Audioadvies voor TV+Radio | Evt surround | Denon+Wharfdale?

Pagina: 1
Acties:

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-01 08:28
Beste mensen,

Mijn oude JVC surround setje, met van die kleine speakertjes en passieve subwoofer, klinkt toch met de dag minder. Nu wil ik eindelijk eens iets beters maar hoewel ik niet zielig ben, wil ik er gewoon geen exorbitant bedrag voor inzetten.
Helemaal uit de audio tegenwoordig, en dus hier maar eens vragen of ik goed doe aan wat ik bedacht heb.
Mijn eerste budget was 800 euro had ik zo bedacht, maar toen ik rond ging kijken, kwam ik daar heel snel van terug; nu dan, max 1500. Is natuurlijk nog laag.

Het gaat hier om een middelgrote kamer en vanwege de mogelijkheden met ophangen ed. moeten de voorste twee speakers wel vloerstaanders worden.
Ik weet niet of ik 5.1 wil/moet. Zo zocht ik eerst omdat mijn huidige setje dat ook is, maar hoe belangrijk zijn die achterspeakers?
De set zal gebruikt worden om als geluid voor tv te dienen, niet erg veel films, en radio.
En met goede frontspeakers; is een sub wel nodig dan?
Gezien tv geluid; wel een center lijkt me. Twee speakers aan de kant en geluid niet echt vanaf de tv, lijkt me raar.

Van oudsher heb ik een dingetje met Wharfedale en heb wel anderen gezien, maar toch lijkt dit merk mij persoonlijk wel aangenaam.
Ik hoor je zeggen: 'ga luisteren!' en ja, dat is het meest logische. Echter; de grote dubbel M bijvoorbeeld, heeft niet wat ik zoek: het is óf 8.000 + of 20 euro. Daarbij zijn zij net als velen, voor de speakers die ik wil, gewoon dozenschuivers voor dozenschuivers; je kan het er kopen, maar in de winkel staan ze niet.

Goed, 'eisen' zijn: dab (want hoewel je maandsalaris tegenwoordig volledig naar Ziggo moet, is gewoon FM radio niet haalbaar voor ze) en/of internetradio. Hij moet ook op de tv automatisch werken en het volume moet met de tv ab meegaan. (TV is een LGOLED55C54LA)

Wat ik dan zelf bedacht had:
- Denon AVR-X1800h DAB
- Wharfedale diamond 12.4 fronts
- Wharfedale diamond12.c center
en dat was het, maar: indien ik een setje Wharfedale diamond 10.7 (ipv de 12.4) tweedehands koop, 'kan' er nog dit bij:
- Wharfedale diamond 12.0 rears
- Wharfedale WH-D8 sub

Ik ben echt al heeeeel lang aan het kijken, zoeken, samenstellen en zie door de bomen het bos niet meer, vandaar deze topic om na te gaan of ik niets doms doe ;)
Alle opmerkingen en suggesties zijn meer dan welkom!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:49

BCC

Als je veel geld hebt - luisteren en veel geld uitgeven. Als het op budget moet - zorgen dat je een flexibele receiver hebt dan kopen wat er op marktplaats in de buurt staat - als het niet bevalt verkopen en vervangen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Interceptor101 lastig - want inderdaad - je weet pas hoe het klinkt als je ze beluistert.

Heb zelf vorig jaar na 20 jaar mijn 30 jaar oude Infinity's vervangen door Dynaudio's en dat was niet omdat ik op zoek was naar Dynaudio maar omdat ik ze ging beluisteren inclusief mijn oude speakers (meegenomen) en toen ontdekte dat dit voor mijn prijsklasse wel de meest vette speakers denkbaar bleken te zijn.

Dat zal voor een ander totaal niet werken.

Overigens als ik dan een budget-gerelateerde tip mag geven incl terugstuur mogelijkheid: Teufel. Heb op m'n kantoor/gym een setje Teufels en daar ben ik stiekem ook enorm blij mee, naast de THX sub die nu naast de Dynaudio's de 5.1 set compleet maakt. Minder geraffineerd en meer punch en in mijn geval met eigen versterking voor de Stereo M's, zoonlief heeft een compact setje van Teufel. Mooi en voor de prijs prima geluid.

