Sony TV + Denon receiver | TV als center gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Ralphhotoo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:22
@MooDyBLueS
Ik heb net een Sony 55 inch Oled tv gekocht met de mogelijkheid om die als centerspeaker te gebruiken.
Mijn huidige geluidsinstallatie is een Denon X3500 met B&W speakers. De Center Speaker past niet in de kast en ligt erbovenop, hetgeen verre van ideaal is.
Ik twijfel nu over:
- het aanschaffen van een andere center speaker die in de kast past (de Q Accoustics 5090) of
- de Denon X3500 in te wisselen voor een Sony TA-AN1000 en dan de TV als center speaker te gebruiken
Heb je de set, met de TA-AN1000 uiteindelijk gekocht, en indien ja, hoe bevalt het om de tv als center speaker te gebruiken?
Groetjes en alvast een fijne kerst, Ralph o<:)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ralphhotoo Welkom op het forum!

Een algemene vraag stellen over de ervaring van de topicstarter is prima, máár voor eigen aankoopadvies moet altijd een eigen topic gemaakt worden in Beeld en geluid koopadvies Wil je na het horen van die ervaring verder aankoopadvies, dan mag dat dus niet in dit topic. Zo houden we ieders topic zuiver bij het onderwerp én krijgen nieuwe vragen ook de aandacht die ze verdienen.

Edit De vraag inmiddels verplaatst naar een eigen topic

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 26-12-2025 12:57 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:12
Eigenlijk offtopic, maar @Ralphhotoo, je kunt je tv ook als center speaker gebruiken door zelf onderstaande verloop te solderen en deze op je remote trigger en pre-out aan te sluiten op je huidige reciever:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xVtB9ef.png

Zie ook: https://www.reddit.com/r/...nally_enables_a80j/?tl=nl

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ralphhotoo schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:56:
@MooDyBLueS
hoe bevalt het om de tv als center speaker te gebruiken?
Ik heb de 65" variant, gebruik ik niet als centerspeaker, maar ik kan denk ik wel antwoord geven op deze vraag.
Als je nu een "echte" centerspeaker gewend bent (als in eentje met goede geluidskwaliteit, evt houten kast, 2 of 3-weg systeem) dan gaat het gebruiken van de speaker in het tv scherm simpelweg erg tegenvallen. Het is geen hifi zullen we maar zeggen.
Nou is het zo dat voor tv begrippen het geluid van deze tv best oke is. Maar als je beter spul gewend bent (wat ik vermoed gezien je een oogje hebt op een Q Accoustics 5090) , kom je denk ik van een koude kermis thuis. Mogelijk. Dus ga die tv speaker even beluisteren ergens. Of waag de gok gewoon en als het tegenvalt moet je later alsnog die centerspeaker kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 25-12-2025 22:48 ]

Alles kan stuk.

• Ralphhotoo
@niels132 top, super tip. Ik zal het na de kerst probere.

*knip* verkeerde tag verwijderd dank voor je reactie. Ik ga eerst de optie van Niels proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 26-12-2025 12:58 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ralphhotoo Je tagt nu de verkeerde persoon.

Omdat ik al eerder gezegd had dat je een eigen vraagtopic moest maken, verplaats ik alles naar een eigen topic. Zorg dat je daar onderstaande format uitgebreid invult en aan je startvraag toevoegt. Anders zal ik je topic helaas moeten sluiten.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Hoe beter jij ons van informatie voorziet, des te meer passend en helpende antwoorden zullen zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:58
TV als center is een slechte optie.

Je wil de drie voorste speakers van dezelfde serie, dan klinken ze hetzelfde.
De center speaker is super belangrijk voor spraak.

De receiver inwisselen klinkt als een flinke downgrade.

Kan je de TV ophangen met een muurbeugel om zo onder de TV ruimte op het kastje te krijgen voor de center speaker?

