Vraag

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Ik wil mijn oude DS115j Synology NAS nieuw leven in blazen door er een SSD in te zetten.
Daarna wil ik er Home Assistant op draaien en een enkele camera, dus geen grote belasting.

Heeft iemand ervaring of een tip voor een geschikte SSD hiervoor?
Het hoeft maar 1 TB te zijn.

Ik heb op de compatibiliteitslijst van Synology gekeken, maar daar staan er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zien. Bovendien kwam ik toe uit bij een SSD die meer dan € 1000,- kost. Het lijkt mij dat ik voor rond de € 100,- een geschikte SSD moet hebben.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Beter zoeken ;)

https://www.synology.com/..._type=2.5%22%20SATA%20SSD

Ik zie een aantal consumer SSD's van 1TB van rond de 300 euro, alleen zijn het wel verouderde modellen.

De lijst geeft de door Synology officieel ondersteunde modellen aan. Mogelijk gaat elke SSD ook wel werken, maar de keuze is dan aan jou.

[ Voor 46% gewijzigd door Microkid op 26-12-2025 11:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05
Microkid schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:07:
Beter zoeken ;)

https://www.synology.com/..._type=2.5%22%20SATA%20SSD

Ik zie een aantal consumer SSD's van 1TB van rond de 300 euro, alleen zijn het wel verouderde modellen.

De lijst geeft de door Synology officieel ondersteunde modellen aan. Mogelijk gaat elke SSD ook wel werken, maar de keuze is dan aan jou.
Met mijn DS1517+ kan er alleen maar SATA controller SSD’s in, daar zijn er aanzienlijk minder van. Wellicht is dat er alleen maar in de form factor voor de drive bay. Heb in de DS1517+ een M2 adapter.. met m2 sata ssd’s.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:13:
[...]

Met mijn DS1517+ kan er alleen maar SATA controller SSD’s in, daar zijn er aanzienlijk minder van. Wellicht is dat er alleen maar in de form factor voor de drive bay. Heb in de DS1517+ een M2 adapter.. met m2 sata ssd’s.
Ja, er staan veel verouderde modellen in.
Bij Coolblue kan je op SSD selecteren die geschikt zijn voor een NAS.
Daar zie ik nu de WD RED SA500 SATA SSD 2TB voor € 217,-
Die komt dan weer niet voor in lijst van Synology.
@Microkid heeft wel een punt: Mogelijk gaat die ook werken.

• NiGeLaToR
@PeterDeTweaker ja die lijst is niet per se leidend - zou dan vooral naar soortgelijke specs kijken, bestaan er in die lijst andere SATA 2Tb ssd's, dan is de kans wel aanwezig/groot dat het wel werkt.

Je gebruikt natuurlijk de gewone SATA aansluiting en dan een SATA SSD, dus dat is minder spannend dan mijn M2 SATA kronkel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:49:
@PeterDeTweaker ja die lijst is niet per se leidend - zou dan vooral naar soortgelijke specs kijken, bestaan er in die lijst andere SATA 2Tb ssd's, dan is de kans wel aanwezig/groot dat het wel werkt.

Je gebruikt natuurlijk de gewone SATA aansluiting en dan een SATA SSD, dus dat is minder spannend dan mijn M2 SATA kronkel.
Ja, dat scheelt wel.

De grootste SSD in de lijst is 1,6TB.
Het lijkt mij dat die 2TB SSD wel zal werken.
Denk jij daar ook zo over?
Het blijft natuurlijk een gokje.

• NiGeLaToR
@PeterDeTweaker denk dat het mee valt:

- SATA = SATA, SSD of niet. Zou in principe dus niet uit moeten maken
- Ik zie geen harde TB-limieten, bijvoorbeeld in deze Reddit draad.

Op basis daarvan zou ik zeggen: kans is heel groot dat een 2TB SATA drive, al dan niet SSD, gaat werken :)

Edit: btw SSD's hebben wel een beperktere hoeveelheid keren schrijfbelasting. Als je camera 24/7 gaat opnemen kan dat snel gaan. Mijn 2 M2 cache SSD's waren er in 6 maanden doorheen*, ik moet dus wat hebben met hogere DWPD zoals het zo mooi heet. Kun je ook nog op zoeken in de pricewatch evt. Groter = altijd beter. SSD-Drives verdelen de schrijf/lees acties over de beschikbare ruimte.

* 512Gb M2 SATA consumentendrives met 5 camera's, pi-hole en nog wat diensten. Dus aanzienlijk meer throughput dan 1 camera en in cache en niet alleen maar schrijfacties.

