• mike20
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:44
Misschien dat iemand mij hier verder kan helpen.

Na 8 jaar een LG-tv te hebben gehad (55UH630V) toen der tijd gekocht voor 599, wil ik nu graag een groter scherm.
Ik kijk al een tijdje naar TCL-modellen, maar ik merk dat er veel verschillende types en prijsklassen zijn.

Mijn oog is gevallen op de TCL 75T8C. Is dit een duidelijke upgrade ten opzichte van mijn oude tv?

Ik gebruik de tv vooral om af en toe serie of filmpje te kijken en over algemene vaak te gamen (PS5).

Alvast bedankt voor jullie advies!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mike20 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
Misschien dat iemand mij hier verder kan helpen.

Na 8 jaar een LG-tv te hebben gehad (55UH630V) toen der tijd gekocht voor 599, wil ik nu graag een groter scherm.
Ik kijk al een tijdje naar TCL-modellen, maar ik merk dat er veel verschillende types en prijsklassen zijn.

Mijn oog is gevallen op de TCL 75T8C. Is dit een duidelijke upgrade ten opzichte van mijn oude tv?

Ik gebruik de tv vooral om af en toe serie of filmpje te kijken en over algemene vaak te gamen (PS5).

Alvast bedankt voor jullie advies!
Ik zou de kenmerken van je oude TV en de door jou genoemde TCL even naast elkaar zetten via de vergelijker van de Pricewatch. Dan kun je makkelijk zien wat de verschillen zijn.
Voor de PS5 is gaming op een 4K 144Hz scherm erg mooi meegomen, trouwens! Als is deze TV niet superhelder kwa beeld.

[ Voor 8% gewijzigd door BamSlam_ op 26-12-2025 12:46 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@mike20 Eigen aankoopadvies hoort altijd in een eigen topic. Ik heb je vraag daarom verplaatst naar een ander subforum waar het beter tot zijn recht komt. Altijd is belangrijk dat je ons zoveel mogelijk informatie geeft, door onderstaande zo goed mogelijk in te vullen en toe te voegen aan je topicstart.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@mike20 Een echte upgrade zou natuurlijk iets als een OLED TV zijn.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Greatsword schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:27:
@mike20 Een echte upgrade zou natuurlijk iets als een OLED TV zijn.
Of Mini LED :)

• mike20
Ja oled en mini led heb ik ook gelezen maar dan moet mijn budget ook weer stukje omhoog geschroefd worden ,zeker op 75 inch.

Het hoeft geen high end te zijn dat was de lg ook zeker niet 8 jaar terug maar was het al wel een upgrade van HD naar 4k.

De lg zijn de kleuren gewoon niet super van ,bepaalde games kan ik ook dingen niet goed onderscheiden omdat zwart vaak grijs vlak is . Gezien de techniek niet stil heeft gezeten verwacht ik dat dit ook al verbetering is in kleur/contrast etc. Uiteraard snap ik dat oled hierin dan top klasse is maar buiten het budget wat ik wil uitgeven tegenover de andere specificaties :).

Ik heb ze eens na wat knooien in pricewatch naast elkaar gekregen maar eerlijk gezegd zou je dan zeggen dat je nagenoeg gelijk zit op de hertz na en dat die tikkeltje zuiniger is .

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:25
65” OLED geen optie? Dan ga je wel een slag groter maar heb je, voor iets meer dan die €999, wel uitmuntende beeldkwaliteit. Zou ik persoonlijk zelf voor kiezen.

uitvoering: Panasonic TV-65Z80BEZ Zwart
uitvoering: LG OLED B5 65" (buitenlands model, 9LA) Zwart

Misschien kom je voor die Panasonic nog wel wat lager uit als je contact op neemt met Smits, laatst werd hij nog voor 999,- aangeboden namelijk.

Edit: zie nu dat de TCL 849 is bij Bol met Select. Even overheen gekeken, dat maakt het verschil wel wat groter natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Fuwor op 26-12-2025 13:53 ]

• mike20
Hij is zelfs al voor 799 geweest maar toen was ik net te laat ,normaal zit die ook op 999 inderdaad en zat er niet veel verschil tussen de andere met de prijs.. ik snap je punt hoor om voor oled te gaan al zal die lg afvallen voor mij ook gezien de refresh rate.. twijfel over die 65 inch.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-12 17:38
Wat wil je met 144Hz ondersteuning gaan doen? De Playstation ondersteunt dit niet en kiezen voor een beter beeldkwaliteit geniet imo de voorkeur boven een hogere verversingssnelheid.

