Vraag

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Zoals de titel waarschijnlijk al verraad ben ik aan het valideren of mijn huis warmtepomp ready is maar vooralsnog lijkt het van niet.

Situatie:

Sinds vorige week vorige week vrijdag ingetrokken in onze nieuw gekochte 2 onder 1 kap woning.

Vorige eigenaren hebben een verbruik van 1000 kuub gas opgegeven wat wel aardig lijkt te kloppen.

Nu wil ik een warmtepomp laten installeren en probeer ik de hut warm te krijgen door de ketel op 50 graden te zetten maar dit lukt dus niet.

De ketel betreft een Bosch die 12 jaar oud is en waarvan het huurcontract nog 3 jaar loopt.

Afgifte systeem op een oppervlakte van 60m2

2x t21 van 1.4 x 0.4
1x t33 van 0.75 x 0.9

Alle 3 heb ik redelijk waterwzijdig ingeregeld echter met de standaard kraan die erop zit. Aanvoer dus gewoon geknepen. Delta t is nu zo'n 15 graden.

Resultaat 50 graden aanvoertemperatuur:

- radiatoren worden niet voldoende warm. Ben bezig met ventilatoren wat zeker wat extra's geeft maar voor mijn gevoel niet afdoende.
- inkomende temperatuur bij de t21 radiatoren is bijna 10 graden lager dan wat de cv zegt te produceren. Lijkt dus gaandeweg 10 graden warmte te verliezen alvorens het water de radiator bereikt.
- woonkamer krijg ik niet op 20 graden.
- cv pendelt

Resultaat 60 graden:

- woonkamer krijg ik op 20 graden
- cv pendelt

Opvallend:

Wat mij opvalt is dat de cv constant pendelt en niet lijkt te kunnen moduleren (misschien omdat deze te oud is). Hierdoor schommelt de aanvoer temperatuur constant tussen de 45 en 55 graden bij de radiatoren. Ik heb sterk het vermoeden dat indien de aanvoer temperatuur gewoon constant zou zijn dit een gelijkmatigere afgifte geeft en dit veel comfortabeler aanvoelt.

Tevens denk ik dat ik de radiatoren moet vervangen. In ieder geval de t21 modellen voor t33 en op alle 3 de radiatoren ventilators me t een heatmeister.

Reken ik echter de warmte behoefte uit dan lijkt het alsof ik nog steeds de s te weinig afgifte ga hebben. 60m2 x 2.5 meter hoog is 150m3. 150m3 x 70 watt = 10.000 watt....

Vraag:

Denken jullie dat ik met mijn gedachtegang een beetje in de juiste richting zit of zit ik er helemaal naast? Dat ren warmtepomp prima als hybride kan draaien geloof ik wel en het zal zeker gas besparen echter wil ik feitelijk all electric gaan....

Beste antwoord (via janjanssenenzo op 26-12-2025 10:20)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:26:
[...]

35 graden aanvoer temperatuur 😳. En je radiator geeft dan nog afdoende warmte af? Wat is de oppervlakte van de wok kamer als ik vragen mag en wat hangt hier aan radiatoren?
woonkamer is 36 m2 met aangrenzend keuken 11 m2 met open doorgang
In de woonkamer 2 maal een T33 van 1800x400mm en in een hoek een T22 600x900m
In de keuken een T33 van 700x900mm
Huis is ui 1952 met nagevulde spouw van 6 cm en had tot vorig jaar dubbelglas uit 1986 en nu triple glas, dit scheelt 2 graden aanvoer temperatuur maar wel comfort bij de beglazing

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

Alle reacties

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:08
Heb je niet gewoon de rest van de radiatoren in huis dichtstaan waardoor de cv zijn minimum vermogen niet kwijt kan?

Voor die 50 graden test zou ik echt alles in huis open zetten en waterzijdig inregelen. Anders kan mogelijk het warmteverlies naar andere ruimtes een vertekend beeld geven. Daarnaast werkt waterzijdig inregelen niet als je dat maar voor een paar radiatoren doet, dat moet je echt voor het hele huis doen. Kijken ook nog even naar de pompstand van je ketel. Kan zijn dat die te laag staat.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• janjanssenenzo
  • Nu online
Djvdb schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:03:
Heb je niet gewoon de rest van de radiatoren in huis dichtstaan waardoor de cv zijn minimum vermogen niet kwijt kan?

