Vloerverwarming lijkt in één kamer niet te werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:55
Beste,

Ik woon in een nieuwbouw appartement. Overal in huis wordt het goed warm, behalve in 1 slaapkamer niet. Ik merk al een tijdje dat het daar toch wel vrij koel aanvoelt, maar nu merk ik met de koude buiten afgelopen dagen dat het daar gewoon niet verwarmt (het is daar ijskoud).

Ik heb uiteraard nog garantie op het gebouw, maar met deze dagen is het moeilijk om iemand te pakken te krijgen. Ik probeer het sowieso in 2026.

In bijlage een foto van de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cat9h35ge_HGPRftJUaKjqgLYuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYwB0NatldPcNrAAXF08dcM8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet welke groep naar welke kamer vertrekt (ik heb wel een plan gekregen op A4 formaat, maar door de vele leidingen die er in de vloer liggen en zodanig klein afgeprint, kan ik niet weten wat naar waar loopt).

Iemand een idee wat ik kan doen zelf om dit op te lossen? Er is een Nibe warmtepomp op aangesloten.

Tnx.
Pieter

Alle reacties

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27
Met de verwarming vol open, worden alle buizen vanaf rood dan warm? Zo nee staat er waarschijnlijk eentje dicht, of er zit lucht in. Sowieso bij nieuwe installatie even proberen te ontluchten kan geen kwaad. Kan je dat zelf? Zo nee post een foto van wat verder weg.

[ Voor 28% gewijzigd door FitTiv op 25-12-2025 21:42 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
Ja een warmtebeeld camera huren zodat je weet of het opwarmt, welke leiding naar de kamer loopt en deze aanpassen.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:58
Die rode dopjes hebben flowmeters en die lijken overal nog gelijk te staan?

Voel eens aan de buizen, verschil zou met de hand voelbaar moeten zij als er echt 1 kring niet zou opwarmen.

[ Voor 46% gewijzigd door sonina op 25-12-2025 21:49 ]

• Pharos1985
Alle buizen die vertrekken vanaf de "rode rij" worden evenwaardig warm ja.

Ik heb in bijlage nog 2 foto's gepost.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iDgFyd7WG81WZMTmDYHxUdgyUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doQgcylx9pk8u2CSus5ymVj3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmI8USNiqDMYWyvwTKaJCcQ1t30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AW61Cq1GoBjE8o5iTkE43mDt.jpg?f=fotoalbum_large

De koude leidingen (blauw) kan ik wel het blauwe kapje afhalen, maar vervolgens kan ik er enkel maar aan draaien met een sleutel.

• Pharos1985
Zelf kan ik de installatie niet ontluchten nee. Eerste ervaring met vloerverwarming en wp hier 😍

• sonina
Er zit een automatische ontluchter op, links van u warmwater verdeelblok.

• Pharos1985
Bedankt, "automatisch" wilt dat zeggen dat het spul zichzelf ontlucht? Wat zijn eigenlijk die metalen flexibele slangen waar de kranen dicht van staan? Ze lopen de muur in (vraag me niet naarwaar) en ook enerzijds gaan ze naar de WP, hier blauw omcirkelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An4bdWjhbOsPZrmp55VWxC9_FC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S87ZSmZEyIGwWuvXvHYUk2tf.jpg?f=fotoalbum_large

• sonina
Ja, die moet zichzelf ontluchten. Dat is de bedoeling inderdaad. 👍

Die flexibel waar de twee kraantjes van toe staan is om je systeem te vullen met water en op druk te zetten.
De ene kant gaat naar het circuit van de vloerverwarming en de andere kant naar de toekomende waterleiding.

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Het lijkt wel alsof de 2e "groep" dicht staat? Ik heb even een rechte lijn bij je foto gezet zodat het duidelijker is wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO4TpSYw1zwlhY4hcJcC3IIMYXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxaBY3qlVyj7EIyvXY5ZZ0GL.jpg?f=fotoalbum_large

• Pharos1985
Je bedoeld nu de laatste groep naar rechts op jouw foto? Waar dat rood kapje op ontbreekt? Dat rood kapje ontbrak al van begin af aan... Dat rode kapje lijkt mij eigenlijk eerder een soort van "beveiliging" dat je niet zomaar aan die kraantjes kan draaien (wanneer ik aan andere kranen moet draaien moet ik dat er eerst afdoen, maar door het "afdoen" van die rode dopjes gebeurt er niets, buiten het feit dat ik vanaf dan aan het kraantje*kan* draaien).

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-12 14:02
Mogelijk weet je dit al, maar het kan een hoop tijd schelen: De flowmeters zullen pas "werken" wanneer de pomp van de vloerverwarming aan staat. Als er geen "flow" is dan zullen ze hun ingestelde waarde niet laten zien. Het heeft dus ook geen enkele zin om eraan te draaien als de pomp uit staat.