Jouw LG TV maakt gebruik van een IPS paneel vandaar dat (schaduw)details moeilijk te onderscheiden zijn door het lage contrast. Met de door jouw genoemde TCL ga je door het VA paneel erop vooruit echter zullen kleuren nog steeds niet super zijn.

De gelinkte Panasonic kun je beter vermijden, deze is niet Panasonic waardig waarbij dit model volledig is uitbesteed aan een white label fabrikant. De LG B serie biedt doorgaans veel bang for the buck, echter momenteel aan de dure kant (Benelux versie).

Van een 55'' naar 75'' betekent een toename van 86% in beeldoppervlakte, dit houdt in dat je bij een entry level TV de tekortkomingen veel sneller zult zien. Kijkafstand is uiteraard persoonlijk echter kan gamen op een 75'' TV bij > 3 à 4 meter oncomfortabel zijn.

Wanneer 75'' de voorkeur geniet met een zeer beperkte budget kun je op moment van schrijven een model uit de TCL C6 serie kopen of je wacht nog een maandje en koopt de C7 serie voor een paar honderd euro meer. Dan krijg je er 4 x meer dimming zones voor terug vergeleken met de C6 serie. Hou er wel rekening mee dat TCL TV's betreft kleuren niet goed zijn afgesteld.

*Binnen de serie bij TCL bieden alle versies dezelfde beeldkwaliteit, verschil zit 'm enkel in verkoopkanaal.

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 27-12 11:17

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Gamen en pc gebruik is hier zalig op 3,2m van de tcl C845 85". Sterke punt van miniled moet zijn de hoge helderheid, hier veel ramen en weerspiegelingen, maar heb je een goed verduisterde kamer dan blijft een oled superieur , dubbelop als je er qua kijkhoek korter op zit, want schermgrootte is daar vrij duur. Donkere kamer of donkere hoek, 2m of zelfs nog iets minder van een 55" oled heerlijk natuurlijk.
Voor ons vorig jaar gegeven de nodige beeldmaat was het tweeduizend euro of zesduizend euro geweest, dan is de keus snel gemaakt met tcl.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• mike20
Dat is inderdaad een feit die 144hz is voor nu nog geen meerwaarde, 120hz native is voldoende.

Dat ik voor de prijs niet de top kwaliteit van een oled scherm kan verwachten begrijp ik ook maar in hoeverre mij dat zal tegen vallen is wel een lastig punt,ook niet over nagedacht bij een groter scherm het ook sneller zou gaan opvallen. Je zou verwachten na zoveel jaar dat de techniek ook zoveel jaar verbetering heeft.

Thuis front denkt spijt te krijgen om voor 65 inch te gaan dus toch kijkend naar 75 inch. Maar als ik goed begrijp is dit dus een zeer beperkt budget? Zelf zou ik gewoon geen tv van 1400 euro willen kopen,puur met het idee wat als die na 3 jaar defect zou raken,niet van uit gaande maar toch.

Ja ik lees inderdaad verschillende verhalen dat je geluk moet hebben of de tv goed is afgesteld of dat je zelf nog behoorlijk moet knutselen voor de kleuren.
Voor mij zelf had ik gehoopt via hier de keuze makkelijker zou maken om over te gaan tot koop maar dat is nog niet zo :D kunnen jullie niks aan doen natuurlijk,juist blij met jullie meedenkend advies .