Voor die 50 graden test zou ik echt alles in huis open zetten en waterzijdig inregelen. Anders kan mogelijk het warmteverlies naar andere ruimtes een vertekend beeld geven. Daarnaast werkt waterzijdig inregelen niet als je dat maar voor een paar radiatoren doet, dat moet je echt voor het hele huis doen. Kijken ook nog even naar de pompstand van je ketel. Kan zijn dat die te laag staat.
Op 2 radiatoren na staat de rest open. Ik begrijp je opmerking van waterzijdig inregelen wel overigens. Het idee was om na vervanging van de radiatoren en het plaatsen van de warmtepomp een bedrijf hiervoor te laten komen. Kost iets van 500 euro maar dan is het wel fatsoenlijk gedaan (mag ik hopen).

War zou de delta t moeten zijn bij een warmtepomp? Moet deze juist niet veel kleiner zijn als een reguliere cv? Kan het lastig vinden maar meen ergens eens iets gelezen te hebben van 5 graden?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hier staat alles open in huis behalve onze slaapkamer want daat staat dag en nacht een raam open op kiepen.
Afgifte van radiatoren zal inderdaad te weinig zijn, ik heb beneden alles T33 + badkamer boven en slaapkamers en in de gang/trap/overloop hangen T22. Allemaal zonder ventilatoren en het hele (hoek)huis op 20 graden dag en nacht met een 5Kw Panasonic Monoblock
Edit, Delta T is 5 graden en aanvoer nu bij min 3 buiten is 35 graden

[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 26-12-2025 08:13 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:08
janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:10:
[...]

Op 2 radiatoren na staat de rest open. Ik begrijp je opmerking van waterzijdig inregelen wel overigens. Het idee was om na vervanging van de radiatoren en het plaatsen van de warmtepomp een bedrijf hiervoor te laten komen. Kost iets van 500 euro maar dan is het wel fatsoenlijk gedaan (mag ik hopen).

War zou de delta t moeten zijn bij een warmtepomp? Moet deze juist niet veel kleiner zijn als een reguliere cv? Kan het lastig vinden maar meen ergens eens iets gelezen te hebben van 5 graden?
Ja meestal ontwerp je voor een dt van 5 graden. Je hebt hier op tweakers ook goede info voor waterzijdig inregelen in het cv tuning topic. Het is echt niet moeilijk en juist komende dagen goed te doen met die lage temperaturen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
DeltaT van 15 graden bij 50 aanvoer is veel te ver geknepen.
Om goed te kunnen testen beperk je het vermogen van de ketel op minimum, pomp sneller laten pompen. Alles onbeperkt opendraaien en dan steeds de radiator met de laagste deltaT een beetje knijpen.

• janjanssenenzo
  • Nu online
_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:19:
DeltaT van 15 graden bij 50 aanvoer is veel te ver geknepen.
Om goed te kunnen testen beperk je het vermogen van de ketel op minimum, pomp sneller laten pompen. Alles onbeperkt opendraaien en dan steeds de radiator met de laagste deltaT een beetje knijpen.
Ah dus bij lagere aanvoer moet de delta t dus ook kleiner zijn? Wat zou een goede delta zijn dan....5 graden net zoals bij een WP?

• janjanssenenzo
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:11:
Hier staat alles open in huis behalve onze slaapkamer want daat staat dag en nacht een raam open op kiepen.
Afgifte van radiatoren zal inderdaad te weinig zijn, ik heb beneden alles T33 + badkamer boven en slaapkamers en in de gang/trap/overloop hangen T22. Allemaal zonder ventilatoren en het hele (hoek)huis op 20 graden dag en nacht met een 5Kw Panasonic Monoblock
Edit, Delta T is 5 graden en aanvoer nu bij min 3 buiten is 35 graden
35 graden aanvoer temperatuur 😳. En je radiator geeft dan nog afdoende warmte af? Wat is de oppervlakte van de wok kamer als ik vragen mag en wat hangt hier aan radiatoren?

