Co2 waardes in huis ineens hoger sinds 1.5 maand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai al enkele jaren een Aranet4 Co2 sensor in mijn huiskamer.
Ik heb een CV ketel op gas en een gas kookplaat.
In de eerste week van novemberhoorde ik ineens een piep. Dit bleek de sensor te zijn die over de 1400 ppm was geschoten.
Sinds die dag gaat de sensor regelmatig over de 1400 heen. Terwijl voorheen de max zo goed als altijd onder de 1200 ppm bleef.

Het grote probleem is dat de CO2 waarde ook omhoog schiet als er niemand thuis is. of zelfs midden in de nacht.
Er zijn een paar keer per dag uitschieters van +500ppm binnen een half uur.

Een voorbeeld van gisteren, er was niemand aanwezig en toch schoot de CO2 waarde over de 1500ppm heen.
Daarna zodra ik thuis was de sensor buiten gezet om te kijken of die zakte naar 400ppm.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i62opjk7GF-uRP6xr0jYgeqsoYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNPeEE6hijAr476SujQuYFMB.png?f=fotoalbum_large

Hier het overzicht van 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdP5DnDfgcSDuyZbMMF5c_E8yzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJl39wlKs5YnWTJEQvknDjYz.png?f=fotoalbum_large

ter vergelijking met 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe-_qMSlIEYFCC0xQQY4WtigtVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3NV8CKWBucLgbezvCMPN3OR.png?f=fotoalbum_large

Er zijn nog steeds af en toe dagen dat het gewoon "werkt" zoals verwacht
DIt voorbeeld niemand thuis tot een uur of 16.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRqAsRyHRP4jonXcc_-YzmiFtWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNCz0NOWTnJKPvJzBWhHGjam.png?f=fotoalbum_large

In mijn leefwijze is niet veranderd in de jaren.
Er staan altijd 2 ramen op kierstand. Voor en na dat de problemen begonnen.
Kanttekening: toen het allemaal begon ben ik naturlijk op onderzoek gegaan en verdacht als eerste de CV ketel want dat is de enige bron van verbranding. Daar bleek toen het expansievat kapot te zijn. Ding vervangen maar problemen waren niet weg.
Als ik extra ramen open zet dan zakt de waarde ook weer snel genoeg naar een acceptabele waarde.

Inmiddels als geprobeerd:
- CV ketel voor 3 dagen uit gehad.
- CV ketel voor 1 dag continu laten branden.
- Huis helemaal doorluchten totdat de sensor -+ 400 ppm was.
- Sensor verplaatst naar een andere locatie in de huiskamer

Inmiddels ben ik helemaal door mijn ideeen heen waar dit issue aan kan liggen. Vandaag de vraag:
Wat nu te doen en hoe nu verder?

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CO2 sensoren driften, grote kans dat je sensor gewoon een hogere waarde meet dan daadwerkelijk het geval.
Uit de handleiding:
General recommendation is to calibrate Aranet4 device once every year, but more often if it is used in dusty environments. During the manual calibration the Aranet4 device must be exposed to fresh air (about 420 ppm of CO² ) and the environment should be stable (not changing). Maintain a distance of at least 1 meter from the device during the calibration process.
Een keertje handmatig hereiken dus, grote kans dat de waarde dan flink zakt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Maar hij zegt dat de sensor bij plaatsing buiten netjes terugzakt naar 400 ppm. Ik zou dan niet zomaar de boel gaan kalibreren, want wie zegt dat de lucht buiten ~420ppm is? Misschien is het wel net 500 of 600 ppm op het moment dat jij je kalibratie doet...

Heb je de firmware al eens bijgewerkt via de Aranet app?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:01:
Maar hij zegt dat de sensor bij plaatsing buiten netjes terugzakt naar 400 ppm. Ik zou dan niet zomaar de boel gaan kalibreren, want wie zegt dat de lucht buiten ~420ppm is? Misschien is het wel net 500 of 600 ppm op het moment dat jij je kalibratie doet...

