Pomp toevoegen aan vloerverwarming met open verdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:50
Hallo,

Ik heb een droog systeem vloerverwarming met open verdeler en LTV. Alleen met deze temperaturen wordt de vloer niet warm genoeg. Daarom zou ik de flow willen verhogen. met een extra pomp in de aanvoer van de open verdeler.
Ik zit aan deze pomp te denken: https://www.waterpompshop...-2-circulatiepomp-cv-pomp

Het is volgens mij niet heel gebruikelijk om een pomp toe te voegen aan een open verdeler? Daarom mijn vraag is het een goed idee. En zo nee, waarom niet?

Alvast bedankt!.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:03
De installatie is wel waterzijdig ingeregeld? Stooklijnen goed ingesteld?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
@omweersbui wat voor verdeler heb je? Foto graag. Op internet wordt open en gesloten meer fout geïnterpreteerd dan goed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:50
Ik weet wat een open verder is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlPaPMoJiQAlbgGlIbx3HoQSPAM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/OjJfTUbauC4v47kuBVrlmWzr.webp?f=user_large
Ik zat net te denken, als ik alle andere afgiften systeem dicht maak. Dan test ik wat het verschil is met een extra pomp. Dat heb ik al reeds gedaan. Daarmee zag ik geen stijging van vloer temperatuur. Dus ik zit aan mijn maximale afgiften van mijn vloerverwarming. Of de minimale afgiften van mijn CV ketel is het probleem. Ik denk het laatste.
Beide problemen los ik op door het toevoegen van een extra LT radiator. Dus wellicht is dat de betere oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door omweersbui op 26-12-2025 11:00 ]

• Ronald
Dat is dus een gesloten verdeler…

Een open verdeler heeft een pomp nodig vanwege de open verbinding tussen aan en afvoer.

De vraag was bewust, letterlijk de helft van de websites gericht op dit werk heeft het fout.

Als je tekort flow in de vloer hebt, ofwel teveel/kortsluiting in de LTV’s, dan is inregelen zodat de flow in balans komt het antwoord, niet een extra pomp.

Er zijn bijna geen pompen op de markt die bij laag genoeg weerstand de 3 kuub per uur niet halen… dat is iets wat je door 4 vloerverwarming groepen zeker niet haalt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:26
Ik pleit dus voor de termen “verdeler met pomp” en “pomploze verdeler”. Maar dat terzijde 😄

• Ronald
Gramser schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:43:
Ik pleit dus voor de termen “verdeler met pomp” en “pomploze verdeler”. Maar dat terzijde 😄
Helemaal eens, maar dat was met de vraagstelling niet geschikt helaas

Pagina: 1