basis van de metingen en problemen die gevonden werden tijdens dit project.
Ga even naar deze site, bekijk de filmpjes met correct gemeten wetenschappelijke data en dan weet je dat jouw metingen gewoon niet kunnen kloppen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ga even naar deze site, bekijk de filmpjes met correct gemeten wetenschappelijke data en dan weet je dat jouw metingen gewoon niet kunnen kloppen.
Dat is wel op een hele lage resolutie (als in groot meetoppervlak per pixel) , dan snap je zelf ook wel dat dat het wat uitmiddeld?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
franssie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:32:
[...]Dat is wel op een hele lage resolutie (als in groot meetoppervlak per pixel) , dan snap je zelf ook wel dat dat het wat uitmiddeld?
Wat noem jij uitmiddelen dan? De schaal van die metingen ligt tussen de 390 en 405ppm. Dan kun je niet ergens 600ppm meten. CO2 vermengt zich door wind en turbulente luchtstromen vrij snel (binnen enkele weken tot 2 maanden) door de hele atmosfeer. Dat is een van de redenen dat het CO2 gehalte op bijna elke plek op aarde redelijk uniform is. Weliswaar stijgende, maar dat wisten we al.

• TD-er
Yaksa schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:18:
[...]

Zoals Franssie ook al opmerkt, is dat data die over een veel groter oppervlak en veel langere tijdschaal gemeten is.
Even een heel simpel voorbeeld...
De lucht die jij en ik uitademen kan wel tot 40'000 ppm aan CO2 concentratie bevatten op het moment dat het je mond verlaat.
Wil dat zeggen dat je in een ruimte met een paar personen in een lucht naar adem staat te happen met een dergelijk hoge CO2-concentratie? Nee natuurlijk niet, omdat de lucht zich snel vermengt met andere lucht en de CO2-moleculen zich dus verspreiden over veel meer lucht deeltjes en dus de concentratie heel snel minder is.
Echter, als de personen zich bevinden in een relatief compacte ruimte met slechte ventilatie, dan kan die CO2-waarde wel enorm snel toenemen als het zich niet kan vermengen met 'schonere' lucht. (als in lagere CO2-concentratie) Bijv. 2 volwassenen in een gemiddelde personenauto met binnencirculatie aan zullen na pak 'm beet 25 - 30 minuten in een CO2-concentratie van +/- 2000 - 2500 ppm zitten.
N.B. dit vermindert het reactievermogen van de bestuurder vergelijkbaar met het drinken van 1 a 2 biertjes.

Dit heeft dus te maken met hoe snel en hoe makkelijk lucht met een hogere CO2-concentratie zich kan vermengen met andere lucht.
Zoals ik al aangaf bij mijn plaatjes, was het op die dagen van die hoge pieken 's nachts volledig windstil (data komt uit mailwisseling die ik toen had toen we dit observeerden).
Ook zie je op de foto nogal wat grasland rondom. Overdag nemen die CO2 op, maar zodra de zon niet schijnt stoten ze weer CO2 uit. (die momenten waarop de zon niet schijnt komen meestal ook overeen met 'nacht' :) )
Dus 2 factoren, windstil en nacht.
Als je de waarden middelt over een etmaal en over een paar km^2, zal je vrij strak uitkomen op de toen gemiddelde CO2-concentratie wereldwijd.

Die hogere pieken die je zag in Duitsland waren op de autobahn, dwars door industrie-gebieden.
Dus uitlaatgassen van voertuigen en uitstoot van fabrieken die allen ook bijdragen aan de CO2-concentratie op dat moment.

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:49:
[...]

