Thread border router of toch Zigbee lampen kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb in huis een mix van Zigbee lampen (Hue, Innr, Ikea) die met elkaar verbonden zijn via een Hue Bridge v2. Die is weer verbonden met Apple HomeKit via een Apple TV 4K 1st gen.
  • Wij vinden de hue app de mooiste kleuren generenen en het overzichtelijkste bedienen.
  • Alle lampen kunnen hardware matig geschakeld worden via Hue wall switches. Deze zijn via de hue app geconfigureerd om verschillende scènes toe te passen aan de hand van tijd van de dag.
  • De HomeKit integratie is zodat we af en toe iets tegen Siri kunnen roepen over de verlichting.
  • Via de Hue app werkt alles snel, via de Home app van Apple is het toch allemaal wat traag en houterig, dus duidelijke voorkeur voor bediening via de Hue app.
Nu heb ik een viertal nieuwe lampen bij IKEA vandaan gehaald (tradfri spots en kajplats lampen) die ik in het bestaande netwerk wil opnemen. En natuurlijk kom ik er nu pas achter dat die lampen geen Zigbee maar Matter zijn, dat de Hue Bridge geen thread netwerk opzet en dat de AppleTV die ik heb dat ook niet ondersteunt.

Nu zou ik de aTV kunnen upgraden naar een nieuwer model dat als thread border router functioneert, dan ondersteunt het Matter ook voor toekomstige devices, maar mijn vraag is: kan ik de matter lampen daarna via de Hue app bedienen en koppelen aan de Hue wall switches? Of ben ik beter af als ik de matter lampen terugbreng en Zigbee lampen koop voor mijn setup? Dus minder toekomst bestendig maar wel makkelijker in mijn huidige setup.

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Zie deze post om die lampen in pairing mode te krijgen.
Ik heb geen verstand HomeKit maar ik neem aan dat je dat verder zelf wel weet.

ajbu in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-01 22:54

JT

VETAK y0

SirLenncelot schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:44:
kan ik de matter lampen daarna via de Hue app bedienen en koppelen aan de Hue wall switches?
De Hue-app bedient alleen apparaten in het Hue-ecosysteem. Aan/uit zal door de wall switches wel lukken, kleuren en scenes daarentegen, wat in de Hue-app zit zal niet bij die matterlampen. Dus dan moet je misschien bij Homekit kijken, maar geen idee of die dit ondersteunt. Zit zelf in HA om dit soort redenen, ik maak het zelf wel :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 22:40
Al het nieuwe matter over threads spul van IKEA kunnen zowel via zigbee of matter over threads gekoppeld worden (of zelfs BLE?). Het verschilt een beetje per lamp hoe dit moet en hoe gemakkelijk dit gaat. Soms moet je iets langer wachten, dan bij de tradfri lampen. Daarna werkt het bij mij perfect (HA).

Ik zou daarom zeggen, probeer het het te koppelen via zigbee en in de toekomst via een Threads border router bridge alsnog migreren.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bliksem B schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:23:
Al het nieuwe matter over threads spul van IKEA kunnen zowel via zigbee of matter over threads gekoppeld worden (of zelfs BLE?). Het verschilt een beetje per lamp hoe dit moet en hoe gemakkelijk dit gaat. Soms moet je iets langer wachten, dan bij de tradfri lampen. Daarna werkt het bij mij perfect (HA).

Ik zou daarom zeggen, probeer het het te koppelen via zigbee en in de toekomst via een Threads border router bridge alsnog migreren.
Ik twijfel echt of dit klopt. De lampen die ik gebruikt heb waren na een paar dagen aangesloten en ontelbare keren geprobeerd de pairing mode te activeren nog steeds niet gevonden. Daarnaast staat er in de handleiding niets over koppelen via Zigbee en staat het Zigbee logo niet op de verpakking.
Lampen zitten nu in een doosje, andere Zigbee lampen gekocht en die werkten zoals vertrouwd direct.

