Pc vast in bootloop, ook na reset

Pagina: 1
Acties:

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:05
Beste Tweakers,

2 jaar geleden een nieuwe build in elkaar gezet voor mijn broer. Pc had opstart problemen, maar hij heeft dit nooit gemeld. Computer bootte 6x en startte dan pas op.

Ik heb de computer een half jaar gebruikt zonder problemen. (Heb toen niks gereset) Computer staat nu weer terug bij mijn broer. De problemen wordenen steeds erger. Nu start de computer niet meer op en staat vast in een bootloop.

Wat hebben we gedaan?
- officiele windows licentie via de Microsoft store. Dit was nog niet gedaan.
- Windows opnieuw geïnstalleerd. Dit ging eventjes goed.
-andere stopcontacten + kabels monitor etc

Dit ging een tijd goed, maar computer kwam weer in een bootloop, waarbij automatisch herstel, zelfs met een bootable usb niet meer werkt.

Wat hebben we nu verder gedaan?
-bios reset. Ook al is hier nooit mee "getweaked"
- bootable usb gemaakt. Herstel ging ook niet. Dus windows wederom geinstalleerd vanaf de usb
- nieuwe bootable usb gekocht om eventueel defecte usb uit te sluiten. Geen resultaat.
- NVMe SSD samsung 980 evo gewisseld naar een "known" good, Samsung evo 870. Deze komt uit een andere werkende pc. Volledig leeggehaald etc en windows erop gezet. Geen verbetering.
- memtest x86 een nacht laten draaien. Geen errors.
- gpu eruit gehaald en op de iGPU alles geprobeerd. Dit helpt ook niet.
- rgb controller verwijderd om kaal te kijken.
- geen apparaten aangesloten op de usb poorten.
- aangezien de computer niet wilt doorstarten, kan ik, volgens mij, niet bij het logboek.
Edit
- temperaturen van cpu en gpu zijn normaal en worden onder load niet warmer dan 60-80 graden.
- windows 10 of 11 maakt niet uit. Beide geprobeerd.

Na een installatie werkt het eventjes goed. Maar na het afsluiten en opnieuw aanzetten begint het. Foutcode srt.trail.txt

Aan de hand van de foutcode:
- diverse forums geven typs met betrekking tot coderen middels prompt etc. Dit helpt ook niet. Aangezien we nieuwe schijven en volledig schone installaties hebben gebruikt, lijkt het nauwelijks op een software probleem.

Wat kan ik nu doen? Met het zoeken op internet kom ik niet meer verder. Daarnaast is mijn kennis van dit soort problemen eerlijk gezegd 0. Kunnen er andere verdachten zijn qua hardware?

Systeem:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 171,99€ 171,99
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 169,99€ 169,99
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-16€ 299,-€ 299,-
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 640,98
Alvast bedankt voor het meedenken en fijne dagen!

[ Voor 3% gewijzigd door Daan1071 op 25-12-2025 22:27 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met een safe boot in Windows kun je driver problemen uitsluiten. Brakke drivers kunnen een boot veroorzaken, maar dat kan ook door brakke koeling of een brakke voeding.

Als het bij jou wel goed werkte, welke condities waren dan anders? Koelere plek?

• Daan1071
kdekker schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:19:
Met een safe boot in Windows kun je driver problemen uitsluiten. Brakke drivers kunnen een boot veroorzaken, maar dat kan ook door brakke koeling of een brakke voeding.

Als het bij jou wel goed werkte, welke condities waren dan anders? Koelere plek?
Qua drivers. Windows is opnieuw geinstalleerd vanaf een bootable usb. Om te testen hebben we de computer na voltooiien installatie uitgezet. Probleem begint dan direct.

Bovenstaande hebben we ook geprobeerd na volledige installatie + updates van windows + installatie drivers.

Enige conditie anders was een kamer hoger, maar lijkt mij sterk dat het daar in zit. Misschien toeval.