Zorg er dus voor dat de pomp aan staat, en ga dan kijken op welke stand de meters staan. Als een van de flowmeters op 0 blijft staan dan moet je het kapje eraf halen en draaien zodat de rode indicator naar onderen zakt.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Pharos1985 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:07:
Je bedoeld nu de laatste groep naar rechts op jouw foto? Waar dat rood kapje op ontbreekt? Dat rood kapje ontbrak al van begin af aan... Dat rode kapje lijkt mij eigenlijk eerder een soort van "beveiliging" dat je niet zomaar aan die kraantjes kan draaien (wanneer ik aan andere kranen moet draaien moet ik dat er eerst afdoen, maar door het "afdoen" van die rode dopjes gebeurt er niets, buiten het feit dat ik vanaf dan aan het kraantje*kan* draaien).
Nee, 2e van links. Wat hierboven al gezegd is: zorg dat er flow is. Dan uitlezen wat elke groep aan flow doet, en zorg dat het voor elke groep ongeveer gelijk is. In elk geval niet 0.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Pharos1985
Thanks, ja ik was me er van bewust dat de pomp moet draaien om die "flow" op gang te krijgen.

Ik heb nu één van de "groepen" geidentificeerd waar precies geen flow op zit (nochtans voelt de leiding toch redelijk warm aan heb ik de indruk. Ik heb hem dan eens manueel dichtgedraaid en ook weer opengezet, toch lijkt die meter in dat glas niet te bewegen. Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtGEjhH1l29tFrcly9YHoqrpAts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHVe47pfceFmzsc3GhtUd5Xt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTMbfDWPmnotCdey6RXZNfyywdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwHWVvWi2YXOEwJgUOCXyPnE.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet mijn inziens toch dat de stand compleet anders is. Toch lijkt die flow niet te "bewegen"....

Heeft het enige tijd nodig alvorens dat metertje in dat glas begint te "bewegen"?

[ Voor 3% gewijzigd door Pharos1985 op 25-12-2025 22:47 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Zou meteen moeten bewegen. Aangezien het nieuwbouw is zou er lucht in de leiding kunnen zitten. Een truuk is dan om de andere zones dicht te draaien (wel goed opschrijven wat de huidige stand is, lijkt op 2l/min?) zodat je wellicht de luchtbubbel er uit perst met 1 zone open.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 25-12-2025 22:50 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Pharos1985
Ook te doen met die "automatisch" ontluchting? Anders probeer ik mij hier morgen eens mee bezig te houden door al die metertjes dicht te draaien en mooi op te schrijven op hoeveel ze staan en ze nadien weer terug te draaien in de juiste stand...

Schrijft men normaal niet op die "groepen" wat naar waar gaat? Is dat slordigheid van de installateur, of minder gebruikelijk?

[ Voor 20% gewijzigd door Pharos1985 op 25-12-2025 22:51 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Of er zit gewoon een bak lucht in die er niet uit komt... Als je 1 groep hebt met eigenlijk geen flow, die helemaal open en de rest een beetje knijpen... Wel even een foto maken van de flow voor je begint de draaien.. En dan hopen dat de pomp hem er uit drukt..

404 Signature not found

• Microkid

Microkid

Smile

Pharos1985 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:51:
Ook te doen met die "automatisch" ontluchting? Anders probeer ik mij hier morgen eens mee bezig te houden door al die metertjes dicht te draaien en mooi op te schrijven op hoeveel ze staan en ze nadien weer terug te draaien in de juiste stand...

Schrijft men normaal niet op die "groepen" wat naar waar gaat? Is dat slordigheid van de installateur, of minder gebruikelijk?
Het zou wel fijn zijn als het er op staat. Je hebt een A4 plan, dus toch een proberen te achterhalen welke groepen naar welke ruimtes gaat. Dan kan je dat er op schrijven.

• Pharos1985
Thanks. Nog een klein vraagje. Waarom lopen er in sommige kamers "blauwe" leidingen en in andere warme leidingen? Ook op basis daarvan snap ik niet zo goed welke groep naar welke kamer loopt, de blauwe leidingen in de collector zijn toch de retour denk ik dan. Kleine snip van het legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqhWed7D03eUOvePCaFlXoUp3-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ItRaUI4LoHkp6DNSWfv6JpMf.png?f=fotoalbum_large

• Microkid

Microkid

Smile

Pharos1985 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:57:
Thanks. Nog een klein vraagje. Waarom lopen er in sommige kamers "blauwe" leidingen en in andere warme leidingen? Ook op basis daarvan snap ik niet zo goed welke groep naar welke kamer loopt, de blauwe leidingen in de collector zijn toch de retour denk ik dan. Kleine snip van het legplan:
Om de aparte groepen per ruimte van elkaar te kunnen onderscheiden. Als alles rood was zie je de afzonderlijke groepen niet meer...