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 27-12 11:17

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik kom hier eigenlijk bijna nooit iemand tegen met spijt van diens tcl. Volgens mij is de enkeling die de nadelen ziet:
- tv upscaling kwaliteit van sony gewend
- sportwedstrijden motion interpolation vs A merken kwam hier ook eens voorbij meen ik
- een recente oled in geschikte donkere kamer gewend, bijvoorbeeld meerdere tv's in huis
- defecte mega grote tv, wat met ieder merk een stress situatie is
- updates die enkel bij vlagen en met de nodige vertraging pas een keer via de normale menu update functie beschikbaar komen hier in Nederland

Op de slaapkamer hebben we nog een C805 50", want de 55" oled uit het vorige huis paste daar helaas net niet in de uitsparing van de kastenwand. We hebben allemaal Apple TV's, en UHD-Bluray spelers eraan. Ik vind dat ze het best aardig doen, en waanzinnig voor de prijs ervan.
De grote wel altijd met geluid via de versterker en surround speakers. Kan natuurlijk ook nog een factor zijn als je enkel geluid van de tv zelf pakt. Van die kleine vind ik het geluid nog wel ok, maar had daar ook nul komma niks van verwacht moet ik eerlijk zijn, een goede Bluetooth koptelefoon is beter.

[ Voor 7% gewijzigd door OruBLMsFrl op 27-12-2025 11:17 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-12 17:38
mike20 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:29:
Dat is inderdaad een feit die 144hz is voor nu nog geen meerwaarde, 120hz native is voldoende.

Dat ik voor de prijs niet de top kwaliteit van een oled scherm kan verwachten begrijp ik ook maar in hoeverre mij dat zal tegen vallen is wel een lastig punt,ook niet over nagedacht bij een groter scherm het ook sneller zou gaan opvallen. Je zou verwachten na zoveel jaar dat de techniek ook zoveel jaar verbetering heeft.

Thuis front denkt spijt te krijgen om voor 65 inch te gaan dus toch kijkend naar 75 inch. Maar als ik goed begrijp is dit dus een zeer beperkt budget? Zelf zou ik gewoon geen tv van 1400 euro willen kopen, puur met het idee wat als die na 3 jaar defect zou raken,niet van uit gaande maar toch.

Ja ik lees inderdaad verschillende verhalen dat je geluk moet hebben of de tv goed is afgesteld of dat je zelf nog behoorlijk moet knutselen voor de kleuren.
Voor mij zelf had ik gehoopt via hier de keuze makkelijker zou maken om over te gaan tot koop maar dat is nog niet zo :D kunnen jullie niks aan doen natuurlijk,juist blij met jullie meedenkend advies .
Even het verschil in beeldformaat weggelaten is een TCL C6 serie, momenteel bij bol.com te koop voor € 999, in grote lijnen een flinke upgrade vergeleken met jouw huidige LG TV. Mocht het niet bevallen kun je het weer retourneren/ omruilen. Je krijgt met de C6 serie in ieder geval veel meer TV voor je geld dan de T8C.

In Nederland heb je wettelijke garantie die verder gaat dan de twee jaar die winkeliers je willen laten geloven, los hiervan kun je natuurlijk altijd pech hebben met een TV. Gemiddelde levensduur van een TV ligt rond de 7 à 8 jaar waarbij doorgaans een midrange of high end TV een langere levensduur heeft.

Betreft kleuren/ afstelling kom je met de 'Movie' beeldmodus al een eind, en zal dit hoogstwaarschijnlijk volstaan voor natuurgetrouwe kleuren.

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:42
De panasonic z80b oled wordt inderdaad niet door Panasonic zelf gemaakt. Maar in Turkije bij Vestel. Waarschijnlijk beeldscherm wel van LG.

Tcl zelf ook naar gekeken en komen goed uit de reviews. Toch lees je ook bij consumentenreviews dat sommige de motion niet top vinden. Dat vind ik zelf juist belangrijkste bij een tv.

Weet ook niet hoeveel haast je hebt met nieuwe tv. Rond maart / april komen vaak nieuwe modellen en worden de andere afgeprijst. Dan zal een Lg oled in de b en c series ook wel weer zakken in prijs.

Anders gewoon de tcl proberen of in de winkel hem op gewone tv beeld laten afspelen ipv de demo filmpjes

Kwaliteit is altijd ook kwestie van geluk hebben. Lees ook reviews van Sony en Lg tvs die binnen 3 maand stuk zijn. Qua kwaliteit de door panasonic zelf geproduceerde oleds denk ik het beste, maar zelfs dan.

Denk dat 120hz wel voldoende is zeker voor ps5. Pas bij ps6 zal dit gok ik meer zijn maar de echte topgames hebben nu soms al moeite met 60hz op 4k. Bij pc gaming kan 144 of 165hz meerwaarde zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door rickb23 op 27-12-2025 12:53 ]

Pagina: 1