Wat noem jij uitmiddelen dan? De schaal van die metingen ligt tussen de 390 en 405ppm. Dan kun je niet ergens 600ppm meten. CO2 vermengt zich door wind en turbulente luchtstromen vrij snel (binnen enkele weken tot 2 maanden) door de hele atmosfeer. Dat is een van de redenen dat het CO2 gehalte op bijna elke plek op aarde redelijk uniform is. Weliswaar stijgende, maar dat wisten we al.
uitmiddelen op oppervlakte inderdaad. Nu met deze wind zie je een TaTa Steel ook niet op de kaart, dus zo bestaat dat CO2 probleem ook niet.
En toch is het er :P

• Gratje
  • Niet online

Kan nog steeds dat je een echte originele sensor krijgt via Ali, maar er zijn gevallen bekend waarbij er danwel namaak sensoren verkocht zijn, maar ook dat er sensoren verkocht zijn die in de fabriek afgekeurd zijn en eigenlijk vernietigd hadden moeten worden. (dat was voor de S88 bestond, dus dat laatste gaat niet op voor die sensor)

De S88 is inmiddels terug gezet naar facotry calibration. (Dat kan met een S88)
Waardes zitten nog steeds structureel ongeveer 200ppm onder de Aranet4. Maar nog steeds rare pieken midden op de dag.
Ik weet dat de buiten CO2 rond de 420-430 zit.
Ik gebruik altijd deze site:
https://earth.nullschool.....22,3477/loc=5.217,52.117

S88 is aangeschaft bij TinyTronics. Mag verwachten dat die geen afkeur sensors verkopen.

Maar even alles terzijde mbt de calibratie of ijken van de sensor.
Ik kan nog steeds niet plaatsen waarom er ineens midden in de nacht, of als er totaal niemand thuis is de CO2 waarde ineens omhoog kan schieten. En vooral niet dat het ineens begin november begon.

Hieronder is de sensor weer terug gelegd in de huiskamer. nadat deze een hele ochtend bij een open raam heeft gelegen in de slaapkamer.

LIjkt erop dat de Aranet4 nog steeds "functioneerd". maar er gewoonweg langs zit. Loopt parallel met de S88.
Wel raar dat bij een open raam de waardes wel van 450ppm toch waren opgelopen naar 600ppm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVACcF31ZVb-QGfyUL9I7l1pDas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XoM49csjswcKvB6J6Xljawb2.png?f=fotoalbum_large

En als extra informatie die ik gevonden heb in de papier stapel.
Het huis heeft 2 jaar geleden een DoorBlowerTest gehad. en daar kwam een ACH50 waarde uit van 3.0.
Advies was toen al om een CO2 meter te kopen en dat toen ook meteen gedaan. Sindsdien staat de Aranet4 ook te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Gratje op 30-12-2025 22:21 ]

• TD-er
Tinytronics is een uitstekende shop, die verkoopt geen zooi.

Ik weet niet precies welk algoritme de S88 gebruikt, maar bijv. de S8 gebruikt een IIR filter om de laagst gemeten waarde te gebruiken om veroudering van de sensor te compenseren (en nog wat andere parameters, maar laten we het simpel houden)
Simpel rekenvoorbeeldje.
Stel je sensor heeft gedurende de base-calibratie periode (default voor de S8 is 7 dagen als ik mij niet vergis) een minimale waarde gemeten die aangeeft dat de gerapporteerde waarde eigenlijk 100 ppm te hoog (of te laag) is.
Dan gaat de sensor die 'jump' van 100 niet ineens toepassen, maar pakt er maar een deel van. Bijv. 1/4e. Dus de correctie is dan maar 25 ipv. 100. Bij de volgende periode zou idealiter de totale correctie dus op 75 uitkomen en dan is de toegepaste correctie dus maar 1/4e daarvan, etc.

N.B. dit is een versimpeling van de correctie, maar het maakt het hopelijk wel duidelijk wat er ongeveer gebeurt.

Ik weet niet wat de Aranet4 doet (zit daar ook dezelfde sensor in???)
Wat je zou kunnen doen, is zet beide sensoren in een ruimte die je met enige regelmaat wel voldoende ventileert gedurende minimaal een week. Zie je daarna de grafieken meer naar elkaar toe kruipen, dan weet je dat er bij een van beide sensoren (of beide, maar dat is onwaarschijnlijk bij een nieuwe sensor) de ABC ergens een keer roet in het eten heeft gegooid. Bijv. een periode waarin toevallig erg weinig geventileerd is geweest, mogelijk door koud weer.