• _JGC_
janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:24:
[...]

Ah dus bij lagere aanvoer moet de delta t dus ook kleiner zijn? Wat zou een goede delta zijn dan....5 graden net zoals bij een WP?
Voor een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur met een zo hoog mogelijk gemiddelde temperatuur van je radiator.
5 graden is prima, ik zit meestal op 2-4 graden met mijn warmtepomp bij 28-37 graden.
Ben nu de keet aan het opstoken met CV ketel, 40 aanvoer en 4 graden deltaT.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:44
janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:55:
Reken ik echter de warmte behoefte uit dan lijkt het alsof ik nog steeds de s te weinig afgifte ga hebben. 60m2 x 2.5 meter hoog is 150m3. 150m3 x 70 watt = 10.000 watt....
Hoe kom je aan die 70W/m3? Als je daadwerkelijk 10kW nodig hebt om 60m2 op temperatuur te houden dan kan je het wel vergeten met radiatoren maar dan heb je het ook ongeveer over een kartonnen doos qua isolatie.

Mijn oude woning (tussenwoning 120m2 uit 1976) verwarmde ik met warmtepomp op radiatoren. Dat ging met 35-40 graden waar die 40 alleen in beeld kwam bij temperaturen onder 0. Volgens mij berekening/inschatting haalde ik dan ongeveer 4,5kW afgifte.

ā€œThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā€ [quote by Robert Swan, OBE]

• janjanssenenzo
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:35:
[...]

Hoe kom je aan die 70W/m3? Als je daadwerkelijk 10kW nodig hebt om 60m2 op temperatuur te houden dan kan je het wel vergeten met radiatoren maar dan heb je het ook ongeveer over een kartonnen doos qua isolatie.

Mijn oude woning (tussenwoning 120m2 uit 1976) verwarmde ik met warmtepomp op radiatoren. Dat ging met 35-40 graden waar die 40 alleen in beeld kwam bij temperaturen onder 0. Volgens mij berekening/inschatting haalde ik dan ongeveer 4,5kW afgifte.
De woning is uit 1992 maar is nageisoleerd. Daarnaast HR++ kozijnen overal ingekomen. Misschien is die 70 watt per m3 wel wat veel echter bij elkaar calculator die ik vindt wordt hiermee gerekend....

Acties:
  • Beste antwoord

• klump4u
  • Niet online

klump4u

janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:26:
[...]

Huis is ui 1952 met nagevulde spouw van 6 cm en had tot vorig jaar dubbelglas uit 1986 en nu triple glas, dit scheelt 2 graden aanvoer temperatuur maar wel comfort bij de beglazing

• assje
janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:45:
De woning is uit 1992 maar is nageisoleerd. Daarnaast HR++ kozijnen overal ingekomen. Misschien is die 70 watt per m3 wel wat veel echter bij elkaar calculator die ik vindt wordt hiermee gerekend....
1.000m3 gas kijk je naar 5kW op basis van koevlaas formule. Op die paar radiatoren die je noemt is dat hoe dan ook veel te krap.

Persoonlijk zou ik niet op basis van een 50 graden test beslissen om voor een WP te gaan; is echt nog veel te hoog/weinig marge.

Dit wordt niets zonder wat aan je afgifte te doen. Goedkoopste optie alles minimaal vervangen voor T33 en waar mogelijk nog wat groter. Volgende optie boosters. Ideale oplossing vloerverwarming.

Hier mijn referentie van vorige woning, wellicht geeft het een beeld qua aantal radiatoren/afgifte. Mijn gasverbruik zat rond de 800m3 inclusief warm water.
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 26-12-2025 09:02 ]

ā€œThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā€ [quote by Robert Swan, OBE]

• Ronald
  • Nu online
T21 van 140x40 doet op 50/40/20 maar 540W
T33 van 90x75 974W

Met minder dan 2kW afgifte op deze Ta denk ik dat je er domweg niet bent, dus eens met @assje: er zal absoluut meer afgifte gerealiseerd moeten worden.

Verder vermoed ik dat met de hoge delta de flow zodanig geknepen is dat de CV het water niet eens snel genoeg kan circuleren om de hele watermassa op temperatuur te krijgen voor hij af slaat.