Voeding kan ik eventueel nog proberen te wisselen, hoewel dat best wat werk is. Die kan ik uit een andere computer halen die goed werkt.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Effe de andere voeding er naast leggen, en de kast openhouden. Niet alles over schroeven. Dat is idd veel werk. Maar voor effe testen kun je even iets anders wel los er naast proberen.

En kijken of alle fans, met name die van de cpu koeler draait

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien is het ver gezocht maar bij het bouwen van het systeem, hebben jullie toen goed erop gelet dat er niet teveel afstandsbusjes in de kast zaten. Lijkt er namelijk bijna een beetje op alsof het moederboard op de een of andere manier sluiting met de achterkant van de kast maakt. Kan best zijn dat de temperatuur op jou kamer anders is dan op de kamer van je broer waardoor er net geen sluiting is door warmte/koude. Dus misschien toch het moederboard eens eruit pakken en dubbel checken. Kan misschien zelfs dat er per ongeluk een schroefje achter het moederboard terecht gekomen is, wie weet.

Waar ik ook nog aan zit te denken is de cpu koeler die misschien te strak op de cpu zit en de schroeven wat te strak aangedraait zijn. Of dat een of andere backplate van de koeler niet correct zit en ergens aan de achterkant een onderdeel van het moederboard raakt. Ander punt, koeling, misschien teveel koelpasta aangebracht en er pasta in het socket terecht gekomen is.

Het zijn maar gedachtes dus hopelijk heb je er wat aan.

• Daan1071
kdekker schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:34:
Effe de andere voeding er naast leggen, en de kast openhouden. Niet alles over schroeven. Dat is idd veel werk. Maar voor effe testen kun je even iets anders wel los er naast proberen.

En kijken of alle fans, met name die van de cpu koeler draait
Roel1966 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:51:
Misschien is het ver gezocht maar bij het bouwen van het systeem, hebben jullie toen goed erop gelet dat er niet teveel afstandsbusjes in de kast zaten. Lijkt er namelijk bijna een beetje op alsof het moederboard op de een of andere manier sluiting met de achterkant van de kast maakt. Kan best zijn dat de temperatuur op jou kamer anders is dan op de kamer van je broer waardoor er net geen sluiting is door warmte/koude. Dus misschien toch het moederboard eens eruit pakken en dubbel checken. Kan misschien zelfs dat er per ongeluk een schroefje achter het moederboard terecht gekomen is, wie weet.

Waar ik ook nog aan zit te denken is de cpu koeler die misschien te strak op de cpu zit en de schroeven wat te strak aangedraait zijn. Of dat een of andere backplate van de koeler niet correct zit en ergens aan de achterkant een onderdeel van het moederboard raakt. Ander punt, koeling, misschien teveel koelpasta aangebracht en er pasta in het socket terecht gekomen is.

Het zijn maar gedachtes dus hopelijk heb je er wat aan.
Dankjewel voor jullie reactie! Moederbord uitgebouwd. Alle afstandsbusjes zijn aanwezig en schroeven zaten niet los, maar ook niet te vast. Ook geen overmatige busjes aanwezig.

Testopstelling gemaakt op de doos van het moederbord. Zodra de gpu wordt losgekoppeld, start de computer perfect op, middels de gpu van de processor. Zodra de videokaart wordt aangesloten, gaat deze in bootloop.

Hierna de voeding gewisseld, om te kijken of het probleem bij de gpu of de PSU zat. Ik heb hier gebruik gemaakt van een rm650x 2018 model, welke in een oudere pc zat. Zodra deze ingeplugd zit, start de computer in 1x op zonder problemen.

Is een voorzichtige conclusie terecht dat de voeding brak is? Of word ik ergens misleid?

edit: Voeding die in de pc zat weer aangesloten, nu werkt alles weer perfect 8)7. Bijzonder.

Geen rare meldingen in het logboek. Enkel dat de computer onverwachts afgesloten is door een vastloper of uitvallen van stroom. Dat komt omdat een hard reset soms nodig was.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan1071 op 26-12-2025 12:07 ]

• Roel1966
  • Niet online
Daan1071 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:44:
Hierna de voeding gewisseld, om te kijken of het probleem bij de gpu of de PSU zat. Ik heb hier gebruik gemaakt van een rm650x 2018 model, welke in een oudere pc zat. Zodra deze ingeplugd zit, start de computer in 1x op zonder problemen.