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:56
Ik heb de Sony 77A95L in gebruik als center en kan daar wel wat ervaring op delen:

- ik heb een 5.0 opstelling die ik af en toe gebruik bij een film e.d.
Voor mijn gebruik voldoet de center prima. In het begin vond in de center wat ielig klinken, je mist wat lage tonen in stemmen. Dat heb ik opgelost door het crossover punt veel hoger te zetten, zo naar 150 Hz. De lagere tonen worden dan naar de linker -rechter speaker verdeeld. Dat is maar een subtiel beetje: je moet echt bij de luidspreker staan om te horen dat er inderdaad een laag stukje stemmen wordt “bijgemixed”. Maar het resultaat is dat de mix evenwichtiger wordt en een stukje klankbeeld van de fronts overnemen wat integratie beter maakt.

In de praktijk blijven de stemmen uit de tv komen, wat ik een enorm pluspunt vind. Dat de fronts een klein gedeelte van de center overnemen, hoor je in de praktijk niet. Lage tonen kan je zowiezo slecht lokaliseren. Ik heb ook wel een center geprobeerd maar toch het voordeel van “stemmen uit de tv” zwaarder laten wegen.
Ook is door integratie (150 tot 200 Hz ofzo crossover, even uitproberen) met de fronts het een redelijk goed uniform geluidsbeeld wat verder aangenaam (lees: voor mij goed genoeg) klinkt en niet blikkerig.
Het is een compromis maar het proberen waard zou ik zeggen.

Mijn beide fronts in deze opstelling zijn de Mission 770, die zonder subwoofer voldoende laag produceren zonder klachten vd buren. Mijn woonkamer is overigens lastig voor een subwoofer, ik heb er wel 1 maar laat hem liever uit de opstelling, het is het steeds net niet.

- ik zou eerst proberen om dat kabeltje te gaan maken zodat je de tv als center kan gaan proberen met je huidige Denon zoals @niels132 beschrijft.
Dat werkt goed en je kan goedkoop wat in elkaar prutsen, een nieuwe center of receiver kan altijd nog.

Zoiets zou simpel te doen zijn:
https://www.kabelshop.nl/...00BK20-i12087-t10553.html
De 3.5 mm jack gaat de tv in. Waarschijnlijk de rode connector is het tip signaal en die gaat de Denon pre-out in.

De witte tulp kan je gebruiken voor het 13 volt trigger signaal. Ik zou eerst een verloopje proberen en deze witte tulp in dit verloopje steken (vrouwelijke variant waarvan je wss de rode gebruikt om het 12 volt signaal te pakken) : https://www.kabelshop.nl/...50BK02-i14992-t10554.html

Als dat niet gaat wordt het knippen strippen solderen met losse connectoren.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Ralphhotoo
Ik krijg het niet werkend.
Ik heb een Jack naar 2 tulp kabel gebruikt.
1e tulp: Aangesloten (met een verloopkabel) op de 12v (150 mA) uit van de Denon versterker). Er staat dan 12 v tussen de gnd en het middelste gedeelte van de jak plug (gemeten met een multimeter)
2e tulp aangesloten op de Pre out center van de versterker.
Jack plug op de s-center in van de tv

Daarna op de tv ingesteld dan de tv de s-center in ingang moet gebruiken.

Er komt echter geen geluid uit de tv.
Ik heb voor de zekerheid nog een andere Jack naar tulp kabel geprobeerd, maar dat veranderde niets.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:56
Het zou moeten werken volgens de bronnen op internet
De 77A95L heeft nog luidsprekerklemmen en ik vermijd de s-center ingang.

Ik ga ergens deze week het kabeltje ook maken want wil het nu ook weten. Even geduld, krijg je mijn bevindingen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Ralphhotoo
Ik heb de kabel voor de zekerheid aangesloten op de koptelefoon aansluiting van mijn laptop om er zeker van te zijn dat het niet aan de pre out ligt van de versterker. Nog steeds geen geluid.
Daarna een zwaardere voeding aan de trigger gekoppeld (9v, 800mA). Nog steeds geen geluid.
Trigger en signaal omgedraaid om eens te proberen, maar geen geluid over de tv speakers.

Nu weet ik het ook niet meer…

[ Voor 18% gewijzigd door Ralphhotoo op 29-12-2025 13:04 ]

Pagina: 1