5.1 set compleet met Denon AV-receiver AVR-X2800H DAB, versterker, bijvoorbeeld.
BCC schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:31:
Als je veel geld hebt - luisteren en veel geld uitgeven. Als het op budget moet - zorgen dat je een flexibele receiver hebt dan kopen wat er op marktplaats in de buurt staat - als het niet bevalt verkopen en vervangen.
^ dit zit in m'n openingsbetoog verstopt: ik heb dus 20 jaar terug voor paar honderd euro die Infinity's gekocht en steeds een betere versterker gekocht tot de speakers de limitatie werden.. en gaar.. en nu pas een keer nwe speakers aan m'n Arcam versterker gebungeld. Dus, ook prima advies/idee.

[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-12-2025 12:34 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Interceptor101 Je bericht leest deels als aankoopadviesvraag en deels als 'lief dagboek'. Voor dat eerste hebben we gelukkig Beeld en geluid koopadvies waar ik je topic naartoe verplaats. Bij het openen van een aankoopvraag aldaar krijgt iedereen een format te zien, wat ingevuld moet worden. Bij dezen dus ook het verzoek om te checken of je al die vragen al beantwoord hebt. Denk er ook aan dat je laat zien waarom je richting een bepaald idee neigt of waarom niet; en welke gerichte vragen je precies hebt.

Zie:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Vul daarbij informatie aan in je topicstart. Hoe beter én gestructureerder jij alles invult, des te meer passend en helpend de antwoorden zullen zijn.

Alvast wat basishulp:

Hoe kies je een versterker of receiver? Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Hoe kies je speakers? Door ze in het echt te luisteren, zoals je zelf ook noemt. Zoek dus naar een winkel / kennis die iets heeft staan en beoordeel zelf wat je mooi vindt. Alle versterkers en receivers klinken op pure direct (zonder equalizers en foefjes) en op hetzelfde volume exact gelijk. Alle speakers klinken anders.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Interceptor101
Hartelijk dank als eerste voor jullie advies beste mensen!
Dit neem ik ook weer mee.

@Jorgen
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet?
Aankoopadvies, dat snap ik dan nog, maar die vragenlijst heb ik toch al aan voldaan?
Ja, ik heb niet aangegeven waar ik precies gekeken heb, maar dan moet ik een lijst maken van 8 Gb ;) (Maar hoe interessant is dat dan ook? Je kan zien dat ik de Denon en speakers al min of meer uitgezocht heb, dat zuig je niet uit je duim. Moet er een 'minimale prestatieverklaring' zijn dan?)
Wat ik zoek; staat dus nog niet vast.
Dan 'leest het als een dagboek', maar dat is juist de info die ik erbij zet.
Goed, de info staat misschien verspreid; wil je dat ik dat aanpas?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is de bedoeling dat je de template invult ;)

Ik zie nu een hele lap tekst waarvan ik maar moet zien of ik de juiste info er uit kan halen, dat helpt niet echt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Interceptor101
Duidelijk, maar ik heb aan alle vragen voldaan.
Ik snap het, maar weet niet hoe om te zetten.

• Interceptor101
Het is echt niet om dwars te doen, maar als ik die vragenlijst invul, kom ik op onderstaande uit.
Bewust even de originele voorbeelden erbij gehouden:

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
5.1 setje of misschien een 3.0 of 3.1, misschien ook wel een 7.1, of 7.2
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Speakers, vloerstaand, eventueel dus met subwoofer, misschien met rears, zeker met een center.