N.B. ook SenseAir sensoren kunnen er op die manier 'naast zitten' en door de IIR filtering van de correctie kan het best wel lang duren voor die weer op een lijn zit.
Zo heb ik hier 3 SenseAir sensoren direct naast elkaar staan. Gedurende een lange periode liepen die nagenoeg perfect in sync met hooguit 10 ppm verschil.
Een van die modules heeft een tijdje uit gestaan. Hier waar die sensoren staan (mijn kantoor) laat de ventilatie soms nogal te wensen over.
Op dit moment zit er nog steeds zo'n 40 ppm verschil nog tussen die meters. (verschil was een stuk meer toen die sensor weer aangezet werd)

Beetje afhankelijk van de sensor, maar sommige sensoren moeten de hele ABC-periode doorlopen om daadwerkelijk de correctie van de laagst gemeten waarde toe te passen.
Als je de sensor tussentijds uit zet, slaat 'ie dan de laagst gemeten waarde niet op en begint het weer op nieuw.
Bij een aantal sensoren kun je wel een commando sturen van "he wat je nu meet is x ppm", maar dan moet je dus wel zeker weten dat dat correct is.
Als je aangeeft dat het bijv. 400 ppm zou moeten zijn, terwijl het daadwerkelijk 500 of 600 is, dan gaat dat natuurlijk niet goed.

• Gratje
  • Niet online
Dank je voor de duidelijke uitleg.
In de Aranet4 zit de SenseAir Sunrise sensor. Deze kan auto calibreren. Maar de handleiding legt niet uti hoe en wat er dan gebeurd.
Ze adviseren ook om hem manueel te calibreren 1 keer per jaar.

Ik blijf het gewoon raar vinden dat er gewoon ineens hoge CO2 pieken waargenomen worden als er niemand aanwezig is. Dat is mijn grootste zorg. Dat de meters er wat langs zitten is op het moment niet mijn grootste zorg.

• ThinkPad
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:31:
[...]
Ik weet niet wat de Aranet4 doet (zit daar ook dezelfde sensor in???)
[...]
https://senseair.com/aranet4-senseair-sunrise-inside/
quote: SenseAir
Inside this popular product you find our CO2 sensor Senseair Sunrise

• TD-er
Die Sunrise (S11) doet net als de S8 aan geleidelijke correctie.

Wat 'ie doet is simpelweg bijhouden wat de laagst gemeten waarde is binnen een bepaalde periode. (default of 7 of 28 dagen, weet niet zeker)
Alleen zit er nog wel iets meer logica in.
Verschil met de S8 is dat de Sunrise een LED/laser heeft met een hele specifieke golflengte. De S8 was meer zoals een gloeispiraal/lamp.
De veroudering van die LED is veel voorspelbaarder dan de gloeidraad. Die voorspelbaarheid neemt de firmware mee door het aantal 'branduren' bij te houden.
Er zitten 2 spiegels in die onder een specifieke hoek staan zodat het licht een vast aantal keer heen en weer gaat voordat het bij de ontvanger komt.
Dit bestaat uit een vaste module, die het veel meer schok-bestendig maakt. Bij de S8 kon het namelijk gebeuren dat bij heftige trillingen de spiegels tov. elkaar verschoven, wat ineens tot een heel andere meet-lengte zou leiden en dus een flinke sprong in meetwaarde.

En toch.... de resolutie van de S8 schijnt beter te zijn dan die van de Sunrise.
Anyway, de Sunrise is meer voorspelbaar qua veroudering.

In het verleden verkocht SenseAir ook kitjes om sensoren te kalibreren (niet aan gewone particulieren).
Daar zat dan o.a. wat spullen bij (geen idee wat precies) om een specifieke CO2 concentratie te creeren en speciale software + een tang met pogopinnen.
Volgens mij waren ze al gestopt met die kit toen de Sunrise kwam.

Ik weet dus ook niet precies wat ze bedoelen met 'jaarlijks manueel kalibreren'. Het zou kunnen dat dit meer een opmerking is die bedoeld is voor gebruik in toepassingen waar de exacte waarde + kalibratiecertificaat van belang is? Zoals bijv. medische apparatuur of toepassing in een lab ofzo.

• TD-er
Gratje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:10:
[...]