Meer flow=lagere delta = hogere gemiddelde radiator temperatuur = hogere afgifte.

"Het water de tijd geven af te koelen" is kolder

[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 26-12-2025 09:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• assje
- inkomende temperatuur bij de t21 radiatoren is bijna 10 graden lager dan wat de cv zegt te produceren. Lijkt dus gaandeweg 10 graden warmte te verliezen alvorens het water de radiator bereikt.
Dit klopt hoe dan ook niet, waterzijdig inregelen is dan niet goed gegaan.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:16
Koevlaasformule bij 1000m3 gas, 4,8kW voor WP. Dus die 10kW is wel erg hoog.
Ergens zal je met abakus.de, warmteflowmeter en afgifteverhoging richting de 5-6kW moeten geraken bij deze buitentermperaturen en dan met 30-35 graden cv water.
Pendelen van de CV zou ik me niet druk om maken, meestal is die dan gewoon te groot.
Bij mij pendelde die bij deze testen 10x per uur (vailliant uit 2005). Heb nu een 6kW WP.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Euh en de rest van het huis dan?
Bouwjaar, isolatieklasse enz?

Want het gaat erom of er een WP (fatsoenlijk) op kan worden aangesloten.

Nu moet je dat sowieso niet doen met kleine postzegels van type 11 radiatoren.

De normale weg is voordat je gaan wonen nog beetje verbouwen en dan VV infresen, vloer isolatie aanbrengen, en checken van spouw, dak, buitendeur openingen en kozijnen/glas.

En je hoeft niet alles ineens. Bv de vloer issoleren van onderaf is reletief goedkoop, spouwmuurisolatie ook.
Je kan ook de radiatoren vervangen voor grote T22 types of T33 als je de ruimte hebt.

• janjanssenenzo
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:50:
[...]

Dus jij hebt op 47m2

2x 1800 x 400 t33
1x 600x900 t22
1x 700x900 t33

Dat is wel.inderdaad een flink verschil met wat ik nu heb hangen 🤣.

• janjanssenenzo
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:59:
[...]

1.000m3 gas kijk je naar 5kW op basis van koevlaas formule. Op die paar radiatoren die je noemt is dat hoe dan ook veel te krap.

Persoonlijk zou ik niet op basis van een 50 graden test beslissen om voor een WP te gaan; is echt nog veel te hoog/weinig marge.

Dit wordt niets zonder wat aan je afgifte te doen. Goedkoopste optie alles minimaal vervangen voor T33 en waar mogelijk nog wat groter. Volgende optie boosters. Ideale oplossing vloerverwarming.

Hier mijn referentie van vorige woning, wellicht geeft het een beeld qua aantal radiatoren/afgifte. Mijn gasverbruik zat rond de 800m3 inclusief warm water.
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Bedankt voor de link. Ja afgifte systeem zal aangepakt moeten worden daar ben ik nu wel achter gekomen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alle 3 heb ik redelijk waterwzijdig ingeregeld echter met de standaard kraan die erop zit. Aanvoer dus gewoon geknepen. Delta t is nu zo'n 15 graden.

Resultaat 50 graden aanvoertemperatuur:
BIj een lagere aanvoertemperatuur hoort ook een lagere delta. Ga maar eens richting 10 graden als eerste, hopelijk verbetert dat al e.e.a.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
  • Nu online
En over het ā€œpendelenā€

Het minimum vermogen van een gangbare CV ketel is tussen de 4 en 8kW. Zelfs op 70/50 stookregime, en ik hoop dat ze de boel niet op nog hoger hebben ontworpen… dat zou echt zot zijn anno ā€˜92 (zeer laag gas rendement uit gas), kom je niet aan 4kW met deze afgifte.

Pendelen is dus een garantie, geen vraag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• assje
@janjanssenenzo
Je hebt het steeds over m2 en lijkt daarmee te refereren naar de ruimte die verwarmd wordt. Dat heeft geen zin, het gaat om het totaal m2/m3 binnen de thermische schil; de gehele woning dus.

Dan wil je een (indicatieve) warmteverliesberekening/schatting en evaluatie van afgiftecapaciteit (totaal binnen thermische schil).