Wat is je budget?
Maximaal 1500 euro.
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Maximaal 1500 euro dus.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek af te spelen en tv kijken.
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
a) Muziek af te spelen en tv kijken.
b) een oude JVC home cinema set.
c) beter geluid en automatisch via de stereo.
d) dab en internet radio

Wat heb je zelf al gevonden?
Wharfedale 12.4, 12.c, WH-d8, 12.0 en Denon AVR-X1800h DAB

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
a) Wharfedale 12.4, 12.c, WH-d8, 12.0 en Denon AVR-X1800h DAB
b) Wharfedale 12.4, 12.c, WH-d8, 12.0 en Denon AVR-X1800h DAB
c) Wharfedale 12.4, 12.c, WH-d8, 12.0 en Denon AVR-X1800h DAB

Welke vragen heb je hier nog over?
Is dit een goede keuze of zie ik iets over het hoofd?

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Daar ben ik te langdradig voor blijkbaar ;)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:12
Receiver is prima, voor het geld niet echt te verslaan.

Hooguit even shoppen, http://www.smitsarnhem.nl wil nog wel eens iets met de prijs doen.

Ik zou de Wharfedale’s gaan luisteren.
Ze komen meestal goed uit de test, dus op zich denk ik een goede keuze.

Elac heeft in dezelfde prijsklasse ook vaak leuke dingen met de Debut en UBR speakers.
Dali Oberon 5 is ook de moeite.

Als je een complete set koopt is er vaak ook nog wel wat te onderhandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 26-12-2025 14:02 ]

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:27
Je zou deze complete set van Teufel nog kunnen overwegen, omdat je volgens mij niet hele specifieke eisen hebt is bij Teufel het fijne dat je de set 8 weken thuis proberen kan:

https://teufelaudio.nl/ul...800h-dab-51-set-107002907
Dan heb je een complete 5.1 dus inclusief sub en de X2800H DAB voor 1.399,-

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Interceptor101 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:17:
Hartelijk dank als eerste voor jullie advies beste mensen!
Dit neem ik ook weer mee.

@Jorgen
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet?
Aankoopadvies, dat snap ik dan nog, maar die vragenlijst heb ik toch al aan voldaan?
Ja, ik heb niet aangegeven waar ik precies gekeken heb, maar dan moet ik een lijst maken van 8 Gb ;) (Maar hoe interessant is dat dan ook? Je kan zien dat ik de Denon en speakers al min of meer uitgezocht heb, dat zuig je niet uit je duim. Moet er een 'minimale prestatieverklaring' zijn dan?)
Wat ik zoek; staat dus nog niet vast.
Dan 'leest het als een dagboek', maar dat is juist de info die ik erbij zet.
Goed, de info staat misschien verspreid; wil je dat ik dat aanpas?
Het is an sich oké als je het format niet gebruikt, wanneer je wel alle benodigde informatie deelt. De vraag was in dit geval dan ook: "check even of je alle vragen uit het format beantwoord hebt - en vul waar nodig nog aan". Omdat je nog niet geluisterd had en het verhaal nog qua wensen en mogelijkheden alle kanten op gaat, was ook de vraag om je zoektocht en wensen wat te verduidelijken.

Dank dat je dat verderop reeds gedaan hebt. De vraag is dan nog wel: wat wil je precies kunnen. Wil je alleen je JVC setje verbeteren? Dat lukt waarschijnlijk al snel. Wil je specifieke dingen kunnen afspelen/doorgeven qua bronnen of geluid? Heb je toekomstplannen qua video of audio? Dat kan de zoektocht specificeren. En waarom kwam je uit op deze combi's? Of welke specifieke vragen heb je nog over?

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 26-12-2025 17:10 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Interceptor101
Bedankt voor de reacties wederom allen!
Teufel kwam ik inderdaad ook heeeel vaak tegen, maar mede door een Tweaker hier met een review, die het teruggestuurd heeft en door de beschrijvingen van de tonen, toch maar in de 'misschien, maar vast niet' vooralsnog gedaan.
De Wharfedales luisteren is lastiger dan gedacht, toch blijf ik zoeken!