Sidenote, wat ik jammer vind is dat de Bridge Pro geen Thread netwerk opzet. Volgens mij zijn namelijk de nieuwe lampen van Hue wel/ook Matter. Het is voor mij wel een raadsel waarom zij zich hiervoor afhankelijk maken van andere partijen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19
Het is nog onduidelijk of wat @Bliksem B zegt helemaal waar is. Er is inmiddels al voor een aantal IKEA Matter-apparaten de Zigbee modus gevonden, inclusief de lamp die jij noemt. Zie ook deze Reddit post waar er gesproken wordt over 12x aan/uit zetten voor de Zigbee modus. Sommige andere Matter apparaten ondersteunen ook nog steeds Zigbee Touchlink. Niet geheel onverwacht overigens, aangezien Zigbee en Thread zeer overlappen.

Terug naar jouw vraag :). Ik heb een groot Zigbee netwerk en heb de afgelopen maand, misschien tegen beter weten in, ook wat IKEA Matter spul gekocht. Ik had nog een Conbee II dongle liggen en die heb ik met de OpenThread firmware geflashed zodat deze kan dienen als Thread Border Router. Daarnaast heb ik ook nog een Google Nest Hub (2e generatie) die eveneens tegelijk als Thread Border Router kan dienen. Dat is wat mij betreft ook direct een voordeel voor Matter over Thread, je bent immers niet meer zo sterk afhankelijk van een coordinator (bijv. Hue Bridge) als bij Zigbee. Ik knoop het geheel overigens aan elkaar in Home Assistant.

Mocht je een wat exotischer netwerk hebben dan kan het zijn dat het opzetten van een Matter over Thread netwerk nog een kleine uitdaging is. IPv6 moet beschikbaar zijn op het netwerk en Matter werkt niet goed over VLANs heen. Daarnaast kun je jezelf afvragen of je nog een extra netwerk erbij wilt. Matter over Thread wordt misschien wel gepresenteerd als de nieuwe standaard, maar dat is het niet per se. Zigbee 4.0 is recent uitgebracht en gaat in principe vooralsnog nergens naartoe. Ik bedoel daarmee te zeggen dat jouw huidige apparaten niet plots stoppen met werken. Alleen stopt o.a. IKEA (nogal resoluut) met de verkoop van Zigbee hardware.

Uiteindelijk ben ik het type wat Home Assistant gebruikt - maar HomeKit kan natuurlijk ook! - om alle protocollen die ik wil aan elkaar te knopen. Ik heb daarom Zigbee, Z-Wave, Wifi, Bluetooth en nu dus ook Matter over Thread apparaten. Ik heb daar ook geen enkel probleem mee en zie die keuzevrijheid dus als een pluspunt.

Volgens de Philips Hue support pagina zou je Matter over Thread apparaten kunnen gebruiken in de Hue app via een andere Thread Border Router. Maar hoe dat precies werkt durf ik niet te zeggen.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 22:40
Ikea heeft Zigbee toegevoegd voor hun Touchlink apparaten . Ik heb met succes diverse kajplats kunnen pairen via zigbee in HA (de lampen gaan dan continue ademen):
  • G95 Clear 15x aan/uit (ik moest wel 2x koppelen en enkele minuten wachten)
  • E27 470 (clear) 15x aan/ uit
  • E27 1521 12x aan /uit
  • E14 RGBW 12x aan /uit
Zie voor meer koppelervaringen:Ook de BILRESA gekoppeld, maar deze heeft nu nog in ZHA beperkt ondersteuning. Binding doet ook nog niks. Belangrijk is dat Philips Hue ook ondersteuning biedt voor het nieuwe Ikea spul. Geen idee of de Zigbeestandaard ondersteunen voldoende is. Koppeling gaat hierbij bijzonder. Volgens ervaringen iets als:
press 12 times to join Zigbee network (0+12 or 4+8)
alex3305 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:48:
Volgens de Philips Hue support pagina zou je Matter over Thread apparaten kunnen gebruiken in de Hue app via een andere Thread Border Router. Maar hoe dat precies werkt durf ik niet te zeggen.
Volgens mij klopt dat niet wat je zegt. Je kan twee dingen doen:
  1. Hue lampen met matter support direct koppelen via een Threads Border router (zonder Hue bridge, zoals een Google Home Hub, Apple TV of Alexa)
  2. Hue bridge koppelen via matter over Wifi in een ecosysteem dat matter ondersteund (Apple Home of Google Home

[ Voor 93% gewijzigd door Bliksem B op 01-01-2026 16:54 ]

Pagina: 1