Daarom kan ik niet echt speculaas maken van je verhaal want het lijkt erop dat jij het alleen over de radiatoren in de woonkamer hebt.

Hoe dan ook, kijkend naar de benedenverdieping. Volgens koevlaas ongeveer 5kW nodig bij -10. Aannemelijk dat 3/4 van afgifte beneden gewenst zal zijn dan heb je daar 3,75kW nodig. Met huidige radiatoren kom je ongeveer op de helft daarvan.

Maar nogmaals, kijk naar de volledige woning.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 26-12-2025 10:03 ]

• assje
Ronald schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:59:
Pendelen is dus een garantie, geen vraag.
Maar verder ook geen heel groot probleem met een gasketel.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:55:
[...]

Dus jij hebt op 47m2

2x 1800 x 400 t33
1x 600x900 t22
1x 700x900 t33

Dat is wel.inderdaad een flink verschil met wat ik nu heb hangen 🤣.
Klopt als je met radiatoren wlt werken moet je flink staaloppervlakte hebben, fans kunnen nog een optie zijn maar ik ben daar geen fan van in mijn huis vanwege het geluid.

• janjanssenenzo
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:02:
T21 van 140x40 doet op 50/40/20 maar 540W
T33 van 90x75 974W

Met minder dan 2kW afgifte op deze Ta denk ik dat je er domweg niet bent, dus eens met @assje: er zal absoluut meer afgifte gerealiseerd moeten worden.

Verder vermoed ik dat met de hoge delta de flow zodanig geknepen is dat de CV het water niet eens snel genoeg kan circuleren om de hele watermassa op temperatuur te krijgen voor hij af slaat.

Meer flow=lagere delta = hogere gemiddelde radiator temperatuur = hogere afgifte.

"Het water de tijd geven af te koelen" is kolder
De delta is totaal verkeerd merk ik. Deze moet juist veel lager zijn als de aanvoer temperatuur zakt. Ik heb inmiddels een app gedownload waarin je vermogen van de radiator kan berekenen. Hier kom ik idd op kleine 500 watt uit. Maak ik de delta maar 5 graden dan komt hier nog eens 100 watt bij maar al met al veel te weinig voor deze ruimte.

• Ronald
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:05:
[...]

Klopt als je met radiatoren wlt werken moet je flink staaloppervlakte hebben, fans kunnen nog een optie zijn maar ik ben daar geen fan van in mijn huis vanwege het geluid.
Ik slaap op 30cm van mijn fans (OE! lekker dubbelzinnig te lezen ā¤ļø)

Long live king Noctua

• Ronald
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:04:
[...]

Maar verder ook geen heel groot probleem met een gasketel.
Zeker niet… zelfs gister/vandaag haal heb ik onvoldoende warmtevraag om het minimum vermogen (4kW in mijn geval) te matchen. Blijf nog onder de 3kW daggemiddeld.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:10:
[...]

Ik slaap op 30cm van mijn fans (OE! lekker dubbelzinnig te lezen ā¤ļø)

Long live king Noctua
Daar zeg je het dus al "ik slaap", je weet dus niet wat andere mensen beleven kwa geluid.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:58
Zoal al meermaals aangehaald waarschijnlijk heb je niet goed waterzijdig ingeregeld.(vanwege de hoge Δt)
Je begint ermee alles helemaal open te zetten en dan zachtjes te gaan knijpen op de radiator met de hoogste retourtemperatuur. Dit herhaal je een aantal maal totdat alle retouren ongeveer dezelfde temperatuur hebben. Er blijft dan altijd minimaal ƩƩn radiator over die helemaal open staat, waar je dus niets aan hebt geknepen.
Mochten er thermostatische kranen op de radiatoren zitten dan moeten deze ook altijd helemaal opengedraaid blijven.

• Ronald
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:30:
[...]