[ Voor 51% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-12-2025 12:23 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je ds115j ook uitsparingen heeft voor een 2,5” schijf in de tray (anders een passende adapter kopen waarbij de uitlijning van de SATA connector ook klopt) dan kan elke SATA SSD met de standaard 2,5” form factor er gewoon in.

Het is wel zo dat deze NAS nogal beperkt is qua RAM en processor dus of alles daadwerkelijk zal draaien is nog wel even de vraag. Met 256MB en een sterk verouderde DSM waar je zelf wel op moet gaan hobbyen om nog iets moderns werkend te krijgen is het maar de vraag of je niet beter iets nieuwers kunt nemen met uitbreidbaar geheugen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:58
Een DS115j zal geen trim ondersteunen dus is het geen goed idee om een ssd erin te zetten.
De snelheidswinst van een ssd is in jouw situatie van geen enkel belang dus waarom neem je niet gewoon een harddisk?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:06:
Een DS115j zal geen trim ondersteunen dus is het geen goed idee om een ssd erin te zetten.
De snelheidswinst van een ssd is in jouw situatie van geen enkel belang dus waarom neem je niet gewoon een harddisk?
Voor het geluid en een beetje snelheidswinst.

Wel fijn dat je het meldt, want ik kende TRIM nog niet. Voor zover ik het kon vinden op internet kan het met de Synology software DSM7. Ik heb DSM7 er op staan, dus als het alleen aan de software ligt, dan zou het moeten kunnen.

• PeterDeTweaker
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:31:
Zolang je ds115j ook uitsparingen heeft voor een 2,5” schijf in de tray (anders een passende adapter kopen waarbij de uitlijning van de SATA connector ook klopt) dan kan elke SATA SSD met de standaard 2,5” form factor er gewoon in.

Het is wel zo dat deze NAS nogal beperkt is qua RAM en processor dus of alles daadwerkelijk zal draaien is nog wel even de vraag. Met 256MB en een sterk verouderde DSM waar je zelf wel op moet gaan hobbyen om nog iets moderns werkend te krijgen is het maar de vraag of je niet beter iets nieuwers kunt nemen met uitbreidbaar geheugen.
Oh, ik ging er vanuit dat het sowieso zou passen.

De DSM is niet verouderd. Er draait gewoon DSM7 op.

Goede opmerking qua hardware, om eerst te controleren of Home Assistant er op kan draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door PeterDeTweaker op 26-12-2025 16:23 ]

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:54

Soggy

vroemmmm

Hoe zou je HomeAssistant hierop willen draaien? Op uitgebreidere modellen kan dat omdat de Synology VM's ondersteunt of je kunt hierop Dockers draaien, maar ik zie geen enkele manier waarop je HomeAssistant op deze NAS zou kunnen draaien,

Als je dat zou willen kun je -naar mijn mening- veel beter een NUC aanschaffen via Marktplaats en daarop HomeAssistant draaien.

If it works, tweak it

• NiGeLaToR
@Soggy via alternatieve app repository of gewoon via ssh dan?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
ik heb een stok oude synology(is nog 4 jaar ouder blijkbaar als die 115j) 1511 staan daar zit nu ook een mx500 crucial in,werkt prima,ook al staat deze niet op de compatibility lijst van mijn nas

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 26-12-2025 20:19 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:45

nelizmastr

Goed wies kapot

PeterDeTweaker schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:21:
[...]

Oh, ik ging er vanuit dat het sowieso zou passen.

De DSM is niet verouderd. Er draait gewoon DSM7 op.

Goede opmerking qua hardware, om eerst te controleren of Home Assistant er op kan draaien.
Het zal vast passen, maar heel vroeger hadden niet alle HDD trays van allerhande NAS- en serversystemen die gebouwd zijn voor 3,5” schijven ook montagepunten en de juiste uitlijning voor 2,5”. Het is altijd goed even te controleren om die reden.

DSM 7.0 is inmiddels drie point releases oud (nieuwste is 7.3). Dat is wel verouderd, maar goed dat is wellicht een semantische discussie ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• freaky35
  • Registratie: September 2012
nelizmastr schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:24:
[...]

Het zal vast passen, maar heel vroeger hadden niet alle HDD trays van allerhande NAS- en serversystemen die gebouwd zijn voor 3,5” schijven ook montagepunten en de juiste uitlijning voor 2,5”. Het is altijd goed even te controleren om die reden.