Ik blijf het gewoon raar vinden dat er gewoon ineens hoge CO2 pieken waargenomen worden als er niemand aanwezig is. Dat is mijn grootste zorg. Dat de meters er wat langs zitten is op het moment niet mijn grootste zorg.
Heb je huisdieren zoals een kat?
Kan die naast de sensor gaan liggen?

Of staat de sensor soms in direct zonlicht? Of een andere IR lichtbron zoals IR panelen? (zou een beetje raar zijn als je juist veel verwarmt als je niet thuis bent)

• Gratje
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:12:
[...]

Heb je huisdieren zoals een kat?
Kan die naast de sensor gaan liggen?

Of staat de sensor soms in direct zonlicht? Of een andere IR lichtbron zoals IR panelen? (zou een beetje raar zijn als je juist veel verwarmt als je niet thuis bent)
Geen huisdieren, sensor staat niet in het zonlicht. Ook geen andere IR lichtbronnen.
Daarom is het zo raar.
En vandaag weer totaal niets aan de hand. vanochtend even goed gelucht tussen 9 en 10.
Daarna gewoon thuis geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auqLrEb8z0aLPqdzbs8thk4rjmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECSpjRwSiiz9goh2xjZ7li7e.png?f=fotoalbum_large

en uit de FAQ van Aranet4:

How and when to calibrate Aranet4 HOME?
Aranet4 is calibrated at the factory, so if you’ve just received your new device, there is no need to calibrate it immediately. We recommend calibrating Aranet4 once a year.............

[ Voor 12% gewijzigd door Gratje op 31-12-2025 17:05 ]

• voidjump
Zoals eerder aangegeven raad ik je aan de temperatuur (en ook luchtvochtigheid) naast je ppm data te plotten.

• Gratje
  • Niet online
Weer een week verder. En ik dacht dat het ineens zijn eigen had opgelost. tot vandaag.
Vorige week was ik gewoon thuis en steeg de co2 amper.
Nu weer aan het werk. En kwam net thuis en ienens 1500ppm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0FfY31f26XC8eHnc5oMVMCawn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzIobViysXkjI0V1NzJHqMMj.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R59NIFjebS8Z1ZukF5qVsQNRBfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmS2wJzhiRWtYavS18Sl7lka.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Gratje op 08-01-2026 20:48 ]

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:56
Heb je een koelkast die met CO2 werkt als koudemiddel? R744
Wellicht lekt die?

Ik zeg dit omdat het in mij opkomt, kans is niet groot natuurlijk.

• Juup
  • Niet online
Is het alleen als iemand een bepaalde deur in huis opendoet?

• Gratje
  • Niet online
Hijdaar95 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:09:
Heb je een koelkast die met CO2 werkt als koudemiddel? R744
Wellicht lekt die?

Ik zeg dit omdat het in mij opkomt, kans is niet groot natuurlijk.
Koelkast van 12 jaar oud. geen idee of die R744 koelmiddel gebruikt. zie in ieder geval geen lek onder de koelkast.
Juup schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:12:
Is het alleen als iemand een bepaalde deur in huis opendoet?
Deuren staan altijd open. Daar zit geen verschil in.

• Gratje
  • Niet online
Er is progressie in het onderzoek. Maar nog steeds heel veel vraagtekens.
Gisteren rond 10.30 de Aranet4 in de berging gezet.
In mijn berging op de begane grond piekt de CO2 waarde heel snel.
Maar nog steeds op rare tijdstippen.
In een half uur tijd van 600ppm naar 1700ppm.
Of gisteren in een uur tijd van 600 naar 4000ppm
In de berging staat de wachmachine, droger, wasbak en opslag van kruiden en poetsspullen.
Ik zou nu bijna de poetsspullen verdenken dat daar een soort van chemiche reactie aan de gang is.
Er zit een afvoerputje van de oude douche. Maar deze "waterafsluiting" is nog netjes gevuld met water, dus geen open verbinding naar het riool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya7dLJLdLIXwmdqcjYV_HUAYci4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lL7DwtK5f09AFYhj3qzEPkqP.png?f=fotoalbum_large

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

Harrie

NederVlaming

En dat van de wasmachine / wasdroger? Zit daar ook nog water in?
Ik had dat soms de zwanenhals bij de droger leeggetrokken werd. Maarik zou denken dat je het wel ruikt als de verbinding naar het riool open is.