En zo te zien staan de groepnummers keurig op het plan, ik zie in elk geval
8.4 - woonkamer?
8.5 - woonkamer?
8.6 - slk 2
8.7 - slk 1
8.8 - badkamer

Dus met wat uitzoekwerk weet je zo welke groep waar naartoe gaat. Dan is het alleen even uitvogelen hoe de groepen op de verdeler zijn aangesloten. Je verdeler heeft 8 groepen, dus...

Afgaande op het plaatje en de groepsnamen is er inderdaad een relatie tussen de groepen en de plek op de verdeler. Groep 6 gaat naar slk2, groep 7 gaat naar slk 1 en groep 8 (meest rechts op de verdeler) gaat naar badkamer. Je kan dus zo uitzoeken of de koude ruimte aan groep 2 op de verdeler zit,

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 25-12-2025 23:10 ]

• sonina
Je bent toch zeket dat die blauwe koude zijde niet afgesloten is van die 2de leiding?

• __Leon___Leon__
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:16
En is het toevallig de ruimte waar groep 8.2 8.4 in getekend is?
Edit: groep 2 leek anders te staan, maar de foto met flow lijkt groep 4

[ Voor 41% gewijzigd door __Leon___Leon__ op 25-12-2025 23:08 ]

• Pharos1985
Misschien is mijn zicht slecht, maar ik zie geen groep 8-2 (het is echt heel klein en in een brakke PDF geleverd).
Het gaat in dat legplan snip over de kamer linksonderaan (ingetekend als rode leidingen en slk2 8-6 70meter p15). Dat is mijn kleine slaapkamer en daar blijft het ijskoud.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:30:
[...]

… en zorg dat het voor elke groep ongeveer gelijk is. In elk geval niet 0.
Moeten alle groepen hetzelfde staan? Volgens mij is dat hier niet het geval.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Microkid

Microkid

Smile

THE_BASE schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:08:
[...]

Nee, dat klopt. Flow is ook afhankelijk van de lengte van de groep. Daarom eerst noteren hoe ze staan...

• __Leon___Leon__
sonina schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:01:
Je bent toch zeket dat die blauwe koude zijde niet afgesloten is van die 2de leiding?
Met die blauwe zijn mijn groepen in ieder geval afgeregeld op retour

[ Voor 16% gewijzigd door __Leon___Leon__ op 25-12-2025 23:12 ]

• Pharos1985
THE_BASE schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:08:
[...]

Neen zover ben ik al in mijn beperkte kennis, ik denk dat het afhankelijk is van lengte/grootte van de groep enzoverder.
Anderzijds vraag ik me af hoeveel installateurs die groepen echt correct gaan "inregelen".

[ Voor 12% gewijzigd door Pharos1985 op 25-12-2025 23:15 ]

• __Leon___Leon__
Pharos1985 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:06:
Misschien is mijn zicht slecht, maar ik zie geen groep 8-2 (het is echt heel klein en in een brakke PDF geleverd).
Het gaat in dat legplan snip over de kamer linksonderaan (ingetekend als rode leidingen en slk2 8-6 70meter p15). Dat is mijn kleine slaapkamer en daar blijft het ijskoud.
Er zijn 8 groepen, die niet allemaal in de snippet staan. Volgens tekening lijkt mij 8.1 links, en 8.8 rechts, op de collector te zitten.

• Pharos1985
Ik heb even een nieuwe snip geplaatst, dit is mijn volledig appartement qua legplan. Het appartement naast mij en de gemene delen heb ik geblurred voor privacy redenen van mijn buren (daarom had ik initieel eerst een snip geplaatst):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvLXXuC7INY_g7i5jf7fA3cpSLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HVKl3iNONX0WsR41PuOdIKhb.png?f=fotoalbum_large

Je ziet ook aan de duidelijk dikkere muren naar mijn buren waar mijn appartement precies zit op het legplan.
Sorry, ik had het eerst te onduidelijk gepost omdat ik wat voorzichtig wou zijn wat ik op internet zet en wat niet.

Het probleem situeert zich dus helemaal linksonderaan in de snip, op de kleinste slaapkamer ingetekend als rode legplanzone.