DSM 7.0 is inmiddels drie point releases oud (nieuwste is 7.3). Dat is wel verouderd, maar goed dat is wellicht een semantische discussie ;)
als die inderdaad in die nas een 2.5 sata drive wil doen is die wel een bracket nodig,dan past het gewoon.Volgens de manual ben je deze dan nodig:

uitvoering: Synology 2.5" Disk Holder - Type C

bron:

https://global.synologydo...d/Syno_QIG_DS115j_nld.pdf

Er werd hier wat bezegd over Trim,dat kan wel door de nas ondersteund zijn,,licht blijkbaar aan welke synology nas:

https://kb.synology.com/e...volume_ssd_trim?version=6

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 26-12-2025 21:32 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
freaky35 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:28:
als die inderdaad in die nas een 2.5 sata drive wil doen is die wel een bracket nodig,dan past het gewoon.
Met SATA SSD's is het allemaal niet zo kritisch en kan je meestal ook wel wat improviseren.
Bij die DS115j moet dat zeker makkelijk lukken.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:32
Zorg dat het SLC of MLC versies zijn, TLC kan ook, maar net zoals QLC niet aan te raden. Indien je SSD’s in een Synology zorg er voor dat je scrubbing ingesteld staat, liefst per kwartaal of per half jaar.
Dit lost issues op met langzaam verdwijnende data wat met SSD data gebeurd wanneer een cel lang genoeg niet is beschreven. Daarom SLC heeft langste data levensduur, QLC kortste.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Ben(V)
PeterDeTweaker schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:08:
[...]

Voor het geluid en een beetje snelheidswinst.

Wel fijn dat je het meldt, want ik kende TRIM nog niet. Voor zover ik het kon vinden op internet kan het met de Synology software DSM7. Ik heb DSM7 er op staan, dus als het alleen aan de software ligt, dan zou het moeten kunnen.
Het gaat er niet om of DSM TRIM ondersteund, maar of Synology dat in de DSM versie voor een DS115J heeft ingebouwd.
Voor elke Nas die Synology maakt moeten ze DSM aanpassen met drivers die geschikt zijn voor die specifieke hardware en het is maar de vraag of je Nassen waar ze geen SSD voor ondersteunen van TRIM voorzien.
En zonder TRIM zal die SSD echt wel werken maar wordt zijn levensduur sterk beperkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:52:
[...]

Het gaat er niet om of DSM TRIM ondersteund, maar of Synology dat in de DSM versie voor een DS115J heeft ingebouwd.
Voor elke Nas die Synology maakt moeten ze DSM aanpassen met drivers die geschikt zijn voor die specifieke hardware en het is maar de vraag of je Nassen waar ze geen SSD voor ondersteunen van TRIM voorzien.
En zonder TRIM zal die SSD echt wel werken maar wordt zijn levensduur sterk beperkt.
Oké, voor de DS115j worden wel SSD's ondersteund, maar dat zijn hele dure enterprise modellen.
Dan ga ik er vanuit dat TRIM wel wordt ondersteund.
Het blijft alleen onzeker of dat ook werkt op een voordeligere SSD, die niet in de compatibiliteitslijst staat.

Er zit nu een oude HD in en ik heb zojuist gekeken, maar ik heb die keuze voor TRIM nu niet.
Maar dat kan ook komen omdat er geen SSD in zit.

@Soggy Eerst maar eens proberen of ik sowieso HomeAssistant er goed op krijg.
Toevoeging na 5 minuten: Oh oeps, ik kan er geen Docker of Container Manager op zetten. Die staan niet in het Package Center. Bij controle op internet blijkt dat niet op deze NAS te kunnen. Even kijken of het op een andere manier kan.

[ Voor 10% gewijzigd door PeterDeTweaker op 27-12-2025 10:27 . Reden: Ontdekking dat Docker er niet op kan. ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:32
Is ook een zinloze exercitie. Je wil 1 SSD plaatsen, dus kan je scrubbing niet aanzetten. Dus dat gaat echt een probleem worden naar een paar jaar met goedkope SSD’s omdat je geen RAID set kan maken.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Ben(V)
De SynoCommunity heeft een Home Assistant core package die zonder docker werkt.
Maar of je daar blij van wordt betwijfel ik, je bent dan voor updates afhankelijk van de SynoCommunity en die updaten het package heel veel minder dan HA zelf.

https://synocommunity.com/package/homeassistant

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:22:
De SynoCommunity heeft een Home Assistant core package die zonder docker werkt.
Maar of je daar blij van wordt betwijfel ik, je bent dan voor updates afhankelijk van de SynoCommunity en die updaten het package heel veel minder dan HA zelf.

https://synocommunity.com/package/homeassistant
Wel de moeite om even te proberen.
Dank voor de tip!

• Ben(V)
Je hebt ook iets van een Zigbee Dongle nodig en als je daar een kiest neem er dan een met een Texas Instrument chip (CC2652P ) , dat is de enige waar Synology standaard drivers voor aan boord heeft.

Als je bijvoorbeeld voor een Sonoff dongle kiest neem dan de P versie en niet de E versie.

Pagina: 1