Een chemische reactie lijkt ook vreemd, als het maar op bepaalde momenten piekt. Of er moet iets druppelen ofzo. Een fles ontstopper ofzo.

• Gratje
  • Niet online
Harrie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:17:
En dat van de wasmachine / wasdroger? Zit daar ook nog water in?
Ik had dat soms de zwanenhals bij de droger leeggetrokken werd. Maarik zou denken dat je het wel ruikt als de verbinding naar het riool open is.

Een chemische reactie lijkt ook vreemd, als het maar op bepaalde momenten piekt. Of er moet iets druppelen ofzo. Een fles ontstopper ofzo.
Geen zwanenhals bij de droger. De afvoerslang van de wasmachine zit in een afgesloten buis.
En heel toevallig de droger en wasmachine 3 weken geleden vervangen. En probleem duurt al langer.
Ook deze avond weer ineens een super hoge piek.
Wederom binnen een half uur bijna 1600ppm omhoog en nog steeds aan het klimmen.
Van 1600ppm om 19.50 tot 3200ppm om 20.30
Berging is op het moment helemaal afgesloten, raam dicht en deur dicht.
Ik kan echt geen "proces' bedenken dat zo veel CO2 genereerd in zo'n korte tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH8u7K96YsruFMHzgTmBl5__bFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aiRrlFyKpZDvqHRaTXxXaaEk.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag om half 12 ook het hele kastje leegehaald met poetsmiddelen. Daarna weggeweest, niemand aanwezig. en nog liep de CO2 waarde heel hard omhoog.

[ Voor 8% gewijzigd door Gratje op 11-01-2026 20:41 ]

• Yaksa
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens een ondergrondse leiding lekt die CO2 transporteert.
Zoals de CO2 die ze in kassen in het Westland gebruiken of bij een proefproject van DSM in Limburg.
Of je moet bovenop een actieve vulkaan wonen, kan ook 8)

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:20
Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:52:
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens een ondergrondse leiding lekt die CO2 transporteert.
Als dat mogelijk het geval zou kunnen zijn dan eens informeren bij de gemeente of omgevingsdienst? https://www.omgevingsdienst.nl/omgevingsdiensten/

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

Harrie

NederVlaming

CO2 is ook zwaarder dan lucht, en zakt dus ook naar beneden op slecht geventileerde plaatsen.. Misschien dat dat nog andere denkpistes geeft?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Heb je ook een CO meter? Voor het geval er echt iets mocht zijn.

Mijn eerste vermoeden zou toch een defecte sensor zijn, al is het niet heel duidelijk hoe.

Maar om dat vast te stellen heb je eigenlijk 3 sensoren nodig, en dan zien of er tenminste twee het redelijk eens zijn, of met iig een vaste (factor of absolute waarde) afwijking van elkaar hebben.

Maar ja, dat is verder een beetje jammer van je geld natuurlijk.

Ikea Alpstuga misschien relatief betaalbaar?

• Gratje
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:13:
Heb je ook een CO meter? Voor het geval er echt iets mocht zijn.

Mijn eerste vermoeden zou toch een defecte sensor zijn, al is het niet heel duidelijk hoe.

Maar om dat vast te stellen heb je eigenlijk 3 sensoren nodig, en dan zien of er tenminste twee het redelijk eens zijn, of met iig een vaste (factor of absolute waarde) afwijking van elkaar hebben.

Maar ja, dat is verder een beetje jammer van je geld natuurlijk.

Ikea Alpstuga misschien relatief betaalbaar?
Ik heb al 2 CO2 sensoren, en deze lopen redelijk gelijk. Dus die zijn beide niet defect.

Inmiddels ook al weer een stap verder.
Deze week de hele berging leeg gehaald, Behalve de wasmachine en droger.
Ook toen liep de CO2 weer omhoog. Midden op de dag als er niemand thuis is. Of midden in de nacht.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gratje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Ik heb al 2 CO2 sensoren, en deze lopen redelijk gelijk. Dus die zijn beide niet defect.