De handleiding zegt letterlijk dat je 'm ieder jaar moet kalibreren, dus als TS dat nooit heeft gedaan is dat wel de eerste stap.
Is toch allemaal relatief, als je 'm buiten kalibreert en weer naar binnen brengt weet je hoe het er binnen aan toe is. Handleiding netjes volgen lijkt mij echt wel de eerste stap in troubleshooten hiervan.

• Gratje
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:01:

Firmware is up to date.
Sensor is nadat alle issues begonnen opnieuw gecalibreerd. Geen verschil tov de fabriekscalibratie.
Maar wel of niet gecalibreerd. De waardes schieten toch nog omhoog.
Ik neig er bijna aan om nog een sensor te halen of te bouwen om te kijken of die hetzelfde reageerd.
Maar een Senseair S11 (Sunrise) sensor is in NL amper te verkrijgen. Of uitwijken naar de mindere S8 of S88.

[ Voor 20% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 14:18 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gratje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:54:
Inmiddels als geprobeerd:
- CV ketel voor 3 dagen uit gehad.
- CV ketel voor 1 dag continu laten branden.
En wat was daar het resultaat van?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Gratje
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:42:
[...]

En wat was daar het resultaat van?
Absoluut geen verschil.
Co2 waarde ging nog steeds omhoog als er niemand thuis was.
Vanochtend toevallig nog eens geprobeerd de CV geforceerd aan te zetten van 10 tot 12.
Toen daalde de waarde zelfs terwijl ik thuis was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB1dmIQvnLFcejm26863_kepb-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQnSb82waBGNAdqHXdpEXdFY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 15:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:33
Houtkachels in de wijk?

• Juup
  • Niet online
Of een kleine warmte-krachtcentrale in de buurt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• Gratje
  • Niet online
Ja wel een enkele, maar die stonden niet aan begin november. En die branden ook niet om 2 uur in de nacht.

Nee geen warmte-krachtcentrale in de wijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 15:50 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Bovendien, houtkachels in buurt zouden ook buiten CO2 waardes verhogen- en daar zakt hij netjes naar 400.
Dus er moet binnen iets aan de hand zijn...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
In de winter is het CO2 gehalte van de lucht sowieso iets hoger omdat de blaadjes dan van de bomen zijn gevallen.
Verder kan je sensor helemaal niet naar 400 zakken omdat het wereldwijde CO2 niveau momenteel 426 (en stijgende) is.
Dat verklaart echter nog niet de hoge waardes die je nu meet. Ik zou er toch 'ns een nieuwe sensor bij zetten, misschien is de huidige wel aan het eind van z'n latijn.
Houtkachels kunnen het plaatselijke CO2 niveau niet verhogen, wel de hoeveelheid fijnstof. Wanneer je een meter hebt die de CO2 afleidt van de hoeveelheid fijnstof dan kan het effect hebben op de meting, maar dan meet je in feite iets anders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gratje
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:11:
In de winter is het CO2 gehalte van de lucht sowieso iets hoger omdat de blaadjes dan van de bomen zijn gevallen.
Verder kan je sensor helemaal niet naar 400 zakken omdat het wereldwijde CO2 niveau momenteel 426 (en stijgende) is.
Dat verklaart echter nog niet de hoge waardes die je nu meet. Ik zou er toch 'ns een nieuwe sensor bij zetten, misschien is de huidige wel aan het eind van z'n latijn.
Houtkachels kunnen het plaatselijke CO2 niveau niet verhogen, wel de hoeveelheid fijnstof. Wanneer je een meter hebt die de CO2 afleidt van de hoeveelheid fijnstof dan kan het effect hebben op de meting, maar dan meet je in feite iets anders.
Ik snap dat het in de winter iets hoger is, Maar vorig jaar winter waren het niet zo'n hoge metingen.
Na calibratie gaf die buiten 429 ppm aan.
Zou toch wel triest zijn als een Aranet4 van 2023 nu al het loodje heeft gelegd.
En antuurlijk maar 1 jaar garantie, want je kan 1 jaar bijkopen.
Ik zal er toch maar een S88 bij gaan hangen (omdat die een stuk goedkoper zijn dan de S11) En kijken wat die aangeeft.
Benieuwd of ik eigelijk gewoon de S11 die er nu in zit gewoon kan vervangen....mits ik er eentje aan kan komen.