Is een voorzichtige conclusie terecht dat de voeding brak is? Of word ik ergens misleid?

edit: Voeding die in de pc zat weer aangesloten, nu werkt alles weer perfect 8)7. Bijzonder.

Geen rare meldingen in het logboek. Enkel dat de computer onverwachts afgesloten is door een vastloper of uitvallen van stroom. Dat komt omdat een hard reset soms nodig was.
Ik had ook nog een ander vermoeden wat ik vergeten ben te schrijven, maar ik weet uit ervaring dat vooral die 24 pins connector op het moederboard vaak heel strak zit. Je moet soms echt wel een beetje kracht gebruiken dat die goed ingeklikt zit en hetzelfde voor de stroomconnector van de videokaart.

Kan dus heel goed zijn door het loskoppelen, aansluiten van die andere voeding en weer de oude voeding dat die connectoren toch niet helemaal goed ingeklikt hebben gezeten. Lijkt mij in elk geval niet dat er wat mis is met de voeding als de pc nu wel verder ook met de 'oude' voeding probleemloos werkt.

Een tip bij die moederboardconnector, voel altijd aan de zijkant even met een vingernagel of die er niet meer tussen past, dan weet je dat die goed ingeklikt zit.

• Daan1071
Roel1966 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:24:
[...]

Ik had ook nog een ander vermoeden wat ik vergeten ben te schrijven, maar ik weet uit ervaring dat vooral die 24 pins connector op het moederboard vaak heel strak zit. Je moet soms echt wel een beetje kracht gebruiken dat die goed ingeklikt zit en hetzelfde voor de stroomconnector van de videokaart.

Kan dus heel goed zijn door het loskoppelen, aansluiten van die andere voeding en weer de oude voeding dat die connectoren toch niet helemaal goed ingeklikt hebben gezeten. Lijkt mij in elk geval niet dat er wat mis is met de voeding als de pc nu wel verder ook met de 'oude' voeding probleemloos werkt.

Een tip bij die moederboardconnector, voel altijd aan de zijkant even met een vingernagel of die er niet meer tussen past, dan weet je dat die goed ingeklikt zit.
Dank voor je reactie! Ik heb even goed gelet op het klikken en stevjg aandrukken op het moederbord.

We zijn inmiddels 2 dagen verder en het probleem is terug. De computer start op en blijft in een bootloop hangen.

Zodra ik dr PSU kabels van de GPU eruit haal en hem herstart, werkt de computer zonder problemen op de iGPU.

Ik ga de rm650x er tijdelijk in hangen om te kijken of het probleem wegblijft. Als het daarmee ook terugkomt, ga ik de kaart verdenken. Word vervolgd.

• Roel1966
  • Niet online
Daan1071 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:03:
[...]

Dank voor je reactie! Ik heb even goed gelet op het klikken en stevjg aandrukken op het moederbord.

We zijn inmiddels 2 dagen verder en het probleem is terug. De computer start op en blijft in een bootloop hangen.

Zodra ik dr PSU kabels van de GPU eruit haal en hem herstart, werkt de computer zonder problemen op de iGPU.

Ik ga de rm650x er tijdelijk in hangen om te kijken of het probleem wegblijft. Als het daarmee ook terugkomt, ga ik de kaart verdenken. Word vervolgd.
Je kan ook nog eens checken of de GPU er wel goed in zit, desnoods de kaart even eruit pakken en weer opnieuw inklikken. Let er dan goed op bij het losmaken dat je het palletje niet vergeet van de PCI-E connector. En bij het inklikken goed erop letten dat dat palletje weer ingeklikt zit en zo niet dan zit de kaart fout in het slot.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:34
@Daan1071
Bios is up to date?

[ Voor 26% gewijzigd door Hell-Slave op 29-12-2025 10:46 ]

Pagina: 1