Daar zeg je het dus al "ik slaap", je weet dus niet wat andere mensen beleven kwa geluid.
lekker negatief hoor…
Voor ik slaap hoor ik niets… en volgens de audioloog is mijn linkeroor boven leeftijdsverwachting…

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:49:
[...]
lekker negatief hoor…
Voor ik slaap hoor ik niets… en volgens de audioloog is mijn linkeroor boven leeftijdsverwachting…
Is niks negatiefs aan bedoeld maar wat jij ervaart wil niet zeggen dat een ander dit ook zo ervaart.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Pendelen een garantie, ja, maar dat zou meestal wel met lange runs (richting een uur, met dit weer misschien nog wel langer) moeten kunnen, niet om de paar minuten.

Trouwens een huurketel in een koophuis, die betaal je verschillende keren af over de levensduur. Hoewel, als je er straks zonder kosten van af kunt geeft het wel mooi even de tijd om naar de beste opvolger te zoeken, wat dat betreft goed bezig :)

Als een huis het deze week redt met aanvoertemp 50 zou ik een WP wel aandurven.

• _JGC_
Met de heatmeister kan je de fans geruisloos laten draaien. Ik heb ze zo afgeregeld dat het geluid overdag niet storend is. In de nacht stook ik gewoon door en kan ik gewoon slapen in een kamer waar 30 fans staan te draaien.

En nee, ik ben niet doof. Ik kan al gek worden van de adapters die destijds bij Arris kabelmodems geleverd werden. Hele lichte coil whine, niemand die het hoort maar ik wel.

• janjanssenenzo
  • Nu online
Na een ochtend rekenen en radiatoren overal vol open zetten is de conclusie wel helder. Elke radiator zal vervangen moeten worden voor meer capaciteit. Ook op de slaapkamers en werkkamer.

In de woonkamer zal er zelfs nog 1 bij moeten komen en de huidige t21 vervangen naar t22 en van 140cm breed naar 200cm breed gaan. T33 is helaas geen optie vanwege de dikte.

Allen harstikke bedankt voor alle input en ideeën. Op naar een gasvrij 2026 😜

• klump4u
  • Niet online

klump4u

janjanssenenzo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:09:
Na een ochtend rekenen en radiatoren overal vol open zetten is de conclusie wel helder. Elke radiator zal vervangen moeten worden voor meer capaciteit. Ook op de slaapkamers en werkkamer.

In de woonkamer zal er zelfs nog 1 bij moeten komen en de huidige t21 vervangen naar t22 en van 140cm breed naar 200cm breed gaan. T33 is helaas geen optie vanwege de dikte.

Allen harstikke bedankt voor alle input en ideeën. Op naar een gasvrij 2026 😜
T33 is 6 cm dikker dan T22 en zorgt er misschien wel voor dat je geen kunstjes moet uithalen met ventilatoren (waarvoor je ook nog een stopcontact moet hebben in de buurt van de radiator) ;)

• janjanssenenzo
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:45:
[...]

T33 is 6 cm dikker dan T22 en zorgt er misschien wel voor dat je geen kunstjes moet uithalen met ventilatoren (waarvoor je ook nog een stopcontact moet hebben in de buurt van de radiator) ;)
Klopt maar die 6 cm extra heb ik liever niet en heb toch nog ruimte over in de breedte. Dus ipv 6 cm meer de woonkamer in te komen ga ik een bredere T22 ophangen. Qua vermogen nagenoeg hetzelfde.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Zou even delta T vergeten.
Dat ga je niet nabootsen omdat je cv pomp te zwak is en je cv te hoog in minimum vermogen.

Gemiddelde temp tijdens pendelen CV en dan T ruimte niet halen zegt al dat eea niet voldoende is voor WP.

Beter bepalen wat is vermogen.
En dan hoe ga ik afgifte verbeteren geschikt voor 35/30.

• _JGC_
Houd er wel rekening mee dat als je naar 2 meter breed gaat dat je ze kruislings aansluit, anders wordt een deel niet goed warm.

Verder kom je op de bovenverdieping nog wel weg met T21, misschien kan je die van beneden hergebruiken.

Ik had hier een T20 van 2,8 meter met inwendige stijgbuis en aansluitingen aan dezelfde kant, toen ik daar een T22 van 3 meter voor terug monteerde was de warmte opbrengst juist lager ipv hoger. Pas toen ik onderlangs een leiding heb gelegd om hem kruislings aan te sluiten (met haaks voetventiel en een knie) werd de andere helft ook warm.
Pagina: 1