Bedankt voor alle input in ieder geval.
As we speak staat de meter op 1980ppm :S

[ Voor 4% gewijzigd door Gratje op 26-12-2025 17:16 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:41
Er van uitgaande dat de meter OK is, Is het een idee om de meter eens in een aantal andere ruimtes in de woning te zetten om te kijken of je zo de locatie kan vinden waar eventueel de CO2 stijging het meest merkbaar is?

• Soldaatje
  • Niet online
Interessant topic. Ik heb ook een CO2 meter van Trotec en die geeft opeens ook hogere waarden aan, ik heb de ventilatie hoger moeten zetten om onder de 900 ppm te komen. Zou het met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben, deze is namelijk vrij laag door de koude oostenwind, dat dit invloed heeft op het meetresultaat?

• Yaksa
  • Nu online
Soldaatje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:54:
Zou het met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben, deze is namelijk vrij laag door de koude oostenwind, dat dit invloed heeft op het meetresultaat?
Nee, alhoewel de luchtvochtigheid indirect wel een rol speelt in de hoeveelheid CO2 (doordat water de groeisnelheid van planten beïnvloedt) kun je rustig aannemen dat dit op dit moment niet speelt in Nederland. CO2 bindt zich niet aan waterdamp en komt ook niet vrij bij het ontbreken ervan.
Ter info, dit grafiekje geeft de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer van afgelopen jaar weer. Seizoensinvloeden veroorzaken de (beperkte) schommelingen. Aangezien het meestal wel ergens waait is dat CO2 niveau in een gegeven week over de hele wereldbol min of meer gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP83lf3EOxB-wmUWmu4QZnSuzUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIMX9JUqfrHmd0cJq6eB5d5k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Yaksa op 26-12-2025 18:59 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:30
Je hebt niet een hond of kat in huis die sinds een paar maanden dicht bij de sensor is gaan slapen?

Spel en typfouten voorbehouden

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:30
Yaksa schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:11:
Betaalbare CO2 meters zijn relatieve sensoren, ze meten dus enkel de verandering in CO2 gehalte maar meten niet hoe hoog de absolute waarde is. Daarom moeten ze ook regelmatig blootgesteld worden aan buitenlucht waardes om gecalibreerd te worden. De meeste CO2 meters hebben 400ppm als laagst mogelijke waarde geprogrammeerd waardoor ze dus structureel 26ppm te laag aangeven.

Als een CO2 meter kapot is kan deze dus nog steeds naar 400 zakken. Ik zou in verschillende ruimtes testen of vergelijken met een andere CO2 meter als je die hebt of kunt lenen, dan weet je of je meter nog goed is en kun je verder gaan zoeken.

• Juup
  • Niet online
Steek die CO₂ meter eens in de kelder of kruipruimte, wat is de waarde daar?
En op zolder?
In welke kamer is de waarde het hoogst (ramen eerst een tijdje dicht houden)?

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12 11:07
heel andere as;

-IS- er niemand thuis, of -zou- er niemand thuis moeten zijn?
Onze Co2 gaat stevig omhoog als het erg gezellig is in de slaapkamer.

Als er echt niemand is, dan is je sensor wappie of er ligt inderdaad een hond, kat, rat naast die sensor te blazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tasma op 27-12-2025 11:05 ]

• Gratje
  • Niet online
Inmiddels wat bluetooth proxies in huis gezet zodat de Aranet4 verplaatst kan worden in het huis zonder verbinding met Home Assistant te verliezen.
Gisteren de sensor verplaatst maar bluetooth viel weg.
Rond 19.15 uur toch maar een extra raam open gezet in de huiskamer en de waardes zakte naar beneden. van 1200 naar 600. Daarna raam weer dicht gedaan. Waarde liep in 1.5 uur weer op naar 1200.