Inmiddels ook al weer een stap verder.
Deze week de hele berging leeg gehaald, Behalve de wasmachine en droger.
Ook toen liep de CO2 weer omhoog. Midden op de dag als er niemand thuis is. Of midden in de nacht.
De suggestie is al genoemd, maar ik weet niet of je bijvoorbeeld ook in een kruipruimte hebt gemeten wat de CO₂-waarden zijn. Mogelijk hoopt zich daar CO₂ op, die – afhankelijk van de windrichting – je berging kan binnentrekken. Zo’n grote stijging in korte tijd vind ik nog steeds opmerkelijk.

• Yaksa
@Gratje Neem 'ns contact op met Hogeschool Saxion
Zij (de studenten) hebben in het verleden veel onderzoek gedaan naar CO2 waarden in huizen en in kantooromgevingen. Ze hebben ook sensoren ontwikkeld die data opslaan. Misschien dat er nog een leerrichting is die hier nog steeds mee bezig is, maar daar moet je dan zelf naar informeren. Kan een leuk projectje voor een student(e) worden.

• Gratje
  • Niet online
Ik heb geen kruipruimte in mijn huis.
Inmiddels ben ik bijna zeker dat het vanuit het plafond komt.
Er zat een afzuiging in de berging toen het nog een badkamer was. Dit gat was altijd afgedicht nadat er een nieuw plafond is ingezet.
Dit gat weer open gemaakt en de CO2 sensor staat nu op het plafond.
Vanuit daar schieten de waardes nog harder omhoog.
Volgende stap is het plafond eruit halen. En kijken of we daar wat kunnen vinden.
Het gaat om een verlaagd plafond van een uitbouw.
Opbouw:
Bitumen laag, 18mm dakplaten, MDF plaat, plafond.
In het plafond lopen alleen maar elektra, water en verwarmingsleidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N07xouMIf8J9tHDz6AL3Jz269Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKUS6sfVD57rpmmPpTlax7yu.png?f=fotoalbum_large

• enchion
  • Niet online
Verwarmingsleiding loopt dicht langs het bitumen ? (T`is maar een gedachte.)

Dat het in November begon zegt uberhaupt eigenlijk dat het iets met verwarming temaken moet hebben.

How do you save a random generator ?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zomaar een hersenspinsel: plafond geïsoleerd, vochtophoping, schimmel. Slaat CO2 op, jij gaat verwarmen, boel droogt op, schimmel sterft en geeft CO2 af.

• Gratje
  • Niet online
enchion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:51:
Verwarmingsleiding loopt dicht langs het bitumen ? (T`is maar een gedachte.)

Dat het in November begon zegt uberhaupt eigenlijk dat het iets met verwarming temaken moet hebben.
Nee, daar zit zeker 20 cm isolatie tussen. en ligt er al meer dan 10 jaar in.
_JGC_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:06:
Zomaar een hersenspinsel: plafond geïsoleerd, vochtophoping, schimmel. Slaat CO2 op, jij gaat verwarmen, boel droogt op, schimmel sterft en geeft CO2 af.
Plafond is ook al 10 jaar geleden geisoleerd. Dus lijkt me sterk dat het nu ineens gaat schimmelen.
Vochtigheid is ook gewoon netjes 51%

Kan het ook gewoon niet plaatsen, dat de CO2 ineens omhoog schiet. Compleet random op een dag.
Op het moment is ie ook weer aan het stijgen van 800 ppm naar 2000 ppm binnen een half uur.
Beide sensoren nu ook in dezelfde ruimte sinds 12 uur vanmiddag.. Aranet4 (blauw) boven op het plafond. S88 op de tafel lager in de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEZsc78HgLwHUhx9ozoHu4qYxjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJyySklVE7MlCjuo72214RL5.png?f=fotoalbum_large

Deze week gaat het plafond eruit om wat meer inzicht te krijgen. Om te kijken of de uitbouw aangesloten zit met de spouw aan de orginele woning. En om alles wat beter te kunnen zien.
We blijven zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Gratje op 18-01-2026 22:33 ]

Pagina: 1