[ Voor 7% gewijzigd door Pharos1985 op 25-12-2025 23:24 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Ik zou het laten rusten en na de feestdagen het weer oppakken met het installatiebedrijf. Of je moet het echt per se zelf willen weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 25-12-2025 23:35 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
Gewoon even alles dicht behalve die ene groep. En je hoeft niks te noteren hoe de flowmeters nu staan, je kan de groep dicht draaien door de blauwe knop op de retour helemaal in te draaien. Dan hoef je dus niet aan de flow te rommelen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Microkid

Microkid

Smile

Pharos1985 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:22:

Het probleem situeert zich dus helemaal linksonderaan in de snip, op de kleinste slaapkamer ingetekend als rode legplanzone.
Ok, dat is groep 8.6, dat zou dan de 6e groep van links op de verdeler zijn. Dan moet je eens kijken of deze inderdaar flow heeft. En anders even kijken wat er gebeurd als je andere groepen tijdelijk even dicht draait.

• Pharos1985
Deze 6de groep van links lijk toch flow te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrFbn42SyJqZY5mPyuVSMR8PKJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZDhHRM3IVTh4c7bSGPFL3DX.jpg?f=fotoalbum_large

• Pharos1985
Er lijkt maar 1 groep geen flow te hebben en dat is die waar het dopje van af is (doet ook niets als ik eraan draai). Overal in huis is het warm behalve op de kleinste slaapkamer links onderaan op het legplan.
Net nog eens gaan voelen daar: ijs en ijskoud... :-(
Zo koud zelfs dat ik er dadelijk een klein elektrisch vuurtje ga zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Pharos1985 op 25-12-2025 23:42 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Het kan natuurlijk altijd zijn dat ze zijn afgeweken van de tekening en dat groep 8.6 is aangesloten op verdeler uitgang #4. Gezien dat deze geen flow heeft en 8.6 koud blijft is dat een mogelijkheid.

• Pharos1985
Het vreemde is nu (en sorry voor mijn domme vragen): ik heb nu eens aan de blauwe onderste dop gedraaid van groep 4 op de verdeler en nu is daar wel flow op! Het metertje is versprongen van 0 flow naar +/- 1.8 zoals ongeveer alle andere staan. Wanneer je weer aan die blauwe dop draait, verspringt de meter bovenaan weer.
Wat is de relatie tussen die 2 dopjes?

De leiding op groep 4 (warme leiding) is na 5 minuten ook weer mooi opgewarmd (of dat de slaapkamer gaat opwarmen weet ik vermoedelijk pas morgenavond wegens de vloerverwarming en het vertraagde effect).

Bedankt allemaal, na de vakantie contacteer ik sowieso installateur, maar indien iemand me nog iets kan verduidelijken, graag!

• Microkid

Microkid

Smile

De rode bepaalt de flow (aanvoer) de blauwe is de afsluiter voor de groep (retour).

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 26-12-2025 00:18 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:50
Dus als je de afsluiter dichtzet heb je ook geen aanvoer van warm water.

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:35
Zie foto hieronder, alle blauwe dopjes losdraaien en losjes erop zetten. Zo ook de twee metalen dopjes op de ontluchter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DB3aQOMYqF08k6xhoCgoZpiGWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BryP3kpWYV2s37oNebJ9M3Lq.jpg?f=fotoalbum_large

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:55
Wij hadden (ook nieuwbouw) hetzelfde. Bleek

1 het vermogen op de betreffende kamer te laag ingesteld (iets van 77w wat 580w had moeten zijn). Foutje in de berekening. Aangepast en werkte toen weer.

En in de andere kamer

2) thermostaten omgewisseld

• Pharos1985
Waar stel je het vermogen per kamer/groep dan in? Dat doe je mijn inziens hier toch op die collector?

Er is maar 1 thermostaat (lees: celsius meter) in het appartement.

• Pharos1985
Update: er is nu flow op alle ride metertjes sinds ongeveer 36u en geen enkele verbetering in de ene kamer... Zal na 05/01 de installateur laten komen.

Wat zou dit nog kunnen zijn? Toch vreemd

• Microkid

Microkid

Smile

Pharos1985 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:03:
Update: er is nu flow op alle ride metertjes sinds ongeveer 36u en geen enkele verbetering in de ene kamer... Zal na 05/01 de installateur laten komen.

Wat zou dit nog kunnen zijn? Toch vreemd
voelt de vloer nog steeds ijskoud dan? Want als er flow is zou je toch wel wat warmte moeten voelen ondertussen.

• Pharos1985
Ik heb 2 kamers met exact dezelfde vloer liggen en de ene kamer voelt de vloer niet ijskoud aan en in de kamer waar het niet werkt en waar we hier over spreken, voelt de vloer nog steeds ijskoud.

Dit is een foto van alle rode kraantjes, overal zit flow in zoals je kan zien denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BKnhzLqHyimA2AKA_A-kld_1Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUSIPU97dr33pyoHJV5vKC3z.jpg?f=fotoalbum_large

Ksnap er niets meer van en begin me af te vragen of er toch geen fout gemaakt is tijdens uitvoering van het legplan.

[ Voor 61% gewijzigd door Pharos1985 op 27-12-2025 21:02 ]

Pagina: 1