En vanochtend ook weer ineens een piek omhoog rond 8 uur en gaat nog steeds omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZoBTegWkItk4E12_t0vT5dTiwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJr6yvW2c4SQUiECk4UREkNr.png?f=fotoalbum_large

Extra S88 sensor besteld. die word maandag als het goed is geinstalleerd.
In mijn ogen lijkt de Aranet4 nog steeds naar behoren te werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Gratje op 27-12-2025 11:28 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-12 23:27
Weet je je luchtvochtigheid? Boven de 85% (wat mega veel is binnen) kan de aranet rare waarden geven.

Iets veranderd bij jou of je buren (zonnepanelen oid)?

Aranet4 is not waterproof, do not use it in high humidity environments (greater than 85%).
Do not leave Aranet4 in direct sunlight.
Do not expose Aranet4 to strong electromagnetic fields.

[ Voor 55% gewijzigd door FitTiv op 27-12-2025 11:57 ]

• Gratje
  • Niet online
Geen veranderingen in de buurt.
luchtvochtigheid zit rond de 40-50% geen pieken, nooit in de zon gestaan. Gewoon netjes op de kast.

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-12 16:33
En heb je al eens in de buurt van je CV ketel gemeten? Daar kan bij een probleem in de ketel zitten, of in afvoer naar buiten ook een probleem zitten. Vanaf november is de buitentempratuur natuurlijk omlaag gegaan (daarmee meer warmteverlies en werk voor de CV ketel), en met de vorst van de afgelopen dagen, heb je ongetwijfeld dat de CV frequenter aanslaat.

• Yaksa
  • Nu online
petervandenberg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:15:
En heb je al eens in de buurt van je CV ketel gemeten? Daar kan bij een probleem in de ketel zitten, of in afvoer naar buiten ook een probleem zitten. Vanaf november is de buitentempratuur natuurlijk omlaag gegaan (daarmee meer warmteverlies en werk voor de CV ketel), en met de vorst van de afgelopen dagen, heb je ongetwijfeld dat de CV frequenter aanslaat.
TS heeft al diverse situaties met CV uit en aan gemeten, zie de topicstart.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Riolering/WC/Douche ???

Bubbelt het water in de afvoer, hoor je het af en toe ploppen.

Mensen in je omgeving doen alle ramen dicht, zetten de kachel aan, lucht zet uit, kan niet via open raam naar buiten dus zoekt een weg door de water afvoer ? En jij krijgt het naar binnen.

Andere logica, riolering koelt af, creeert onderdruk, zuigt het water uit je zwanenhals, waarna de lucht van de riolering de ruimte binnenkomt.

[ Voor 71% gewijzigd door enchion op 27-12-2025 16:10 ]

How do you save a random generator ?

• ThinkPad
  • Nu online
Ook geen fancy keukenkraan met bubbels geïnstalleerd waarvan de CO₂ cilinder lekt? :p

• Yaksa
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:29:
Ook geen fancy keukenkraan met bubbels geïnstalleerd waarvan de CO₂ cilinder lekt? :p
Of een aquarium met CO2 toevoeging, kan ook nog :Y

• Gratje
  • Niet online
enchion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:54:
Riolering/WC/Douche ???

Bubbelt het water in de afvoer, hoor je het af en toe ploppen.

Mensen in je omgeving doen alle ramen dicht, zetten de kachel aan, lucht zet uit, kan niet via open raam naar buiten dus zoekt een weg door de water afvoer ? En jij krijgt het naar binnen.

Andere logica, riolering koelt af, creeert onderdruk, zuigt het water uit je zwanenhals, waarna de lucht van de riolering de ruimte binnenkomt.
Helaas geen van alle opties. Er is een afvoer die is afgedopt omdat die niet meer gebruikt word. Maar ook daar was de zwanenhals nog gewoon netjes gevuld met water.
Geen bubbels in de afvoer te horen.
Kan ook niet echt een logica in tijd vinden wanneer de waardes omhoog schieten.
Soms in de ochtend als er niemand thuis is, of midden in de nacht.

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-12 23:31
Gaslek? Draai eens voor de grap je gastoevoer dicht voor je gaat slapen. Die sensoren willen ook nog wel eens trippen op andere gassen.

[ Voor 30% gewijzigd door WhatsMyUsername op 27-12-2025 23:31 ]

Pagina: 1