Dan de extra vragen van Jorgen:
Wat ik precies wil kunnen is dus muziek (30%) en TV kijken (70%)
Ook mijn JVC set verbeteren want dat zijn in mijn ogen tweeters met een sub combi.
Geen specifieke dingen doorgeven voor zover ik nu zie.
Toekomstplannen: qua video niet, qua audio wil ik uit kunnen breiden: sub wel/niet, rears wel/niet. Maar geen hele grote zaken.
Op deze combo kwam ik door de receiver goed uit te zoeken (hier de vergelijker op de site grijs gedraaid) met mijn wensen en reviews. Qua speakers; van oudsher een grote, zeer grote voorliefde voor Wharfedale.
Resterende specifieke vragen: (stonden in mijn openingspost ;) ) zijn: zijn rears wel nodig? Is een sub wel nodig? Ik zie door de bomen het bos niet meer; doe ik niets doms? Of; willen de experts er even een mening op los laten als je tijd hebt?

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:27
Interceptor101 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:34:
Bedankt voor de reacties wederom allen!
Teufel kwam ik inderdaad ook heeeel vaak tegen, maar mede door een Tweaker hier met een review, die het teruggestuurd heeft en door de beschrijvingen van de tonen, toch maar in de 'misschien, maar vast niet' vooralsnog gedaan.
De Wharfedales luisteren is lastiger dan gedacht, toch blijf ik zoeken!

Dan de extra vragen van Jorgen:
Wat ik precies wil kunnen is dus muziek (30%) en TV kijken (70%)
Ook mijn JVC set verbeteren want dat zijn in mijn ogen tweeters met een sub combi.
Geen specifieke dingen doorgeven voor zover ik nu zie.
Toekomstplannen: qua video niet, qua audio wil ik uit kunnen breiden: sub wel/niet, rears wel/niet. Maar geen hele grote zaken.
Op deze combo kwam ik door de receiver goed uit te zoeken (hier de vergelijker op de site grijs gedraaid) met mijn wensen en reviews. Qua speakers; van oudsher een grote, zeer grote voorliefde voor Wharfedale.
Resterende specifieke vragen: (stonden in mijn openingspost ;) ) zijn: zijn rears wel nodig? Is een sub wel nodig? Ik zie door de bomen het bos niet meer; doe ik niets doms? Of; willen de experts er even een mening op los laten als je tijd hebt?
Geluid is heel persoonlijk, ik heb mijn hele huis vol staan met Luidsprekers en elke klinkt anders (iets met een uit de hand gelopen hobby :) ) . Wat de ene heel goed vindt valt jou misschien wel weer tegen.

Puur mijn eigen mening zou ik zeggen Rears niet per-se nodig zelfde met een sub, uiteraard afhankelijk van de ruimte waar het instaat en wat je van het geluid verwacht.
Zelf heb ik het liefst 2 goede fronts met een bijpassende center voor het stemgeluid.

Uit hoe dat je de vragen stelt denk ik niet dat je eisen heel erg hoog liggen, je hebt een voorliefde voor Warfedale (heb zelf ook Linton's staan) koop deze dan ook gewoon rustig. Start met twee fronts en een center. Later bijkopen kan altijd nog.

Niet te lang twijfelen gewoon doen!

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie KernelPanic.
Twee fronts, center, rest niet per sé nodig: dat is wat ik zo ongeveer dacht/hoopte.
Dus inderdaad; niet te lang twijfelen en gewoon doen; ga ik me aan houden!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:12
Je kan altijd 2 speakers van dat JVC setje al dan niet tijdelijk als surrounds gebruiken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik snap nog niet helemaal waarom je per se vloerstaanders nodig hebt? Boekenplank speakers kunnen gewoon op stands staan, dat scheelt dus weer wat geld en zeker als je de stands van marktplaats haalt.

Gezien wat ik lees over jouw wensen zou ik het nog wat goedkoper aanpakken dan de Wharfedale's, en bijvoorbeeld voor deze set gaan: https://teufelaudio.nl/ul...a-rx-v4a-51-set-107001927
of natuurlijk nog goedkoper een setje van marktplaats halen...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1